Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by Cathulu,

Har köpt en sådan (Tunze 7094 Multicontroller), men fick inte med någon manual. Är det någon som har en sådan? Eller vet var man kan få tag i en? /Jens

• 1 svar
    • 863 visningar
  2. Started by koki,

Hej jag har en deltec 39 w uv filter som inte passar MIT kar (Quartz rören måste bytas 289-: kostar ny) kom med bud pm eller 0723003039

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by lennie,

Håller på att hitta på mitt nya 570 liters kar. Har lit frågor som kör kalciumreaktorn Kan man sätta den på retur röret ifrån sumpen till karet. Min fråga. Den ska väll inte gå alltid. Den ska endast gå när ph värdet är fel Jag kommer ha en IKS som styr ph samt kalciumreaktorn. Frågan är bara vart jag kopplar in den på rätt sätt.

• 1 svar
    • 944 visningar
  4. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

kan man änvända vanliga hinkar som man köper i affären. Tänkte bygga min ytavrinig utav enhink. dela den på mitten och sedan sätta dom på varsinn sida av akvariet. men jag tänkte om hinkarna innehåller nått skumt ämne? M.V.H Peter

• 1 svar
    • 869 visningar
  5. Started by Mazi,

Kan man få för mycket Calcium i vattnet om man använder calciumreaktor ? Hur vet man att man behöver tillsätta spårämnen ? Hur ofta gör man det ? MVH Mazi

• 1 svar
    • 833 visningar
  6. Started by thomas5547,

Kan man använda Deltec´s kalk, granulat.. i min AquaCare reaktor. eller måste jag ha AquaCares granulat, orginal? Tycker att Deltecs, är mycket mera poröst...??

7. Started by Mathias81,

Hejsan! Har som titeln lyder en aqua medic marin 1000 sump. och till det har jag en aquamedic overflowbox 5000l/h. som hänger över sidan på mitt akvarium. nu är det så att mina rör inte går rakt ner till sumpen utan pvc slang från overflow ner till en böj 90 grader. sen efter 2 dm en böj till på 90 grader. sen in i sumpen. ska lägga upp en bild på sumpen med så ni förstår hur det ser ut. jag har 32mm rör ända ner till sumpen men till tricklefiltren är original 25 mm. problemet är att så fort ja krämar på min pump retur pump som lägst pumpar 2500l/h och max är 5000l/h. så får jag som ett gurglande ljud vid den första tricklefiltret. inget sådant ljud alls vid …

• 1 svar
    • 440 visningar
  8. Started by thomas5547,

Har en mixer.. Men cirkulationspumpen stannar.. blir kalk mellan axeln och rotorn.. så att den stannar upp helt.. Det har den gjort nu flera gånger sedan jag köpte den.. Nån mer som har problem med sin?

9. Started by Jocke,

Tjenare! Håller på och planerar mitt nya kar. Jag vill ha en ytavrinnings box i plexi som är i samma färg som bakglasrutan. Hur limmar man plexi mot glas?. Någon som har något förslag på ett bra program som man kan rita upp karet i?. MVH Jocke

• 1 svar
    • 856 visningar
  10. Started by drakfisk,

jo jag undra hur ni gör när ni fyllar på första gången för min del kommer det att så fall ta 6 dygn inan det är fullt med osmoa vatten levererar ca 120l/d

• 1 svar
    • 611 visningar
  11. Started by jflod,

Räcker 20mm pvc för att ta hand om 800l/h?

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by Kimozabe,

Har lite av ett problem, eller egentligen hur jag löser placering av ghl dosern. Jag har bara 2 ställen att placera den på. Det ena är väggen till vänster, det är här jag helst vill ha den för då kan jag bara skruva upp hyllkonsoler och sen är det klart Men då ska den dra ballinglösning ända från dunkarna till höger för att sen pumpa ner det i sumpen som oxå är placerad till höger. Samtidigt tänker jag att det är ju bara när slangarna skall fyllas första gången som avståndet spelar roll, eller? Andra lösningen är att det får byggas en bänk/plattform som skruvas ner i botten på ställningen så den hamnar ovanför dunkarna, denna lösn…

• 1 svar
    • 583 visningar
  13. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

hur bygger man ett aktivtkol filter, eller hur funkar dom? ska man ta ett rör och fylla det med kol och sedan låta vattnet droppa igenom eller ska man trycksätta det med en pump som gör att det filtreras lite snabbare? är tacksam för alla tips och eventuella länkar tack på förhand Peter

• 1 svar
    • 858 visningar
  14. Started by per.w,

Har en refraktometer sedan många år som fungerat felfritt... Men nu skulle jag kalibrera den, då jag inte gjort det på ett tag och kände att jag vill ha koll på läget. Köpte alltis renat vatten på apoteket som jag gjort tidigare. Det är det jag använder för att ställa in. jag droppade tre droppar och sen skulle jag skruva. Problemet är att nivån går inte att skruva så det blir 0 i fönstret. Den hamnar en bit under 0 även om man skruvar upp skruven så långt det går. Tips tack..

• Gilla
    • 1 svar
    • 812 visningar
  15. Hejsan, Jag har nyss uppdaterat mjukvaran till 5.14 och nu svarar inte belysningen på min programmering. Vad göra? MVH Johan

• 1 svar
    • 916 visningar
  16. Guest D-Flex
    Started by Guest D-Flex,

Hej! Tänkte ställa en liten fråga. Håller det att bygga en ytavrinningsbox i 4mm glas? Den kommer att vara ca. 20cm x 20cm x 20cm och kommer att vara i ett 540. Det är en kompis som undrar men han sitter på jobbet utan surftillgång. Alla synpunkter är välkommna. MVH // Danne

17. Vart har ni satt er påfyllning av vattennivån med dessa två givare ? Precis installerat en Clarisea , och vattennivån i returfacket flexar ju lite upp & ner beroendes på hur fort clarisean blir skitig.. så jag sitter och fnular lite på vad som kommer bli bäst Nu verkar Ato’n fylla på lite väll ofta.. Så blir nog att sära på givarna , och sätta dom på separata fästen . Men frågan vad man skall utgå ifrån när man sätter dit dom i sumpen .. ? Någon som har en ide , eller vad dom själva har gjort ?

• 1 svar
    • 728 visningar
  18. Started by thomas5547,

Köpte kalkkulor, granulat. AquaCare av bengt på marinakvariet.. Men dessa kulorna är större.. än dom jag hade förut.. och det blir skitit vatten.. brunt liksom runnt kulorna.. blir inte lika bra fart med vattnet.. Hittar inget på deras hemsida heller om storlekar.. det står inte nått på förpackningen heller.. Bengt säger att det inte spelar nån roll.. men jag tror det gör det..

19. Started by Tedb,

Hejsan jag skulle vilja ha lite råd om vilken kalkreaktor man ska välja jag har ett 475 L kar och skulle vilja ha det så automatiskt som möjligt har en IKS midi dator som man kan ansluta den till men vet inte riktigt vilken modell man ska ha. Funderar även på en kalkmixer unrar om nån har bra råd om vilken man ska ha där ? är sugen på en deltec km500 men finns de nån bättre så skriv gärna å berätta. Hur e de med när PH värdet faller på natten skall man ställa in så kalkreaktorn puffar på lite då så karet håller jämt värde eller ska man låta ph sjunka ?

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by gesi,

vad uppstår fosfat och framförallt för höga halter av och är fosfatfilter överkurs?? jag har eb riktigt bra skummare, uv-c och nitrat filter..

21. Started by saltatrox,

Har köpt en beggad kalkreaktor med 3 månaders gammal korallkross i. Ska jag byta ut det? Han jag köpte den av tyckte det var bättre med att använda det som var i. (redan inkörd) Vad säjer ni.... Alltså jag är inte snål, vill bara att det ska bli på bästa sätt. Har alldrig kört med reaktor. Mvh Thomas

• 1 svar
    • 1,5k visningar
  22. Started by per.w,

Seven2Go™ Conductivity meeter Vad tror ni? Seven2Go_Conductivity_Datasheet_E_30208974.pdf

• 1 svar
    • 693 visningar
  23. Started by Perk,

Hittade en till variant på filter med fleecerulle. Denna verkar väldigt anpassningsbar. http://www.klirfilter.com Att jämföra med theiling rollermat och clarisea... Skickat via Tapatalk

• 1 svar
    • 779 visningar
  24. Started by Daniel,

hallå min luftpump rena air 300 har pajat, eller bättre när jag försökte dra ut luftslangen så följde med hela luftutsläpp.. ska försöka får det på garanti men det ser inte bra ut eftersom jag slarvat kvittot.. i alla fall.. vad har ni för luftpump? Jag använder luftpumpen till skummare (AM turboflotor 1000) så jag behöver inte en värsting, jag tror att något på 150-200 l/h skulle räcka (300:an var i stort sätt aldrig på max). En sak till, jag tyckte inte att den luftpumpen jag hade var speciellt tyst.. finns det bättre lösningar? är dem enklare varianter som Schego högljudda?

• 1 svar
    • 896 visningar
  25. Started by Ove.P,

Jag vet att det ibland kommer frågor om hur riskabelt det är att använda ozon. Här är en länk som kan vara till hjälp. http://www.ozongeneratorer.se/ozon/ozon-farligt/

• 1 svar
    • 3,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.