Saltvattensetik
Utrotningshotade djur, olämpliga djur för akvarier, akvariestorlek, lagar och förordningar.
45 ämnen i detta forum
-
Hej, Jag tänkte bara tipsa om nånting många här kan vara måna om, och vilja stödja ett upprop mot ett hot mot det många har väldigt nära våra hjärtan, korallreven. Själv skrev jag på för länge sen, men tänkte göra fler uppmärksamma på det som de håller på med i Australien: http://www.avaaz.org/en/australian_coal_disaster_global_rb/
-
- 8 svar
- 9,3k visningar
-
-
Via privatmess har jag fått följande fråga: Hej Anders. En fråga... Vad gäller för mig som privatperson om jag vill sälja djur som står med på EU's B-lista? Förutsättningen är att jag skall göra det som privatperson, har akvariet i min bostad och jag kommer ta upp det i deklarationen som inkomst från hobbyverksamhet. Följdfrågor: Måste man som privatperson gå alla kurser från Zoorap? Måste man få platsen godkänd från Miljö o hälsa? Får man "föda upp" koraller i bostaden? Hoppas att du har svaren för jag blir inte riktigt klok på alla regler till höger och vänster. Eller så blir jag det men alla jag frågar svara olika... Frågan är bra och jag tycker den har såpass allmänt …
-
- 8 svar
- 2,9k visningar
-
-
-
Satt och läste på ett reseforum där det diskuterades om Israels nya lag där det nu är förbjudet för privatpersoner och företag att uppmana till bojkott av Israel. Det finns ju ett stort företag som har sin tillverkning i Israel, nämligen Red Sea, som då hamnar på vår del av bordet. Hur ställer Du dig till detta och försöker Du att "göra rätt" så gott det går genom att istället välja andra varumärken? Att förhindra rätten att uttrycka sig fritt kan ju ses som en inskränkning på mänskliga rättigheter.
-
- 7 svar
- 5k visningar
-
-
När jag för 20 år sedan började läsa om korallrevsakvarium fattade jag beslutet att jag inte ville vara med om att sponsra tex cyanidfångad fisk http://www.bokborsen.se/Foss%C3%A5-Svein-A-Nilsen-Alf-Jaco/Korallrevsakvariet-Band-1/2514995 Jag vill egentligen fortfarande börja med saltvatten men när jag läser på om det i dag så förstår jag att sådant fortfarande förekommer? Vad jag saknar är en klistrad tråd med ett första inlägg som blir uppdaterat efterhand vad och vilka koraller,sten,djur och fiskar (Ja allt vad som vi har i karen) Vilka som är lämpliga och vilka som bör undvikas för en hållbar saltvattenshobby. Jag har inom sötvattnet valt fiskar osv (hoppas och tror ja…
-
Jag har ett minne av att Jordbruksverket har restriktioner mot små runda kar utan möjlighet för fisken att orientera sig. Har någon länken till regeln?
-
- 6 svar
- 4,3k visningar
-
-
http://edition.cnn.com/2011/WORLD/americas/04/05/coral.reef.destruction.study/index.html?hpt=Mid# //NiXoN
-
- 6 svar
- 5,4k visningar
-
-
får jag ta med mig caluerpa från grekland, är det något speciellt papper som ska beställas och fyllas i eller räknas det som olivolja eller dyligt ? OBS 2st hajfilmer på svt ikväll, Micke
-
- 5 svar
- 2,4k visningar
-
-
Lägger in det här som en egen tråd för att ingen ska känna sig påhoppad utan mer som ett allmänt inlägg. Bara för att något ev. är lagligt innebär inte det att det är en bra idé. Personligen har jag oerhört svårt för detta "genvägstänkande": det här gynnar mig, därför gör jag det utan tanke på ev. konsekvenser. T.ex: Jag sitter visserligen och kör bil men för mig är det viktigare att fippla med mobilen och eftersom det är/var/kan vara lagligt så gör det ju inget! eller: Åh jag har husdjur och nu vill jag åka utomlands på semester med det Det finns visserligen saker man ska/bör göra före och efter men äh det är ju ändå ingen som märker något. eller: Oj vad my…
-
- 5 svar
- 3,8k visningar
-
-
Så, vad har papegojan i rubriken på det här forumet att göra? Ett och annat faktiskt. På CITES senaste konferens i sydafrika beslutades att lyfta upp grå jaco från bilaga II till I. I följd av detta kommer den att lyftas från EU bilaga B till bilaga A. De som sitter med en sån fågel och inte kan styrka ursprunget har därmed förlorat möjligheten att sälja den, det ekonomiska värdet är noll. Det där är inte första gången det händer och det lyfter fram vikten av att skaffa dokumentation av det man köper. Det är mycket inom saltvatten som är II/B-listat och där det alltid ligger en risk att det plötsligt har fått ny skyddsstatus med nya komplikationer. Det som oc…
-
- 5 svar
- 3,4k visningar
-
-
Hej Akvarister! Inför ett föredrag jag ska hålla i den lokala akvarieföreningen letar jag efter info om hur man kan bedöma hur en fisk mår, om den mår bra, eller är stressad eller rent av lider. Jag ska ta upp detta på ett föredrag med anledning av det uppmärksammade fallet då Djurens Rätt anmälde en nattklubb här i stan, som hade ett akvarium i sin lokal. Jag har filmade akvariet, under en nattklubbskväll, innan det togs bort och tänkte diskutera detta ämne utifrån denna film. Eftersom Djurens Rätt själva underbygger sina argument med vetenskapliga referenser är jag främst ute efter vad vetenskapen kommit fram till inom detta område, men alla bidrag i diskussionen är så…
-
- 4 svar
- 7,9k visningar
-
-
Skydd av arter - vårt gemensamma ansvar - Regeringen.se Ny remiss på gång. Tyvärr är det ganska brådskande. Läs exempelvis sid 1600-1601 Jag kanske hittar mer!
-
-
- 4 svar
- 3,3k visningar
-
-
det finns ju mycket odlad korall idag, som gör gott för både natur och invånare i fattigare länder, vad jag förstått så gör EU ingen skillnad på odlad och vildfångad, nån som vet mer om detta? odlad korall borde ju kunna importeras billigare tycker man, inte minst med tanke på haven, det är ju även en bra inkomskälla för människorna som odlar nån som läst eller vet mer får gärna svara:)
-
- 4 svar
- 2,3k visningar
-
-
Frågor om vad som gäller för att ta diverse över gränsen kommer det ju då och då. Jordbruksverket har gjort en guide där man efter att ha svarat på några frågor får lite översikt över vad man behöver tänka på: http://www.jordbruksverket.se/handelsguiden Man kan ha synpunkter på detaljer men att verket försöker få till en enkel guide där man kan hitta vad man behöver tänka på, det är faktiskt bra.
-
- 2 svar
- 6,3k visningar
-
-
Hej alla, Jag har aldrig tidigare sysslat med saltvatten bara med Malawi och Koi. Det jag undrar är hur påverkar denna hobby naturen alltså de verkliga reven osv, Positivt eller negativt? Har bara hört från säljarna själva att det är en positiv påverkan.. Men vill gärna höra av erfarna även här ifrån vad ni vet ang detta. Jag vill inte börja med detta om det kan ge negativa effekter för det vilda. Sedan tycker jag mig se när jag läser i forum att det är mycket dödfall både här och där utav fisk, känns nästan lite som slit och släng på en del tyvärr, Är det så eller lever fiskarna normalt sett länge? Jag funderade på ett Red Sea 250 eller ett 450 när det kommer då jag tyck…
-
- 2 svar
- 2,3k visningar
-
-
http://edition.cnn.com/2011/WORLD/asiapcf/02/08/reef.fish.trade/index.html?hpt=Mid# Handlar om matfisk men det är rätt intressant trots allt. //NiXoN
-
- 1 svar
- 95,2k visningar
-
-
Fredagen den 24 oktober hölls det ett möte på Naturvårdsverket där det informerades och diskuterades om invasiva arter utifrån den nya lagstiftning som är på förslag från EU. Vi var ca. 35 deltagare på mötet och de allra flesta kom från olika myndigheter som HaV, SJV, SLU, Naturvårdsverket, Kemikalieinspektionen, Länsstyrelsen, regeringskansliet, skogsstyrelsen, SVA, Transportstyrelsen, Tullverket. Några representerade olika branscher och kommersiella organisationer som Zoorf,Djurparksföreningen, LRF, WWF. Några representerade olika ideella organisationer och museer som NRM, koloniförening, fågelhobby, ornitologer och SARF etc.. Från husdjurssidan deltog undertecknad, Mat…
-
- 0 svar
- 3,8k visningar
-
-
http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2477030-dumpning-vid-barriarrevet-stoppas
-
- 0 svar
- 4,1k visningar
-
-
En intressant publikation om korallrevens nuvarande hälsotillstånd. Rapporten publiceras av World Resources Institute och går att finna här. http://www.wri.org/ Mvh Andreas
-
- 0 svar
- 7,4k visningar
-
-
Här följer en rapport om att Acropora palmata (elkhorn) och Acropora cervicornis (staghorn) är hotade arter. Vill på detta viset få upp ögonen för odlad korall. fr73-64264.pdf
-
- 0 svar
- 2,7k visningar
-