Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by fraggen,

Så ser min Mantis ut. Såg den sitta still och knacka på porites i förmiddags. Den är väldigt skygg mot mig...Har sett den skymta förbi under ett års tid ca.

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  2. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej! Det är så att min sjöborre har tappat sina taggar,Jag mätte mitt Ca och det var nere på 250 mg Lnu har jag fått upp det till 300 och fortsätter uppåt. Kan det vara därför han tappade taggarna? och kommer han att överleva?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by pipen,

Ville bara berätta om mina Stenopus Bispidus, Bandkorallräkor släpper så otroligt med småräkor så jag har en helt naturlig tillgång med plankton var tredje vecka. Senast ikväll släpptes ett gäng till hoppas jag mina korallers stora glädje. En som är glad är min scooterblennid som var 3:e vecka blir smällfet. Önskar jag kunde ha ett par till. Skulle man kunna ha ett par till i sumpen? Det är ca 60 liter vatten med 15 kg LS. Det går att sätta in lite ljus om de nu behöver det. Klara sig yngel genom pumparna upp till karet eller blir det bara en sörja?

• 1 svar
    • 1k visningar
  4. Guest Marcus
    Started by Guest Marcus,

Hejsan.... är det någon som har mer fakta om Protoreaster Lincki(sjöstjärna), det står lite om den här på saltvattenssidan men jag behöver ytterligare mer info om den, är det någon som har? Har varit och sökt lite om den men hittar inget....

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by Vargklo,

Helt plötsligt uppenbarade sig en stor krabba i mitt kar. Krabban är stor, ca 3 cm tvärs skölden, och kanske 6-7 cm mellan ytterbenen. Jag har inte tillfört någon ny LS på över ett år, men ändå vad det först nu som jag såg denna krabba visa sig. Turligt nog har jag inte sett någon åverkan på varse sig fiskar eller koraller ännu, men det är klart att jag undrar om den kan vara skadlig. Någon som vet vad det är för något?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by ruwster,

fick med mig denna när jag köpte akvariet och undrar vad det är för något: Och den här snigeln fick jag med från affären när jag köpte en sandvändare, vad är det för sort?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by MickeP,

Visserligen är jag nybörjare, startade för ett år sedan, men visst kan detta på bilden vara ormsjöstjärna? Jag upptäckte nämligen först nyss ett antal sådana - såg minst 5-6 stycken iaf, med tentakler som är 2-3 cm långa per styck. Och dom rör sig som min stora ormsjöstjärna (jag har EN som jag haft som städpatrull och som var först i mitt kar) och den har tentakler som växt från 10-15 cm när jag köpte den, till 15-20 cm idag. Jag köpte iofs två små stenar med koraller på ZooGiganten nu när de hade 2 för priset av 1 i sitt 10-års firande, och teoretiskt skulle något kunnat följa med där då men tror inte de hade växt så mycket så snabbt på bara 3-4 veckor eller vad det är …

• 3 svar
    • 957 visningar
  8. Started by redina,

En svart sak som växer där det mörkt.

• Gilla
    • 1 svar
    • 759 visningar
  9. Started by Draedon,

ja idag flyttade en dolabella auricularia in i mitt kar. inte det vackraste av djur, men visst har den en viss charm har lite algproblem (som det flesta andra med relativt nystartat kar) och hoppas att den här sjöharen kan hjälpa sniglarna att rensa upp. har lite frågor.. hur stor blir den i fångenskap? googlade lite och fick fram info om att den kunde bli upp till 50cm (!!!). och om algerna tryter, vad ska man mata den med? eller nosar den runt i karet och hittar mat själv?

10. Started by Drullputt,

Köpte fyra Astrea sniglar för över en vecka sen, dom har inte rörts sig en mm sen dess. Tippar man dom på sidan och kittlar dom på fossingen så drar dom in den, dom lever alltså. Köpte igår två Trochus för att se om det var lika med dom, och det var det Hos handlaren springer sniglarna omkring som tokiga, vad är det i min burk som är fel ? Nitrit 0 Nitrat 10 Salt 1.024 Tempen är väl det enda att anmärka på som är ganska låg på natten.

11. Started by Danwid,

Min sjöhare var framme och nosade på en pump som inte var nog säker och fastnade. Fick stanna pumpen och dra ut ca 2cm av hans kropp ur insuget och i hopp om att han mirakulöst ska överleva så la jag honom i sumpen. Han levde medans jag utförde den lilla operationen men är högst tveksam på att han kommer återhämta sig. Frågan är... Är det bättre att göra lidandet kort eller ska jag hålla tummarna?

• 14 svar
    • 1,8k visningar
  12. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 560 visningar
  13. Started by jacs,

Hittar ej rätt benämning och misstänker att stackarn svälter, tror det är en Trochus sp. Sedan är väl detta det bästa jag lyckas med för tillfället då den bara är ute på natten och springer omkring på stenen nu på rutan iofs. Mvh Jonas

• 2 svar
    • 799 visningar
  14. Started by Petter N,

Vad är detta för snäcka?

• 22 svar
    • 3,7k visningar
  15. Started by Elcopo,

Hej.. Ena av mina turbosniglar sniglade runt på ytavrinningsboxen för några dagar sedan... Efteråt så såg jag detta.. Är det snigelägg..?? ../Jonas

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by Bobjo,

Hej Såg något intressant ikväll när jag satt och tittad i akvariet. Det var mörk, med endast månljus igång. Vid min räka, en pepparmintsräka såg jag en punkt på kanske 2 mm som lyste med ett ganska kraftigt sken. Vet inte om det var räkan som alstrade ljuset eller om han retade något som försvarade sig med ljus. Någon som vet vad det kan ha varit? //Bosse

• 0 svar
    • 966 visningar
  17. Started by Henrik.Å,

Som rubriken lyder så undrar jag om någon känner igen dessa sniglarna... väldigt små och sitter på de vanliga sniglarnas skal. Är det några pestsniglar eller är de nyttodjur? någon som vet vad de kallas? Som sagt all info uppskattas. Med vänlig hälsning Henrik

• 4 svar
    • 1,7k visningar
  18. Started by mikoto,

Hej! Jag har en varelse i mitt ena akvarium som jag inte har någon aning om vad det är för något. Jag har svårt att se om det ens är en korall eller något annat? Är det någon som är bättre än mig på att känna igen vad detta är? Alltså den stora beiga med vita prickar. Tycker inte att jag ser några polyper men den ser ändå lite luddig ut... Är hård. Växer som en montipora lite, fluorescerar inte nämnvärt.

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  19. Om man tar bort en snäcka från sten, glas etc. Kan då snäckans fot skadas? Köpte lite snäckor och får/ fick endast några till att fästa på glaset. Höll nog på i 2 timmar, har aldrig varit med om något liknande. Killen som plockade snäckorna slog nog rekord i att få loss dom, dom gånger jag gjort det har jag varit försiktig, ibland fått snurra lite på snäckan för att få den att lossna. Dom har alltid suttit som berget och har därför svårt att tänka mig att dra loss dom så som den killen gjorde kan vara bra men vet inte. Dom andra som jag inte fick att fästa lade jag på en sten och imorse hade dom trillat ner i sanden när dom antagligen börjat…

• 9 svar
    • 4,2k visningar
  20. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Jag läste tidigare på foumet om nån typ av sjöstjärna som förstör allt i saltvattensakvariet. Jag tror jag har hittat en sån, jag tog en bild nyss (dålig kvalite) och undrar om någon kan hjälpa mig identifiera den. Jag har koll på den så att den inte försvinner. Den är runt 1 cm.

• 5 svar
    • 1k visningar
  21. Started by Svensson,

Vad tror ni om denna? Farlig eller ofarlig? Hittade min favorit-eremit död utanför hans gömställe idag.

• 0 svar
    • 2,2k visningar
  22. Started by Clownen,

Hejsan Jag köpte för en vecka sedan 2 stora turbosniglar (ev Turbo fluctuosa) för att bekämpa en mycket jobbig rödalge (de hade inte fler och jag har försökt få tag på dem i 4 månader). De har mest legat stilla och nu tror jag att en har dött. Den andra sitter på glaset stilla uppe vid ytan och verkar inte vilja äta. De satt även vid ytan i affären. Är det någon som vet varför de beter sig så? Jag koppade in dem under 6 timmar men jag vet att affärsinnehavaren säger att man mer eller mindre kan slänga i sniglarna direkt i burken så problemet kan mycket väl ha uppstått hos honom. Den ena snigeln åt ca tio minuter direkt efter introduktionen och då fick jag bekräftat att d…

23. Started by Christer T,

Ända sedan jag startade mitt akvarium för 14-15 månader sedan så har jag ibland sett små sjöstjärnor på rutorna, sällan mer än 3-4 st åt gången. Eftersom dom klättrat omkring där när rutorna varit dåligt skrapade så har jag förutsatt att dom är algätande. Sedan en tid tillbaka har jag noterat att kalkalger bleknat eller försvunnit på visa delar av Levande stenen. Idag när jag satt och studerade fenomenet så inser jag att dessa små sjöstärnor håller till i små kollonier på dom ytor som är avätna: Är det någon som kan säga vad det är för stjärnor och hur man blir av med dom på naturlig väg. Dvs vad kan man stoppa i burken som äter dom? Så här ser dom ut på rutan: (Hua h…

• 17 svar
    • 2,4k visningar
  24. Started by havre,

Hejsan! Vad är extra viktigt att tänka på med sjöborrar? Någon som har lite erfarenhet och kan dela med sig? Mvh Thomas

• 8 svar
    • 3,9k visningar
  25. Started by Andreas84,

Hej Har köpt en sandvändande sjöstjärna och jag undrar vad jag ska mata den med? Eller den klarar sig på de som sjunker till botten och alger? Mvh

• 10 svar
    • 3,8k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.