Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Mr_Pear,

Hej alla. Har efter mycket velande köpt ett RSM 130D Med 13Kg Ls, Levande sand Och 50% nytt saltvaten 50% kultiverat vatten från deras filter system på Bromma Zoo. Karet är igång med vatten o sand o sten. Fråga 1. Starat upp det på tisdag kvällen 31/5 Enl deras lapp man fick med så ska ljuset vara på 4H första veckan och att man kan stoppa i "Lätta" fiskar och eremiter efter 3 dagar ? Är inte det lite kort tid ? Fråga 2. Bör inte ljuset vara på längre om man vill få igång lite liv i tanken?

• 3 svar
    • 809 visningar
  2. Started by Dregs,

Hej Nyligen skaffat mitt första saltvattensakvarium (JAD Saltvattensset 128liter) Den är nu uppriggad och varit igång i 4 dagar (inga fiskar bara saltvatten sten sand), ljus lyser pumpar pumpar skummare skummar osv osv. Salt test säger 1.022 - 1.023 vilket verkar vara ok MEN vatten temp ligger på 29 - 30 grader med HQI lamp igång och med LED natt belysningen så kanske 1-2 grader lägre. Jag har aldrig tidigare haft ett akvarium men 29-30 grader verkar väldigt mycket. Gör jag något fel? Finns det något jag kan ändra på?

• 41 svar
    • 3k visningar
  3. Started by maltemus,

Finns det några bra guider för hur man limmar ett eget akvarium? Säljer mitt fina Elos pga tidsbrist / pengar / trötthet. Men jag vill gärna fortsätta fast i mindre skala. Då jag jobbar på ett förtag som säljer glas får jag finfina priser. Hur tjockt enkelglas behöver jag köpa? Tanken är typ 50*50*50 och köra en invändig skummare. Eller finns det ngt ställe som säljer färdiga kubar till bra pris? Har ett Aquatic Nature sedan tidigare, men det är bara på 40L, snygga dock.

• 2 svar
    • 666 visningar
  4. 1: Nu när proteinhinnan är borta behöver jag inte rikta streamern mot ytan för att slå sönder hinnan men behövs det för syresättningen vad jag har förståt verkar det inte vara alla som har den riktat uppåt? 2: När det dunstar vatten på märker jag det på nivån i sumpen eller i huvudkaret eller båda? Så jag vet hur jag ska se hur mycket vatten som dunstat. Jag har en Tunze avrinningsbox.

• 3 svar
    • 749 visningar
  5. Started by Mrbw,

Alla andra koraller mår prima, min andra euhpyllia mår jätte bra. Men sedan någon vecka tillbaka har denna börjar dra in sig etc. Den står där det är lite cirkulation.

6. Started by redrobjem,

Har ni ups ifall det blir strömavbrott? Behövs det hur länge klarar sig karet utan att vattnet cirkulerar?

• 13 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by Tedd,

Hej alla! Jag vill uppgradera från mitt 100 liters juwel till mitt juwel 240 sötvatten, men jag vet inte hur jag ska gå till väga, sist jag uppgraderade dog min putsräka när jag uppgraderade från 40liter till 100 liters. Av en som heter Micke på forumet ska jag köpa ca 15kg mer levande sten av så då kommer jag totalt ha 25kg levande sten redo. Funderar på nån påse levande sand till. Det är det här med cirkulationen som jag undrar om jag måste få bättre? Har två koralia 3 pumpar och en som gör 1100l/h som är till ytavrinnaren. Hur ska jag göra utan att skada min små vänner? ^^ Kan lägga till att jag även skulle få hans lilla nemo då den inte kommer trivas utan levande sten…

• 0 svar
    • 505 visningar
  8. Started by Belis,

Hej, jag har två clowner som har bott i mitt Akvarium cirka 6 mån och de sista två månaderna har de börjat bli väldigt skygga av sig. De håller sig 99 % längst bak i akvariet som tryckt mot glaset och de kommer bara fram när de får mat. De var jätte sociala ibörjan och tänke om de mår dåligt eller något? Uppskattar alla svar!

• 12 svar
    • 1,1k visningar
  9. Hej, Har kollat på levande sten och såg att dom som låg i vattnet hade otroligt mycket med gröna alger, som en gräsmatta. Hur får jag rent stenen på effektivaste sätt? Har sett att folk prata om någon skiva man kan lägga i akvariet för att få färg på stenen, hur går det till egentligen?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  10. Hej på er Har precis börjat droppa i fisk i mitt inkörda kar, det blev två små gobier och en blennid. Det skall bli mer med tiden - men medans jag funderar på vilka andra fiskar vi skall ha så slog det mig, finns det några rekommenderade tider att vänta mellan fisk för att bakteriekulturen skall få en chans att stabilisera sig? Jag mätte ammonium två dagar efter istoppet och såg ingen påverkan alls = 0. Antar att det finns två svar på frågan, första är att mäta den kemiska påverkan och det andra en generell uppskattning. Detta är i ett RSM130-kar.

• 4 svar
    • 817 visningar
  11. Started by redrobjem,

Min cladiella drar ihop sig och sen vecklar den ut sig och drar ihop sig om vart annat, den är kanske ihopdragen 15% av tiden jag höjde kh för 5 dagar sen från 7 till 8 kan det vara orsaken? Annars är mina värden inom ramarna. salt 1,025 kh 8 nitrit 0 nitrat 0 magnesium 1450 Fosfat 0 Amonium 0 ph 8,2

• 0 svar
    • 404 visningar
  12. Started by Richme,

Tanken jag har är hög och djup och inte helt lätt att rengöra bakrutan från alger. Dom skrapor jag sett här är billiga s-t grejor som inte funkar. Vill ha en riktig skrapa med ett skarpt metall blad/rakblad. Sett några olika typer på nätet men innan jag importerar vill jag gärna få synpunkter på en som funkar väl och som är hållbar i längden. Vad använder ni?

• 8 svar
    • 984 visningar
  13. Started by spelin,

Har ett RSM130d under uppstart. Det kommer mängder av små bubblor från båda pumparna, vilket syns när man stänger av och sätter på dem och det kommer en "bubbelpuff". Vad kan jag göra för att fixa till detta? Läste i en tråd att det kan vara skummaren som busar, men jag blev galen på oljudet från originalskummaren och köpte en Tunze9002 som funkar ok. Det är inga bubblor i sumpen vid skummaren. Läste i en annan tråd att man kunde mixa med utblåset på pumparna för att få renare utblås, men jag har inte hittat något reglage på dessa. Någon som kan ge svar? Elin

• 4 svar
    • 892 visningar
  14. Started by Krillo,

Hejsan! Hur gör ni andra med matning av fisk? Jag ämnar att mata mina Decora gobier och min tvåfärgade blennid två gånger om dagen. Min ljusccykel är på ca 13 timmar och startar klockan 9 på morgonen och släcker vid 22. Dock är det så att samtliga fiskar sover gott innan ljuet slår på och syns inte vid matning som måste ske innan jag åker till jobbet (som är innan 9). Alltså blir det matning bara en gång om dagen vilket jag tycker skulle bli lite snålt. Hur gör ni andra, slänger ni i mat ädå och hoppas invånarna vaknar till, eller matar ni bara en gång om dagen, annorlunda ljuscykler etc? Råd mottages gärna.

• 4 svar
    • 811 visningar
  15. Started by danne031,

Jag hittade ingen riktigt bra kategori så jag frågar här.. Siktar på att till hösten uppgradera mina 54L, tänkta utrymmet är dock lite begränsande. Jag skulle nog gärna bygga eget men hustrun i huset litar inte riktigt på mina finsnickerikunskaper Så jag har börjat kika lite på färdiga lösningar. 80 kanske 90 bredd, och 60*60 är vad jag har att leka med. RSM känner jag till och ett annat jag sett i butik hette...aqua-el? Vad finns det mer som är populära fabrikat?

• 4 svar
    • 688 visningar
  16. Started by berggren666,

hej är helt färsk på detta med nano kar å sltvatten har kört co2 trycksatt sötvatten ett tag haft diskus kar å ja de mesta men tänkte ge mig in i saltvattensvärden. Så lite info om karet: Aquael Nano Reef 30l 3x11W belysning (blått ljus, 10k ljus och 6400k ljus. Original påhängsfilter. Doppvärmare Levande sten Korlallsand Jag har haft de igång i två dagar nu och saltnivån börja gå ner till rimlig nivå nu. Men vilken tid ska man börja stoppa in djur å mjuka koraller samt annat roligt som man kan ha i? Någon som har några fina koraller till salu i närheten av alvesta som passar bra till clowner:) men kom gärna med lite tips å trix kommer köra utan skummare på detta. kanske…

• 58 svar
    • 8,5k visningar
  17. Jo, jag har kikat runt i olika affärer på levande sten. Hur vet jag att kvalitèn är OK på levande sten? Ska jag välja nyinkommen leverans eller sten som är "gammal" i butik? När jag kollar lite noga på dessa Levande stenar ser de ganska lika ut. Jag har sett olika leveranser, från Röda Havet, Bali m.m. Spelar detta någon roll varifrån de kommer eller kan jag blanda dessa ? Ciklidhuset i Lerum verkar vara seriös butik, andra förslag på butiker kring GBG ? Peter i GBG

18. Started by macke_fisk,

Hej alla glada! Undrar lite hur lång livslängd sugproppar som är i saltvatten? Blir de snabbt stela och och tappar sugförmågan?

• 4 svar
    • 887 visningar
  19. Started by freddi36,

hej alla på svg, jag måste börja med att säga att denna hemsida är super för dom som håller på med saltakvarium. jköpte ett begagnat clownhotell för ca 3veckor sedan. när jag köpte det så följde det med LS, en percula clown, tre turbosniglar, en liten skivanemon, och teknisk utrusting. jag har inte köpt något levande än förutom två eremiter och har tänkt att köpa en till clown. nu till frågan, jag har mätat Mg, Ca, kh, ph, och salthalt. värdena är: Mg: 1260 ppm ph, ca 8 salthalt ca 1,023-1,024 kh, var 5-6 men jag har höjt det med bikarbonat till 8-9. Ca, det är problemet det är uppe i 600 ppm. jag gjorde vatten byte idag så det sjönk lite. det vattnet som jag häller i eft…

• 3 svar
    • 811 visningar
  20. Started by stooolpe,

Då jag inte skapat en tråd för mitt lilla kars utveckling tänkte jag passa på att göra det nu drygt 9 månader efter jag startat upp det. Teknik: 1 st Boyu powerjet pump med filter på 200l/h 1 st 26 watt Solar Duo Boy blåvit 10000-30000k 1 st 26 watt Solar Vision 6500k Levande: 5 st små bangaiier 1st liten turbosnäcka 1 st putsarräka 1 st eldräka 1 st sandvändande sjöstjärna 1 st sjöborre av släktet Diadema 1 st sjöborre av släktet Echinometra Koraller 1 blå caulastrea 1 grön caulastrea 1 euphyllia 1 blålila acropora 1 grönaktig acropora 1 rhodactis 1 liten kolonianemon 1 sten med ett par röda skivanemoner 1 stor brun skivanemon 1 liten grön skivanemon 1 rödgrön skivanem…

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by Lucas96,

hej jag funderat lite på salt.v.akv men e bara 14 och har egentligen inga erfarenheter av salt.v.fisk, min pappa hade ett akv när han var yngre men eftersom vetskapen har förändrats och utvecklats så mycket sen han hade ett så e han osäker på hur man håller dessa fantastiska fiskar idag. jag skulle vilja veta allt en nybörjare behöver veta typ hur stort akv man behöver om man bara vill ha fiskar som e typ runt 10cm, jag vill inte riktigt ha ett kar på 300L utan ett relativt litet första salt.v.akv om nu det finns ngt sådant, jag vill också veta vilka olika medel och ljus man behöver och vad varje sak har för funktion. det kanske låter väldigt amatörmässigt men man mås…

• 9 svar
    • 1,7k visningar
  22. Started by redrobjem,

Jag har nått som gräver sig små hålor i stenen och lämnar stora högar med krossad sten vad kan det vara?

• 4 svar
    • 795 visningar
  23. Started by redrobjem,

Ska man stödmata sjöborrar eller klarar dom sig på algerna?

• 10 svar
    • 1,5k visningar
  24. Started by redrobjem,

Jag ska ha i lite salt i mitt sötvatten för osmoseffekten så sjuka fiskar lättare blir friska och förut har jag använt vanligt bordssalt men det borde ju gå lika bra med saltvattens salt eller?

• 3 svar
    • 710 visningar
  25. Hejsan alla! Ni kanske tänker vad i hundan är detta för någon rubrik men jag undrar om det är farligt att hälla ut saltvatten i toan? Det fräter inte eller något på rören? Tacksam för svar! Macke_fisk

• 18 svar
    • 3,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.