Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by patrikk,

Någon som har koll på vad detta är för någon? se hittar den mellan gräset och favian orange och svarti mitten

• 2 svar
    • 1,9k visningar
  2. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Jag har hittat en nakensnigel i karet, har förmodligen haft den ett år eller 2 utan att ha sett den eller märkt dens närvaro så den gör förmodligen ingen skada. men jag undrar hur man får reda på om och hur giftig den kan vara. Den är ca 5 cm lång 1,5 cm bred helvit med små "träd" utväxter på sidorna. Rätt frän faktiskt! jag trodde först att det var några konstiga polyper som jag missat. Den är nog bara ute på nätterna

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by GreyGoldfishes,

Ja fick en ormstjärna med levande stenen, uhu. Iaf, eftersom den behöver mat så skulle jag vilja veta vad den vill ha för mat. Ska ta ett foto (om den kommer ut från stenen) för identifiering. Under transporten hem så var den ur vattnet i 1,5 timmar och den lever, kan den ha tagit nån skada av detta? Tack för svar

• 20 svar
    • 4k visningar
  4. Started by nike83,

observerade idag att jag har flera liknande djur på min ruta i akvariet! man kan också se att jag har något annat liknande djur, fast mindre, lite till höger och längre ner i bilden! någon som har en aning om vad detta är?

• 2 svar
    • 907 visningar
  5. Started by Wiking,

Nej antagligen inte, det finns säkert några som är större, men stor är den i alla fall. Det avbildade 'odjuret' nedan växer så det bara knakar om det. Det knakar också bland allt som står i hans väg. Stor som en hockey puck (nästan som en knytnäve) så ser han ganska imponerande ut. Det var några år sedan jag köpte snäckor så några år gammal måste han vara. He he, går det att äta de här rackarna?

• 9 svar
    • 3k visningar
  6. Started by Kulin,

Hur gör ni när ni när placerar ut era koraller? Fäster dem på nån mindre sten, och sen kilar fast/ ställer ovanpå stora stenar, Eller fäster ni dem direkt i stora stenar och låter dem vara där? Jag har hittills gjort lite av varje, men risken att invånarna välter ner koraller känns rätt stor, å andra sidan behränsar man kanske framtida placeringsr om man fäster direkt på större sten....svårt att flytta i efterhand tänker jag...

• 1 svar
    • 650 visningar
  7. Started by kryllet,

vad är detta för snigel?

• 0 svar
    • 567 visningar
  8. Gjorde rent i sumpen igår och satte en dit en pump för cirkulation. Denna lilla krabat hittade jag idag och jag gissar att den kommit fram sen turbulensen började i sumpen. Har någon koll på vad det är för något och om jag ska låta den se insidan av min toa eller insidan av mitt akvarium? Den är ca 4 cm

• 22 svar
    • 2,2k visningar
  9. Started by Zapf,

Jag har vid flera tillfällen köpt putsarräkor och eldräkor till mitt akvarium men dom överlever bara 2 veckor på sin höjd. Häromdagen så såg jag att en liten sjöstjärna tagit strupgrepp på en putsarräka (höll den i ett järngrepp) som fortfarande levde. Jag gick emellan med en pinne och räkan stapplade iväg men dog senare på dagen. Nån som har liknande erfarenheter? Sjöstjärnorna som jag haft i mängder är 4-5 cm, mörkbruna/svarta, har mycket tunna kroppar och armar och lever i små hålor i stenarna där de kryper in och fiskar med en eller två armar som sticker ut ur hålan. Vad är det för små varelser? Jag är inte bombis på att det är dom som gör att räkorna dör men efter h…

• 27 svar
    • 4,9k visningar
  10. Hej! När jag startade mitt akvarium dök det upp några liftare med levende stenen. Liftarna var några gråfärgade stjöstjärnor vilka jag valde att behålla. De verkade fredliga mot mina mjukkoraller (xenia, läderkorall, capnella), även fredliga mot pocillopora, skivanemoner och ephyllian. För några veckor sedan blev sjöstjärnorna invasiva och började äta på den gröna stjärnpolypen. Förstod inte till en början vad stjärnpolypen reagerade på, då alla vattenvärden var bra. Funderade på ljus och cirkulation samt nässelgifter. En morgon innan ljuset gick på, upptäckte jag stjöstjärnorna som mumsade i sig polyper. Idag tog jag upp stjärnpolyperna och plockade bort 25-30 sjöstj…

11. Started by Sunny,

Va o lös lite med ficklampan en natt och fann något litet simma runt väldigt fort.. så jag försökte ta lite kort och fick nåra ok kort på den men den var som sagt väldigt snabb. på bilderna kanske det ser ut som om den sitter på rutan men den simmar bara precis bredvid. Frågan är är det någon som vet vad det är ? försökte söka lite på nätet men hittade inget alls, vore tacksamm för all hjälp jag kan få, undrar om den kanske är farlig eller dålig för karet.. M.v.h Sunny

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  12. Started by Icebreaker,

Fångade ikväll denna fula sak i vårat kar, tror själv att det är någonsorts borstmask men vill höra vad ni andra tror. Är det någon som av någon anledning vill ha kräket så finns den att hämta upp i stockholms området om inte så blir det nog en rundtur i Gustavsbergs karusellen för den.

• 8 svar
    • 2,1k visningar
  13. Started by havre,

Har läst runt lite på forumet nu om olika sätt att fästa koraller etc. En av de återkommande är dett: http://www.kontorslandet.se/shop/snabblim-super-attak-252659p.html Min undran är bara, är inte detta giftigt? Man har ju lärt sig att snabblim är inget man bör äta, men går det bra att använda i karet? Kemikalier och akvarium är en kombination som gör mig lite nervös... Mvh Thomas

14. Started by PatrikB,

Tjena! Upptäckte här om dagen att vid en av mina koraller så hade det bildats ett ganska stor nät (5x5cm) av något som liknande spindelväv. Vid en närmare titt såg jag att detta kommer från någon form av rörmask, dock saknar den plymer utan verkar använda sig av detta nät som den skickar ut och sedan drar in och vittjar. Korallen gillar inte alls detta utan de polyperna som kommer ivägen för nätet dras in och verkar ha degenererats. Planen är nog helt enkelt att döda rörmasken eftersom korallen är rätt dyr. Rörmasken är till största del gömd under stenen i gruset men är nog cirka 5 - 7cm lång och en diameter på 5mm. Har ingen bild på den än tyvärr.. kan bifoga de ikvä…

• 0 svar
    • 738 visningar
  15. Jag har fått en del röda små organismmer i karet som jag ser förökar sig om jag kikar med 10X luppen. De är bärnstensfärgade och ca 2-3 mm stora. Jag har haft en liten koloni i ett hörn av karet men de har ökat i antal under lite övermatning. Är det någon som vet vad det är för kryp?

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  16. Started by Frida.E,

Undrar vad detta kan vara? Såg den idag. Mycket liten (i alla fall än så länge) på sista bilden syns den ungefär i mitten, tog med den för att kunna ha räkan som referens ang storlek. Jag hoppas såklart på något korallaktigt tyckte det var lite häftigt med de där stjärnformade "vad det nu är" polyper kanske?

• 9 svar
    • 1,8k visningar
  17. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

hej, för ett årsedan var snackett att borstmaskar var till godo, men jag har svårt att tro på det och söker nu folk dom sett att de verkligen vart elaka igår natt såg jag en göra ett mycket tappert försök att attackera en mussla på 1,5X1cm och den bet ganska bra innan den gav sig. det jag är messt fundersam på är om de klarar av puttsaräkor, det är ju gansk dyrt kg/pris på dem och de har försvunnit på något mysko sätt för mig

18. Started by Hultis,

hej på er! det är så att jag har en Ls på ca 1 kg som det bor 2 riktigt stora fireworms i som jag skulle vilja få bort, dom små gör mig inget då det har diskuterats här på forumet om dom gör nytta elr ej men när dom börjar komma upp i en annan division så börjar dom bli lite obehagliga... har jagat dom med pincett och ficklampa utan lyckade resultat.. så till frågan, kan man lägga stenen i en hink och driva ut dom ur stenen med sötvatten? eller kan man använda sig av väldigt salt vatten? vilket skulle kunna fungera bäst? har förövrigt inget på den stenen som kan ta skada.. någon som har nån erfarenhet? /Anders

19. Started by atropos,

Flyttade just runt en liten anemon som inte trivdes där han var placerad och fick syn på några ägg ! är det någon här inne som har sett sådanna förr ? eller har någon aning vad det kan vara ? har en massa sniglar och eremiter och några krabbog i burken ! köpte anemonen för några veckor sedan så det är kanske något som kommer ifrån affären !

• 0 svar
    • 755 visningar
  20. Started by Peppz,

Hittade denhäa krabbaten i tanken igårkväll, ursäkta bildkvaliten, en snabb beskrivning är väl att den ser ut som en snigel, fast med hål i skalet, å där sticker det ut en snabel bifogar bild:

• 2 svar
    • 898 visningar
  21. Started by Pear,

Fråga! Såg att en av mina Turbosniglar krypit upp på glaset ovanför vattenytan, kan dom sitta där utan att vara i vattnet? Sedan sitter många helt still på samma fläck i timmar, men det är kanske normalt. Ny på turbosniglar därför denna fråga......

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by StatusQ,

Hej, ja som rubriken lyder, är det en rörmask och någon sorts svamp som syns på bilden eller vad kan det vara? Tolkad det jag tror är en rörmasken som en liten glasros först innan jag tog en närmare titt.. det andra vet jag inte vad det kan vara, någon sorts svamp?

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by Anne,

Har i mitt 64 l kar massor av dessa, dels brunvit randiga, dels svartvit randiga, har en känsla av att dom plockar på saker som de inte ska, t.ex en Xenia, någon annan som har erfarenhet av dessa? Någon som vill ha, bara hojta till.

• 15 svar
    • 3,1k visningar
  24. Started by Snowball,

Hej! Hur många eremitkräftor av arten Calcinus Tibicen kan jag ha i mitt Clownhotell? Jag behöver några för att bekämpa min jättelika algblomning. :-) Och fram för allt är mitt vatten okej för eremitkräftor? Salt 1.0245 pH 8.1 Ca >500 (570) Mg 1260 kh 6.7 Nitrat 10 mg/L Fosfat 0.34 mg/L Akvariet bebos just nu av tre stycken turbosniglar.

• 1 svar
    • 695 visningar
  25. Started by Iceaxeon,

Tjena. Har en grej i ena änden av karet som växer väldigt sakta (det gula) in under stenarna. Inte för att det verkar störa något men man funderar ju ändå. Har kollat igenom reeflex men hittar inget som kommer i närheten. Min gissning är ju någon svamp av något slag men vad för någon. Bra eller dålig för resten av liven man har?

• 8 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.