Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by aerie,

Hej! Såg på akvarielagunens produktspecifikation över en kalkreaktor att för bästa resultat rekommenderas CO2. KAN man köra en kalkreaktor på bara vanlig luftpump och hur blir i så fall resultatet?

2. Started by Jocke,

Tjenare! Jag har en osmos som jag inte kommer att använda på ett tag hur ska jag förvara den,ska jag tömma den på vatten?. MVH Jocke

• 4 svar
    • 975 visningar
  3. Started by aengus,

Har ett gäng akvarium med för små hål i. så jag undrar om det finns nån som har provat och göra större hål? eller det kanske är helt kört egentligen tycker man att det borde gå.

• 14 svar
    • 1,8k visningar
  4. Started by aerie,

Tänkte bara berätta lite hur jag upplevt förändringen i karet de senaste dagarna sen jag kopplade in min kalkvattensmixer. Har de senaste månaderna inte haft tid att sköta karet så jättebra utan det har blivit mest att jag fyller på vatten när jag har tid och slänger då bara i lite kalciumhydroxid. Då har man sett lite tillväxt på SPS det närmsta dygnen och sen så avstannar det ganska fort igen. Detta har lett till att kH periodvis varit nere på runt 4 och pH varierat lite. Dock har jag inte sett några djur ta direkt skada av pH-svängningar,carpetanemonen som jag räknar som det känsligaste i karet har väl dragit ihop sig nån gång när jag dumpat i för mkt grumligt kalkvat…

• 5 svar
    • 912 visningar
  5. Started by Snofla,

Går det att laga på nått sätt? Har hört att det går ev. att putsa bort.. Ingen annan ser den men jag stör mig på den dagligen

• 1 svar
    • 834 visningar
  6. Started by tobbs,

hej jag har ett 80liters kar med Rena 9w uvc filter och jag undrar om det ska vara på slaget hela tiden för i butiken jag köpte det sa dem att man ska ha på det i ca 6 timmar om dygnet , stämmer det?? mvh tobbe

• 14 svar
    • 1,8k visningar
  7. Started by Linnex,

Ve och förbannelse... Jag behövde snabbt få upp 10 liter rätt tempurerat vatten till grabbens akvarium därför körde jag igenom ljummet vatten. Efteråt körde jag genomspolning... lät det vara på i 15-20 minuter och när jag kom tillbaka för att stänga av upptäkte jag att jag hade gjort bort mig rengjorde med rent varmvatten... ca 45-50 grader :'( Jag har ingen mätare för µs hemma. Jag tog en vanlig analog amper/ohm mätare för 89 kr och kollade. Rent kranvatten var ca 37 Kohms motstånd. Vattnet från min osmos har ca 180 Kohms motstånd (0,5-1 cm mätavstånd). Silikattestat visar nog samma som när osmosen var ny. Vad tror ni? Någon som har både µs och ohm mätare och har lust at…

• 6 svar
    • 919 visningar
  8. Started by JMAONE,

Total Dissolved Solids-TDS Monitor, $39 each You must have pure freshwater to have a successful reef aquarium. To check your freshwater and to know when to change your DI resin you must check your watre with a TDS monitor. Simply add your freshwater to a clean cup and drop in the monitor to get an instant reading, the goal is a reading of zero, any higher reading means you have too many nutrients in your water and likely will have problems with algae blooms. Någon som känner till denna och har någon kommentar= </FONT>

• 5 svar
    • 874 visningar
  9. Started by Davidm,

Undrar vilka märken på de olika testerna som ni andra använder. Själv använder jag mig av bla tetra och tycker att dessa är helt OK därimot så har jag även ett nitrit test av märket Sera och det är helt vädelöst. De ge två olika värden om man skulle ta och göra två mätningar efter varandra, har nu beställt ett från JBL, en lokal djuraffär sa att de var mycket bättre än tex tetras och seras tester, har någon av ni andra testat JBLs tester?

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by nelson,

Hejsan! Jag undrar vilken bok ni rekomenderar till en nybörjare som mig? Har tittat på Fosså serien lite grann. Hls Nelson

• 9 svar
    • 995 visningar
  11. Hej! Jag fattar ingenting! Jag har satt in ett nitratfilter Aqua light och skulle nu kolla hur det funkade ( har hört att det tar ett tag innan det funkar bra). När jag mäter returvattnent får jag helt SJUKT höga värden! Det blir rena rama karamellfärgen. Jag ar testat flera gånger. Kan det verkligen vara sant?!?!? Har någon annan varit med om detta Är detta kemiskt möjligt???? /Andreas A

• 16 svar
    • 1,5k visningar
  12. Hej! Vilken hastighet i genomrinning är lämpligt för ett nitratfilter byggt på svavelkulor? Jag har en droppe per sekund, är detta lagom? Mvh Andreas!

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by Linnex,

Sett i topic att vissa använder musmatta under pumpar för att de skall vara tystare. Har ni dem i sumpen och är det garanterat giftfritt för akvariets invånare. Jag förmodar att musmattorna är tillverkad av EPDM.

• 1 svar
    • 631 visningar
  14. Started by nelson,

Hejsan! Det är så att jag har bestämt mig för att ha ytavrinning till mitt kar. De färdiga produkterna är för breda, mitt kar har nämligen för lite utrymme mellan täckglaslisten och sidorutan. (har bara 13cm där) ?? Finns det någon ytavrinning som kan monteras där täckglaslisten sitter, det är ju 5cm brett där eller finns det någon annan lösning till mitt problem? Hls Nelson

• 0 svar
    • 707 visningar
  15. Started by jör..,

Jag hade tänkt mig att ha ett kar/sump i tvättstugan.Som skulle fungera som teknik/ karantän/osmosvatten på fyll./sump. Med olika fack,enkelt och smidigt vid vattenbyten.Men jag har ej borrat kar( och det är igång).Så tanken var den att jag skulle dra pvcrör upp till taket istället( rör döljs av takbalk) för ner under akvariet (står på en tegel mur,får bara plats med två eller tre glas med vatten i muren räcker ej som sump.Ytavrining skulle göras med ett 200mm- pvc rör från botten till ytan(eller mindre bara pumpen får plats) med något typ av nät upptill. Utvändigt täcks den med sten nertill sågar jag ut som en tunnel så ej skit samlas och kan gömma en cirkpump. Den skall…

• 2 svar
    • 887 visningar
  16. Started by wrang,

Electronic Calcium Monitoring http://reefkeeping.com/issues/2005-04/rhf/index.htm

• 0 svar
    • 822 visningar
  17. Started by wrang,

Fick idag min nya osmos och läste instruktionen som var mycket utförlig tänkte då att andra också kunde ta del utav den. Nått att tänka på. Osmos modell: AquaNature -För att förlänga livslängden måste sediment och kol filtret bytas ut 3-12ggr/år beroende hur förorenat vattnet är. Hur vet man detta hur skitigt det är då? -Spol anordningen 2minuter innan man använder den för att få bort avlagringar från membranet -Osmosvattnet och koncentrat måste flöda ohindrat, annars uppstår ett mottryck som orsakar krackning av membranet - Denna anordning funkar med ett tryck från 3,5-4,5bar och en vattentemp av MINST 12grader Ojdå jag har kört direkt från min kallvattenstam - Hur ska…

18. Started by Jocke,

Tjenare! är det någon som använder en sån här?. Hur mycket kalciumhydroxid laddar ni den med,vid en ny start på den.

• 3 svar
    • 882 visningar
  19. Started by Linnex,

Skulle behöva en termometer med reläutgång för att driva kylsystem. Någon som har tips på lämplig produkt. Det jag har hittat kostar runt 1000 spänn och har då två reläer. Jag skulle vilja landa på runt 500 kr. Såg ett inlägg om att använda fläktstyrning till dator men de jag hittat har inte nogrannare exakthet än ±3 % vilket låter mycket.

• 0 svar
    • 765 visningar
  20. Started by Mazi,

Snart ska jag iväg och storhandla de sista grejerna som behövs till uppstart. Jag har alla viktiga grejer i teknikväg utom uv-c. Ska jag köpa det lite senare och lägga pengarna på fler tester osv. ? Eller ska jag bara precis köpa det nödvändigaste så jag har råd med uv-c då ? MVH Max

• 3 svar
    • 881 visningar
  21. Alltså nu måste jag bara fråga... Hur i hel... kan man ta ut och folk ge de priser som finns i denna hobby. Tex https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6467 Vet inte vad den kostar ny men vad f_n är det som kostar. Lika så så pratade jag med Bengan på marinakvariet i telefon och fick massa tips och råd. I samtalet så pratade vi om teknik och bla sa han att mitt nitratfiltet som jag har kostar ny 3500 kr. :-S Såg annons på skummare som var samma som min där man ville ha 1000 spänn för en begagnad. Jag tänkte att de måste väl skoja... den är ju inte mer avancerad än en spann med lite kopplingar... Vad är det som kostar... det är ju bara lite plastbitar och…

22. Started by Clownen,

Hej Jag tänkte höra om någon kunde rekommendera en typ/märke av hydrometer. Jag hittade en jämförelsepå tre olika modeller på nätet av typen med en svängarm. Testerna visade 1.023, 1.028 resp 1.030 på samma vatten! Vid en noggrannare test med andra mätinstrument visade det sig att det verkliga värdet var 1.026. Skulle vara kul att höra vad ni säger och rekommenderar. Mvh Peter

• 22 svar
    • 2,7k visningar
  23. Started by jör..,

Någon som kan delge mig en lösning på en automatisk vattenpåfyllning.Jag har tröttnat på hink o spill spring. Jag har ingen sump så det får bli via en dunk i ett skåp under. Ähh.. Nu när ni är här! Någon som vet om Osram och/eller Phillips har T5 som passar till s-vatten.

• 7 svar
    • 1k visningar
  24. Started by JMAONE,

Jag letar efter; slangklämmor av plast. Flexibel slang för ytavrinning (liknande Duplas flexislang) Pvc rörs "änd-korg" (se bifogad bild) Någon som vet var jag kan få tag i detta? Gärna en svensk leverantör.

• 15 svar
    • 1,4k visningar
  25. Started by john.w,

Är det någon som vet var man kan få tag i plastskruvar har kollat Jula ,classe,biltema,Sjögrens +en del båttillbehörsaffärer men ingen har John

• 7 svar
    • 7,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.