Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by houssami,

hej, jag hittade idag en för mig ovanlig krabba, liten ( 1 cm ), utan som helst hår och med fin mönster på skalet. Tog en bild så ni kan se vad jag pratar om. ID och råd uppskattas Tack

• 12 svar
    • 1,4k visningar
  2. Started by Manks,

Skaffade en rörmask igår i väntan på resterande sten och annat. Kom då att tänka på att jag ju faktiskt vet i stort sett ingenting om dem och hittade inget vettigt när jag googlade på det eller sökte här på forumet. Jag har bara knapt ett kilo sten i akvariet och 3 sniglar än så länge, så jag matar inget. Finns det tillräckligt med mat åt rörmasken ändå? Det ser också ut som det är två rörmaskar som bor i samma rör, kan de göra det? Jag trodde det var 1 rör åt en mask. Hoppas ni kan reda ut det här åt mig. Tack på förhand.

• 6 svar
    • 1,7k visningar
  3. Started by Texas,

Är under uppstart, vet ännu inte vad man vill ha riktigt i karet ännu.... Men musslorna ser ju himla läcker ut... Hittade lite på forumet att musslorna behöver mkt ljus....har en ljusramp av märket arcadia MH 3*150W Är det helt kört att kunna stoppa ner musslor framöver i mitt kar? /Anders

• 4 svar
    • 1k visningar
  4. Started by Tedb,

Hittade en bild på nätet på hur de kan gå att ha kejsare och musslor. Är det någon som varit med om något liknande här på forumet.

• 2 svar
    • 837 visningar
  5. Started by Jocke,

Kan man köpa en sån eller följer den med stenen om man har tur. Det ända som följde med min sten var två krabbor men dom är nu döda. Brukar det ta ett tag innan man kan hitta några roliga skaker på stenen?. Stenen som jag köpte är 1 sorterings Bali sten. MVH Jocke

• 2 svar
    • 833 visningar
  6. Started by gustaf,

Var bara en från början, nu finns det ett antal..

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by Mazi,

Finns säkert nån tråd om detta innan, men jag vet inte vad man ska söka på för att hitta nåt om den... Kan passa på att fråga vad det är den sitter bredvid också ? MVH Max

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by john.w,

Hittade 2 små saker ser ut som sniglar. Någon som vet vad det kan vara, ska man ha det eller skall det ut

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by Speedster,

Har precis startat upp mitt saltvattensakvarium för ca 6 veckor sen. Ls las i för ca 3 veckor sen. Och sedan dess har det börjat kräla en massa maskar (röda och svarta) antar att dessa är borstmaskar? Men idag så tittade det ut en grå mask 4-5 mm tjock, kan inte säga hur lång den var då den bara tittade ut en cm ungefär. Vad kan det vara för något? Bra dåligt? Bilderna är inte de bästa tyvärr Tacksam för svar.

• 5 svar
    • 3,4k visningar
  10. Started by nemo,

Såg idag att min Bandkorall Räka hade en fight i sin grotta med något som hade en ca 2cm lång & kraftig klo & lite beige aktig i färgen. mer kunde jag ej se pga den satt gömd bakom en sten i grottan, ngn som har bild på boxarräka (har jag hört de kan vara) eller annat som det kan vara. PS Jag hör ett antal knäppningar från karet efter släckning av lyset (ibland riktigt kraftigt.)

• 5 svar
    • 2,9k visningar
  11. Started by jör..,

Har köpt en horseshoe crab(limulus polyphemus tror jag den heter) den rotar och vänder runt sanden, bra som bara den. Det står som ett moln om den när den drar fram som en mullvad.Och enl. affären i Täby så skulle det inte vara några speciela problem med den.Nu undrar jag om någon vet lite mer om den.Om det är något jag skall se upp med ,men det ser ut att gå bra .Den har varit hos oss i drygt en vecka nu.Någon sa att det egentligen inte var en krabba utan var mer släkt med spindlar och något annat djur.glömt vad.Skulle kunna fråga Fredrik på Jr nästa gång jag är där .Men det här går nog snabbare.Man vet aldrig när man kommer till Täby nästa gång.

• 18 svar
    • 3,4k visningar
  12. Started by Manks,

Nu när jag satt och tittade på min stenbit så såg jag något som såg ut som en ormstjärna. Den hade i stort sett bara ben, kroppen kan inte varit mer än en knappnål och benen var väl 7 mm långa ungefär och helvit. Är det nån ministjärna någon blir påmind om ellere kommer den växa till sig gigantiskt och ta över hela akvariet? Ska se om jag kan fånga den på bild, men den var rackarns snabb /torsten

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by Manks,

Tänkte bara höra med er om de vanliga strankrabborna, eftersom man bor i göteborg och gillar krabbor... Kan man ha de i akvarie på 54 liter, eller blir de för stora. Är de revsäkra. Är de aggresiva? Och vad heter de på latin? FÅR man plocka dem och ha i akvariet? Många frågor på en gång. (skyller på att jag har några öl för mycket innanför västen)

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  14. Guest NoName
    Started by Guest NoName,

Blev lite förvånad när det ser ut som om snigeln bajsar från huvvet..

15. Started by Lulle79,

Har hittat något som ser ut som en liten sjöstjärna i karet. Tyckte att det va jättekul tills jag läste om rovsjöstjärnor som äter koraller här igår... Kan någon tyda min suddiga bild och säga om det är något som kan vara kvar i karet eller om det ska plockas bort? Tacksam för hjälp...

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by JMAONE,

Såg för någon vecka sedan ett räkskal liggande på en korall. Trodde då att en av mina lysmata hade gått vidare. Skalet var med fötter, spröt och allt. Men dagen efter så visade sig att räkorna var mer levande än nånsin. Vad får räkorna att krypa ur skinnet och hur ofta gör de så?

• 3 svar
    • 2,4k visningar
  17. Started by jimmy,

Min sjögurka lyckades fastna i en pump idag så hela karet ser ut som det ska dö några fiskar är jag ganska säker på kommer inte att klara natten men några av dom kanske inte är så illa däran. Jag har bytt ca 100 liter vatten å lagt i aktivt kol men nu är ju frågan ska jag vänta på osmosen eller byta mer vatten å köra med kranvatten ?

18. Started by Linnex,

Efter att två på forumet råkade ut för missöde med sjögurkor som tog kål på fisk tänkte jag att jag absolut inte skulle ha några i mitt akvarium. Men... har fått påtalat från butik hur bra de är på att ta hand om sediment och att det inte finns något jämförbart alternativ och att riskerna är små om man har en effektiv skummare. Vad har ni för åsikter. Är det värt risken med gurkor? Finns det andra alternativa djur?

19. Started by robert,

är det någon som vet om det går att blanda eremiter , typ 5 blåbenade med 2st orange benade eller slår dom ihjäl varandra??????? Tacksam för svar om ni har erfarenheter. Mvh Robert

• 0 svar
    • 921 visningar
  20. Started by Snofla,

Jag la märke till att min ormsjöstjärnan tog sig högst upp på en revpelare och spände upp sig som hand som står på finger spetsarna, där efter släppte den ut en massa lila av något?? vad hände?? Är det avföring? Mvh S.

• 2 svar
    • 968 visningar
  21. Started by Mazi,

Idag köpte jag lite snäckskal till eremiterna. Men de är jättestora och eremiternas skal de har nu är jättesmå. Kommer det funka ändå, eller ska jag leta reda på mindre skal ? MVH Max

• 1 svar
    • 920 visningar
  22. Started by vahagn,

Det absolut fantastiska med saltvattenkar måste vara alla överraskningar som man stötter på i sitt eget kar. Först började det plötsligt växa ut en macroalg på en sten som har haft i karet sen januari och idag såg jag spetsen på ett par ben tillhörande en ormstjärna (en väldigt liten på c:a 0,5cm kropp men ben på över 3-4cm) som jag har ingen aningen varifrån den har kommit. Så: finns det små ormstjärnor (typ size XS), eftersom de jag har sett i handeln är rena XXXL jämfört med den här, eller är den här början till en eventuell XXXL?

• 6 svar
    • 1,9k visningar
  23. Started by Peter G,

Vad tror ni om den här lille gynnaren? är det en av de "vanliga" krabborna som brukar följa med stenen och inte gör så mycket annat än välter koraller för en eller är det ett litet monster? jag hade sådan tur så krabban fångade sig själv genom att trilla ned i ytavrinningskammaren och tur var väll det för man vill inte riva ut 3-350kg sten bara för att han välter korallerna. någon som vill ha han föresten?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by pepe,

Hittar fler och fler tomma skal efter sniglarna... Jag har sett på natten en krabba som kommer ut från LS- typ 4-5cm i diameter. Den är svart... Är det mest troligt att det är den som käkar mina sniglar?? Hur fångar man upp den? Sitta klar på natten och vänta på krabban och snappa upp den och slänga den ner i sumpen istället?? (Finns LS där...)

25. Started by Linnex,

Plockade ut denna krabba ur en LS när jag flyttade sten från förvaring till karet. Skall den i hinken?

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.