Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Tjenare! Vill jag uppgradera ljuset i mitt juwel lido 120 liter. Vill göra detta för att få mina koraller att växa lite. så nu undrar jag vad ni skulle rekommendera att göra utan att det kostar allt för mycket?=) hoppas ni kan hjälpa mig mvh /Wigge
-
- 0 svar
- 860 visningar
-
-
Efter att ha kört växt akvarium ett tag blev jag lite sugen på att skaffa ett salt.Snabbt ett besök till butiken och införskaffade ett 105l Aqua el Reef Max. Karet har varit igång ca 1vecka med enbart vatten och 5 dagar med ca 10kg levande sten. Nu är frågan om jag skall börja att ha karet tänt? Hur lång tid bör det var tänt i början och när skall jag öka ljus timmar? Funderar på att ha det tänt 2 timmar och öka med 1 timma/vecka.Bör karet gå flera veckor innan jag stoppar i någon form av Korall/anemon? Tacksam för alla råd jag kan få, det är lite knepigt att få in alla nya saker i skallen.
-
- 16 svar
- 2,6k visningar
-
-
hejsan. har nu köpt ett guppyhotell och nu vill jag få till ljuset så det ska funka ihop med koraller osv. så.. orginalljuset som är i är ett dubbelrör med vitt och blått ljus på 18 watt.. så undrar nu lite lätt om det skulle räcka att ha 2 st av dessa ljus till mitt kar på ca 40 L? tack mvh seb
-
- 0 svar
- 676 visningar
-
-
funderar på ett saltkar, jag har utrymme för 60 cm brett, 49 cm djupt och min fråga är hur högt kan kan karet vara, önskar veta vilket ljus jag behöver på olika djup på karet så jag kan ta en realistisk ekonomisk bedömning.. dvs hur djupt räcker belysningen... under karet blir det en sump så man behöver inte tänka på den fysiska höjden av allt totalt..
-
- 3 svar
- 848 visningar
-
-
Om man skulle välja att satsa på ett Fish only ( med ls) då antar jag att ljuskraven är lägre... Vad kan man räkna med? Hälften?
-
- 1 svar
- 663 visningar
-
-
Hej nu har jag fått igång mitt saltkar köpte ett p90 via guiden med massor av grejer allt lever efter flytten :-) skall byta ljusramp till en aqua medic 250w + 2+39 och min fråga är vilken höjd över akvariumet samt hur länge skall den lysa på dagen skall man köra metallhalogenen och t5 olika tider eller hur gör man
-
- 0 svar
- 813 visningar
-
-
Tjena allihopa ! Ny på sidan och hoppas att inom en snar framtid kunna starta upp mitt första saltkar. En sak jag undrar över är ljuset i karet. Jag har förstått att det skall vara olika ljus till olika fiskar, har att göra med ljupet fiskarna lever på, ifall man skall ha koraller, LS, eller osv osv. Finns det några tumregler, eller en bra sida man kan lära sig om eller rentav bli en lightmaster" . har bestämt mig för att köra en del koraller i mitt kar. Undrar dessutom ifall det finns någon, några bra sidor var man kan hitta bra lyse till ok pengar, har förstått att denna hobbyn kostar pengar fast det innebär ju inte att man vill handla sakerna hos son lokala akvariehand…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Är inne på 10e veckan för mitt kar. Hittills har jag kört utan ljus under incyklingen. Men igår när jag satte i städpatrull + en pepparmintsräka och putsaräka gissar jag på att jag behöver ljus. Är det bara att köra följande: 8-10 blått ljus 10-18 vanligt ljus 18-21 blått ljus 21-8 släckt?
-
- 2 svar
- 599 visningar
- 1 följare
-
-
-
Hur många timmar ska man ha ljuset på och spelar det någon roll sommar eller vinter då de e mörkare ute och ingen sol finns ?
-
- 0 svar
- 746 visningar
-
-
Hej alla! (Prolog) Jag och min flickvän har börjat funderat över att bygga om ett av mina sötvatten till saltvatten. Tänkte börja med ett 90 liters då det andra är på 375 och skulle lämna ett alldeles för stort hål i plånboken om vi nu mot förmodan inte skulle fastna. Har spenderat ett par timmar läsandes här på forumet och ännu ett par med näsan i Knop - Saltvattenakvariet, så jag tror att jag börjar få en liten uppfattning om vad det handlar om. Troligtvis en väldigt väldigt liten uppfattning men ändå. =) Jag är för tillfället mest ute efter åsikter gällande Lysrör/MH. (Frågan) Ska jag bygga om min befintliga heltänkande ramp med 2 st T8 20 watt rör till T5? I så fall, …
-
- 7 svar
- 986 visningar
-
-
Jag har en ombyggnad planerad som kommer sätta fart på torsdag och jag är lite nervös över planeringen. Någon som försökt sig på något liknande tidigare som kan komma med bra synpunkter/råd/idéer??? Detta ska göras: - Hela akvariet kommer tömmas helt och hållet. - En fusk-bakgrund ska installeras. - Levande stenen ska aquascapas till ett stabilt och snyggt rev - Sand kommer återanvändas och kompletteras med ny levande sand. Jag räknar med att detta kommer ta tre dagar att genomföra och schemat ser ut såhär: Dag 1 - 8 juli - Töm avkariet på allt och försök bli av med så mycket ohyra (glasrosor) som möjligt med en spruta och kokande vatten. - Fiskarna får klara sig med en s…
-
- 13 svar
- 1,9k visningar
-
-
Om man vill byta ut 1.5 liter saltvatten ur akvariet mot 1.5 liter kalkvatten, är det då problemfritt att ta 1.5 liter kalkvatten och lösa upp saltet där i och sedan hälla det i akvariet eller finns det några kemiska problemas med detta? En annan fråga angående kalkvatten är vad som händer om man råkar få med lite vitt mjölkigt vatten ur kalkvattensdunken.
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Någon som har testat detta glas eller hört talas om för eller nackdelar? Är det värt extra pengar att bygga med detta istället för vanligt float glas? //Patrik
-
- 21 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej Kikade på globefish hemsida. http://www.globefish.nu/saltvatten.htm Vad är detta för typ av glas? Tycker att det ser nog bra ut i ett vanligt floatglas Är det inte brytningar i detta eller hur fungerar det? Någon som har hört nåt om detta? Mvh Fredrik
-
- 10 svar
- 1,6k visningar
-
-
Skulle egentligen vilja att det fanns en tråd, med de som har saltvattensakvarium men kör low tec eller lite enklare. Personligen gillar jag akvarium med mycket fisk - och enkla koraller och anemoner. Det finns dåligt utbud på tex mjukisar? Men om fler håller på kommer utbudet att öka? God Jul på er ❄️
-
-
- 4 svar
- 600 visningar
-
-
Hej, Jag funderar på att skaffa mig mitt första saltvattensakvarium. Tänkte köra "low tech" och utan fiskar. - 50-100L akvarium - Har köpt ett osmos-filter - Skummare - Eventuellt ett ytterfilter - 5-10kg Levande Sten - Turbosnäckor - Ett par tre olika arter räkor - Inga fiskar Vilka mjukkoraller och andra ryggradslösa djur rekommenderar ni? Vad mer behöver jag för att få det så underhållsfritt som möjligt? Jag funderar på att inte använda något bottematerial. Mvh Robert
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! Tar nu idag mina första famlande steg in i salt-världen! Har varit här inne och läst i några år, men ska vara helt ärlig och säga att jag verkligen inte förstår allt för det Och efter en flytt så blev jag tvungen att lägga ner alla mina sötvattenakvarium. Och efter mycket förhandling med min sambo så ska jag bygga in ett 250 liters salt-akvarium plus sump i vardagsrummet. Men innan jag ger mig in i för djup vatten så vill jag utöva lite "learning by doing". Så jag använder ett 54 liters akvarium som jag tidigare använt som karantän akvarium och tar det steg för steg och lär mig vattenkemin ordentligt. Jag kommer att köra detta extremt low-tech, mest för att jag vark…
-
- 33 svar
- 3,6k visningar
-
-
Hej! Jag planerar att starta ett nytt saltvattensakvarium, efter några års uppehåll. Mitt förra kar var på ca 70 liter och enbart med bra cirkulation, värmare, bra belysning och automatiskt påfyllning av avdunstat vatten. Vattenbyte gjordes med 15-20% av volymen med kanske 2-3 veckors mellanrum. Innehållet var ca 10kg levandesten, enklare koraller (skivanemoner, nån mjukkorall, stjärnpolyper), 2 fiskar och några räkor, eremiter, sniglar. Funkade jättebra och efter något år hade det växt till sig bra utan missöden. SÅ nu funderar jag på att starta ett saltvattensakvarium med samma koncept, men kring 300 liter istället. Jag tänker att den större vattenvolym…
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hur stor pump L/timme rekomenderar ni till ett kar på 30-60L?
-
- 7 svar
- 907 visningar
-
-
Om man vill ha lps och sps koraller, men inte vill ha massa olika dunkar med balling... hur gör man!? Finns det bra tillsatser som man själv kan hälla i (helst inte dagligen) men var tredjedag till en gång i veckan? Finns det några speciellt bra tillsatser som ni kan rekommendera?
-
-
- 11 svar
- 2,8k visningar
-
-
-
-
-
Nu äntligen efter ett antal månader har jag kommit så långt att jag tänkt starta upp mitt eget kar. Jag har lite LS som ligger här och väntar på att hamna i karet men det växer lite blandade saker på dem. Och jag undrar vad man skall låta vara och vad man skall plocka bort? Newbie som man är så ha man dålig koll på vad saker heter och är. Först är det de vanliga gröna algerna som bildar ett ludd, de kan man kanske borsta bort så mycket som möjligt av. Röda kalalger... inte så mycket att göra åt Sen har jag gröna små "ärtor" som sitter på stenen, är de något bra eller skall de bort? Sist, det finns även röda smala trådar som hänger ut från stenen och förgrenar sig. Är det…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-