Lägre djur
2 704 ämnen i detta forum
-
Hej. Hittade denna på en av mina spser undrar om den är bra eller skall bort? Någon form av ormsjöstjärna? Korallen är påväg ut då den håller på att dö. Tack på förhand
-
- 2 svar
- 3,2k visningar
-
-
Jag införskaffade den här rackarn igår, och enligt importören ska den heta Xestospongia sp. Men serru det tycker inte Google-bildsök! Kan det vara en Haliclona?
-
-
Idag när vi kom hem efter en 3 dagars frånvaro så fick vi såklart rengöra skummaren mitt på natten och då hitta vi något skumt litet djur i den. Svår att beskriva men den lever runt i smutsen och rör sig ibland upp och ner där nere. Har även sett denna saken i karet fast då var den mer vit. Hitta den under en korallsten när jag bytte plats. Snabb som den var försvann den och jag fick ingen bild på den, Men dessa 2 har jag nu på bild.
-
- 3 svar
- 3,2k visningar
-
-
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 9 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej. Jag kopplade in en putsräka, 10 sniglar och 3 fiskar igår. Och allt mår bra utom putsräkan som mer eller mindre dog efter 5 minuter.? Efter att jag koppat in vattnet under någon timme så sänkte jag ner allt lugnt o fint i tanken. Räkan hamnade längst upp på en sten framför streamer pumpen (som pumpar på ) huffsat bra. Räkan "blåstes", simmade ner från stenen och simmade baklänges ner till botten av tanken. sedan spattade den till lite och la sig på sidan. Efter ca 20 minuters livlöshet på samma plats så var eremiterna framme o började slita i honom, varpå jag tog upp honom för att konstatera att det inte var ett livstäcken i honom. Fiskarna och sniglarna tuffade ru…
-
- 20 svar
- 3,2k visningar
-
-
Nej antagligen inte, det finns säkert några som är större, men stor är den i alla fall. Det avbildade 'odjuret' nedan växer så det bara knakar om det. Det knakar också bland allt som står i hans väg. Stor som en hockey puck (nästan som en knytnäve) så ser han ganska imponerande ut. Det var några år sedan jag köpte snäckor så några år gammal måste han vara. He he, går det att äta de här rackarna?
-
- 9 svar
- 3,2k visningar
-
-
Dessa små kryp har börjat dyka upp på glaset och filterfacket i ganska stort antal senaste veckan... Vad kan det vara?? De är mycket små, kanske 2 mm i diameter som mest. Akvariet har varit igång ca en månad. Behöver jag vara bekymrad...?
-
- 3 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej jag befinner mig i Spanien jag undrar om jag kan ta med mig Anemoner Den är jätte fina och det är dom är gula och rosa på topen sniglar det är inte några turbosniglar utom dom har ett litet skal och mer som en kraba i skalet en en turbosnigel. Sjöborar dom är ganska små typ 4 cm länga och taggarna är typ 4 sjösjärnor dom ser prisis lika dana som den vanlig sjösjärna. Allt ser lika dant utt som såna man kan ha i akvariet det är jätte fina Snälla svar tack
-
- 11 svar
- 3,2k visningar
-
-
-
Har läst att sniglar är mer känsliga vid flytt till nytt kar och undrar hur länge man ska tillsätta akvarievatten i påsen. Hur mycket och hur ofta. Hur brukar ni göra för att lyckas med det??
-
- 17 svar
- 3,2k visningar
-
-
Min ormsjöstjärna har tappat två armar! Den tappade en direkt när den kom ner i karet, jag misstänkte då att det rörde sig om att den fått en mekanisk skada när jag köpte den. Men jag tänkte att jaja, den regenererar... Sedan dess har den legat och tryckt under en sten. Nyss såg jag att den tappat en arm till... Nån som vet vad som kan orsaka detta? Det börjar ju bli lite ont om armar nu... (Har tyvärr inget exakt artnamn, den är svart med röd undersida och har ganska långa svarta taggar på ovansidan. Kikade i Reeflex men hittade inget...)<style id="_clearly_component__css" type="text/css">#next_pages_container { width: 5px; hight: 5px; position: absolute; top: -100…
-
- 10 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej vet att denna snygging måsta få mer ön vita sjöstjärnor och vill inte ha bort den till någon då jag verkligen gillar han? äter dom frysta stjärnor ? Och kan man fånga vilda stjärnor i havet om man har tillgång till det ?
-
-
- 2 svar
- 3,2k visningar
-
-
Funderar på att köpa lite Copepods i en startkultur. Hittar dock inga till salu i Sverige. Har frågat runt i lite butiker om nån kan tänka sig ta hem. Detta utan vidare resultat. Så nu funderar jag på att beställa från England. Frågan är bara hur dom klarar sig i posten? Eller är det någon som VET vart man kan hitta en startkultur med pods i Sverige?
-
- 9 svar
- 3,1k visningar
-
-
Hej! när jag va i danmark tidigare idag såg jag en Harlequin räka "tror det stavas så" någon som har en sådan? dom kosta en del så man vill ju inte prova köpa en och se om det funkar. Den var iallfall riktigt snygg! Mvh Mikael
-
- 7 svar
- 3,1k visningar
-
-
Tände upp i vardagsrummet och såg denna konstiga tingest mot bakgrunden. Den är lite större än en gammal 50 öring och ganska platt. Rör sig hyfsat snabbt. Nu när den sträckt ut sig lite så är den ca 2-3 cm lång såg jag. Verkar ha en ganska lång mun och betar av på bakgrunden. Finns det någon som har en bra gissning? Svårt att få till bra foto för jag kommer inte åt timern utan att flytta runt på en massa, så det blev foto med manuell fokus och blixt.
-
- 19 svar
- 3,1k visningar
-
-
Har verkligen blivit sugen på en mussla den senaste tiden, vilken skulle ni säga är den lättaste musslan som inte är för brun i färgen? Mina vatten värden är bra, kör Triton core 7 men har det lite svårt att få SPS att trivas (förutom monti), kör med 2st Hydra 26 som belysning.
-
-
- 16 svar
- 3,1k visningar
-
-
-
Hur är det med eremiter, räkor, stjärnor mm när det gäller karantän? Hur länge behöver de gå i ett karantän kar?
-
- 9 svar
- 3,1k visningar
- 1 följare
-
-
Jag blev med en mussla idag en liten varelse med långa tentakler, vet inte vad det är för art så är det någon som vet blir jag tacksam Hur funkar det att ha den med mina 2 frökenfiskar?
-
- 15 svar
- 3,1k visningar
-
-
Nu är Manet burken igång. Super smart & enkel teknik för att ha vackra slemmisar. Börjar försiktigt med 3st Vitprickiga Lagun Maneter från Australien. Finns massor av olika färger & storlekar på akvarium slemmisar. Även i sötvatten & dödligt giftiga rovmaneter. Ny revolutionerande akvarie teknik har gjort det möjligt att enkelt ha ömtåliga Maneter. Stora Hajar, Rockor & Delfiner är ej längre "publik magneter" på världens offentliga akvarier/zoo. Manet utställningar har blivit den nya hypen/attraktionen på offentliga akvarier, worldwide... Bra böcker & forum: http://jellyfishkeepers.com/
-
-
- 5 svar
- 3,1k visningar
- 1 följare
-
-
På de flesta sidor som handlar om saltvattensakvariumn kan man läsa om "clean up crews" och många butiker säljer också sådana paket. Nästan alltid består den här städpatrullen av några olika snäckor och eremitkräftor. Jag antar därför att många har eremitkräftor i sina kar. Jag var inne på nano-reef.com och läste deras "beginners guide". Där fanns en artikel som handlade om clean up crews och här avrådde man starkt från eremitkräftor då de kunde skada andra invånare i karet. Här finns artikeln: http://www.nano-reef.com/articles/_/livestock/clean-up-crews-r16 Ni som har erfarenhet, håller ni med författaren? Jag har ett nystartat nanokar på 30 liter och ska snart i med min…
-
- 13 svar
- 3,1k visningar
-
-
Hej. Som rubriken lyder så vill jag ha era synpunkter om hur jag ska bli av med planaria,n (brun plattmask, nästan kvadratisk.) i mitt kar. Det lutar åt flatworm exit just nu. Det jag ska göra då är att suga ut all sand samt att försöka suga bort all synlig planaria för att ha så lite mask som möjligt innan behandling. Detta för att jag hört att dom släpper gift när dom dör, ska därför oxo filtrera över aktivt kol. Men jag vill helst slippa hälla i något konstigt medel i akvariet. Är rädd om allt liv jag har på stenen; främst alla pods & småsniglar. Jag vill helst slippa köpa en hexatinea pågrund att jag är rädd att den kommer konkurera med min mandarin för mycket om…
-
- 14 svar
- 3,1k visningar
-
-
Hej, Finns det någon som äter sådant? Lägger sig överallt och bränner sina grannar.
-
Jag har haft problem med vissa Acroporor senaste månaderna, alla satt intill varandra så jag tänkte att det kunde vara något bakteriellt som spred sig till närliggande Acropora alt på för hög belastning av nässelgifter(då jag blandar många sorters korall), jag trodde mest på det sista så hastigt införskaffade jag mig Ozonisator viken kopplades till en Ozonreaktor. När jag en kväll efter ljuset gått av för 3-4 v sedan satt och lyste med ficklampa för att kolla lite så där som man gör ibland, då såg jag tentakler från en håla i stenen...ajaja en Stomatopod tänkte jag men jag ack så fel jag hade. Efter fler kvällar med ficklampa såg jag att det var en korallätandemonstermask…
-
- 18 svar
- 3,1k visningar
-