LED-byggen
204 ämnen i detta forum
- 

Hej! Jag får inte till det riktigt i min hjärna. Kan man driva 3W CREE med en 350 mA driver o ända få "full effekt" av Lampan? Hur många 3W CREE kan man driva på full effekt med en 700mA Driver? Jamenar att det är en begreppsförvirring, ena gången pratar man energi o andra gången om strömmen. Jag har ganska lätt att få fatt i en driver men jag känner att jag inte ställer rätt krav, för att jag vet inte vad jag ska ställa för några. Låt oss säga att drivern ska driva 15st 3W CREE, vad behöver jag säga till grossisten??? Kan någon bringa lite ordning på någorlunda normalsvenska:) - 

- 24 svar
- 2,7k visningar

- 

- 

Har nu limmat dit alla 24 leds på flänsen. Det är 4st 6500K 4st 10000K 14 Royal Blue 2 True violet Hur lång tid kan det ta innan Heatsink plaster limmet har torkat såpass att man kan löda? Har köpt lite för få vita med flit, så det finns lite marginal på blåa slingan att dimma ner Frågan är vilka 2 serier man ska göra.... Funderar på - 2 violetta - 10 RB - - alla 8 vita - 4 RB - För dom violetta vill man väl ha i det där "mys-pys-ljuset" som är morgon/kväll så det flouroscerar ordenligt... - 

- 32 svar
- 5,4k visningar

- 

- 

Hur ska jag göra?? Har ett hörnakvarium på 200l. som behöver mera ljus. Har idag bara några T5-rör och jag märker att korall och anemoner vill ha mer. Det är svårt att hitta något med bra ljus för hörn, därför skissar jag på eget bygge. Försökt följa en del trådar här på forumet men jag hänger inte med i alla förkortningar och detaljer... Har tänkt och skissat med behöver hjälp... På en alu-skiva eller liknande skruvar jag 2 x 39w blå T5-rör. Tre grupper med LED-chip - vita blå och rgb. Alla är på 10w, 9-11V: 4 st. 10W 9xIntegrate 700LM 10000K Cool White Light LED Chip (DC 9-11V) 3 st. 10W 500lm RGB LED Emitter Metal Plate (9-11V) 3 st. DIY 10W 150-200LM Blue Light 4… - 

- 5 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Jag har lite funderingar på att ersätta mh belysningen och enbart köra på led. Jag har idag 2 x 250 mh (14000) + 24 st 3w royal blue leds (Cree). Jag har blivit väldigt inspirerad av medlemmar här på forumet som kört med "kina leds" och gillar speciellt ljuset från Malglofster's Elos burk http://www.flickr.com/photos/58065777@N04/6750403089/ Nu till frågan, vad kan jag kombinera med mina 3 wattare för att få ett ljus liknande den burken? Mitt kar är på 720 l (150 x 80x 60) Mvh Patrik - 

- 32 svar
- 4,7k visningar

- 

- 

- 

sitter och planerar ett led bygge för sötvattens akvarium. och jag vill ha det där sjyssta glittret från MH. hur starka led behövs för att få glitter effekten? - 

- 

- 11 svar
- 3,3k visningar

- 

- 

Hej Jag snubblade över den här sammanfattningen om DIY LED byggen. Den behandlar byggen bestående av ensamma LED (3-5 W) men är väldigt bra för att förstå grunderna och hur man väljer olika metoder. Det finns rekommendationer som är relativt bra och det förklarar en del saker. Jag publicerar länkarna här och kommer att skriva till honom och fråga om jag får publicera hans inlägg på SG LED, Drivers, parallellkoppling och noteringar. MVH Lasse 
- 

Tjena, Jag har lite svårt att bestämma mig för vilken kylfläns jag måste ha. jag tänkte mig följande uppsättning och vill inte ha några fläktar. vilken temp uppskattar ni att jag kommer upp i med denna flänsen utan någon fläkt. läste på cree att man bör räkna med ca 5-10 inch2 /Watt värme vilket blir ca 65 cm2/Watt värme. vad tror ni eller kanske vet. [TABLE=width: 260] [TR] [TD=class: xl66, width: 65]leds[/TD] [TD=class: xl66, width: 65]W[/TD] [TD=class: xl66, width: 65]antal[/TD] [TD=class: xl66, width: 65]tot W[/TD] [/TR] [TR] [TD=class: xl64]CW[/TD] [TD=class: xl64, align: right]2,9[/TD] [TD=class: xl64, align: right]8[/TD] [TD=class: xl64, align: right]23,2[/TD] [/TR… - 

- 0 svar
- 1,2k visningar

- 

- 

Satt och slötittade på LED på ebay då jag planerar ljus till en hightech SA biotop, hittade då en programmerbar LED kontroller med följande specs; 12-24V in 5x4A out tot. 20A out Om jag vill köra 5st kanaler och få ut så mycket som möjligt ur apparaten, vad ska jag leta efter för LED/chip? Akvariet blir minst 150cm och som sagt SA biotop, inte salt. - 

- 0 svar
- 1,6k visningar

- 

- 

Är det någon speciellt att folk inte kör med emitter dioder. Tycker jag bara ser star dioder. Sent from my iPhone 4S using Tapatalk - 

- 10 svar
- 1,8k visningar

- 

- 

Jag är nu (nästan) färdig med min nya ledbelysning. Tyvärr så har jag problem med den ena slingan av 3 bestående av 465nm (royal blue, cree). Jag har kunnat konstaterat att felet måste ligga någonstans i slingan bestående av 6 st led. Men var? Alla lyser dem lika svagt och det är det som är problemet. Dem övriga slingorna som också har 6 st led lyser som dem skall. Dessa sammanlagt 18 led får ström genom en meanwell ldd-1000H drivare. Nu till min fråga: Hur felsöker jag detta? Bryter strömmen mellan 3 och 4 leden och sedan strömsätter led 1,2,3? Finns det kanske något annat sätt? Vore väldigt tacksam för svar. Mvh Patrik - 

- 13 svar
- 4,9k visningar

- 

- 

Hej ljusproffs! Är helt grön på detta, men planerar en ramp för en burk med måtten 160x80x65. Lägger upp en dålig paint-bild på min tänkta ramp. Måtten är 150x40 och är 10mm alu-plåt. Kylare och fläktar är i planeringsfas men 70W kylare från ac-rc för 40W chipen och deras passiva kylare för 10 Wattarna. Tacksam för inputs, Lasse - 

- 6 svar
- 1,8k visningar

- 

- 

Måhända fel forum men det är ett LED-bygge. Jag bygger en ATS. Köpt leds (http://shop.stevesleds.com/3-watt-Deep-Red-Epistar-LED-3w-epi-red.htm ) och drivare ( http://shop.stevesleds.com/5-12-LED-3W-LED-driver-5-12-driver.htm ) på stevesleds.com. Jag har kopplat ihop det enligt detta schema. Och resultatet blev detta. http://youtu.be/kKJMUDmfwj0 Vad har jag gjort fel? Kan man inte koppla i två separata slingor? Om jag förstår specifikationerna rätt så skall drivaren orka med. Tacksam för svar, råd och tips. /Pelle - 

- 8 svar
- 1,5k visningar

- 

- 

Igår fick jag mina prylar från rapidled.com och allt såg jättebra ut. Har dock en fråga som jag hoppas någon av er har möjlighet och kan svara på. Jag köpte en drivare (http://www.rapidled.com/servlet/the-3/driver-700ma-48v-drivers/Detail) som jag inte riktigt blir klok på. Ska denna kopplas in direkt i väggen med ett sladdställ eller ska man ha någon transformator eller liknande före drivaren? - 

- 24 svar
- 3k visningar

- 

- 

Vet just nu inte om jag skall skita i allt vad akvarium heter och ägna mig åt båten istället. Är så grymt besviken och ledsen just nu så det inte är klokt. Det som har hänt är att nätagget jag köpte har slutat att fungera och nu är det helt mörkt i akvariet. Detta hände idag när jag kom hem från jobbet. Nätagget var väldigt varmt och jag antar att det är någon säkring eller liknande som har gått. Det roliga är att jag hade fått hem min nya arduino idag eftersom den andra jag hade blev kortsluten. Jag tänkte precis börja programmer denna när detta hände. Skit också... Nättagget har ju visserligen gått för fullt nu i ca 1 vecka och jag trodde faktiskt att den skulle klara d… - 

- 6 svar
- 1,5k visningar

- 

- 

Hej. Mitt första bygge, byggde jag med 60* linser, då blev det riktigt trist disko i akvariet, men då satt belysningen 3cm från vattenytan... så då plockade jag bort linserna... Mitt andra bygge, då sket jag i linser för att få jämnt ljus... och tänkte inte på att jag hade 150mm mellan ramp och vattenyta. Men nu, ett år efter kom jag ihåg optik-klasserna... Kritisk vinkel. När ljuset infaller mot en vattenyta i vinkel över 48* så reflekteras allt... ergo, allt ljus för en diod som sprids över en vinkel på 98* kommer bara att studsa bort... Mig veterligen har de flesta 3W dioderna en spridning på 120* Och precis innan 48* så reflekteras rätt mkt... ergo, om man vill ha … - 

- 9 svar
- 1,9k visningar

- 

- 

Hur många 20W skulle ni köra på en 200x100x25mm kylfäns, 1.1C*/W, med aktiv kylning(200x200mm fläkt)? - 

- 12 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

- 

har ett par Mean Well ELN-60-48P dimmable driver på väg in och tyckte mig läsa att man inte skulle använda jorden som sticker ut med +- för mig käns det fel att inte använda jorden. Tänkte köpa en kabel idag att koppla ihop den med vill veta om man ska koppla på en ojordad eller en jordad kabel ? står mellan http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/kablar/apparatsladdstall/apparatsladdstall-2-0-m-p67078 och http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/kablar/apparatsladdstall/apparatsladdstall-1-5-m-p39068 någon som vet varför rapidled inte tyckte att man skulle använda jorden ? var det bara för att i USA så skiter man i vilket eller finns d… - 

- 11 svar
- 2,3k visningar

- 

- 

Jag är på jakt efter en bra kabel att köra mellan drivare och led. Den skulle behöva ha minst 6 ledare för jag har två kanaler och sen tänkte jag även köra strömmen till fläkten i samma kabel. Någon som har tips på kabel som kan passa (klarar av amperen) och var man kan köpa isf? Just nu kör jag två vanliga 230 volts kablar ihopbuntade med buntband. Inte så snyggt... - 

- 2 svar
- 1k visningar

- 

- 

Tänkte ta mitt bygge i två steg och undrar om man kan använda mina befitliga https://store-f61b0.mybigcommerce.com/mean-well-eln-60-48p-dimmable-driver/ ( som driver min ledramp idag har 4 st) tillsammans med LDD-700 och ldd-1000. tänkte köra på dem tillsdess att jag köper ett annan nät agg för alla slingor. Jag börjar få tillbaka sporren att fortsätta på mitt bygge nu som har varit lite på is den senaste tiden. - 

- 5 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

Tänkte höra om det är någon som vet om man kan köpa cree ledsen som finns tex. på rapidled mm direkt från fabriken för att slippa en mellan hand samt kunna välja mer specifikt vilka nm man vill ha? - 

- 2 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Hej. Jag funderar på att komplettera mina 3W Cree LEDs med några 10W, 20W eller 50W hybridchips från AC-RC men jag kan inte hitta någon information om ifall varje grupp av dioder är kopplade separat, eller om det bara finns en anod och en katod på chipen. Jag veta att "dreamchipet" har separata kanaler och där står det tydligt på hemsidan, men på exemepvis denna står det inget om det. Ni som provat de "vanliga" hybridchipen med vitt/RB och/eller vitt/UV kanske kan ge mig lite mer info om det. Jag vill kunna styra blått, vitt och UV separat och antingen måste jag då köpa flera vanliga chip och mixa runt dem lite, eller om det går att styra separat så kan man ju köpa färre … - 

- 11 svar
- 1,7k visningar

- 

- 

Håller på att bygga om min ena ramp samt bygger en till för att kunna ha över ett kar på ca 200*80*70. Vad tror ni om denna fördelning? Driver detta med Jannes kort. Samtliga är 3w High Power Led. - 

- 0 svar
- 968 visningar

- 

- 

Ni som inte har drivern i själva rampen utan i låda bredvid, vad har ni för kabel från driver till ramp och vilken typ av kontakt väljer ni. - 

- 1 svar
- 1k visningar

-