Övrig teknik
3 021 ämnen i detta forum
-
Jag är akvarievakt åt min kompis, Markus,.. "Driveland" Men han får INGA kalkalger.. Akvariet är nästan identiskt med mitt.. Har försöt att ställa in hans AC reaktor.. nr. 2 (Själv har jag den mindre nr.1.) Kalkmixer har han oxå.. Har provat att öka på timerna.. och grejat på.. men inget händer.. skumt.. Hos mig kommer det mycket kalkalger.. Nån som har nått tips?
-
sitter och klurar lite på sump och bänk bygge, har beställt kar till sump på 100*40*50, men frågan är om det inte blir lite väl tight, tänkte ha bänken runt 80cm och då får jag bara runt 25cm mellan sump och bänk, klarar man sig på det? Är väl mest när man ska ha ut skummaren för rengöring och dyl. som det blir lite besvärligt, men annars borde det väl funka? Annars får man kanske höja bänken någon cm till....
-
- 3 svar
- 845 visningar
-
-
Tjenare! Finns det någon elektronisk mätare som man kan mäta Kh med. Som visar värdet i dKh. Vilka olika namn finns det på Kh?.
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej.. jag undrar om de är ngn som har några länkar till företag som säljer stora kopplingar och dyligt... plast som metall.... från 2" och uppåt..... Gör inget om dem är grossister /Jerka
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Tänkte bara höra vad ni har att säga om denna lösning.... Tänkte limma pvc rör direkt in i uvn......för att slippa koppla med slangar... Det passar perfekt i också... (om man vill använda kopplingen sedan är det ju bara att kapa av röret vid gängen,som man stoppat in) Det borde väl gå att limma med tangitlim. uvn kommer att sitta i ett skåp ovanför tanken...tillsammans med skummaren. Först pumpas det upp genom uvn och sedan direkt in i skummaren....
-
- 18 svar
- 2,4k visningar
-
-
Jag kör mixern direkt från vattentrycket genom osmos och en magnetventil startar påfyllning via nivåkontroll i sumpen. Problemet jag ibland har är att hela behållaren töms på kalkvatten. Vad är felet?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hittade en mätkammare IKS har gjort till sin nya damm version verkar bra undrar om den kommer säljas löst? http://www.iks-aqua.com/html/deutsch/pondpilot.php
-
- 3 svar
- 863 visningar
-
-
Någon som fattat varför det sitter ett glas stag längst fram på framrutan ca 5cm från toppen. Karet är ju bara 90cm långt så behövs ett glas på längden igentligen?
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
hittade den här på Ebay http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=20758&item=7702510014&rd=1
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjenare! Jag undrar hur ni får bort små partiklar som seglar runt i vattnet?. Jag skulle vilja få mitt vatten så klart som möjligt. Ozon och aktivt kol gör dom samma sak?. MVH Jocke
-
Tjenare! Jag funderar på att köpa en aqua care nr 2 reaktor. Så jag undrar vad jag behöver köpa till för att få den att funka så automatiskt som möjligt. MVH Jocke
-
- 16 svar
- 2,2k visningar
-
-
Intressant produkt, nån som provat? http://www.korallin.de/po4engl.htm
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Håller på att installera bergvärme och inser att man kan även kyla med den. Skall man ställa några speciella krav på värmeväxlaren, fungerar den med akvarievatten?Slammar den igen? Hur dimensionerar man denom man utgår från 0 gradigt vatten på kylsidan ochman har700 liter vatten som skall ner max5 grader. /Janne
-
- 16 svar
- 3,1k visningar
-
-
Har skaffat mig en osmos av märket coralife. Tyvärr så parra inte fattningarna till svenska vattenledningar. Har varit och kollat runt i diverse vvs butiker men de har inga fattningar som passar. De passar på vatten ledningarna men inte i osmosapparaten medans den medföljande bara passar i osmosapparaten och inte i vattenledningen. Äe det någon som vet någon affär som säljer fattningar som har både amerikanska gängningar samt svensk gängning. Någon som fattar vad jag menar?
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Är det någon som kan programmera för PLC:n Siemens Logo Behöver lite extra hjälp då jag kört fast med en sak.
-
- 27 svar
- 7,6k visningar
-
-
Kan man det som privatperson? De har c:a priser i sina pdf produktkataloger som är ganska bra, 40mm pvc kulventil 281kr t.ex. Dessutom är där ju kontaktinfo direkt til orderavdelningen, men det går kanske bara för företag? Annars blir det ju till att beställa från tyskland, jag har dock lite svårt att förstå riktigt vad det är jag behöver, beskrivningar och mått är ju ganska tunna på vissa sidor... Blir t.ex. inte klok på vilken tankgenomföring jag ska ha, några är gängade, några är inte och någon är gängad på en sida..... Mvh Mattias
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Är det någon som sett eller pratat med någon som har en EcoCooler från Deltec Hur funkar den i sig och hur är den uppbyggd tro. ECO Coolers -Tehnical Functions Once again, Deltec have shown the way to reducing water temperature economically in the modern salt and fresh water aquarium. The need of water movement and light to keep salt water invertebrates and fish requires pumps and lights creating heat in the water column which is not healthy for a stable aquarium environment and leads to coral bleaching and stressed fish. Economical and Environmentally Friendly The ECO cooler is environmentally friendly and economical and can be used for both salt and fresh water aquar…
-
- 12 svar
- 1,8k visningar
-
-
tjena jag håller på att koppla ihop mitt kar och undrar hur jag bäst ska koppla in nitrat filteret. någon som har tips och kanske en bild? jag är tacksam för all hjälp m.v.h fredde
-
Product Review: Water Testing Devices for Advanced and Professional Aquarists: The Hach 800 Series Colorimeters The Hach DR/890 Colorimeter, displaying results of an ortho-phosphate test. http://www.advancedaquarist.com/2005/6/review Pris från 800$
-
Har köpt en filterpåse från Prodac International men kan inte finna på nätet om den kan vara farlig för saltvatten. På sin logga har de saltvatten men det står ingenstans att den är ok. Någon som vet?
-
KORT BESKRIVNING VAD Zeosand´s NOLL NITRAT ZEOLIT ÄR FÖR NÅGOT OCH HUR DET FUNGERAR SOM VATTENKVALITEFÖRBÄTTRARE TILL SALT OCH SÖTVATTENSAKVARIUM. Zeolit är en naturligt förekommande vulkanisk bergart, som har bildats när askan från vulkanutbrott har hamnat i alkaliska saltvattenssjöar. Zeolitmaterialet största fördel är att det är extremt poröst. Storleken på porerna är mellan 0.01 till 0.001 mm och är homogent fördelat i hela stenen. Det är dessa små porer som gör att zeoliten är mycket lämplig som underlag för aeroba och anaeroba bakterier. Zeosands zeolit har bara krossats till lämplig granulatstorlek (5-15mm) och inte manipulerats på något vis. Notera att zeolit int…
-
Har skaffat ett AM Cromis kar begagnat nu. Är det någon som vet om det är meningen att karet skall stå rakt på möbeln eller om man måste använda någotslags underlag emellan (frigolit eller liknande). Tacksam för hjälp
-
- 1 svar
- 684 visningar
-
-
Har sökt men hittar ej det jag letar efter så har ni någon bra luftpump och TYST som ni vet funkar Kör nu med en Rena 401 men är ej nöjd med denna Tipps nu då om bra tysta luftpumpar
-
- 7 svar
- 2,3k visningar
-
-
Någon som testat denna produkt från Zeosand?? Hur länge varar en dosering? Mvh Jens.
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
jag undrar vad ni har för erfarenheter av Deltec:s nitratfilter? är dom i klass med Aquacare?
-
- 17 svar
- 2,2k visningar
-