Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
-
Sitter och kollar runt på diverse sajter och försöker lära mig mer om framförallt fiskarna jag tycker är fina. Reeflex har dock inte så mycket fakta om tex hur stora de blir osv någon som vet en/ett bättre guide/lexikon?
-
- 14 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har ett 360 L akvarium med måtten 180*40*50. är sugen på att göra om det till saltvattensakvarium. Som det ser ut i dag har jag täckglas på och en specialbeställd lamparmatur som täcker hela ovansidan o ligger direkt på glaset. Frågan är då... Kan man kanske göra om lampan på nått sätt så det funkar bättre till saltvatten. eller är det bäst o köpa ny. för i såntfall kan vi köpa nytt kar också. hade hellre velat ha ett som är typ 180*60*60. Kör alla med salt utan täckglas. o isåntfall, finns det en anledning? Måste man ha ett mellanrum mellan karet o lampan? blir det för varmt annars? Tacksam för svar. tänkte att jag skulle lägga in en bild, men får göra det i eftermidda…
-
- 23 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej! Välkomna till min tråd där det kommer handla om utvecklingen av mitt nano kar. Akvariet är ett Aquael shrimp set 20 och är på ca 20 liter. Köpte det idag och ska nu fortsätta göra min plan i verket. Saker som medföljde akvariet var en pump som gör 400l/h med vinklande munstycke, doppvärmare, fin 11watts ljusramp, mat till räkor och krabbor och täckglas. Jag hade tänkt ha mitt akvarium till nåt roligt att titta på då man har tråkigt och för att det ska hjälpa till att ge fuktig luft i mitt rum då den är väldigt torr. Planen är att jag hade tänkt ha 2kg, om det får plats, levande sten, 2 stycken turbo sniglar och en putsräka att leka med. Har funderat på en eremitkrabb…
-
-
jag tänkte köpa bänk från Danemark ( AkvaStabil – MARK II ) finns någon som har bilder och visar hur ser ut ? 530 liter svart ? MARK II cabinet The stylish cabinet is available in black, white and exclusive hand crafted walnut veneer finish to fit all modern homes. The construction with extended height and removable internal panels makes it not only possible to use all external filters but also to install sump filters.
-
- 0 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej. Köpte LS direkt ur kartong från en väl ansedd butik i Sthlm. Stenen har legat i mitt kar nu i nästan exakt 2 veckor. Jag har inte sett nåt liv ännu och efter ca 1 vecka mätte jag nitriten för första gången (JBL) och den var skyhög. Har sedan dess mätt varje dag och jag ser ingen tendens till att den är på väg ner. Är detta normalt? Antar att det tar lite längre tid med okurerad sten, men nåt liv borde man väl se? Det sitter en hel del mossliknande alger på några stenar, samt nåt som ser ut att ha varit små rörmaskar mm. Nån som har erfarenheter att dela med sig av så vore jag tacksam. börjar nästan tro att stenen är död
-
- 12 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag har haft i levande stenen nu och av den så blir det som lite sand (har ej haft i den "riktiga" sanden) och en del av den virrvlar omkring hela tiden och vill inte falla till botten jag har inte haft i skummaren än karet är 100*70*50 då 50 är höjden, ingen ytavrinning. Varför vill den inte sluta virrvla trots att jag vinklat och flyttat streamern åt alla möjliga håll. streamern har en kapacitet på 4600 L/H. Jag hade i stenen i fredags.
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan, Är det något jag behöver tänka på angående bänken/skåpet till min eventuella kub? Jag tänker på om det kommer att få plats det man behöver, såsom sump, skummare osmostank. Jag länkar till min design jag har gjort, inlägg 108 och 110. Jag kanske rentav behöver en större bänk. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=38516&highlight=design&page=6
-
- 1 svar
- 666 visningar
-
-
Hittade ingen lämplig topic att lägga denna fråga under! Och jag är så mycket nybörjare man kan vara så tänkte äh den får passa in här! om inte så ber jag om ursäkt! Jag äger ett opti-white kar och efter det så vill jag aldrig gå tillbaka till vanligt igen!! Jag köpte detta färdigt och komplett begagnat... Och nu letar jag ett till! Men jag hittar ingen i skåne som tillverkar dessa för humana priser! Någon som vet någon i skåne eller närheten som tillverkar opti-white akvarie? Om ni vet någon billig längre upp så tipsa gärna om det också! för för rätt pris så tvekar jag inte att köra till sthlm om det så behövs!!
-
*vet någon var man kan köpa billig Optiwhite-glas och hur mycket kostar ?
-
- 8 svar
- 4,5k visningar
-
-
Jag går i funderingarna på att faktiskt slänga undan sött och köra ett salt! Har ett 160 liters opti white jag funderar på isådana fall. Men det som gör mig osäker på är ljudet? ljudet folk skriver om ? Vad är det som gör att saltvatten låter så otroligt mycket? Jag tål inte en massa ljud i mitt tv rum förutom tvn. och när jag sover måste det vara tyst! därför har sött vatten passat mig bra.. Men jag älskar det vackra man får ut av saltvatten!! Om det blir salt så fortsätter jag i denna tråden med projekt uppdateringar! Men huvud frågan är nu! Vad är det som gör att saltvatten låter så mycket? är det dessa skummare? Finns det inga tysta skummare? kanske som man har hel…
-
- 14 svar
- 1,4k visningar
-
-
hej har nån handlat av flodströms akvarie & zootillbehör, är det ett seriöst foretag
-
- 14 svar
- 1,9k visningar
-
-
jag funderar över att skaffa mig ett saltvattensakvarium och har läst på många sidor men har inte riktigt kommit på allt vad man behöver. så nu frågar jag er, vad behöver jag för att få ett fungerande 100L akvarium om jag kan ha både koraller och fiskar i? Vad ska alla värden ligga på ? Vilket tester behöver jag?
-
- 7 svar
- 902 visningar
-
-
Är helt såld på denna hobby! verkligen glad att jag prövade! har startat ett till projekt för några veckor sen! 30L nano med en hög möbel passar jättebra i mitt "matrum" i det har jag typ 4-5kg LS ca1kg Levande sand, streamerpump på 2000l/h samt en filterpump på 400L/h en doppvärmare som jag ska byta ut för denna är skit då man inte kan ställa tempen mao så kör den på och värmer lätt vattnet till typ 30 grader! belysningen jag har nu är ett 11w rör samt en liten led belysning 36 små leds med blåa och vita leds! verkar fungera rätt ok det växer iaf saker från LSn:-) ska byta röret mot ett 26w samt köpa en till led av samma sort så borde det räcka perfekt sen! jag har inte…
-
- 0 svar
- 562 visningar
-
-
Hej! Är ny här på forumet men har förstått att det är här man ska hänga om man håller på med saltvatten. Har innan hållit på med sötvatten i en mängd olika former det senaste var Malawi ciklider men kände nu att det var dags att ta det till nästa nivå. Akvariet är ett Boyu på130 liter med original teknik plus en extra returpump som även matar ett nitrat filter som står bredvid akvariet. Har stoppat i ca 7,4 kg levande sten och 3,6 kg levande sand vill försöka att håla det lite luftigt men tror ni att den mängden kommer att räcka? Det jag har tänkt satsa på är två Clownfiskar, en liten färg glad fisk som jag inte kommer på vad den heter, någon som håller till på boten, en…
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
Har lyckats krasha mitt kar med biopellets . I onsdags stoppade jag i biopellets och idag ska göra omstart, allt större levande har dött, fiskar, sjöstjärnor och räkor, men maskar och koraller lever ännu. Har nog överdoserat så varningen är på sin plats till alla som provar.
-
- 21 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej, Ville planera en sump till ett akvarie på 230 cm, 60 cm djup och 65 cm högt. Jag funderade på att ha en osmosdel som man även kan använda till vattenbyte på 10 %. Returdelen är ca. 70 cm bred, och 48 cm djup, och höjd på ca 22 cm på bafflen. Osmosfacket är ca. 50cm brett, 48 cm djup, ca, 55 cm tills det rinner över till delen med returpumpen. Hela sumpen är ca. 145 cm brett. Ser det rätt ut? eller har jag missat något?
-
- 33 svar
- 4,6k visningar
-
-
Hej, ny här på forumet! Har tappat sugen på mitt diskuskar och skulle vilja testa på lite salt istället. Det jag funderar på är de tekniska bitarna, speciellt då jag har en bakgrund fastlimmad. Tycker inte det är speciellt snyggt med an massa synlig utrustning i karet. Skulle det gå på samma sätt som jag har nu att dölja utrustningen som krävs för ett saltakvarium bakom bakgrunden? Jag har inga planer på att borra i akvariet så en sump är väl inte att tänka på, eller hur funkar det. Det bästa skulle så klart vara att sälja och börja om men....det känns lite jobbigt. Skulle vara enklare att bara "byta" ut utrustningen och starta därifrån. Nån som har lite idéer och försla…
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag är ny på saltvattenshobbyn och har ännu inget akvarie, men jag har läst mycket och studerat och fashineras mer och mer av den. Planen är att på sikt skaffa ett lite större akvarie men det blir inget med det innan jag flyttat, pga akut platsbrist för allt med två siffror på litern :-) Det jag undra är om man kan starta ett litet experiment akvarium så länge, med enkla medel. Och isf hur pass enkla. Hur passivt kan ett akvarium vara? Vi skippar fisk, korall, krabbor och kräftor. Vad skulle ett mindre akvarie på runt 60 liter klara av att hantera med primärt ljus, värme och cirkulation? Levande sten och alger tycker jag är ganska spännande. Vad skulle ett akvarie som hys…
-
- 3 svar
- 764 visningar
-
-
Har fortfarande inget saltkar, men är grymt sugen. Har kollat runt lite på vad jag tror kallas plug and play kar. De verkar variera i risbild rejält. Det jag undrar är vad det är för skillnader på de olika märkena? JAD, RSM, aqua-el, clown/nemo-hotell. Med skillnader menar jag då inte liter...
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hallå! har en liten koloni med kolonianemoner/knappar av släktet "protopalythoa"i mitt RSM 130 sen 2 veckor tillbaka men de senaste dagarna har nånting hänt med dessa! ser inte ut som dom trivs!? vad kan detta bero på? det som skett är att dom har dragit in eller krullat ihop sina tentakller som i vanliga fall är helt utsträckta! upplever också att vissa har dragit ihop sig till mer knoppliknande form! dom är placerade högst upp ca 20cm från lysrören! är belysn ingen för stark?? eller för svag?? (är RSM orginal 2x55w compact lysrör) eller kan det vara nåt annat? har någon erfarenhet av detta så tar jag tacksamt emot tips!! mvh
-
- 2 svar
- 752 visningar
-
-
Jag ska konvertera mitt 350 liters sötvatten (50 cm djup) till salt och har då hört att 1 watt per liter är bra mått men ljusstyrkan i 1w led är större än 1w T5 osv så enligt villken typ av belysning utgår man när man säger 1w per liter? Jag vill ha bra belysning för koraller hur stark belysning bör jag ha i dom olika typerna av belysning tror ni?
-
- 19 svar
- 3,8k visningar
-
-
Jag vet att riktlinjen är 10 kg per 100 liter men jag ska starta ett 350 liters jag kommer inte ha så mycket fisk och inte så stora. Ett par clowner och 3-5 till i liknande storlek eller mindre sen lite koraller och räkor och snäckor och liknande. Räcker inte typ 20 kg ls tro det låter mycket med 35 kg tycker jag. Och en sista fråga hur mycket skitar koraller ner jämfört med firrar?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! har startat ett akvarium 30l med två st led belysningar och ett lysrör! min fråga är: är belysningen tillräcklig?? och hur många watt motsvarar den?? info: Led belysningen innehåller följande: *6st blå LED 300mcd/st , 12000K , 56mW/st *36st Vita LED 1400mcd/st , 8000K , 56mW/st alltså infon ovan x 2 eftersom jag har två st små led ramper! sen har jag även ett 11w lysrör så totalt 3 belysningar! är 56mW samma som 0,56w ?? i så fall ger dom alltså 22,4w/st=44,8w + 11w ger totalt 55,8w alltså 1,86w/liter vilket borde vara ganska bra va?? eller är jag helt ute och cyklar då?? tacksam för svar! Mvh
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-