Träffar och föreningar
Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm
Underforum
201 ämnen i detta forum
-
Nu är det spikat. Lördagen 21 januari kommer jag ha en träff hos mig. 12-15 Det lättaste är att ta sig till mig med bil. Parkering finns det gott om och är gratis. Buss funkar det med. Men då får man gå ca 1 km. Henrik Hermansson Innegårdsvägen 57 423 52 Torslanda Anmäl er gärna i tråden eller via om så skriver jag upp vilka som kommer!
-
-
- 20 svar
- 2,8k visningar
-
-
Jag är bara nyfiken! Av vilken anledning kom nedanstående förtydligande? Gör bara en ny tråd, då originaltråden är låst. Under forumet "Träffar och föreningar" samt underforumet "Mässor" berättar vi om och diskuterar alla former av fysiska sammankomster knutet till saltvattensakvaristiken. Annonsering av sammankomster är tillåtet oavsett om den arrangeras privat, av en idéell organisation eller av ett företag. Om ett företag står bakom arrangemanget är det ok att annonsera föredraget här, oavsett om företaget sponsrar Saltvattensguiden eller inte. Förutsättningen för detta är att annonseringen i detta forum endast avser själva samma…
-
- 3 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej! Det var en saltvattenträff i Växjö/Hovmantorp i helgen. Hem till mig kom det strax över 40 personer (C och ja är lite oense om det var 41 eller 42:)). Det var folk från halva Sverige kändes det som. Den förste anlände klockan ett och de sista kom strax efter fyra. Det gjorde att det inte kändes för trångt utan alla (tror ja) fick gott om plats att kika runt lite. Ja måste bara säga att det är så himla trevligt med er saltmänniskor. Alla var på bra humör och allt kändes toppen. Det är en lien kul aktivitet som liksom nästa löser sig av sig själv, eftersom alla har något gemensamt att snacka om. Ja tycker att fler borde bjuda in till små saltträffar, det är enklare än …
-
- 7 svar
- 2,7k visningar
-
-
Nu är det dags att boka in höstens salta aktiviteter i kalendern! Snart är ju sommaren här och med all tid vi kommer att få i hängmattan så visslar det ju bara till så är vi inne i september! Så passa på att boka in hela lördagen den 24 oktober i din kalender. Linköpings akvarieförening kommer att arrangera en saltvattensdag med flera spännande föreläsningar. Det blir 3-4 föredrag som vi hoppas kommer att intressera alla saltvattensakvarister (och alla andra akvarister med). Det kommer också att hållas en auktion som vid våra tidigare saltföreläsningar. Så vi i Linköpings akvarieförening hoppas att denna lilla blänkare ger dig god tid att kunna sätta av denna dag för vår…
-
- 21 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hejsan, tänkte bara höra om det finns någon vänlig själ här på forumet ifrån Linköping som kanske har lust att visa upp sitt akvarie för en nybörjare? Vore lite kul med inspiration, det enda akvariet jag sett live är hos den lokala handlaren och det skulle vara trevligt att få se något mer Mvh.Henrik
-
- 19 svar
- 2,7k visningar
-
-
På torsdag den 14 november kommer Larry från Växjö, känd som LN21 här på guiden ner till Malmö och berättar och visar bilder om sitt imponerande projekt; när han konverterade sitt stora ciklidakvarium till ett toppmodernt korallrevsakvarium. Vi får följa den spännande ombyggnanden och se det fantastiska slutresultatet. Säkert får vi också höra lite om det kommande projektet som Larry berättat om här på SG. Malmö Akvarieförenings möten är öppna för alla. Entrén är fri och du behöver inte vara medlem för att besöka oss. Förutom föredraget blir det som alltid akvarie-quiz, fika, lotteri och självklart trevligt akvaristiskt mingel. Tid: 19:00, kom i tid! Plats: Branteviksgata…
-
- 6 svar
- 2,7k visningar
-
-
Det måste finnas fler akvarister i Dalarna men kan inte hitta något om några träffar eller så från de senaste åren. Har ju inga saltpolare att nörda ner mig med så ville kolla om det är nån grupp som träffas ibland och har plats för en till entusiast?
-
- 3 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hei, Jeg ønsker å informere mine gode naboer i øst om ett saltvannstreff 24.02.18. Reefmeet arrangeres i Drøbak, ca 90 fra Svinesund, mot Oslo. Hva er Reefmeet? Ett arrangement for de som er interessert i saltvannsakvarier, har lyst til å starte eller har allerede ett akvarium. Det vil bli holdt 3 gode foredrag, som vil vise noe av alt det denne hobbyen har å by på. Se program lenger ned. En rekke stands fra salte butikker og leverandører vil også være tilstede. Her har man muligheten for noen gode kjøp med mange gode tilbud. Tilslutt så avholder vi en saltvannsauksjon av levende og teknikk hvor private stiller med objektene. Det er alltids spennende…
-
-
- 10 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej, Här i New York har det för några veckor sedan varit en välbesökt saltträff. Manhattan Reef anordnar detta två gånger per år och det brukar vara drygt 200 personer, så även i år. Det är ju i första hand en social aktivitet och det finns gott om utrymme att språka med andra. Det andra är en ganska stor fragbytaraktivitet och även en stor försäljning av fraggar, både privatpersoner och företag. Slutligen var det två föreläsningar under dagen, och jag tänkte kort sammanfatta innehållet i dessa. För mig som “torrsimmar” än så länge fick jag nöja mig med att komma hem lite klokare. Simon Garatt (Storbritannien): What makes a successful reef aquarium? Ett lyckat saltvattens…
-
- 13 svar
- 2,5k visningar
-
-
En riktigt häftig händelse som iaf jag ska försöka komma iväg på, lär vara en del som vill. http://reefbuilders.com/2015/10/19/marine-aquarium-conference-europe-announced-summer-2016/ https://www.facebook.com/marine.aquarium.conference.of.europe
-
- 3 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej! Det är en stor akvariehelg pågång i Växjö. www.akvariehelg.se Datum för denna händelse är 19 till 21 april.
-
- 11 svar
- 2,4k visningar
-
-
Tänkte höra om det finns intresse för några Saltträffar med lite mer lokal inriktning. Jag själv bor i Ängelholm så jag tänkte Helsingborg,Höganäs, Åstorp o Klippan typ Mvh Tobbe
-
- 11 svar
- 2,4k visningar
-
-
-
Söndagen den 27e januari går Malmö Akvarieförenings årliga Hempristävlan av stapeln. En Hempristävlan är helt enkelt en tävling i vem som har det vackraste och för fiskarna och andra invånare bäst anpassade akvariet. I år är det än så länge fyra saltvattensakvarium anmälda, varav två från akvarister som är aktiva här på forumet. Det vore kul om det blev ännu fler! Det hela går till så att en jury bestående av tre erfarna akvarister åker runt och bedömer de anmälda akvarierna. Bedömningen sker efter många olika kriterier; estetiskt helhetsintryck av akvariet, fiskarnas, lägre djurs, korallers, svampars, makroalgers etc kondition och storlek, hur väl akvariet är anpassat ti…
-
- 1 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej govänner! UAF har börjat få lite mer föredrag om salt och även lite fraggar kan dyka upp på auktionerna ibland. Vi har möten terdje onsdagen i månaden på Biotopia (I parken bakom Katedralsskolan, vasagatan 4, ingång i S-Ö hörnet mot Katedralskolan) Passa på - nya medlemmar får en gratislott Jag klistrar in möteskallelsen: ------------------------------- På onsdagen den 17 november, kl 19, är ni alla välkomna till Biotopia. November månads månadsmöte bjuder bl a på salt… Pär Pettersson från Vattholma besöker oss. Han kommer ge oss en introduktion till saltvattensodling av clownfiskar, sjöhästar och pepparmintsräkor. Kom och fynda bland växter och fiskar i den sedvanl…
-
- 11 svar
- 2,3k visningar
-
-
Om du missade invigningen av 1000 liter kallt vatten i sju akvarier har du chansen igen den 16 juli. Titta på alla rör, tång och fiskar. Prata om ditt, datt och akvarier samtidigt som det bjuds på fika. Exakt tid meddelas senare. Men jag gissar på sen eftermiddag. Vi finns i akvariemetropolen Munkedal och adressen meddelas om du skickar mig ett PM. Dagen efter (17/7) träffas vi i Lysekil runt 10-slaget och stuvar båten. Det är en motorbåt på 5,5 meter och tar runt 5-7 personer som mest. Flytvästar tas gärna med, men det finns några stycken att låna. Vi åker till en lämplig ö med tanke på väder och framför allt vind och lastar ur alla håvar och…
-
- 7 svar
- 2,3k visningar
-
-
Någon eller några som är sugna på att ta en tur till stig i gemla ? skulle varit kul att åka dit men ännu trevligare om vi är några stycken ..
-
- 24 svar
- 2,3k visningar
-
-
Malmö Akvarieförenings saltvattensakvarister gjorde i lördags (19/4) en gemensam tur till Ciklidhuset i Lerum, Marinakvariet i Möndal och Bioted Marine i Kungsbacka. Vi var tio tappra akvarister som möttes upp i gryningen för avfärd norrut. Det slumpade sig så att föreningens riktiga saltvattensrävar, med flera decenniers saltvattensakvaristik bakom sig, inte hade möjlighet att följa med denna gång så vi var alla relativt nya på saltvattensbiten. Den färskaste har ett nystartat 20-liters nano, någon annan ett RSM och flera av oss har AM Chromis 140-liters som varit igång ett år eller två. Först ut var Ciklidhuset i Lerum. Göran hade förvarnats så han öppnade lite tidiga…
-
- 6 svar
- 2,3k visningar
-
-
I tråden om seminarier (länk) har det dykt upp en diskussion om de pengar som inbetalats av stödmedlemmar skulle kunna användas till ett bredare syfte än att just driva forumet och annat direkt kopplat till forumet (t.ex. Reeflex). Möjliga exempel skulle kunna vara sponsring av resor för internationella föredragshållare som skulle kunna hålla intressanta föredrag på olika orter i Sverige. Andra exempel finns också. Hur ställer ni er?
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
-
-
Den 24 november kl. 13:30 öppnar Havets Hus i Lysekil sina portar för dig som är intresserad av kalla akvarier. Bygert har ordnat så att det blir några timmars snack om våra inhemska djur, hur Havets Hus sköts och inte minst en guidad tur bakom kuliserna. Du kommer få möjlighet att prata med den erfarna och trevliga personalen och även utbyta erfarenheter med andra akvarister. Det är begränsad tillgång till platser, så denna gång vänder vi oss i första hand till dig som har eller planerar att starta ett kallt akvarium. Men i mån av plats får även andra intresserade komma med. Anmäl dig till mig via ett privat meddelande eller direkt i tråden. Observera att det är en må…
-
- 5 svar
- 2,2k visningar
-
-
Måndagen 19:e oktober är det dags för årets Fishbase-symposium vid Naturhistoriska riksmuseet och Cosmonova, och årets tema är Hajar & Rockor! Många hajar och rockor minskar för närvarande kraftigt, vår vanligaste svenska art, Pigghajen, har t.ex. minskat med 90%, och många arter löper risk att helt dö ut. Trots att de både fiskas och anses vara hotade är kunskapen om hajars och rockors biologi mycket begränsad. De lever ofta på djupt vatten, eller långt från kusten, och är därför svåra att studera i naturen. Vi behöver mer information om hajars och rockors biologi, men också ett ökat intresse från forskare, myndigheter och allmänhet för att kunna gå vidare utifrån fo…
-
- 3 svar
- 2,2k visningar
-
-
Vi är några stycken på forumet som inte bara är akvarister utan har gått över till den kalla sidan. Några gånger om året brukar vi träffas antingen ute på sjön i Lysekils skärgård guppandes omkring i min båt eller ordna ett studiebesök på något av våra offentliga akvarier. Vi har hittills gästat Sjöfartsmuseet och Havets Hus. Dit kan man gärna återkomma, men ett besök på nån forskningsstation hade varit toppen. Ett förslag är att ta kontakt med Tjärnö utanför Strömstad (Sven Lovén centrum för marina vetenskaper, http://loven.gu.se/). Det går nog inte att få till nått innan nyår, men Bygert kollar du upp med din kontakt? Alla som känner sig intresserade är mer än välkomn…
-
- 1 svar
- 2,1k visningar
-
-
Tjena tjena! Jag är extremt ny på det här. Jag har inte ens lagt i sten i mitt lilla blenny kar, men entusiasmen finns så att det räcker och blir över. I nästa vecka åker det i lite sten och sen får det stå och jäsa ett tag. Nu till saken, jag bor i linnéstan i göteborg och min bostadsrättsförening har en festlokal att låna ut som passande nog har kaklat golv (och bastu!) Hade det inte vart sjukt kul att träffas över en bira eller tre och snacka skit och byta fraggar!?! Jag har givetvis inga fraggar att byta med men jag bidrar med gratis lokal, fint humör och jag kanske kan få köpa en fragg eller tio..? Någon som är sugen? Hur många ungefär är det i göteborg med omnejd …
-
- 15 svar
- 2k visningar
-
-
Jag kommer köra från Lund upp till Göteborg inför årets träff på Sjöfartsmuseet och har i nuläget en plats upptagen, dvs jag kan ta med två till om fler ska upp och vill hänga på i bilen. Läs mer om träffen här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?61446-H%F6stens-koralltr%E4ff-p%E5-Sj%F6fartsmuseet-Akvariet-2014 Första föredraget börjar klockan 12, så jag siktar på att vara på plats någonstans runt 11-tiden så man kan komma till rätta innan man ska sitta ner och lyssna. Planerad avfärdstid runt 8.00 från Krutmöllan. Om någon bor lite ifrån och inte kan ta sig till mig så kan vi säkert lösa upphämtning på vägen, men då ska det vara hyfsat nära den plan…
-
- 6 svar
- 2k visningar
-
-