Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Saltvattensguiden.se

Underforum

  1. Ett forum där Saltvattensguidens moderatorer kan skriva när nånting speciellt har skett eller kommer att ske.

    • 477 inlägg
  2. Hittar ni något fel som har uppstått på forumet, posta det i denna tråd.

    • 2,9k inlägg
  1. Started by Vargklo,

    Admin (dvs kombinationen av petrol och Vargklo) har semester, och vi kommer inte att kunna bevaka e-postlådan admin@saltvattensguiden.se under denna tid. Det betyder att meddelanden som ni sänder till oss med hjälp av "Kontakta oss"-funktionen (liksom PM till admin) blir obesvarade under denna tid. Sänd ett PM till en eller flera moderatorer om ni behöver hjälp med något bums.

    • 0 svar
    • 1,3k visningar
  2. Vårt mest populära forum - Bilder - Mitt Akvarium har vi flyttat upp från Övrigt-rubriken till att nu ligga under rubriken Akvariet istället - Se denna länk. Tanken med detta forum är ju att varje medlem ska ha en egen tråd för sitt kar, lite som en dagbok och för att berätta hur det går. Några medlemmar väljer att köra sina trådar i forumet Hemmabyggen istället. Säg till om ni vill flytta. Underforumen Filmer och Bilder & Fotografering ligger kvar under Övrigt. Vi hoppas att det blir lite tydligare så här

    • 1 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by Sillen,

    Jag har efter kontakt med Peter (Clownen) kommit fram till att jag ska föreslå att vi bode ha en tråd som rör akvarium som man kan besöka. Det dyker upp lite tips nu och då när någon har varit på resa eller på besök på något akvarium. För att lättera hitta vilka det finns och för att kunna skapa sig en uppfattning om dem tycker jag att det borde finnas en rubrik under övrigt som heter Publika saltvattensakvarium. Finns det fler som tycker det så kan vi ju höra med Wrang vad han tycker om detta. Är dert en bra idée eller bara onödigt? Vad tycker ni?

    • 7 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by Vargklo,

    Vi har nu infört en ny kategori på forumet - "Tillverkare informerar", där Fauna Marin med dess chef och grundare Claude Schuhmacher nu fått ett eget forum. Tillverkare annonserar på SG på samma villkor som handlare.

    • 0 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by Salta katten,

    Var raderar man sitt konto här på SG?

    • 1 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by akvarievärlden,

    Hur tar man bort de annonser man lagt ut under ens eget forum? (annonsörer informerar)

    • 1 svar
    • 1,3k visningar
  7. Hur funkar detta med: - mail, mellan medlemmar, jag har fått mail och skickar tillbaka svar, men syns ej på skickade mail...? - Miniatyr Foto, hur bilägger jag dessa i mail eller på "min" sida ? Tack för hand ! Peter i GBG

    • 2 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by Vargklo,

    Hej alla, Vi beklagar att forumet låg nere (eller var extremsegt) under en period i eftermiddags (kl 13:26-14:19). Jag har haft löpande telefonkontakt med teknikerna hos vårt hostingföretag, som nu undersöker detta så att vi kan se hur vi kan förebygga att det händer igen.

    • 0 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by Sillen,

    Jag gillar att lösa artartilarna här på forumet då det är bekvämt att läsa det på svenska. Då det inte finns någon källförteckning vart faktan kommer ifrån skulöle jag önska att det stod vem som skrivit artikeln. Jagtycker det är att ta i att ha källförteckning men det ger en större trygghet att läsa vart informationen kommer ifrån. Får samtidigt passa på att tacka de som skrivit de sista artiklarna!

    • 4 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by Benighted,

    Hej! Tänkte bara meddela om det varit nån som haft problem med att komma åt sidan under eftermiddagen så ska förhoppningsvis problemet vara åtgärdat nu. Vi ville bara påminna alla om hur trevligt vi hade det på våran gamla server som gick ner stup i kvarten Lite bakgrund: Förhoppningsvis ska det bara varit en liten hicka idag då jag inatt pekade om de sista systemen ifrån våran gamla leverantör till den nya, jag har väntat med att göra detta då det fanns en viss liten med att göra det, då vi samtidigt skiftade DNS server och mail-server... *varning för teknikbabbel* Det som verkar ha gått fel var att jag lagt in www.saltvattensguiden.se som en CNAME record som pekade på…

    • 3 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by JMAONE,

    Hej på er saltisar! Jag börjar med en ursäkt till vår medlem Watter (Emil). Jag hade nu ikväll ett långt samtal med en nära person till Watter. Han förtydligade för mig om innebörden i en tidigare pm dialog jag har haft med Watter. Jag höll med honom att min avslutningsfras var högst olämplig (Oavsett om man är moderator eller inte). Ovanstående pm dialog har jag och de andra moderatorerna redan internt diskuterat och även de har kommenterat mitt olämpliga språkbruk. Jag meddelande mina kollegor (Admin/ Moderatorerna) om att de aldrig skulle läsa något liknande språkbruk från min sida igen. Emil då detta skedde för ett par veckor sedan och vi även hade ytterligare en disk…

    • 0 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by Ahab,

    Har varit inne i kontrollpanelen för att hitta var man redigerar dom uppgifterna under avataren såsom akvariestorlek. Hittar inte det.

    • 1 svar
    • 1,3k visningar
  13. Started by Piggelin,

    Hej. Vet inte var jag skall posta min fråga, prövar här ni får skälla på mig om det blir fel... Jag skulle vilja se vilken ort dom bor som säljer. inte lönt att klicka på en massa annonser om det inte är resbart osv. Hoppas detta är något man kan fixa.

    • 5 svar
    • 1,3k visningar
  14. Started by petrol,

    Information till alla. Metcrue är ny moderator på guiden.

    • 0 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by pimo,

    Vet inte om frågan varit uppe tidigare, men vore inte ett chatt på saltvattensguiden bra? Där man kan sitta och tjöta lite och ställa snabba frågor osv? Vad tycker ni?, och vad tycker du wrang?

    • 1 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by petnym,

    I många andra forum kan man som användare välja om sökresultaten när man söker på ord skall dyka upp som forumtrådar eller inlägg. Detta forum visar alltid sökresultat som "forumtrådar" så ibland när sökresultaten är trådar med 10-20 sidor med inlägg så är det mycket svårt att hitta det man söker efter. Skulle ni kunna komplettera sökfunktionen så att man kan välja att få svaren som inlägg?

    • 2 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by petrol,

    Information till alla. Pwin är ny moderator på guiden.

    • 0 svar
    • 1,2k visningar
  18. Started by Jonas Am,

    Hade det inte varit smidig med en länk som på denna skärmdump, du klickar på den röda inringade länken och fönstret kommer upp där du kan ladda upp dina bilder, och du får bilden automatiskt i inlägget när du klikar ladda upp. Med tanke på att forumet har så pass begränsad egen bild uppladdning. Denna är från http://www.postimage.org/mod.php

    • 2 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by oliwer östberg,

    Hej hur fixar man en profilbild

  20. Started by campokatt,

    Undrar om man kan byta namn på en tråd. Tex så startade jag en tråd när jag planerade mitt nya akvarium. Denna tråd döpte jag till mitt 260l akvarie. Nu slutade det med att burken vart på ca 360l. Skulle ju därför vilja kunna ändra namnet på den. Går det eller måsta jag starta en ny tråd om jag vill ha rubriken riktig?

    • 1 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by Christian J,

    Jag tycker ofta det är svårt att hitta nya inlägg utan att lusläsa alla underforum. Det finns visserligen en ruta för "Senaste inläggen" i högra kolumnen, men den rymmer bara 5st åt gången, så när det postats fler än så missar man lätt resten av dem. Går det att förbättra synligheten av nya inlägg på något sätt? Kanske forumet kunde lista samtliga nya sedan senaste dygnet/besöketi "Senaste inläggen"-rutan (isf behöver man nog även göra rutan scrollbar, så den inte tar för stor plats)?

  22. Started by Benighted,

    Hej, Har en fråga om varför det inte finns något forum för normal stora akvarier under "Akvariet" då det finns forum för Nanokar och för Stora Revakvarium. Detta blev aktuellt för att jag tänkte börja starta upp en planeringstråd om vårat planerade lite större kar 540-720L. Och inget av Forumen känns ju helt självklara då jag hade tänkt att börja skriva och diskutera planering och sen gå över i bygge och till sist en normal "Mitt akvarium"-typ av tråd. Tycker att det borde finnas något som är typ som Mitt första akvarium, men för dom som det inte är det första så att säga . Vet att det under övrigt finns forum som heter "Bilder - Era akvarium" för olika storlekar, men det…

    • 0 svar
    • 1,2k visningar
  23. Så härligt att se att det börjar bli liv i forumet igen, det är flera månaders jobb som kulminerade i en, ja något påstressad flytt, men att se hur belastningen på servern ökar nu är en härlig känsla, man har så länge suttit till stora delar ensam och pillat med servern och försökt få vBulletin att fungera med alla de plugins och annat som byggts på under 10år av utveckling av siten... Att verkligen det man pysslat med verkligen tas i bruk och används och är till nytta för alla er saltisar, det värmer hjärtat, det är ju vad jag slitit för så länge. Sen hoppas jag på förståelse för eventuella barnsjukdommar som garanterat kommer att finnas på siten.. Vi får hoppa…

    • 0 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by Krheigh,

    Kommer åka enligt bifogad bild... Finns det nån kännedom om ev butiker längst den vägen... E6- till otta sen väg 15 till måløy Kanske fel forum men hittade inget vettigare...

    • 2 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by Sillen,

    Jag har nu testat något nytt. Jag har just skrivt min första artikel här på forumet och det känns toppen. Nu tycker jag ni andra också ska ta och skriva om något levande som finns i ert kar. Ni har redan läst på det och nu kan ni dela med er till andra. Wrang har gjort en mall till de som vill ha lite stöd till rubriksättning. ASnnars är det bara att kolla på de som redan finns. Bilder tar ni lämpligast från eget akvarium så är det inte problem med upphovsrätten heller! Lycka till!

    • 3 svar
    • 1,2k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.