Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by Tobbz,

Har kört nopox ett tag nu och får inte ner nitratet, jag kör en så lite dos som 1 ml till 330 liter vatten och endå får jag en vit hinna på rutorna som folk säger att det beror på överdosering. Så nästa tanke är biopellets, ska man köpa sig en anpassad reaktor eller kan man köra det i ett vanligt vertex filter (universal filter) ? Vilken storlek och tillverkare tycker ni som är insatta i det hela att man ska använda sig av ?

2. Köpte en billig hållare till proberna och den har startat å rosta så tog den ut. Har istället bara fäst proberna i vattenlinje i sumpen med hjälp av nedfallsrör och stripes.. fungerar det tror ni eller har ni andra smarta lösningar?

• Gilla
    • 5 svar
    • 789 visningar
  3. Ska köpa en NFP reaktor och har aldrig använt en sådan. Skulle vilja komma i kontakt med någon som har erfarenhet av liknande reaktor. Mvh Thomas

4. Started by niki68,

Hittad en adapter och kommer inte ihåg vilken teknik tillhör, kan någon veta , tack !

• 2 svar
    • 669 visningar
  5. Har lite funderingar runt vad jag ska välja för att tillföra ca till karet och vad som behövs till en kalkreaktor. Om jag fattat saken rätt så kör man väl ofta både mixer och reaktor främst för att genom mixern hålla ph uppe? Så genom att bara köra mixer riskerar man att på sikt få problem med ph? Genom att bara köra reaktorn är risken istället att ph sjunker? Vad behöver man egentligen till en kalkreaktor och vad gör de olika tillbehören? Magnetventil, används väl till att stänga för Co2 om inte reaktorn ska gå 24/7 eller? Om man kör utan någon form av ph-styrning kan man då koppla magnetventilen till en timer så att reaktorn exempelvis bara går under dagen? Nålventil, …

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by Beppe,

Hej! Min motor till denna har precis pajat. Den står bara och "hackar". Har troligtvis blivit glapp i kraftöverföringen. Vad kan man köra med istället? Tacksam för hjälp med detta. Mvh Beppe

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  7. Guest Putt
    Started by Guest Putt,

Hej. Vart köper ni era Pvc-kranar till karen? Har försökt hitta länk till någon sida men har inte hittat någon än. Finns det vanliga affärer som säljer dem med? Mvh//Putte

8. Started by port513,

Tjenixen! Hadde tydligen vid ett tillfälle nämnt för mor min att jag önskade mig en refractometer så en sådan fick jag som födelsedagspresent idag Någon som använd följande instrument? PORTABLE REFRACTOMETER FOR SIMPLE AND ACCURATE MEASUREMENT OF SALINITY WITH AUTOMATIC TEMPERATURE COMPENSATION FUNCTION Complete with hard case, leatherette pouch, screwdriver and pipette dropper Finns för övrigt på http://www.deltecaquariumsolutions.com/documents/Sept06PricelistWEBVERSION.pdf /Henke

• 0 svar
    • 619 visningar
  9. Started by ballsam,

Köpte en Deltec P600 för ett bra tag sedan med tub. Nu börjar det bli dax att starta upp maskineriet, men jag har ingen bruksanvisning. Nån som haft den, eller som har en anvisning på pdf att dela med sig av? Eller nån som har kläm på hur mycket flöde det ska vara genom? Tacksam för svar /Samuel

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  10. Started by Andy,

Är på g att införskaffa ett nytt större kar, ca 600liter med sump. Har kollat runt men inte funnit någon bra beskrivning utav sumpar. Tänkte ev köpa ett färdigt filterpaket eller bygga en sump och själv sätta i grejer, men hur ska man bygga? Ett skummarfack och påfyllningsfack men däremellan? Bafflar? Storlek? Tacksam för lite tips som fungerar, alltså inga ideér.

• 2 svar
    • 1,7k visningar
  11. Tjo! Ni som kör kalkreaktorn med någon typ av PH styrning , vilket Ph värde har ni valt o ligga på ? (deltec säger 6,5-6,1) men vad kör ni med ? vore intressant med synpunkter från er som kört ett tag! mvh Manne

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  12. Started by Hawkmoon,

Hejsan. Är det någon som har erfarenhet med påfyllning av avdunstat vatten till ett ReefMax 105? Enda stället för tekniken är fösta facket där nivåskillnaden blir, detta fack är ett droppfilter med ytavrinning samt 3 korgar biobollar. Funderar på om man kan ta bort 2 st korgar, sakta under en längre period för att inte störa bakteriafloran för mycket, jag har 12kg LS i karet och det är lågt belastat, med 2 clowner, 2 Banggaier och 2 Eld gobi Magnifika, samt 2 putsarräkor, turbosar och eremiter, kör bara med mjukisar. Kan detta funka att få till? misstänker att karet blir lite mer högljutt då vattnet till ytavrinningen får fritt fall när korgarna tas bort. Mvh Chrille

• 0 svar
    • 552 visningar
  13. Started by Järv,

Fått tag i en bubble magus BP-100 för inte allt för länge sedan och har uppmärksammat ett litet problem. Mitt problem (tror iaf det är ett prob lem) är att de biopellets som ligger i mitten ligger stilla på hög och flyttar inte på sig. de andra far runt rätt kraftigt så det är inget fel på vattentrycket. Någon som har en av dessa eller har kännedom om hur man skulle kunna fixa problemet? Kan tilläggas att jag kör med dessa pellets http://www.dvh-import.com/index.php/products/np-reducing-biopellets.html Kan det vara så att det skulle funka bättre med bioperls med tanke på formen av dom

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  14. Started by Catchio,

Jag har sett denna produkten, Poly filter, på olika amerikanska siter i samband men ytterfilter på nanokar. Finns den att köpa i Sverige och har någon erfarenhet av den?

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by yRaz,

Någon som haren sådan kontrollerade kan förklara hur man skall ställa in den? har ingen kalibrerings vätska till den så hur gör man för att kalibrera den då?

16. Started by Roger Salenius,

Hej! Har köpt en sump på 40L med påhängsavrinning... Det e många saker som kan gå fel... Tex om avrinningen slutar o funka så tömmer man sumpen i karet o det blir en JÄVLA röra på golvet! Likadant om returpumpen slutar o funka så rinner sumpen över.. Men det kan man kanske lösa med ett hål i utblåsröret 2cm under vattenytan? Om hävefekten slutar o funka så rinner karet över o pumpen dör.. Snubben som hade sumpen körde den som den e? IQ Bandy boll? Så jag tänker nivåvakt? Har kollat på Tunzes, visst 1600:- men det e en billig försäkring. Hittar jag ingen vakt som jag kan känna mig trygg med så får det va med sump... Tänkte höra med er om Tunzes e något som kan lösa problem…

• Gilla
    • 2 svar
    • 879 visningar
  17. Hej. Undrar om detta är något som användas av akvariefantaster. Kan ju hålla ingång pumpar och doppvärmare ett tag vid strömbortfall. Mvh Johnny

18. Started by HeNkedeh,

Returpumpen jag kommer att använda i min sump har 17mm utblås och dom enda PCV rören jag hittar är 16mm & 20mm... Hur gör ni för jag antar att alla inte har pumpar som passar PVC mått perfekt ?

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  19. Started by houssami,

Hej, jag undrar om någon har erfarenhet av HV osmos 75. Tack och hej

20. Started by Henrik.Å,

Jag har en bänk med 6 st fötter har hållt på och meckat med fötterna upp och ner men jag har svårt att få det rakt. Finns det något tips för hur man lättast får det rakt, tex börja att få baksidan rak och sedan framsidan eller är hur är det egentligen? finns det något "yrkesknep" för detta? Mvh Henrik

21. Started by PatriksS,

Uv-c:n bryter ner bl.a. humussyror med följden av fria radikaler: samt: Källa:http://www.ejpau.media.pl/series/volume5/issue2/environment/art-05.html Vidare: Källa: http://links.jstor.org/sici?sici=0024-3590%28199709%2942%3A6%3C1307%3AROPITF%3E2.0.CO%3B2-C&size=LARGE&origin=JSTOR-enlargePage Lite till: Källa: http://www.ingentaconnect.com/content/bsc/ele/2001/00000004/00000005/art00014 Vidare: Källa: http://links.jstor.org/sici?sici=0024-3590%28199709%2942%3A6%3C1317%3AIOPAMP%3E2.0.CO%3B2-J&size=LARGE&origin=JSTOR-enlargePage Något mer: Källa: http://links.jstor.org/sici?sici=0024-3590%28199809%2943%3A6%3C1373%3APTOSAD%3E2.0.CO%3B2-B&size=LARGE&a…

• 20 svar
    • 4,3k visningar
  22. Kan lantan vara ett medel som kan vinna mark framöver för fosfatreducering i akvarier, förutom de idag förekommande metoderna baserat på järn och aluminium? Tja, varför inte? Upprinnelsen till min nyfikenhet för lantan började egentligen den 5 december 2007, då Joe Yaiullo, curator för akvariet Atlantis Marine World på Long Island, New York, häll ett föredrag på Aquaria i Stockholm. Joe berättade om sitt fantastiska 80,000-liters revkar med en helt underbar artrikedom. Joes föredrag behandlades kort i en tråd på SG . Bilderna nedan visar först Joe i sitt kar, därefter Joe på besök på Aquaria (samtalandes med undertecknad) En av de saker flera av oss noterade var a…

23. Started by wrang,

Funderar lite med detta med CE märkning. Hittade detta Hur gör man ifall nu en skummare typ bubbel magus går sönder och skadar mig som person och affären sålt denna olagliga skummare eller om en offentlig plats kör ned dessa skummare och nått går snett och allt blir strömförande.

24. Started by Jurgonh,

Ja... har köpt en dupla nivåvakt begat. Men kan nån vänlig själv som känner till denna förklara exakt hur jag ska installera den i sumpen... Jag har läst instruktionerna men fattar inte riktigt hur det är tänkt eller så är jag bara trött just nu http://www.dupla.com/gebranweis/Schwimmschalter.pdf

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  25. Started by Per/Haninge/,

Hej! Jag har en total volym på ca:1220L och undrar vilka kylare ni kan rekomendera ? Har kört "burken" söt tidigare och tempen har vandrat över 32 grader dom sista sommrarna. Var på Bromma Zoo och tittade som hastigast men blev lite fundersam, kylaren som fanns där hade i princip ingen lägsta gräns för temperatursänkning och blev lite misstänksam. Dom flesta uppger en möjlig temperatursänkning på 3-5 grader sedan är det stopp. Har satt mig in i dessa alldeles för lite p.g.a vintern men inser att det förr eller senare blir varmare än ............... Lite märken, modeller, priser skulle göra gott så att jag har något att gå efter, tack.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.