Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
hämtar ett kar på 270l på torsdag. 60liters sump powercompact 5000 retur Sfiligoi 250 med 2st 24w t5 Skummare mc500 Biopellets reaktor Digitalstyrd temp ca 20kg död sten ca 20kg riktigt fin balisten från akvarieleasing. Staghorn&en annan superfin rosa sps med massa polyper som sitter på större ls. gången Akvariet har varit igång sen december det är det jag vet om det, jag har köpt plast dunkar för att få med ca 100l. och behållare för sten och fiskar. Min fråga är när jag kommer hem, vad bör jag göra för att få till baka nivån som den var blanda nytt vatten ha i det i karet låta det stå till att saltet och tempen är ok. har läst som bara den hur man ska ta h…
-
- 35 svar
- 3,9k visningar
-
-
Hej alla! Har sedan länge gått o grunnat på en liten saltbalja och kände att nu var det dax att äntligen komma till skott. Det blir ett litet udda projekt var det tänkt nämligen en Mantis balja med måtten 60x60x45 i akryl... då mest för att kunna sova gott om natten =). Akrylplattorna är beställda och på ingående så nu sitter jag mest och läser in så mycket om saltbaljor jag bara kan innan det är dags att montera ihop plattorna och påbörja projektets andra steg. Men en liten fråga angående ljuset... vilket är att föredra till en 45cm djup akrylburk, mina tankar har väll mest lutat åt Led hållet i och med att det inte producerar lika mycket värme som dom andra alternativen…
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Jag ska starta ett 80 liters akvarium med enbart 2 clownfiskar och 1 räka, alltså enbart detta och levande sten, inga koraller. Nu till min fråga, om jag gör vattenbyten varje vecka, säg 10-20% så kan man väl skippa en skummare (då dessa nanoskummare nästan alltid är skräp). Min nästa fråga är om jag ska använda mig av en syresten? Är detta ett bra sätt att syresätta vattnet? Hälsningar Mikael
-
- 2 svar
- 794 visningar
-
-
Tja har lite strul med mitt vatten... Endel växter har dött och endel andra verkar väääldigt ledssna... Kollade värderna nyss och det som stog ut vad att jag hade galet hög nitrat.. nånstanns mellan 60-80 (kasst test) Kan det vara orsaken till att växterna dör eller? Och hur får jag ner nitrat halten... Har redan bytt ut ca 20 % av vattnet och hade det höga nitratet efter... (undra vad det var innan)
-
- 10 svar
- 968 visningar
-
-
Ja precis som rubriken lyder så undrar jag om koraller belastar karet lika mycket som fiskar gör? MVH Joel
-
- 4 svar
- 820 visningar
-
-
Går i planerna på att återigen starta ett saltkar efter några års frånvaro. Det lutar åt ett 375liters. Det jag undrar över är hur stort ett karantäns kar behöver vara. Jag har ett 100 liters och ett 75 liters liggande, först hade jag tänkt att använda 100:an till sump och 75:an till ett karantäns kar. Eller är det bättre tvärt om? Belysning har jag som passar till 100:an men ej till 75:an.
-
- 5 svar
- 753 visningar
-
-
Hej, Går och funderar på att starta ett saltvattensakvarium eftersom marinbiologi alltid har legat mig varmt om hjärtat. Har funderat länge men inte kommit till skott eftersom det är så fruktansvärt dyrt.. Kontaktade en akvariebyggare som kan bygga ett ramakvarium anpassat för saltvatten med tjockt glas och tredubbla silikonfogar. Jag funderade på måtten 160 x 60 (bredd) x 40 (höjd) cm därför att jag läst att man kan klara sig med energisnålare lysrör istället för metallhalogenlampor om höjden inte är för stor och man vill ha lättskötta koraller. Dessutom blir belastningen på golvet mindre om man får ut vikten på större yta. (Tänkte även bygga en vridstyv sockel) Kanske …
-
- 2 svar
- 545 visningar
-
-
Hej allihopa är helt ny på salt och tänkte därför starta upp en tråd där jag kan ställa dumma frågor och fortlöpande post bilder varefter karet går framåt Har enbart haft sötvattenskar men känt ett sug efter att starta ett saltkar ett bra tag. Har läst på massor på forumet i nybörjartrådar och även andra trådar för att samla på mig kunskap iom att salt och söt kar skiljer sig markant. Har 2 sötkar i dagsläget ett på 73 l och ett på 112 l och resonerade lite så att det är lättare att hålla bra värden och lyckas med ett lite större kar därför har jag valt att göra om mitt 112 l till salt istället för 73 l . Har först tänkt börja med att sälja av mitt 73 l och alla växter f…
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
funderar på ett saltkar, jag har utrymme för 60 cm brett, 49 cm djupt och min fråga är hur högt kan kan karet vara, önskar veta vilket ljus jag behöver på olika djup på karet så jag kan ta en realistisk ekonomisk bedömning.. dvs hur djupt räcker belysningen... under karet blir det en sump så man behöver inte tänka på den fysiska höjden av allt totalt..
-
- 3 svar
- 832 visningar
-
-
Hejsan! Nu kör jag igång med ett saltvatten. Akvarium är beställt med måtten B60 D35 H30 för att passa på ett skåp med samma mått. Valde svart silikon då jag tycker det ser bra ut, hoppas bara att det gör sig rätt i ett saltvattensakvarium. Filtreringen och cirkulationen är tänkt ska skötas av ett ytterfilter som ska gömmas i skåpet. Skummaren blir en diskret liten variant som kallas Mame skimmer 3 där "skitburken" också göms i skåpet. Stilrent och snyggt helt enkelt utan massa onödigt som irriterar ögat. Har tänkt hålla lite diverse koraller, någon räka och några passande småfiskar. Vad uppskattas vara en lämplig cirkulation i det karet på 63L? Ska vara tillräcklig för a…
-
- 12 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej!! Jag är nybörjare på saltvatten, drivit sötvatten i många år... Men det känns som det äntligen är dags, jag har tänkt mig att driva ett par mandariner i ett ganska litet kar... Hur stort tror ni jag bör sattsa på för att driva 2 av denna fisk?? Mvh Jonas
-
När jag är borta så ställer jag fram en stor dunk med en automatisk påfyllningspump. Men eftersom jag bor i lägenhet så har jag inte plats att ha någon sådan när jag är hemma så istället för att det fylls på en liten skvätt då och då när jag är borta så fyller jag på 10 liter åt gången när det dunstat bort. Frågan är om det stör djurlivet?, Jag fyller på i sumpen men man ser ju att det blir grumligt av blandningen. Hur gör ni som inte kan ha nån automatisk påfyllning?
-
- 4 svar
- 878 visningar
-
-
Har hittat tre nya krabbor i mitt kar, måste ha följt med det senaste stenen. Två verkar vara lika med stora klor och håriga och stenfärgade, men det tredje är annorlunda, med mycket längre ben och smalare klor och svartrandiga ben. Sedan har jag fått en kraftig ökning av ny sorts maskar. De är inte som de såkallade borstmaskar, men ser lite annorlunda ut. För det första har dem ben inte taggar, en rad i varsin sida, sedan har de huvud med ögon, liknar väldigt en ormhuvud och är orange aktiga, samma färg som på korallen nedan, ytterligare finns det svart-vit randiga maskar som drar sig tillbaks i sitt eget skinn när de blir skrämmda. Och sist och inte minst har jag hittat…
-
- 17 svar
- 2k visningar
-
-
Här kommer en första bild på mitt akvarium från i tisdags natt när jag fick ls levererad hem =) Jag tror att jag behöver lite mer sten innan de blir bra.
-
- 15 svar
- 2k visningar
-
-
Hallå. Som rubriken lyde. Hur litet kan ett fraggkar vara. Som jag har förstått är det belysningen och cirkulationen som är det primära. Tänkte även att man skulle kunna stoppa ner småsnäckor i från det stora karet. Skulle det funka med ett litet nanokar till detta, typ Fluval Edge alt. Aquael Nano Reef 20 liter // Benjamin
-
- 1 svar
- 605 visningar
-
-
Skillnad på JAD 128 liters och Red Sea Max 130 liters? Funderar på att köpa något av dom men det är stor prisskillnad med fördel för JAD! Det verkar vara HQI på JAD med men inte på RSM?? Kvalite någon som har några erfarenheter:)
-
- 15 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej startade upp mitt saltkar för någon månad sen nu och fått lite invånare men skulle vara kul om någon kunnde tipsa om "lätta" invånare till karet så här ser det ut idag sen så har jag en fråga, vet inte vad det är men den har delat på sig och den "lilla" gröna saken har rört sig ifrån den "stora" gröna saken. ursäkta den dåliga bilden men den ligger på baksidan av karet så kan inte komma åt med kameran.
-
- 32 svar
- 3,4k visningar
-
-
Hej. Innan jag ger mig in på saltvattensakvarium och dess vetenskap vill jag först ta reda på om jag kommer att ha den tid som krävs för underhållet. Idag jag har jag sötvatten, 47 liter. Detta är ju relativt enkelt att sköta. Jag byter ut en del av vattnet regelbundet, "dammsuger" samtidigt gruset med slangen, rengör pumpen och skrapar väggar på alger etc. Väldigt bekväm skötsel med andra ord, för att fiskarna ska må bra. Ni som har saltvattensakvarium, vilka rutiner är vanligast förekommande och grundläggande? Vad gör ni per dag och vecka och ungefär hur mycket tid avsätter ni?
-
- 17 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! Jag har nu snart haft mitt 500l igång i nästan ett år och det har gått väldigt bra tycker jag, fiskar och koraller har blomstrat.. I början doserade jag tillsattserna för hand lite sporadisk efter eget tycke men för några månader sedan inskaffades en 4kanals doserpump av märketöljderna av dettLåg lågt i början 1100mg 300 ca efter en vecka ökades dosen till 12ml dag.Värderna ökade och jag var i mål. Sänkte till 10ml dag och lutade mig tillbaka kollade av nivåerna i behållarna med jämna mellanrum. Inga bekymmer bra med en doserpump tänkte jag.....för två veckor sedan kollade jag behållarna igen och vad ser jag då........hela 5l behållaren har tagit slut av någon oförk…
-
Hej. Karet är 5 veckor gammalt och jag har gott om bruna alger på botten och på glaset som mina städare kämpar med att käka upp. Men jag känner att algerna ökar i mängd, (eller är detta en inbillning av mig ). Hur blir man av med sånt? Eller borde jag köpa mer krabbor och sniglar? Jag har massor av små turbo sniglar tror jag de heter (de följde med stenarna), sen har jag en större jag köpte? MVH!
-
- 2 svar
- 590 visningar
-
-
-
Hej, jag har ett akvarium på 58l som inte varit igång på två år. Städat gjort rent och vice versa för att snart kunna sätta igång igen. Det jag märkte idag var att pumpen till skummaren och UV-c som sitter på denna inte fungerar så där måste jag handla nytt, många skriver i trådar är WC 310. Är det något att rekommendera?Och visst är det så att skummarslangen som går upp ur vattnet hämtar ner syre right? Sedan tänkte jag höra vad ni tycker jag ska inhandla för filter, så som biobollar etc...Vad tycker ni att jag ska ha eller snarare "nödvändigt" att ha i ett sånt litet kar? Funderar även på att skaffa en extra cirkulationspump och sätta i ett hörn för att få upp cirkulati…
-
- 0 svar
- 556 visningar
-
-
Hej! I fredags skaffade jag mig ett saltvatten akvarium, super spännande! jag har haft akvarium förut (sötvatten) men det var x antal år sedan när jag var liten. Så jag är alltså helt ny på det här med satlvatten, tycker det är kul att jag skaffat mig det då min pappa är intressrav av det men aldrig lyckats få igång något då han alltid tänkt att det varit för svårt! Så vi får se hur det går nu. Men det jag är lite osäker på just nu är alla värden som akvariet skall ha. I affären talade jag med en jätte trevlig man som hjälpte mig men det var väldigt mycket information som jag skulle försöka komma ihåg! Värden jag skulle mäta var: Nitrit: mellan 0,05-0,10, nitrat: blev de…
-
- 105 svar
- 9,3k visningar
-
-
Hej, Jag har gått och funderat på att starta upp ett litet och "billigt" 80 liters saltvattensakvarium. Jag har bara erfarenhet från sötvattensakvarium och skulle behöva lite råd och tips om det ens är möjligt. Planen är i alla fall att inte spendera massa pengar och satsa på ett flerårigt akvarium utan mer ett "fult" akvarium bara för att få en känn på denna spännande värld. Jag har lite småsaker liggandes som jag tänkte att jag kanske kan använda. Cirkulationspump eheim 1200 liter (egentligen innerfilter) Koldioxidtub med alla tillbehör + diffusor modell större, kanske 2000liter. Profilux 3 med ph och tempsond, har någon nivåsensor också och en grendosa med 4 uttag. Ehe…
-
- 15 svar
- 3k visningar
-
-
Hejsan. Jag är ny här på SG och inom saltvatten, jag har under en längre tid läst allt jag kommit över när det gäller saltvatten och har nu dragit igång ett ReefMax 105. Vad jag inte får kläm på just nu är att jag fick med en burk med GroTech mineral pro max när jag köpte min osmosanläggning att använda när jag skall fylla på avdunstat vatten. Jag har inte läst någonstans att man skall tillsätta något i osmosvattnet vid påfyllning av avdunstat vatten. Hur gör ni som är inne i matchen?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-