Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Freddefröjd,

Hej. Jag undrar lite om en sten jag har liggandes i balja, tänkte ha den i nya akvariumet. Frågan är, det växer nån typ av gsp eller nått likande på stenen och jag lyckas inte peta bort allt det växer eller sitter fast, i hålrum och under stenen, kan ju vara så att den är död också men vet inte och vill inte släppa in nått dött i akvariumet, kan jag typ bädda in det som är kvar med typ silicon eller revkeramik och på så vis säkra upp att det inte sprider sig vidare.

• Gilla
    • 2 svar
    • 609 visningar
  2. Started by hippo,

kan man lägga Rowaphos på botten i sumpen? eller kommer det bara att flyta upp?

• 4 svar
    • 767 visningar
  3. Started by Carro,

Hej, Carro heter jag och är ny både här och i "saltvärlden" (som blir större och större ju mer man läser) Tänkte först att jag skulle börja med ett kar på 200 l, men lutar mer och mer på att börja med 100 l. Min fundering är om det är svårare med ett mindre kar och vad ni rekomenderar till en nybörjare.

• 3 svar
    • 883 visningar
  4. Started by Erika-86,

Måste det vara en speciell ram runt akvariumet för att det inte ska missfärgas av saltet eller något??? Fungerar det med aluram, aluminium eller vad det heter.?! Vad får det inte vara?!

5. Started by krickolina74,

Hej! Håller på och startar ett s.v akv. och tänkte köpa lite grejor. Är i stockholm i morgon lördag och tänkte besöka en s.v butik men har bara tid att åka till en (vi är ju flera ) och nu undrar jag vilken rekomenderar ni?, den i södertälje eller den i bromma? eller ngn annan./ Christine

• 36 svar
    • 4k visningar
  6. Started by krickolina74,

när jag var i skåne för 1½ månad sedan köpte jag en jättefin läderkorall, som jag enligt kent skulle ställa ljust. så den fick stå rättså högt upp, nu är det bara så att den har växt rätt så mkt så att nu är den snart uppe vid ytan, så då tänkte jag att jag flyttar ner den "ett hack" MEN den har ju vuxit fasst i den stora stenen bredvid. Hur gör jag??

• 10 svar
    • 2k visningar
  7. Started by Gnarkill,

Vad finns det för olika botten alternativ? så som levande sand eller grus? vart finns det att köpa? jag har sett att någon har köpt en färdig säck med nån konstig sand som man bara sätter i karet på en gång vad är det det för typ? finns det olika bättre sämre alternativ?

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by karolina.wassberg,

jag undrar om ett större akvarium är bättre att börja med än ett litet?jag vill nämligen köpa ett 37L men pappa vill att jag ska köpa ett lite större....(red sea)vilket e bäst......

9. Started by DistantHoller,

Hej! Har ett fungerande akvarium på 55L med två clowner i. Har bestämt mig för att de ska få ett nytt och lite bättre hem. Har införskaffat ett 120L (Juwel Lido) som de ska få bo i istället. Har blandat vatten, haft i ny sand och c:a 6 kilo ny LS och 6-7 kilo LS från det gamla akvariet. Jag har också hällt i 20 ml Nitrivec Biostarter och även c:a 10L vatten från det gamla akvariet. Så har det stått i två dagar nu. Nu till frågan... När kan clownerna flytta över? Kommer jag att få en spik när jag har flyttat över gammal LS, använt Nitrivec och lite gammalt akvarievatten? Hur har ni gjort när ni har flyttat mellan akvarier? Mvh Stefan p.s. Sen ska det i turbo, räkor och kr…

10. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 666 visningar
  11. Started by RobbanF,

Ja nu drar jag igång en tråd om mitt hemmabygge det är en 750l. balja som är byggd i plywood med akvarie-lack (epoxy) och 8 mm glass i en balja som är 700 mm djup. Allting är förstärkt med glassfiber givetvis man kan säga att det som en båt fast ut och in. Jag har i allafall kommit så långt att jag fått i en del LS nu, så det är på gång hoppas få med lite bilder på bygget nedan bara jag förstår hur man gör. Sumpen är givetvis också det ett hemmabygge på ca 140 l med en karantän inbyggd på 40 l. dock är denna i glas och silikon. Kom gärna med förslag på olika saker vad som helst, alltid bra med feedback. Ja man ska komma ihåg att balja inte är tom när man klättrar. Teknike…

12. Started by Jost,

Jag var idag för första gången på akvarielagret (grym butik) och stod och tjötade med en av de som jobbade där. Kom in på att jag en längre stund velat starta en ca 50-60 l saltvattenakvarium med lite koraller och några clowner i. Jag kom in på utrustning och han sa att jag kan skippa skummare och helt enkelt göra vattenbyten p.g.a att det är ett så litet kar. Och alltså enbart ha värmare, pump och ljus som teknisk utrustning till karet. Det jag undrar är hur bra detta stämmer. Inte att jag inte tror honom men man vill ju dubbelkolla:p Och också hur ofta skulle jag behöva göra dessa vattenbyten? Sen till ännu en fråga:p Hur mycket skulle en lyse gå på med armatur och lysr…

• 17 svar
    • 1,7k visningar
  13. Started by Brynhildr,

Hej! Är ny på forumet och ny inom ämnet saltvatten. Har börjat fundera i tankarna kring ett korallrevsakvarium. Vill egentligen bara veta om mina tankar är rätt och de flesta frågor handlar om cirkulation och filtrering. Tänkte då starta med ett 160L akvarium av märket akvastabil. Är 160L en bra början? Är akvastabil effect line mark II lämpad för saltvatten? (Enligt dem själva så ska det fungera) Är den medföljande T5 rampen tillräcklig för att tillgodose ett korallrev med rätt mängd ljus? Vidare till sumpen. Hur många liter bör sumpen ligga på? Hade tänkt ha den indelad i 3 delar; Skummare, biologisktfilter och utpumpsdel. Räcker detta? Vill gärna ha tips på skummare,…

• 4 svar
    • 924 visningar
  14. Started by carlsson,

Hej mitt kar har gått i 5 dagar nu med blandat salt och levande sten! undar när man ska börja tända lite smått?

• 4 svar
    • 764 visningar
  15. Hej. jag ska flytta inom kort och har därför köpt ytterligare ett akvarie för att kunna genomföra en smidig flytt. De "nya" akvariumet har jag fyllt på med nytt saltvatten, efter att jag blev rekommenderad det av en i en saltvattensbutik. Fiskar och sten flyttades över häromdagen, och alla verkar trivas i sitt tillfälliga akvarium. Vilka problem brukar uppstå vid sådana här flyttar? Räknas akvariet på nytt som ett uppstartsakvarium med alla normala faser, typ kiselalger och dylikt. tips och erfarenheter mottages gärna.. ../Jonas

• 9 svar
    • 1,4k visningar
  16. Started by Lunkan,

Hej Jag har precis startat mitt första saltvatten akvarium(dryg månad sedan), jag har försökt läsa på så mycket som möjligt både i böcker och här på forumet, men jag tycker att jag saknar kunskap(och en massa erfarenhet) I karet har jag idag 2 clownfiskar 2 snäckor(var från början fem, men tre har dött under tiden, trots att jag var försiktig med inkoppningen) 3 pepparmintsräkor 2 turbosniglar 3 eremiter 10 kg levande sten+levande sand Någon korall som ser ut som en röd/brun gräsmatta Med levande stenarna följde också skivanemoner Knappar En krabba(tror det är en terminator krabba, den är mörk och har röda ögon) 3 ormsjöstjärnor 2 vita små sjöstärnor samt lite smått i ko…

• 6 svar
    • 1k visningar
  17. Started by Peckoltia,

Även om man är gammal akvarist så kanske man ska börja här då saltvatten är en ny erfarenhet som jag länge drömt om:) Karet har varit igång i några veckor nu men en så länge fattas det en del invånare och så ångrade jag att jag inte byggde en hörna att dölja doppvärmare m.m. i och nu är det väl lite sent påtänkt antar jag, jag har även beställt en Jebao WP-10 och så ska en Razor inhandlas fastnade för den belysningen:) Karet ser för dagen ut så här och mycket finns att göra än, jag målade karet svart på baksidan men nu vet jag inte om det var så lyckat då det ser mörkare ut än vad det är.

• 20 svar
    • 2,3k visningar
  18. Started by MaxR,

Hej allihopa! Håller på att starta upp ett 576l kar med ca 180l sump och håller på att leta levande sten. Jag har köpt ca 20kg, som ligger i sumpen och gonar till sig. Nu har jag pratat med en kille som säljer "sten nog för ett 720l kar" vilket bör mena över 70 kg iaf. Dock så sa han att han fått en ordentlig med cyano i karet och därför ledsnat och skall sälja av allt. Tror ni att det går få ordning på stenen, eller är det bara dumsnålhet? vi har inte diskuterat pris, men vad är ett rimligt köp om det blir ett? Med vänlig hälsning, Max.

• 8 svar
    • 1,4k visningar
  19. Started by Gustav Olsen,

Hej! Jag håller på att starta upp mitt första saltvattensakvarium och det blev ett Jewel 200L. I akvariet medföljde ett stort innerbiofilter som satt i ena hörnet som tog en väldans massa plats. Fick höra från butiken som jag handlat grejerna från och en bekant att det kan funka jättebra att köra utan filter vilket gjorde att jag tog ur innerfiltret. Nu står jag och våndas över att det inte kommer att bli bra att köra utan filter.... All tips och hjälp uppskattas! Finns det skysta filter som inte tar så mycket plats? Just nu står karet med cirkulationspumpar igång (salt iblandat) och ska åka och köpa skummaren Remora C nu i helgen. Planen är starta upp me…

• 10 svar
    • 2,3k visningar
  20. Started by Russ,

Hej, Startade mitt första saltvattenskar(reefer 250) i januari med endast död sten. Efter att karet cyklat klart började jag få kiselalger och sedan dess har det bara blivit mer o mer. Jag vet att det är vanligt med kiselalger i ett nystartat kar men det verkar bli mer o mer hos mig för varje dag som går. Både sanden och stenen är brun då ljuset är igång men blir mycket bättre mot kvällen när allt är släckt. Har skaffat in Nopox som jag kört med i en vecka(3 ml /100l) men ser inget bättring på det. Vad är det som gör så att jag har så pass mycket kiselalger? Kan det vara så att min döda sten är av så dålig kvalite? Har kört med fosfatremoval sedan da…

• Gilla
    • 55 svar
    • 5,7k visningar
  21. Started by Daniel Lundblad,

Hej! Ber om ursäkt för nybörjarfrågan, men vilken form av kalciumprodukt ska jag använda när jag ska blanda till kalkvatten? Har tillgång till foderkalk CaCO3 och släckt kalk Ca(OH)2. Har för mig att man använder släckt kalk när man kalkar vattendrag. Dock är det kanske inte så lämpligt i akvariet då det bildas en ganska starkt basisk lösning om man blandat Ca(OH)2 med vatten. Kommer CaCO3 att lösa sig bra i vatten och bilda någon lämplig jonform som kan tas upp av koraller och andra organismer? Mvh Daniel

• Gilla
    • 19 svar
    • 5,4k visningar
  22. Skulle vilja ha rekommendation på ett billigt ytterfilter med värmare till ett Lido 120. Ska endast huset kol, fosfatremover och ev biobollar. Skulle kunna tänka mig detta om inte l/h är för lågt? 600 l/h Exempel https://www.conrad.se/Ytterfilter-Eden-WaterParadise-Termoytterfilter-511-100-W-57289.htm?websale8=conrad-swe&pi=1180117&ci=SHOP_AREA_875441_0813079

• 6 svar
    • 1k visningar
  23. Started by Nicaea,

Varför har det blivit hål? Mask, luftbubblor?

• 0 svar
    • 744 visningar
  24. Hej har ett nystartat kar sen 6v tillbaka. När kan jag börja köps sjöborre samt sjöstjärna sandvändare?

• 6 svar
    • 844 visningar
  25. Started by Ebba,

Hej! Vad har ni för rutiner för era kar? Finns såklart lika många som det finns akvarister men skulle vara kul med lite inspiration. Hade en rutin som passade mitt gamla kar men som jag inte är lika säker att den passar det nya.

• Gilla
    • 4 svar
    • 730 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.