Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by Pear,

Vad hänt med två av mina mjukkoraller Sinularia och Sarcopython, dom ser mer eller mindre avskalade ut, har hänt över en dag. Jag misstänker min Kamelräka, för mina clowner eller Chromis eller Scopas kan ju inte ha gjort något. Eller är det vattenvärden som spökar, mina övriga koraller Gorgonia, Skivisar, och knappar och Cladiella mår bra.

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  2. Started by Wretling,

Jag flyttade över han till mitt nya kar då jag tyckte han var lite mobbad av sin större bror . Tidigare idag så såg han ok ut men nu har han ett hål på "ryggen". Jag hör knäppningar i mitt nya kar. Har han råkat ut för nån eller är det nått annat?

• 4 svar
    • 1k visningar
  3. Started by Kimozabe,

Min eremit har varit jätteseg dom senaste 4-10 dagarna. Försökte mata honom nu idag med algtablett vilket han attackerat med glädje tidigare. Han bara låg framför den. Tog en pump med slang för att spola bort skit från sten och botten och då såg jag plötsligt detta komma flygande i karet (se bild). Eremiten lever så nu undrar jag vad som kom flygande. Mvh Kim

• Gilla
    • 16 svar
    • 3,4k visningar
  4. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Jag har haft två putsarräkor sedan jag startade mitt akvarium i februari. De har varit ganska kaxiga och mycket aktiva hela tiden och småbråkat lite med min eldräka. Nu när jag kom hem efter en dryg veckas semester så var den ena putsarräkan borta och den andra hade några svarta fläckar på sidan. Jag blev lite bekymrad över detta och funderade på att plocka bort den om den var sjuk eller hade någon parasit på sig (både det här forumet och min akvarieaffär var stängda så jag hade ingen att rådfråga). Jag lyckades dock inte få tag på den och dagen efter var den också borta. När jag här om kvällen inte kunde sova och kikade lite i akvariet så var den där igen! Nu utan svarta…

• 11 svar
    • 2,4k visningar
  5. Started by Thommy,

tjena thommy heter ja,Jag e ny på salt och i dag startade ja upp mitt la in stenen.Å där i fanns en krabba som va ganska stor må ja siga ned 2 klara stärck som började brett bsk å fram mot ögonen mörk krabba med lite gul färg i sträckena vad kan de va tro.

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by hagbard,

.

• Gilla
    • 3 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by Broddan,

Hej! Har smugit runt här och på andra saltforum ett tag nu. Har nu ett litet nanokar under uppstart. Medan jag väntar på att kvävecykeln ska komma igång ordentligt har jag tagit några foton på några av de saker som dykt upp på min LS från Bali. Riktigt spännande process att studera måste jag säga. Tacksam för identifieringshjälp på dessa! På första fotot sitter det en snäcka/snigel som är väldigt kamouflerad, riktigt lik stenen, men ser den dra runt då och då.

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by Olle,

Köpte den här annemonen i går. Och glömde naturligtvis vad det var för sort. Men den e som ett flöte som far omkring i hela burken. Nu fick jag klämma fast den mellan några stenar så den sitter kvar. Har försökt på Reeflex men hittar den inte

• 4 svar
    • 957 visningar
  9. Started by NULL,

Jag tänker på det vetenskapliga artnamnet...

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  10. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 338 visningar
  11. Started by Dimorb,

Många gånger får man kanske den formulering av de som är lite nya inom hobbyn men nu får jag lägga frasen själv. Är det någon som vet vad följande djur heter på min enkla beskrivning och/eller en sida där jag kan försöka leta fram dem (har redan kollat reeflex och fann inget snarlikt). Djur ett. Liten filtrerare med minst 5 smala armar. Ser ut precis som de små svartvita ormsjöstjärnorna då den filtrerar vattnet på samma sätt. Skillnaden är att dessa tentaklerna var röd/vita. Någon som har en länk eller sida där man kan läsa in sig på dessa små sjöstjärnor? Djur två. Någon slags mask. Mestadels svart men även någon ljus färg, troligtvis vita "fläckar" men lite osäkert fö…

12. Started by matsgd,

Någon som vet vad denna anemon heter? http://www.facebook.com/photo.php?pid=1808251&l=137a5&id=591606700

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by _Manne_,

Hittade denna rackaren när den var ute och vandrade på min fragghylla. akvariet har varit igång över ett år och man har inte sett denna snäcka innan. här är ett par bilder till på min invånare. mvh manne

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  14. Started by Majki01,

Letat på zoaid.com men lyckas inte hitta. Bilden är inte rättvis dom är mycket mycket grönare . E det "green" palythoa?

• 15 svar
    • 2,1k visningar
  15. Started by svedalaciklid,

nån som kan berätta vad dessa heter?

• 1 svar
    • 975 visningar
  16. Started by caesar_82,

Ett impulsköp - som jag inte lyckats hitta info om. Någon som sitter inne på info om denna sjöstjärna? (lite oskärpa)

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by evert,

Vet inte om detta är rätt forum för frågan, men jag försöker. Denna svamp kom med på en LS. Den är blåaktig i färgen. Är det någon som vet mer om denna? Tack på förhand. Evert

• 3 svar
    • 801 visningar
  18. Started by Jurgonh,

När jag kom hem inatt från mitt extrajobb så observerade jag detta monstrum till mask i akvariet.. det är väl nån form av fireworm förstår jag.. men nån som har någon aning om vilken och om den på nått sätt kan vara skadlig för mitt akvarium? jävligt äcklig må jag säga att jag tycker att den är... är jag såg den så stack ca 20 cm ut från stenen, men när jag tände lyset drog den in sig lite i stenen och på bilden är ca 10 cm ute... Jag försökte sen att ta upp den med min plastpincett men så fort jag nuddade den så var den inne på en sekund så jag han inte fånga den... Om den är skadlig.. finns det något sätt jag kan få ut den ur burken?

• 11 svar
    • 2,5k visningar
  19. Started by droopy,

Ja flyttade karet för några veckor sedna och hitta detta. Det är mjukt och har ett håll i sig.

20. Started by Peckoltia,

Hittade dessa bakom doppvärmaren idag när jag letade efter mina gröna försvunna knappar, det finns en hel koloni av dessa där bakom doppvärmaren men vad är det för något? Behålla eller ta bort???

• 12 svar
    • 2,5k visningar
  21. Jag spanade nyss in i karet och ser att min anemon dragit ihop sig som en boll! Vad kan detta bero på? Är nånting fel måntro? Bifogar bild:

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by berrasburkar,

en dag efter leveransen av sjöharen så var den försvunnen, hittade den senare inne bland stenarna med nån slags blå igel på sig. ser ut som om igeln antingen krupit in eller ut från huden. törs inte slita lös den av rädsla att haren ska dö. någon som vet vad det är förnågot, och hur farlig den är för haren och fiskar krabbor mm? finns det en så lär det ju vara flera. hur tar man bort den?

23. Started by san_miguel,

Har provat att fiska en krabba ned en räka men då kommer de fram några små typ kackerlackor och börja äta på räkan vad kan de vara? Har inte lyckats få nån bild på dom . Mvh Mikael

• 23 svar
    • 3k visningar
  24. Started by Idaa,

Nu har de ploppat upp en rund sak med typ tre taggar på någon som vet vad de är??

• 1 svar
    • 853 visningar
  25. Started by Hell5,

Hittade denna i gruset idag, aldrig sett den förut. Förslag på vad det kan vara mottages tacksamt Sent from my iPhone using Tapatalk

• 4 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.