Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Jag har tänkt å ha 2x39w UVC till mitt 600 liters system. Jag har fått för mig att desto kraftigare desto bättre! Men är det så? Det finns ju en hel del dyra fiskar och vill man då chans med något som inte håller måttet eller hur vet man? Hjälper det inte med uvc så behöver man ju inget, men hjälper det... så kan man väl spara en hel del pengar på att man får ha friska och levande fiskar eller? Tänker jag fel? Rätt eller fel, bra eller dåligt med UVc? Era åsikter/erfarenheter tack!

• 10 svar
    • 1,8k visningar
  2. Started by Saltis,

hej jag har fått prick på mina fiskar och undrar för min uvc är ca 4 månader av märket Aqua på 25w, det verkar inte jobba som det ska för mitt kar är 210L det borde väl räcka gott med 25w

• 5 svar
    • 1,6k visningar
  3. Hej, jag har nyligen installerat en UVc i mitt Deltec akvarium och har nu problem med för hög temperatur i akvariet. Har nu fått idén att endast köra UVc:n parallellt med ljuset, d.v.s. 9 h per dag istället för dygnet runt som jag gjort sedan några veckor tillbaka. (Jag har även startat upp en fläkt som blåser ut värme ur toppen på akvariet). Undrar nu om någon kan tala om för mig om det kan vara en bra lösning eller ej. Av vad jag har läst här på forumet så verkar det ju som om en del endast kör UVc:n då fisken har vita prick eller annan sjukdom, jag å andra sidan kör den i förebyggande syfte. Tacksam för råd. Med vänliga hälsningar / Dominique

4. Started by adddo,

Hur stort UV behöver jag? Hur många watt? T5? Har ett 450liters kar.

• 13 svar
    • 1,6k visningar
  5. Started by smen,

som rubriken så funderar jag lite över placering av mitt uvc. lika bra att fara i god tid ute innan man byggt färdigt med sump mm. 1. ska uvc stå upp eller ligga ner 2. vilket är inlopp och utlopp. från sladdändans sida tänkt. 3. vilket är bäst, suga vatten genom uvc eller trycka vattnet igenom. det var några små funderingar.

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  6. Started by turboadde,

Hej Jag har ett par sjuka clowner går i ett litet karantänskar. Nu till min fråga: kan jag ta uvc:et från mitt clownhotell och bara lägga i karet (påslaget förståss) utan påkopplad pump? det är bra cirkulation i karet så det passerar ju vatten hela tiden. UVC:et är ju ganska öppet men de e ingen fara att det lyser upp i akvariet på natten eller jobbigt för fiskarna? MVH Andreas

• 0 svar
    • 933 visningar
  7. Funderar på att köpa en UVC-steriliserare för att motarbeta eventuella parasiter eller dino i visningskaret. Totala vattenvolymen är ca 280 liter, varav 240 i visningsdelen. 1. Klarar jag mig med en Deltec 10W-version till denna vattenvolym? Enligt https://www.deltec-aquaristic.com/en/products/deltec-uv-sterilizer/ skall den räcka till 250 liter vid "high stocking" (vad spelar "stockingen" för roll egentligen?). 2. Om jag går upp till 20W-versionen så måste jag troligen montera den i taket på sumpskåpet för att få plats. Hur går det då med eventuell ansamling av luftbubblor inuti (taket på sumpen är ju högsta punkten om vattnet sedan skall rinna tillbaks ner till su…

• Gilla
    • 7 svar
    • 1,7k visningar
  8. Started by <<JOHAN>>,

Har beställt deltec uv-c 20w! Och då till frågan är jag dum som monterar den på retur pumpen fån sumpen upp till akvariet pumpen är en eheim 1250 (1200l/tim). och från sumpen till akvariet är det 1.40m. Vore absolut det smidigaste pga plats brist. men hur blir värknings graden?? e det dumt att göra så?

9. Started by Silverkon,

Hej! Tror jag har fått vita prick på mina fiskar Sad face x 1000. Har ett 250 liters akvarium, vilket UVC ska jag köpa ? Är riktigt ledsen

• 12 svar
    • 5,3k visningar
  10. Started by hans,

ska man ha uv på all tid ? har hört dellade meningar om detta. uv tar bort vissa bra saker också. jag brukar köra den när jag har köpt något nytt till akvariumet ca i 1v eller när jag börjar se tillväxt av allger. gör jag fell????

• 1 svar
    • 991 visningar
  11. Started by tobbs,

hej jag har ett 80liters kar med Rena 9w uvc filter och jag undrar om det ska vara på slaget hela tiden för i butiken jag köpte det sa dem att man ska ha på det i ca 6 timmar om dygnet , stämmer det?? mvh tobbe

• 14 svar
    • 1,8k visningar
  12. Started by acuario,

Vad är det för lamptyp i denna? är det ett uvc-kompaktrör? Uv't är 49cm långt och är på 36W.

13. Started by milk,

Har ett uvc på 10w till mitt 270liters akvarium, vatten volymen är väl totalt 320liter i vatten volym, ska jag ha uvc:t på hela tiden är då min fråga? har haft lite ångest tankar att 10w äe för lite men det står att det rekomenderar det till akvarier upp till 500liter. då 20w endast kostade 300;- mer :-/

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  14. Started by akutmottagning,

Skulle man kunna koppla uvct på utloppet från mitt uf-110 universalfilter som jag kör kol i?

• 8 svar
    • 1,9k visningar
  15. Started by kjell,

Hej! Har köpt ett deltec uvc 2x39w,beställde en deltec 4040 cirkpump till den.Har en tryckhöjd på 130 cm,kommer pumpen bli för klen .Ska ha closed loop på uvc.Ska jag försöka byta pumpen till en 4745 (5000l/l)eller hoppas att 4040n räcker Mvh Kjell

• 4 svar
    • 1,8k visningar
  16. Started by soderro,

Jag funderar på att skaffa uvc till mitt 80 l Blenny för att minska risken för fisksjukdomar. Alla mina fiskar strök med innan sommaren då jag köpte en lite svårare fisk som blev sjuk. Har dålig koll på detta och behöver tips på vad man skall köpa för något. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• 6 svar
    • 2k visningar
  17. Started by PatrikB,

Tjena! Finns det något UV som man skulle kunna få in i sumpen på ett RSM? Funderar på att sätta det i pumpfacket om möjligt.

• 21 svar
    • 3,4k visningar
  18. Started by Jaysan,

Tjena! Har funderingar på ett Uv filter men, idag kör jag utan sump och kör med Juwels skimmer 3.0 orginal huset till filtret har jag aktivt kol i och fosfat påsar, är inte helt sugen på sump även om jag ibland känner att det skulle behövas, men eftersom jag vill hålla kvar vid utseendet på karet så undrar jag om ni har några tips på hur man kan göra. Jag vill ju ha kvar "locken" så att toppen ser ut som innan, där är ju nerskuret i blasten på bakstycket både på vänster och höger sida till kablar och tunnare slangar, men hur skulle det vara smidigast för att köra Uv filter utan att ha tjocka rör eller kopplingar som hänger överallt?

19. Started by slarvid,

Hur stort uvc behövs till ett system med 50x30 liter vatten? Och något märke man ska passa sig för?

• 39 svar
    • 4k visningar
  20. Started by <<JOHAN>>,

Kan man ha en del av uvc`n i vatten? Den ska vara ståendes i sumpen, och det är lite trångt så för att underlätta skulle jag vilja ha halva uvc`n under vatten (ståendes).

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  21. Jag köpte ett 39w uvc när jag hade prickutbrott. Köpte även en oxidator och körde bara uvc i 1 månad eller nåt och ligger nu bara i kartongen. Oxidatorn kommer jag ha alltid, gillar hur smidigt det är, fyll på och glöm...inga kablar etc Någon som kan ge mig bra anledningar till varför jag ska behålla uv:et? Har läst att det kan vara bra vid plötsliga alg/bakterieblomningar som nån här på forumet råkat ut för. Har även ett 20w som är lite smidigare (mindre), funkar det för den anledningen som du/ni ger mig? Akvariet är på 900-1200 liter vatten. Mvh Kim

22. Started by sonny,

hej nån som vet om man kan köra uvljus om man har nollnitrat i sumpen sonny

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by Curtus,

Hej. Här är en av mina nya prylar. Tror att jag börjar få lite kläm på vad allt är men är lite osäker på om och isåfall vad jag behöver eller bör ha utöver detta? Flaska och manometer förstår jag ju, men något mer? Hittar inte heller så mycket info om den här gamla styrningen jag har. Är den nått att ha eller ska jag försöka hitta en basitech? Behöver man inte mäta PH alls i AC-reaktorer? Denna reaktor har ju några år på nacken, vad bör man göra för att få den i toppskick igen? Den är i gott skick men man kanske ska byta packningar, slangar, syresten osv? Mvh Patric Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

• 5 svar
    • 1,9k visningar
  24. Started by campokatt,

Vad är biopellets?? http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1324 Nått man kan använda som rowa eller liknande? Nått som absorberar fosfat och nitrat eller är det med som biobollar, ett media där bakterier växer.. /M

• 10 svar
    • 2,4k visningar
  25. Någon som kan förklara lite mer vad det är för skillnad på dessa skummare Downdraft Becket https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_weblinks&catid=124&Itemid=4 Tycker att båda ser lika ut men ändå inte Downdraft becket

• 2 svar
    • 988 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.