Lägre djur
2 700 ämnen i detta forum
-
-
Hej... Det är 2 saker som jag behöver hjälp med, igen 1- För några veckor sedan fiskade jag upp en mantisräka från den ny inköpta stenen. Ändå så hörs det ibland knacknigar från karet. Men jag ser ingent som kryper runt som jag gjorde med första mantisen. Vad kan det vara? 2- Vad är det ni ser på bilden? Den har några spagetti liknande " armar ", ganka tunna. Den kan försvinna helt i stenen för att komma ut igen, alltid samma ställe. Tack på förhand
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Ser att en av mina Wurdemanniräkor har rom. Finns det chans att det kommer att överleva småräkor? Skall man tillföra något speciellt foder?
-
- 1 svar
- 890 visningar
-
-
Trodde inte "håriga" krabbor var så farliga som deras rykte. Men i natt hittade jag orsaken till varför en Acropora dött och två stycken eventuellt också kommer att dö (tar gärna emot råd hur man kan rädda dem). Krabban var välkamoflerad och svår att se, troligen bara nattaktiv också. Men nu (efter fotografering) är den förpassad till toalettstolen.
-
- 10 svar
- 2,5k visningar
- 1 följare
-
-
Har nu ca 10 eremiter och bara 4 astreasnäckor kvar. Tänkte lägga en av arterna i sumpen i det nya sen, då dom har slagit ihjäl snart 10 snäckor. Vilken gör mest nytta i akvariet och vilka välter mest småstenar, för jag börjar bli trött på att rota fram fraggar bakom stenen. Fördelar/nackdelar jag tycker Eremiter+ Dom är roliga att kolla på Eremiter- Dom sitter på koraller så dom drar ihop dig Eremiter- Dom behöver skal som ligger överallt Eremiter- Dom dödar snäckor Astrea+ Behöver inga skal nånstans Astrea- Bara ett fult skal som åker över stenen Så vilka tycker ni jag ska skippa ? MVH Max
-
- 17 svar
- 1,8k visningar
-
-
Vet någon om en "blå sjöstjärna" fem armad (den är blå-lila till färgen) äter upp fisk ?? Jag blir nämligen av med fiskar dom bara försvinner! I dag hade den största Hepatusen blivit ganska tilltuffsad med den del sår på huvud mm Jag hittade den med en kjesare som inte hade varit riktigt kry djup omslingrad och den var "svår att få lös. Gärna råd då det börjar bli dyrt när fisken bara försvinner. MVH ARNE
-
- 18 svar
- 5,1k visningar
-
-
Hittade två krabater när jag gjorde ren stenen. Någon som vet om jag törs släppa i dom i akvariet? Krabban som är i höger till bild är c.a 1cm och masken är c.a 6cm. Tacksam för svar. MVH/Andreas
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjenare! Jag har ett tunt lager sand\grus och jag undrar vilka djur man kan ha som håller rent i sanden?. Tillhör den här dom djuren Blå linkia?. MVH Jocke
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Hittade denna kräfta (tror jag) och är tacksam om ni kan råda mig ifall jag ska lägga tillbaka den i burken eller inte. tack för hjälpen
-
-
Skaffade en rörmask igår i väntan på resterande sten och annat. Kom då att tänka på att jag ju faktiskt vet i stort sett ingenting om dem och hittade inget vettigt när jag googlade på det eller sökte här på forumet. Jag har bara knapt ett kilo sten i akvariet och 3 sniglar än så länge, så jag matar inget. Finns det tillräckligt med mat åt rörmasken ändå? Det ser också ut som det är två rörmaskar som bor i samma rör, kan de göra det? Jag trodde det var 1 rör åt en mask. Hoppas ni kan reda ut det här åt mig. Tack på förhand.
-
- 6 svar
- 1,7k visningar
-
-
Är under uppstart, vet ännu inte vad man vill ha riktigt i karet ännu.... Men musslorna ser ju himla läcker ut... Hittade lite på forumet att musslorna behöver mkt ljus....har en ljusramp av märket arcadia MH 3*150W Är det helt kört att kunna stoppa ner musslor framöver i mitt kar? /Anders
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Tjenare. Finns där någon ute i landet som vet vad jag ska göra med alla dessa sniglar? Finns där tex andra djur som man kan lägga i karen som käkar upp dom eller något? Mvh Butchi
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hittade en bild på nätet på hur de kan gå att ha kejsare och musslor. Är det någon som varit med om något liknande här på forumet.
-
- 2 svar
- 842 visningar
-
-
Kan man köpa en sån eller följer den med stenen om man har tur. Det ända som följde med min sten var två krabbor men dom är nu döda. Brukar det ta ett tag innan man kan hitta några roliga skaker på stenen?. Stenen som jag köpte är 1 sorterings Bali sten. MVH Jocke
-
- 2 svar
- 838 visningar
-
-
Var bara en från början, nu finns det ett antal..
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Finns säkert nån tråd om detta innan, men jag vet inte vad man ska söka på för att hitta nåt om den... Kan passa på att fråga vad det är den sitter bredvid också ? MVH Max
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hittade 2 små saker ser ut som sniglar. Någon som vet vad det kan vara, ska man ha det eller skall det ut
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har precis startat upp mitt saltvattensakvarium för ca 6 veckor sen. Ls las i för ca 3 veckor sen. Och sedan dess har det börjat kräla en massa maskar (röda och svarta) antar att dessa är borstmaskar? Men idag så tittade det ut en grå mask 4-5 mm tjock, kan inte säga hur lång den var då den bara tittade ut en cm ungefär. Vad kan det vara för något? Bra dåligt? Bilderna är inte de bästa tyvärr Tacksam för svar.
-
- 5 svar
- 3,4k visningar
-
-
Nu när jag satt och tittade på min stenbit så såg jag något som såg ut som en ormstjärna. Den hade i stort sett bara ben, kroppen kan inte varit mer än en knappnål och benen var väl 7 mm långa ungefär och helvit. Är det nån ministjärna någon blir påmind om ellere kommer den växa till sig gigantiskt och ta över hela akvariet? Ska se om jag kan fånga den på bild, men den var rackarns snabb /torsten
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tänkte bara höra med er om de vanliga strankrabborna, eftersom man bor i göteborg och gillar krabbor... Kan man ha de i akvarie på 54 liter, eller blir de för stora. Är de revsäkra. Är de aggresiva? Och vad heter de på latin? FÅR man plocka dem och ha i akvariet? Många frågor på en gång. (skyller på att jag har några öl för mycket innanför västen)
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hur är det med eremiter, räkor, stjärnor mm när det gäller karantän? Hur länge behöver de gå i ett karantän kar?
-
- 9 svar
- 2,9k visningar
- 1 följare
-
-
Har hittat något som ser ut som en liten sjöstjärna i karet. Tyckte att det va jättekul tills jag läste om rovsjöstjärnor som äter koraller här igår... Kan någon tyda min suddiga bild och säga om det är något som kan vara kvar i karet eller om det ska plockas bort? Tacksam för hjälp...
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-