Gå till innehåll

Freguz LED bygge


freguz

Rekommenderade inlägg

Har nu limmat dit alla 24 leds på flänsen.

Det är

4st 6500K

4st 10000K

14 Royal Blue

2 True violet

Hur lång tid kan det ta innan Heatsink plaster limmet har torkat såpass att man kan löda?

Har köpt lite för få vita med flit, så det finns lite marginal på blåa slingan att dimma ner

Frågan är vilka 2 serier man ska göra....

Funderar på

- 2 violetta - 10 RB -

- alla 8 vita - 4 RB -

För dom violetta vill man väl ha i det där "mys-pys-ljuset" som är morgon/kväll så det flouroscerar ordenligt...

post-2914-14468926563404_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ett kit från samma tillverkare. Jag skulle säga att du kan löda efter 8-10h, det torkar väldigt långsamt. Testa att vrida på led´sen efter ett tag så ser du ifall dom är fasta, det beror ju också på hur mycket du använde.

Jag har också två slingor.

Vit: 7st 10000K + 2st RB

Blå: 4st RB + 2st 420nm + 2st UV

Det blir kanonljus!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du seriekopplar säg 5 led´s och en går sönder så slocknar hela slingan och du måste hittade den skadade och sen byta den eller koppla förbi den för att alla led´s på slingan ska lysa igen.

Men om du parallellkopplar alla led´s så påverkas dom inte av varandra ifall någon skulle gå sönder.

Jag tycker det är lite "overkill" att parallellkoppla så få led´s eftersom dom väldigt sällan går sönder och har man bara några få så är det lätt att hitta den trasiga.

På ett stort bygge skulle jag dock överväga att göra det extra arbetet att parallellkoppla led´s.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du paralellkopplar ledsen så kommer de inte att drivas på rätt amperetal.

Dessa leds bör drivas på 700mA och paralellkopplar du två leds så kommer de att drivas på 350mA - fyra på 175mA o.s.v...

Ibland paralellkopplar man två slingor om man har en driver på 1500mA och vill halvera strömmen.

Risken med detta är att om ena slingan faller bort så kommer den återstående slingan att drivas på för hög ström och eventuellt gå sönder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du paralellkopplar ledsen så kommer de inte att drivas på rätt amperetal.

Dessa leds bör drivas på 700mA och paralellkopplar du två leds så kommer de att drivas på 350mA - fyra på 175mA o.s.v...

Ibland paralellkopplar man två slingor om man har en driver på 1500mA och vill halvera strömmen.

Risken med detta är att om ena slingan faller bort så kommer den återstående slingan att drivas på för hög ström och eventuellt gå sönder.

Sorry Fredrik, jag var helt ute och cyklade :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan rekommendera krokodilarmar som hjälp, perfekt när man för-löder på kablarna

post-2914-1446892657752_thumb.jpg

Blåa slingan verkar funka, på lägsta volym

post-2914-14468926577792_thumb.jpg

Och båda slingorna på lägsta

post-2914-14468926578124_thumb.jpg

Inte helt impad av drivern när det gäller dimmningen, händer inget när man vrider förräns uppåt 80% så kommer det nästan allt på en gång...

Nu ska det byggas nån slags armatur att ha den i... fram med sågen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite akrylplast runt alltihopa så blir det lite wife approved

Ett litet splash guard undertill kan vara bra

post-2914-14468926596487_thumb.jpg

Borrat i potentiometrarna på locket

post-2914-14468926596718_thumb.jpg

Ligger ju en fläkt däri på flänsen men den borde egentligen ha ett lufthål i locket att suga luft igenom.. men jag ska mäta tempen senare.

Helt magisk känsla bara det där att man kan dimma ljuset, med styrka för blått respektive vitt ljus :)

Kör bara cirka 30-40% kapacitet nu

Bild före, med min 150w mh

post-2914-14468926597067_thumb.jpg

och sen med LED, mycket svagare förstås, här med båda slingorna på cirka 40%

post-2914-1446892659728_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Temperatur i fllänsen... vad är lagom för LED, eller snarare vad är max temperatur man bör ha i sin fläns för att inte försämra alltför mycket för dioderna?

Och hur mäter man?

Jag stoppade in stektermometer-pinnen in i bland flänsarna bara, ungefär mitt i. Mätte 28 C, fast nu går de ju på cirka 40% kapacitet bara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...