Gå till innehåll

Fästa koraller fraggar m.m.


havre

Rekommenderade inlägg

Har läst runt lite på forumet nu om olika sätt att fästa koraller etc. En av de återkommande är dett:

http://www.kontorslandet.se/shop/snabblim-super-attak-252659p.html

Min undran är bara, är inte detta giftigt? Man har ju lärt sig att snabblim är inget man bör äta, men går det bra att använda i karet? Kemikalier och akvarium är en kombination som gör mig lite nervös...

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är ett citat från ramq:

Det finns många som använt sig av cyanoakrylat utan problem. Själv har jag limmat med cyanoaktrylat i gelform under vatten utan några som helst problem.

(Loctite Super Attack är cyanoakrylat)

Så...kanske ska prova det.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det funkar bra med superlim gel, men du måste limma ovanför vattnet, och låta det torka, annars finns det olika tvåkomponentslim som är bra deltec har ett ,jag köpte själv grotechs fragglim när jag var hos bioted senast, det är det bästa jag testat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med loctite lim ( cyanoakrylat ) och biltemas epoxykitt marin och inte haft några problem.

Men jag vet inte om jag är så nöjd med dom heller, blir nog att jag testar lite olika "deg lim" för akvariebruk framöver och ser om jag hittar något bättre alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du limma hårda koraller finns det ett utmärkt alternativ:

Deltec Korallim, tvåkomponents.

Ska du limma mjukisar så funkar det med superlim i gel-form, det har jag och andra testat. Annars kan du lägga fraggen på plats med en liten bit LS över sig, så växer den fast själv efter någon dag.

Sen finns som också nämnts tidigare GroTech snabblim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

problemet med korallim typ Deltec (som jag användt mest själv) är väl att de inte direkt fäster mot ytan, inga problem att sätt en fragg på en bit fraggsten, men när gäller att få något på plats i karet är limmen ingen höjdare.... Det gäller att verkligen få in epoxy i håligheter o dyl så det hålls på plats tills det stelnar, annars trillar grejorna bara omkring, har fler gånger haft väldigt problem att få koraller att bli kvar där jag vill ha dem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det biltemas nya epoxylim ni använder (den det står att det är olämpligt för vattenorganismer har jag för mig)? Många verkar ha prövat det nya utan problem men den nya texten gjorde mig osäker men det kanske är samma innehåll som den gamla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fundering bara, hur tänker man om det är en alternativ att chansa med hela akvarieinnehållet på sikt för att spara 50-100 spänn på korall-lim???

jag håller verkligen med Leif att varför chansa, de är ju inga pengar de handlar om. Delteclimmet funkar superbra tycker jag o kostar hundra spänn eller nåt sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag förstår inte riktigt vad Leif menar. Det handlar om att en hel del individer har dåligt erfarenhet med "korall-lim" och varför köpa något som är värdelöst? Därför undrade jag om det fanns alternativ som fungerar bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det står på epotex akvarielack att den också är skadlig för vattenorganismer. Den om något borde väl vara okej.

Jag antar att komponenterna var och en för sig kan vara skadliga, men om man bara blandar dem väl så borde det inte vara något problem. Jag använder biltemas epoxy och har inte stött på några problem ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har problem med mina Banggaikardinaler efter att ha använt biltemas nya.

Nu har det gått ett halvår och äggen kläcks fortfarande inte.

Himla otur i så fall.

Otur, nej knappast.

Jag antar att komponenterna var och en för sig kan vara skadliga, men om man bara blandar dem väl så borde det inte vara något problem. Jag använder biltemas epoxy och har inte stött på några problem ännu.

Inte första gången det är uppe en tråd om biltemas lim

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6633&page=4

Först och främst så tycker jag att vi ska klargöra att det finns en gammal version på deras lim som många använt med gott retultat, denna har utgått och det har kommit en ny som ersatt denna. Den nya är som jag fattat det hela är enligt förpackningen för "marint bruk".

Saxar ett inlägg av Hultis från tråden ovan. Notera att det står långsiktiga skadliga effekter, det tyder ju knappast på att de är ofarliga när de väl är blandade. Säkert innehåller de antialgmedel eller liknande som båtfärg gör. Att Stig fått problem med att äggen inte kläcks är inte otur utan säkert en effekt av de långsiktiga skadliga effekterna. Vem vet kanske visar de sig inte förrän efter fem år. Kul när era fraggar blivit stora koraller och limmet förgiftar hela karet.

Så ni som propagerar för biltemas epoxi kan ni vara snälla och ange om det är den nya eller gamla sorten ni haft framgång med.

De lim för akvariebruk kanske inte är världens bästa, men de har i alla fall inga kända bieffekter. Snåla inte med en hundring. Köp riktigt akvarielim. Har du inget i din lokala butik så finns det som som alla vet flera svenska webbshoppar som har detta.

jag var till biltema igår för att köpa ett paket sådant då den andra sorten var utgående, men iaf.. du skriver att den är för marint bruk? jag köpte precis likadant och art nr stämmer oxå men när jag läste på baksidan vid varnings texten står det att det är skadligt för vattenorganismer och kan orsaka skadliga långtidseffekter i vatten miljön? då undrar jag om detta verkligen är så bra att ha i karet?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...