Gå till innehåll

Aj som f*n..


petrol

Rekommenderade inlägg

kan rekommendera ett annat kul trick för aquafakirer som jag provade i veckan:

Att köra in en tagg från en diadema sjöborre under ringfinger-nageln, kanonskönt!

det låter ju som en jätteskön upplevelse! *not* svullnar fingret upp efter en sån händelse eller hur blir det efter sjöborrar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj!

Någon som vet om det finns något man kan ta på huden för att minska kliandet?

När man dyker i Karibien och råkar ut för detta så använder infödingarna Papayasaft. Jag har funnit att syra produkter hjälper typ ättika och citrosaft. Det hjälper även att värma upp fingre så mycket det tål. Jag har funnit detta bättre än Cortison och använt det även mot sting av brännkorall. (som är mkt mkt värre)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

brännskador av nässelgifter typ maneter och vissa firecorals kan man faktiskt pinka på för att neutralisera.

giftet från drakfiskar bl.a blir ju instabilt och koagulerar vid högre temp som nämts tidigare, så där är det spola varmt som gäller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aj, ser ut att göra ont. Har sånna i mitt kar men har aldrig tatt på en "tur" kommer hända någon gång ;) Jag råka ut för en anna sak för några veckor sedan. Jag hade köpt ny LS och stod och skrubba den, jag skulle skrubba bort några döda anemonknoppar. Den ena sprack och jag fick det vattnet i ögat, sved till, men sen tänkte jag inte mer på det och fortsatte att skrubba. Senare på kvällen så kom jag in på toa och hölt på att få en shock, mitt ögat var helt rött, riktigt rött. Sköljde det med ögon vatten och tänkte inte mer på det. Vaknar nästa morgon, hela ögat var varigt och klibbigt, beställde tid till en ögon läkare som fick se på det. Fick salva och antibiotika i 10 dagar, ögat har precis blivit bra igen, man lär sig av sina misstag, haha :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Inte nog med fireworm, du får en muräna på köpet om du beställer två (läses med

TV reklamaccent)

Naturligtvis så ska man handmata sin muräna.

Bilden är två månader gammal och det blev pencilin i två veckor..

post-1039-14468914150439_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eh? försökte muränan bestiga din hand? trodde det var en tjej? hehe, jaja som mitt befäl i lumpen sa, norrlänning han med: "är huvudet dumt, då får kroppen lida..." ;)

Har lyckats bränna mig en gång på en euphyllia men det e ju inget jämnfört med dessa krigsskador som vissa har lidit... :D

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lyckades bränna mig på en rätt stor anemon, första gången lät jag de hela va och jag hade små blåsor som kliade i en vecka. Andra gången jag lyckades så provade jag med varmt vatten och de hjälpte blåsorna höll sig i ett par dar men utan den klåda som jag upplevt i en vecka förra vändan.

Jag tror att jag blivit lite kännslig när det gäller anemongiftet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Bumpar denna tråd, då det är kul att höra vad andra har råkat ut för. Anemon i ögat tar ju priset...

Bara för att tillföra något så får kommer en bild på dagens något erotiska date med en fire worm. Blev rent utav rekord i antal taggar man fick i sig denna gång, julgran a la´ grande

blev stucken i främst höger långfinger. Notera storleksskillnaden mot vänster långfinger. Stramar ganska bra i skinnet kan jag säga...

Edit: höger långfinger är 0,7 cm större i omkrets jmf. med vänster långfinger...

post-775-14468915051556_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som tidigare nämnts rekommenderas ättika, funkar bra...

För att inte behöva sitta och plaska med fingret i en skål med ättika så rekommenderar jag även toapapper indränkt i ättika som viras runt fingret. Får med fördel sitta på ett tag då det lindrar fint och gör att man fortfarande kan röra sig fritt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JAg har aldrig känt något när jag bökar runt i mitt kar

Än så länge.... ;)

Fireworms har man råkat ut för, ramq här på guiden var så snäll att han skickade med en 30cm lång jäkel när jag köpte sten av honom. Usch för den...

Min kusin hade tidigare 2 svarta clowner som var helt otroligt elaka, varje gång jag bökade i det akvariet så attackerade de min hand helt frenetiskt och de bet ofta så hårt att man började blöda.

Riktigt elaka clowner...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste någonstans att man kunde använda "Elmers school glue" vilket väl borde motsvara vattenlösligt hobbylim? Om man lät det torka på taggarna (fireworm) så kunde man dra av det som en kaka och taggarna följde förhoppningsvis med.

Annars så har jag lyckats med bedriften att få ett bett i akvariet fast det var tomt! Eller, det bodde en rackarns fet källarspindel i det synbart tomma akvariet. Det kändes som ett getingstick och jag blev mäkta överraskad!:smiley3:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fingret är nu riktigt uppsvällt... Kan inte böja fingret längre, bara vicka på det lite fram och tillbaka Får hoppas att det inte sväller upp mer så blodcirkulationen stryps av... Provat att smeta på kortisonsalva och ta en antihistamintablett. får hoppas att det lindrar något...

Aldrig fått en sån här stark reaktion av de otaliga gånger som man tidigare kommit åt dem. Måste vara det stora antal taggar och ev. att han hade ett potentare gift pga hans stora storlek

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se upp så att du inte får andra allergisymptom som svullnad i halsen etc. i så fall tycker jag att du ska åka till akuten! Det kan ju vara som med bistick, även om du är allergisk mot bin så klarar du dig ganska bra första gången du blir stucken, men nästa gång kan det bli riktigt allvarligt...-sjuk-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fingret är nu riktigt uppsvällt... Kan inte böja fingret längre, bara vicka på det lite fram och tillbaka Får hoppas att det inte sväller upp mer så blodcirkulationen stryps av... Provat att smeta på kortisonsalva och ta en antihistamintablett. får hoppas att det lindrar något...

Aldrig fått en sån här stark reaktion av de otaliga gånger som man tidigare kommit åt dem. Måste vara det stora antal taggar och ev. att han hade ett potentare gift pga hans stora storlek

AJ!!

såg inte så skoj ut just när de hände heller kan jag lova, va där då o plockade på mig lite fraggar me 2 polare så hade de inte varit för oss hade han inte behövt va o gräva där :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...