Gå till innehåll

Fästa koraller fraggar m.m.


havre

Rekommenderade inlägg

Direkt giftverkan såg jag bara de första dagarna efter att limmet blandats.

Antialgmedel innehåller det inte eftersom det blir snabbare överväxt än deltecs korallim. (Ljusare färg) Koraller, alger, snäckor och räkor var inte påverkade men en del fiskar. (Och mina cyano mådde lika bra som vanligt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är riktigt till mig så har det har aldrig handlat om att snåla. Diskussionen är nu inriktad på Biltemas lim, jag bor i norrort (Stockholm) och bensinpengarna det skulle kosta för mig att åka till Biltema slår ut mellanskillnanden, dessutom förlorar jag massa tid på resande. Jag har bara varit ute efter att veta om Super Attak Gel var bättre än korall-limmen, det ligger väl på en 60 spänn så skillnaden i pris är försumbar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man vill ha ett bra lättarbetat korallim för akvariebruk är Grotechs Koral fix stick det absolut bästa jag prövat (jag har provat många), Bra konsistens, kladdar inte vid knådandet, bra fästförmåga samt att det är svart så det syns inte lika mycket som vitt lim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag har ju problem med att mina krabbor möbler om bland mina fraggar. Har nu i princip gett upp hoppet om att få ut dem, så funderar nu i banorna att permentfixera min fraggar istället.

Jag har Aquascape Construction epoxy från The Aquarium solution och det fungerar nog hyffsat för att fästa en fragg på en stenbit när jag jobbar ovan vatten. Dock har jag inte haft så mycket framgång med det när jag skall fixera något på en sten under vatten. Detta på grund av att jag inte kan trycka till på samma sätt så "limmet" biter inte fast ordentligt. När det har härdat kan jag oftast pilla bort hela limmbiten utan att den fäst i något.

Är alla dessa tvåkomponentslim likadana, eller finns det bättre sorter som greppar bättre? Skulle tro att det behöver vara betydligt mjukare i konsistens än vad den sort jag har är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen brukar jag nyttja 2 komponents koralllim då det är gjort för detta ändamål. Att det blir dyrare är jag medveten om men jag har så stora omkostnader så just koralllimet är försumbart! Skulle jag börja driva fraggar får jag väll tänka om!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...