Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by Ted Camenius,

hej har precis fått hem en osmos som jag beställt och har börjat testa den, det droppar ca 1/5 så mycket osmosvatten som slaskvatten, är det rätt förstått att det är ok? sen droppar det lite från alla kopplingar från filtren, så det blir en liten pöl under osmosanläggningen oxå? ska inte dessa va helt täta eller är det normalt? det är en Aquatic Nature Umkehrosmose Aqua Standart 150

2. Started by Linnex,

Jag köpte ett nytt silikat test idag och blev förvånad när jag skulle göra testet då jag upptäckte att de har ändrat instruktionen och man nu kan mäta upp till 15 ppm istället för 3. Man använder samma karta (upp till 3 ppm) men skall enbart använda 2 ml vatten istället för som tidigare 10 ml. För er som sitter med gamla testet. Vet inte om de har ändrat något i flaskorna men så här lyder den nya instruktionen. 1. Tillsätt 2 ml vatten i provröret. 2. Tillsätt 6 droppar av Si-1 och snurra testet försiktigt i 10 sek. 3. Tillsätt 2 droppar av Si-2 och virvla runt innehållet försiktigt i 10 sek. Låt det stå i 5 min. 4. Tillsätt ytterligare 4 droppar av Si-2 och virvla runt in…

• 0 svar
    • 750 visningar
  3. Started by wannabe,

tja jag är väldigt ny inom salt hobbyn och har inte fattat detta med sump riktigt än! kan man inte bara ta ett 70 liters akvarium och sätta dit en skummare och värmare och sen pumpa vattnet i retur till det stora 320 L? måste man ha massa fack och sånt. är denna sump för liten på nåt vis? ska man ha levande sten i sumpen också? Finns det nån som kan hjälpa en helt noll ställd fanatiker med enkla ord?

• 1 svar
    • 749 visningar
  4. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 749 visningar
  5. Started by Blåbert,

Har kört min Tunze osmolator i tre vecor nu. Tydligen har slangens utmynning i returfacket varot precis lite för nära ytan, eller om jag kommit åt den. Osmos-tanken var knökfull igår, i morsen hade nivån mellan de och sumen jämnat ut sig. Inte så konstigt, men man måste hålla koll på allt. Salthalten sjönk bara en halv grad, och jag håller bara på och kör in sten, så ingen fara denna gång. Sent from my iPad using Tapatalk HD

• 1 svar
    • 748 visningar
  6. Started by Cathulu,

Water quality control 20x dipsticks http://www.vivaria.nl/vivaria/?get=product&menu=waterE&template=product_water.xsl Är det något som man kan använda till saltvatten? Skulle vara så skönt med stickor i stället för dessa andra tester. /J

• 1 svar
    • 748 visningar
  7. Started by jonte_j,

Mitt el bolag kommer att stänga av strömmen 3,5h nästa vecka. Kommer detta vara något problem för invånarna i mitt kar? Skickad från min iPad med Tapatalk HD

• 2 svar
    • 747 visningar
  8. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej på Er, Går o funderar på hur jag skall göra... skall uppgradera till ca: 450L men kan inte bestämma mig för om jag skall köpa ett percula 120 eller ett "vanligt" akvarium med sump. Jag är ganska orolig för att sumpen skall svämma över och ställa till med mer vattenskador än jag redan har. Kan tilläggas att jag INTE har för avsikt att ha något borrat kar utan använda mig av "påhängs" ytavrinning. Percula kanska inte har så många möjligheter men det känns säkrare på något sätt. Vad tycker Ni??? Är det ett riskmoment med sump eller oroar jag mig i onödan??.Inser med detta inlägg att jag kanske måste ändra mitt "valspråk" __________________ Il be back! Niclas 450L + 11…

• 10 svar
    • 746 visningar
  9. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hur är pumpfunktionen på en sump uppbyggd? Hur anpassar man mängden vatten som skall pumpas tillbaka till akvariet i förhållande till mängden vatten som pumpas/med hävertkraft kommer till sumpen? Om invattnet inte stämmer överens med mängden som pumpas ut kommer ju sumpen att bli torrlagd/överfylld!! Hur löses detta på enklast sätt?? /David

• 6 svar
    • 745 visningar
  10. Som jag beskrev i min första tråd om mitt RSM 130 så har jag för en 7-8 år sedan kört saltvatten på ett mycket enkelt sett. Kort sammanfattat ett vanligt ramakvarium med en Deltec allt i ett skummare/ filter. Till det några flaskor med spårämne, Magnesium, Calsium och Jod...thats it :-) Några körde med biobollar, men det hade man hört var farligt. Osmos och UVC fanns, men UVC använde jag inte heller Deltec hade sina stora nitratfilter som man visste var kass ( troligen en ursäkt ör de även då horribla priserna) Åsikterna om vattebyte gick brett isär och hos mig var det inget som stod på schemat mer än när det började barka iväg med värdena. Mycket sten var lösninen på …

• 2 svar
    • 744 visningar
  11. Started by Dimorb,

Vet inte helt vad jag skall söka på men tidigare när jag satte samman reoler med akvarier så hade jag inte frigolit eller liggunderlag under utan fann någon speciell akvarietejp som jag satte på reolen. Den fungerade som stötunderlag på samma sätt som frigolit och andra typer och samtidigt var den väldigt underlättande för akvarierna gled på den så man kunde bara trycka dem in på plats. Någon som vet vad det är för tejp jag snackar om och var jag kan köpa den? Butiken jag köpte av förra gången har gått i konkurs så får inte svar därifrån.

• 4 svar
    • 742 visningar
  12. Started by Piggelin,

Om man skall ha en liten sump ca 60cm(L) x 60cm( x 40cm(H). Vilket glas skall man ha och vilken tjocklek? Inner väggar i sumpen är det samma?

• 3 svar
    • 741 visningar
  13. Started by Stefan molin,

hej , var och fyllde min flaska i dag , nu har det kommit adapter som passar till olika reduserings ventiler , då slipper man byta mutter om den inte passar co2 flaskor utan skaffa rätt adapter istället , 120kr + moms , mvh stefan

• 0 svar
    • 741 visningar
  14. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Har tänkt börja på det här med saltvatten o undrar vad som kan behövas för att få det att gå ihop??

• 1 svar
    • 741 visningar
  15. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

ska köpa ny mh i helgen 250 w för övrigt..den jag har nu e på 10000k.. funderar på att köpa den nya på 14000k.. nu vill jag höra för och nackdelar på dessa lampor.. alltså vilken föredrar ni och varför..mvh

• 2 svar
    • 741 visningar
  16. Started by e-mu,

Er det noen som har en Grotech algereaktor MAB220 og kan fortelle meg hva det står på power supply , volt og ampere? Trenger en ny.

17. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Vilket försäkringsbolag har bäst villkor om ex. akvariet skulle paja? Ersätter dom djur, kar, utrustning?

• 2 svar
    • 740 visningar
  18. Started by BAminoff,

Tänkt se om jag kan fixa till ett jämnare och bättre flöde i mitt kar. Hamnade i trädgårdsbutiken som påstods sälja pvc rör. Det gjorde dom inte däremot hade dom massor av grejer ,från aqua interiör, som man kan använda till dammar ute.Många kopplingar hade dom. Är det nån som vet om man törs använda dom i karet. Dessutom undrar jag ,hur ni gör om ni vill proppa igen ena sidan av ett pvc rör? MVH BA

• 2 svar
    • 739 visningar
  19. Started by wrang,

Har problem med min led rör (GHL profiluxsimu-L ) och undrar om någon kan hjälpa mig med inkopplingen igen. Alla trådar har släppt från enheten tyvärr. Dessa kabelfärger finns Orange Gul Grön Svart Brun Kopparfärgad Röd Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

• 3 svar
    • 739 visningar
  20. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tänkte lyfta ett gammalt ämne, med att fråga om era erfarenheterna av de försäkringsbolagen som finns och hur de ställer sig till akvarium och de ev skador som kan orsakas i hemmen. Alla tankar och svar beaktas. Robert

• 3 svar
    • 739 visningar
  21. Started by knabbuziak,

Jag har köpt ett 54L Juwel-akvarium som jag använder som sump/refugium. Med akvariet fick jag en värmare på 50W (tror jag) http://www.juwel-aquarium.de/en/articleinfo.htm?matnr=85600 Men jag har inte någon märkning kvar på min... är det någon som har en som kan ta några bilder eller skriva vad det står på den???

• 0 svar
    • 739 visningar
  22. Started by bengt,

Någon som provat att byta ut den värdelösa ventilen på Red Sea Reefer mot en sådan här.

• 0 svar
    • 738 visningar
  23. Started by Ouscazz,

Vilken metod använder ni för att mata era regenererande reaktorer med vatten?

• Gilla
    • 4 svar
    • 738 visningar
  24. Started by Nito,

någon som vet någon bra artikel om bioreaktorns för och nackdelar osv. så vore jag tacksam

• 0 svar
    • 737 visningar
  25. tänkte höra om det är någon som vet vad de kontakter som sitter på rapidleds solderless led och dess kablar. Om någon har även länkar till en sajt som man kan beställa från vore det också uppskattat.

• 2 svar
    • 735 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.