Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
*har två 32mm flexibil slang som ska vara inne i sump och vet inte hur långa ska de vara.Om jag använder pvc rör på filter måste jag klippa 32mm ganska korta och de blir ovanpå vatten ytta . *har en hållare med filter påse som jag vill använda. *kan man ha dem så eller är bättre ta bort pvc rör och ha de utan , de kommer hamna 8-10cm under vatten ytta, fast med påse.
-
- 3 svar
- 674 visningar
-
-
hej har precis fått hem en osmos som jag beställt och har börjat testa den, det droppar ca 1/5 så mycket osmosvatten som slaskvatten, är det rätt förstått att det är ok? sen droppar det lite från alla kopplingar från filtren, så det blir en liten pöl under osmosanläggningen oxå? ska inte dessa va helt täta eller är det normalt? det är en Aquatic Nature Umkehrosmose Aqua Standart 150
-
- 2 svar
- 674 visningar
-
-
-
Hej har nu läst en del böcker,snurat på nätet om uppsatart av saltvattensakvarium.Man kan ju inte lära sig allt genom att läsa. Den uppfattning jag har fått är att det är riktigt svårt att få igång ett fungerande kar. Är det värt att försöka ändå?
-
Hallå! Har tänkt köpa en ny osmos då det blir ungefär samma värden föreoch efter... Det kvittar hur mycket den producerar för jag använder bara ca 10-20 liter i veckan. Har ni tips och ideer så skriv det här! hittade denna : http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=9416 verkar den vara nåt?? Menmen, tacksam för svar.. MVH max
-
- 0 svar
- 672 visningar
-
-
någon som vet någon bra artikel om bioreaktorns för och nackdelar osv. så vore jag tacksam
-
- 0 svar
- 672 visningar
-
-
-
Om man skall ha en liten sump ca 60cm(L) x 60cm( x 40cm(H). Vilket glas skall man ha och vilken tjocklek? Inner väggar i sumpen är det samma?
-
- 3 svar
- 666 visningar
-
-
Någon som provat att byta ut den värdelösa ventilen på Red Sea Reefer mot en sådan här.
-
- 0 svar
- 665 visningar
-
-
hej , var och fyllde min flaska i dag , nu har det kommit adapter som passar till olika reduserings ventiler , då slipper man byta mutter om den inte passar co2 flaskor utan skaffa rätt adapter istället , 120kr + moms , mvh stefan
-
- 0 svar
- 665 visningar
-
-
*det jag har förstått är att : det finns kabler 4-plats, den första Pumpen går till kanalen # 1 (90% )effekt, andra Pumpen gå till kanalen # 3 på lägsta, eller ? *men sen jag vet inte vad är bäst för min 200L akvarium !!! 1.PULSE (pulse, interval 1, interval 2. sequential ) ??? 2.INTERVAL (10-60 sec / 1 - 60 min , 0,2-12h) ??? 3. night mode och moon light ??? ,vilken är fotocell ! Boken är på franska,ryska ,tyska men inte engelska ! Jag kommer ha 2 pumpar ( en efter varandra tunze 6055),en pump bakom stenar och andra längst fram i höger kanten.
-
- 2 svar
- 665 visningar
-
-
Har förstått det som att man bör montera uv-c från deltec ståendes med utloppet i toppen och har ett uv-c från heliomax som kan monteras på vilket håll som helst p.g.a. att det skall vara spiralformat inuti där vattnet tar sig fram vilket ger samma belysningseffekt oavsett montering. Men hur är det med alla de uv-c batterierna som sitter ihop t.ex. från deltec, tmc osv.. på alla bilderna så ligger ju filtrena ner på längden. Hur kan de göra det utan att de mista effekt när man uppmanas att montera singelrör ståendes? Vad gör det egentligen för skillnad att ha dem liggandes/ståendes? Är det bara det att hela lysröret inte blir täckt av vatten om det ligger ner el…
-
- 4 svar
- 665 visningar
-
-
Igår när jag hade grejat i karet och stod och kollade allt så sa det plötsligt plopp så lossnade pumpen till skummaren och satte igång att pumpa vatten över kanten. Jag tog givetvis tag i pumpen för att förhindra att vattnet åkte ur karet. Där stod jag med handen på pumpen i karet och funderade på hur jag skulle nå kontakten för att stänga av den. Allt gick ju väldigt fort så när jag började fundera på kontakten insåg jag att det var nog där en del av vattnet hade hamnat ,panik. Tack jordfelsbrytaren som i det ögonblicket stängde av allt. Med detta vill jag ha sagt när man startar upp ett kar och kanske har 4-5 kontakter verkar det ju inte så stort utan lätt att ha koll…
-
- 1 svar
- 664 visningar
-
-
Jag har ju ett nästan nytt ytterfilter (eheim 2222) som jag använder idag. Tänker bygga liten sump, o då undrar man ju om man kan använda ett ytterfilter som returpump, det borde väl gå? Kanske den inte orkar trycka på så hårt med flöde eftersom den inte har invattnets hävert-tryck, men ändå, gör det nåt om den bara trycker runt 100-200l/h på ett 45L kar?
-
- 0 svar
- 663 visningar
-
-
tänkte höra om det är någon som vet vad de kontakter som sitter på rapidleds solderless led och dess kablar. Om någon har även länkar till en sajt som man kan beställa från vore det också uppskattat.
-
- 2 svar
- 662 visningar
-
-
Passade min kompis akvarium, nu när han är på semester.. Skulle hem till han och kolla till det.. SÅ såg jag att en anemon satt fast i pumpen.. insuget.. Det ska ju sitta en muff där.. men men.. Och två dagar innan så hade jag varit där och, kollat och så.. Och jag tror att detta ligger bakom:::!!???? JAg rengjorde koppen till skummaren, samt en liten slang till den, och en liten burk, där skummet och skiten rinner ned. Jag använde diskborsten till det.. DISKMEDEL på den? Och när jag kom dit i dag, så fick jag se anemonen, död. Jag fick se att det skummade ALDELES! för mycket i sumpen och i röret/utavriningen... Och alla fiskar döda..... Men räkorna och den andra ane…
-
Tänkte byta ut mediat i silikatfiltret, men kan för min själ inte få upp det. Nån som sitter inne med ett bra knep? /samuel
-
- 2 svar
- 660 visningar
-
-
Hej, Ett Clarisea SK3000 gen 2 som larmar. När jag stoppar i strömmen så larmar det med 5 korta och 1 lång signal, den röda dioden blinkar samtidigt. Jag kan inte stänga av larmet då knapparna på fjärrkontrollen inte tystar larmet. Det återkommer med ca 10 sekunders mellanrum, oavsett om jag har motorn inkopplad med den röda kontakten eller inte. Motorn fungerar om jag trycker på knappen för att mata fram, flottören fungerar också. När jag justerar den röda kontakten så blinkar inte den blå lampan regelbundet utan den "flämtar" lite oregelbundet. Jag har haft isär och kollat så sladdarna sitter ordentligt fast på motorn. Är det glapp i den röda konta…
-
- 1 svar
- 658 visningar
-
-
Igår var jag å köpte mig ett begagnat RedSea Max 250. Jag fick montera isär bänken för att få in den i bilen. Idag när jag skulle montera ihop den igen så märkte jag att en hel del av de "Cam lock nuts" som man drar ihop bänken med, vad skadade. 7st hade blivit böjda, och en hade gått av. Nu undrar jag om någon här varit med om samma problem, och hittat nya sådana muttrar någonstans i Sverige? Försökt kolla IKEA, som ofta använder sådana, men verkar inte vara riktigt samma dimensioner. Någon som varit med om samma problem, eller som har tips eller idéer?
-
-
- 2 svar
- 656 visningar
-
-
Dr Burgess's Atlas of Marine Aquarium Fishes Någon som har haft nöjet/obehaget att stöta på denna bok? Några kommentarer? Mvh Thomas
-
- 3 svar
- 656 visningar
- 1 följare
-
-
Jag håller på att gå över från balling till calciumreaktor på nya karet vilket är något helt nytt för mig. Har främst två frågor till er mer erfarna. Reaktorn kommer vara placerad över sumpen, detta som säkerhetsåtgärd vid eventuellt läckage. Är lite orolig för häverteffekt och stora mängder CO2 ner i sumpen. Reaktorn kommer matas med peristaltisk pump. Om jag tänker rätt borde jag undvika problemet genom att dra vattnet ur reaktorn istället för att mata in då pumpen stoppar häverten. Detta verkar många göra men i deltecs bruksanvisning står att pumpen ska pumpa in vattnet i reaktorn och att man absolut inte får strypa utflödet pga risk för övertryck. Är det s…
-
-
- 3 svar
- 654 visningar
-
-
Hejsan! Jag undrar hur många liter man normalt kan rena med ett 90liters osmozfilter innan man måste byta membran osv. Förmodar att det är olika mellan 90 och 260 liters? Hls Nelson
-
- 0 svar
- 652 visningar
-
-
hej har fått erbjudande att köpa den här http://hem.bredband.net/b107727/pryl.jpgmen har/hittar ingen info,någon som har tips ? även denna tunze skummare http://hem.bredband.net/b107727/tunze.jpg är det någon som känner igen den ? och vad har man för pump till den __________________ Mvh micke Laugh at your problems; everybody else does.
-
-
Hanna har kommit med en ny(?) pH-mätare. Är det någon som har erfarenhet eller åsikter om den är bra/prisvärd?
-
- 0 svar
- 649 visningar
-