Lägre djur
2 700 ämnen i detta forum
-
Hoj! Tänkte bara kolla hur pass vanligt det är att eremiter kastar ut ägg i fångenskap? Observerade nämligen massa små röda kulor farande omkring i sumpen och kunde inte komma på vad det var förräns jag lyckades spåra källan till min enda eremit som satt och "borstade" sig själv. Antar att det inte blir något av dem då jag inte har någon eremit som kan befrukta äggen men lite roligt är det iaf i allt elände. Inte utan att man undrar hur mkt saltvattensfiskar som dött totalt den senaste veckan,tycker detverkar varamånga som förlorat djur just nu.
-
- 0 svar
- 838 visningar
-
-
Nåt växer på rutan, några stycken, ett par cm stort, inga synliga tentakler eller sånt. Så vad är det? Lite tankar har jag men det vill jag spara till jag ser om det kommer intressanta förslag.
-
- 0 svar
- 659 visningar
-
-
https://photos.app.goo.gl/AVzjGJFPaVxkWnN89 En riktigt bra städare men är den nåt hot för andra lägre djur, som sniglar/eremiter?
-
Den här typen kröp fram ur stenen igår, ID skulle vara kul =) Storlek ca. 2-3cm, svart med röd-orange kanter, vita antenner och nos. På bakdelen är gälarna synliga, ilket tyder mot en nudibranch. Det de kunde vara är en Dendrodoris arborescens eller Dendrodoris nigra, något annat passligt har jag inte hittat ännu. Video i HD:
-
- 0 svar
- 777 visningar
-
-
-
Ytterligare en rörmask jag undrar över. Ni ser den bakom kirugens stjärt. Vilken art är det?
-
- 0 svar
- 656 visningar
-
-
Mina trochussniglar samlas på samma ställe och rör sig väldigt sällan. De kan vara ute lite nattetid men inte speciellt mycket. De sätter sig på rad på bakrutan under min anemon så att den typ stödjer sig på sniglarna när den slår ut på morgonen. Kan inte riktigt fotografera då den valt att sätta sig bakom stenarna. Är det någon annan som har varit med om detta? Varför klumpar de ihop sig så? De är inte nya i karet.
-
- 0 svar
- 663 visningar
-
-
Hej! Fick med denna när jag köpte lite LS idag. När han levde var han pladd och ett par mm bred. Den högra bilden är på undersidan och den vänstra på ovansidan.
-
- 0 svar
- 718 visningar
-
-
Jag köpte ett par Mithraxkrabbor i januari i år. De var gröna och fina i färgerna. Idag såg jag en rackare som helt ändrat sitt utseende. Den har blivit svart med röd/svarta klor och fått extremt håriga ben. Den ser så annorlunda ut så jag nästan tror att det kan vara en annan sorts krabba. Kan de ändra sig så pass mycket på ett halvår med de förutsättningar som nu är i min burk eller är det en "fripassagerare" från något annat inköp. Har era Mithraxer ändrat färg?
-
- 0 svar
- 990 visningar
-
-
Dagens fråga lyder: Vad är detta?
-
- 0 svar
- 752 visningar
-
-
Hej, Idag när jag sprang ner till badet och simmade runt (23 grader i vattnet? ) märkte jag, som en liten svart sytråd i vattnet men jag tyckte de rörde sig. Jag tog upp de och den började slingra runt sig som spiraler runt handleden. Det var som en benlös, halvmeter lång, svart och rörde sig som en orm. Jag släppte raskt ner i vattnet igen och studerade länge, hörde med de andra på stranden och ingen tycks riktigt veta något om denna märkliga varelse. Någon som har en aning om var de kan vara? länka gärna bilder om ni finner också så jag kan se om de är rätt eller fel. Tack på förhand Robin
-
- 0 svar
- 1,4k visningar
-
-
Nu kommer en till liten fundering över vad som följde med stenen. Taskig bild, men vet någon namnet då denna lite randiga snäcka ? Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
-
- 0 svar
- 595 visningar
-
-
-
Ytterligare en snäcka jag såg i mitt akvarium. Undrar om någon har en idé vilken art det kan vara. "Turbanen" är sned utifrån kroppen. Bilden är tyvärr sådär.
-
- 0 svar
- 595 visningar
-
-
Jag har en hink med LS stående. Nå, en regnvatten tunna på 270 liter, med lite drygt hälften av "kapaciteten" utnyttjad.Jag har slarvat med flera saker, men inte brytt mig om det något speciellt. Jag skulle ha bytt membranet till RO'n för länge sedan, men det är ju "bara" LS, så jag har inte kommit till skott. Jag har slarvat med vattenbytena i tunnan, det har säkert gått 2-3 månader nu, och bara fyllt på vatten för att hålla undan för avdunstningen. Jag har en markör i tunnan som visar på rätt vattennivå, så tack vare den har jag kunnat hålla en rätt konstant vatten nivå. Dagen till ära har jag blandat lite nytt vatten, och gjorde ett större vattenbyte. Innan jag gjorde …
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan tänkte höra om ni vet ifall det är omöjligt att ha en mussla i akvariet eftersom jag har en igelkotts fisk och har hört att dem kan ge sig på musslor.. Får hem en stor blå maxima i helgen och vill inte att den ska bli uppäten! Några erfarenheter ni kan dela med er av?
-
- 0 svar
- 656 visningar
-
-
-
- 0 svar
- 776 visningar
-
-
acanthopleura granulata http://www.reefcleaners.org/index.php?page=shop.product_details&product_id=6&option=com_virtuemart&Itemid=58 enligt länken äter den cyano, diatoms, hair algae, turf algae
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
tjena jag har sett att det kommer fram en massa små sniglar på natten, dom har ljust skal med mörka sträck på är dessa skadliga för koraller isåfall vad finns det för djur som äter dessa? mvh fredde
-
- 0 svar
- 908 visningar
-
-
Det är en Protula bispiralis, den släpper ifrån sig slem, är detta nåt försök till fortplantning? Blenniden var och försökte äta upp slemmet. Den var gömd inne i sitt rör minst en vecka, jag hade nästan gett upp hoppet om den när den tittade fram för ca en vecka sedan, och nu gör den så här? Den höll på en stund, sen slutade den och den ser ut som vanligt nu.
-
- 0 svar
- 2k visningar
-
-
Tjenare! Jag skulle behöva hjälp att identifiera denna krabba som igår dök upp i mitt kar. Han är ca. 1 cm lång. Nu sitter han mest still och käkar alger.
-
- 0 svar
- 799 visningar
-
-
Hej, Vi har nyligen köpt en blå sjöstjärna. Vet någon vad detta är som har börjat komma ut från armen idag? Svälter den? Mvh Ulf och Emma
-
- 0 svar
- 979 visningar
-
-
Hej jag håller på att starta upp min burk som har gått ett tag nu. så i dag när jag skulle gå på toa så tyckte jag att det satt något på glaset tänkte först det man va något smuts. men der visa sig va något djur den va så liten så min system kamera inte kunde få någon bra bil.Beskrivning såg ut som en liten grå klump och ibland så kom det ut ett litet vitt spö typ som det gör på vanliga sniglar när deras ögon åker ut . försöker förklara så ni förstår migVad kan det va ?
-
- 0 svar
- 553 visningar
-
-
Mina turbos trivs inte. Sedan veckan tillbaka har de börjat ramla ner. Vattenvärdena verkar bra förutom låg fosfat vilket jag tror har påverkat min chaeto. Chaeton har blivit vit och sladdrig istället för grön och fast. Kan sjuk chaeto påverka Turbos och jag bör slänga ut den eller är det troligtvis det som påverkar chaeton som påverkar turbos? Korallarna och fiskarna ser ut att må bra.
-
- 0 svar
- 652 visningar
-
-
Har en massa sådana här ljusbruna saker lite överallt, dom är ca: 3 mm och koniska i formen, vad är det ? Och är det bra eller dåligt?
-
- 0 svar
- 617 visningar
-