Lägre djur
2 700 ämnen i detta forum
-
Såg för någon vecka sedan ett räkskal liggande på en korall. Trodde då att en av mina lysmata hade gått vidare. Skalet var med fötter, spröt och allt. Men dagen efter så visade sig att räkorna var mer levande än nånsin. Vad får räkorna att krypa ur skinnet och hur ofta gör de så?
-
- 3 svar
- 2,4k visningar
-
-
-
Efter att två på forumet råkade ut för missöde med sjögurkor som tog kål på fisk tänkte jag att jag absolut inte skulle ha några i mitt akvarium. Men... har fått påtalat från butik hur bra de är på att ta hand om sediment och att det inte finns något jämförbart alternativ och att riskerna är små om man har en effektiv skummare. Vad har ni för åsikter. Är det värt risken med gurkor? Finns det andra alternativa djur?
-
Jag la märke till att min ormsjöstjärnan tog sig högst upp på en revpelare och spände upp sig som hand som står på finger spetsarna, där efter släppte den ut en massa lila av något?? vad hände?? Är det avföring? Mvh S.
-
- 2 svar
- 971 visningar
-
-
Idag köpte jag lite snäckskal till eremiterna. Men de är jättestora och eremiternas skal de har nu är jättesmå. Kommer det funka ändå, eller ska jag leta reda på mindre skal ? MVH Max
-
- 1 svar
- 929 visningar
-
-
I jakten på ormstjärnan igår natt fick jag till slut syn på min krabba som jag hade spanat för ett par månader sen. Ja, åtminstone det tomma gamla skalet. En av mina gobisar har försvunnit sen ett par dagar, fast jag vet inte om den har fallit offer för krabban eller har dött "av naturliga skäl". Fast honan som jag köpte samtidigt mår bra och finns med oss (än så länge). Är det dags att bygga en krabbfälla?
-
- 7 svar
- 1,7k visningar
-
-
Det absolut fantastiska med saltvattenkar måste vara alla överraskningar som man stötter på i sitt eget kar. Först började det plötsligt växa ut en macroalg på en sten som har haft i karet sen januari och idag såg jag spetsen på ett par ben tillhörande en ormstjärna (en väldigt liten på c:a 0,5cm kropp men ben på över 3-4cm) som jag har ingen aningen varifrån den har kommit. Så: finns det små ormstjärnor (typ size XS), eftersom de jag har sett i handeln är rena XXXL jämfört med den här, eller är den här början till en eventuell XXXL?
-
- 6 svar
- 1,9k visningar
-
-
Vad tror ni om den här lille gynnaren? är det en av de "vanliga" krabborna som brukar följa med stenen och inte gör så mycket annat än välter koraller för en eller är det ett litet monster? jag hade sådan tur så krabban fångade sig själv genom att trilla ned i ytavrinningskammaren och tur var väll det för man vill inte riva ut 3-350kg sten bara för att han välter korallerna. någon som vill ha han föresten?
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hittar fler och fler tomma skal efter sniglarna... Jag har sett på natten en krabba som kommer ut från LS- typ 4-5cm i diameter. Den är svart... Är det mest troligt att det är den som käkar mina sniglar?? Hur fångar man upp den? Sitta klar på natten och vänta på krabban och snappa upp den och slänga den ner i sumpen istället?? (Finns LS där...)
-
- 2 svar
- 868 visningar
- 1 följare
-
-
Blev lite förvånad när det ser ut som om snigeln bajsar från huvvet..
-
- 5 svar
- 4,9k visningar
- 1 följare
-
-
Plockade ut denna krabba ur en LS när jag flyttade sten från förvaring till karet. Skall den i hinken?
-
Är det någon som vet hur Calico krabban beter sig mot sjöstjärnor? Har läst att dem ger sig på små fiskar, skulle minna full vuxna clarkki klara sig? Röjer dem runt mycket bland stenarna?
-
- 4 svar
- 998 visningar
-
-
satt å glodde in i karet efter släckning som man alltid gör varje kväll.. å döm av min förvåning när det helt plötsligt satt en grå/brun KRABBA å mumsa på lite alger eller liknande.. vart fasen kom han ifrån ? e det bra å ha krabbor i karet??
-
- 9 svar
- 1,5k visningar
-
-
Köpte idag fem stycken alg ätande sniglar/snäckor. Namnet jag fick på dessa var, vet ej hur det stavas, truckus. Är det någon här som vet vad de heter och hur det stavas? Storleksmässigt så blir de lika stora som turbosar. Bilder kommer snart på dessa.
-
- 10 svar
- 1,7k visningar
-
-
Köpte mig 5st sniglar idag 4st Jumbo Turbosniglar och 1 Astrea men såg nu då jag kom hem att den stora turbon har massa små sniglar på sig. Ser ut som små vita snurrtoppar. Är detta en parasit som bör tas bort eller är det en symbios? Har tyvärr ingen kamera hemma så man kan fota dom
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Har köpt en horseshoe crab(limulus polyphemus tror jag den heter) den rotar och vänder runt sanden, bra som bara den. Det står som ett moln om den när den drar fram som en mullvad.Och enl. affären i Täby så skulle det inte vara några speciela problem med den.Nu undrar jag om någon vet lite mer om den.Om det är något jag skall se upp med ,men det ser ut att gå bra .Den har varit hos oss i drygt en vecka nu.Någon sa att det egentligen inte var en krabba utan var mer släkt med spindlar och något annat djur.glömt vad.Skulle kunna fråga Fredrik på Jr nästa gång jag är där .Men det här går nog snabbare.Man vet aldrig när man kommer till Täby nästa gång.
-
- 18 svar
- 3,4k visningar
-
-
Nån som vet vad detta är !! Hittade den när jag tog fram ficklampan
-
Är det någon som har erfarenhet av lima scabra? Utfodringstips?
-
Min sjögurka lyckades fastna i en pump idag så hela karet ser ut som det ska dö några fiskar är jag ganska säker på kommer inte att klara natten men några av dom kanske inte är så illa däran. Jag har bytt ca 100 liter vatten å lagt i aktivt kol men nu är ju frågan ska jag vänta på osmosen eller byta mer vatten å köra med kranvatten ?
-
Upptäckte att jag fick med en liten röd krabba( skalet ca 1cm) när jag köpte en acropora igår. Nu såg jag att den var på min stylophora och gick runt. Är lite orolig, om den skulle käkar korall eller så. Har ingen bild tyvärr. Ska jag ta bort den eller låta den vara??
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Råkade av en slump fånga denna lilla krabat idag. Är det en mantisräka? Om det är en mantis och om någon vill ha den så pm'a mig. Finns i södra Stockholm. Den är ca 2.5 cm lång och aggressiv
-
- 6 svar
- 2,9k visningar
-
-
Mitt sjö-äpple har på sistone blivit helt sjö-vilt! (dåligt skämt, jag vet!) Det flyttar sig från nära ytan till botten, ner på stenarna, just nu klättrar den på min skummare. Är det ngn som har nåt tips på varför den gör så här? Jag har haft denna lilla varelse över ett år nu, och den verkar må bra i övrigt!
-
http://www.naplesseashellcompany.com/hermit_crab_shells.htm Kan ju få vem som helst att undra vad man har i karet! Tycker det var en helläcker site!!! Bra dyrt dock...
-
hur länge lever turbosar.. ? hur stora blir dom? kan man ha FÖR många i ett 500L kar.? ja har ca:35st å finns de nått mer liknande djur som skördar lika bra som turbosar? måste man plocka ur dom ifall dom dör ( skitar dom ner som om en fisk dör ) ?
-
Igår hittade jag ena benet på min blåa eremit i ena hörnet och idag när den var framme så såg jag även att ena klon saknas. Jag har sedan en tid tillbaks upptäckt en krabba i karet som jag tror ligger bakom det här, men inga andra invånare har råkat illa ut. Resterande invånare är knappast den sorten som sliter av en klo eller ben på en eremit av den här storleken. Jag har för mig att krabbor och kräftor har förmåga att reparera liknande skador vid nästa skalömskning, då nya ben eller klor växer ut. Har jag rätt eller fel? Här är den innan flytten till den nya lyan:
-
- 4 svar
- 1,6k visningar
-