Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by jergenoman,

Någon som vet vad det här är? Med ojämna mellanrum ser jag millimeterstora gröna blobbar flyta omkring. En eller två åt gången. De har samma färg som min caulastraea, men det finns en GSP i karet också med en något annorlunda nyans. /Jörgen

• 2 svar
    • 746 visningar
  2. Started by hejhej123,

Tänkte se om ni kan hjälpa mig med 2 saker 1. vet någon vad det lila är för något 2. är det vanligt med det vita lagret på stenen ?

• 5 svar
    • 2,9k visningar
  3. Started by Andreas84,

Nån som vet vad detta är den satt i ett hål i ls i en vecka men har nu börjar gå runt. Denna grejen hittade jag igår ser bara ut som gele även den går runt. Mvh

4. Started by Nemisis,

Bor i mitt kar har blivit lite större den senaste tiden, e nyfiken på vad det kan vara..

5. Started by Gandson,

Någon som vet vad de gröna "pinnarna" är eller kan bli för något?

• 6 svar
    • 1k visningar
  6. Har en liten liten fundering på att sätta led i karet, men det måste få plats i locket som jag har idag. Jag har alltså ett Red sea 250C max. Någon som testat?

• 12 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by H8RED,

Hello. Är det någon som vet vad detta är? Har tidigare gått i sötvatten som lite extra grogrund för nitrifikationsbakterier. Fråga 1. Kan jag ha den i saltvattenburken som ett komplement till ls eller innehåller den något mindre bra typ kisel mm? (Tänkte använda den som bas att bygga på). Fråga 2. kan man under den första tiden under uppstarten köra med sämre belysning typ 2 x 18 w 10000 k t8 i ett 100 liters 40 högt akvarium? (tills mh införskaffas efter någon månad) Fråga 3. Räcker 10 ggr cirkulation under uppstart? (Endast ls). Tacksam för svar / Jocke.

• 3 svar
    • 897 visningar
  8. Started by Alex913,

Hallå startade för 2 månader sen upp mitt akvarium och har sedan snart en månad sen haft 2 clowner och en städpatrull i (9 turbo 6 eremiter 2 cerithium 1 mithrix och en putsarräka). Stoppade samtidigt i dom första korallerna 2 Rhodactis 1 Xenia och 1 Stjärnpolyp och 1 Kenya träd. Xenian vittrade bort på bara någon dag och stjärnpolypen har varit indragen sedan dess och nu på senare tid vittra bort mer och mer. Med just stjärnpolypen kan jag ha gjort bort mig då jag läste på nätet att man skulle borsta av den med en mjuk borste men tog nog en för hård borste för hela koraller smetades ut med stenen. Man kan dock se några väldigt små blommor titta ut på sida…

• Gilla
    • 18 svar
    • 1,6k visningar
  9. Started by jizeta,

Har en mjukis (typ sinularia) som något äter på. Såg först hur ena grenen dragit ihop sig. Intill hade någonting byggt ett "rör" av något som verkar var en tunn hinna klädd med sand och dyligt. Röret hade mynningen precis vid grenen. Dagen efter var hela grenen på korallen borta och röret försvann ett par dagar senare. Nu upptäckte jag att ytterligare en gren är helt uppäten och samma sorts rör har uppstått där den grenen var. Tog en pinceyy och tog bort röret i hopp om att förövaren skulle finnas kvar, men konstaterade att röret ledde till ett hål i LS:en. Stoppade in en tandpetare för att se djupet och hålet är en gång som leder ut på baksidan av LS:en... Någon som vet …

• 0 svar
    • 445 visningar
  10. Started by _PoLo_,

Halloj, Hittade denna sten när jag satt och surfade runt lite, men är det något ni kan rekommendera som komplement till den LS man redan har? tänkt så att man skulle ha lite mera att bygga med utan att det skulle kosta skjortan jag antar att denna skulle "bli levande" småningom den med? http://www.aquaristic.net/en/Internal/book/Tuerkei-0-110-cm/Marine-Reef-Rock-per-kilo.html?force_sid=1hbi947mdprdsg4cdtss5fgtk5dfpnuf

• 4 svar
    • 728 visningar
  11. Started by lennie,

Hej. Behöver lite hjälp akut. Imorse var mitt akvarium normalt. Men när jag kom hem nu så upptäckte jag att nästa hela akvariumet är gult. Framför allt synd det extremt mycket på levande sten. Det är något gulaktigt lager som ligger som pulver på stenarna. Skickar med två bilder. Det synd inte jätte bra på bilderna. Men det var dem bästa bilderna jag kunde få. // Lennie

12. Har tyvärr fått lite trådar i mitt nystartade akvarium. Det är en liten burk (54 liter) som varit igång i bara strax över 6 veckor. Finns det någon lämplig organism som äter dessa alger? Har några stycken snäckor i, 3 st Trochus och vad jag tror är en Astrea. Astrean har jag sett beta lite på trådarna. Någon som har något förslag på vad jag ska stoppa ned i karet? Tack på förhand! /Daniel

13. Started by nelson,

Hejsan! Jag sitter och funderar om det är något jag kommer att sakna när jag väl startat mitt kar. Undrar om ni kan ge lite förlslag på saker man skulle kunna införskaffa. Saker man behöver alltså inte onödig lyx. Min utrustning jag har idag: Akvariet Kalkvattenmixer och kalciumhydroxid Kalkreaktor, CO2-tub, bubbelräknare, granulat Saltmätare Nivåvakt Kylare Skummare Cirkulationspumpar MH-armatur T8 armatur 2rör för blåljus Osmos (begagnad) Doppvärmare Algskrapor 100kg LS Karantän kar 4*108liter i ställning 6kg Salt 20 liters dunkar Magfloat algskrapor Tillsatser: KH+ Strontium Jod Tester: Fosfat Magnesium KH Nitrit Nitrat Kalcium Ph Salt Iodine Bok: The Modern Coralreef…

• 20 svar
    • 2,2k visningar
  14. Started by Chilli,

Det är någonting som växer bland mina zoas som stör dom. Någon som vet vad det är och hur jag får bort det? Kanske svårt att se på bilden, men kan det vara en glasros som hittat dit? Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

• 4 svar
    • 635 visningar
  15. Started by zapp,

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by Daniel82,

Hejsan Det är så att jag är nybörjare på detta med saltvattenfiskar . O jag har litter fråger som jag hoppas kan få hjälp med ?? Det jag har just nu är Koralsand Levandesten färdigköpt saltvatten pump cycle akvariest är 60 liters Nåt mer som behövs i akvariet? Hur länge ska jag vänta innan fisken o korallen ska i ? Vilka sortes fisk kan jag ha hur många ? Hoppas att man kan få litte svar . Tack Mvh Daniel Vilka koraler ska jag ha?

• 4 svar
    • 898 visningar
  17. Hej! Jag har pysslat en del med sötvatten tidigare och har 4 sötvattensakvarier. Nu vill jag ha lite råd av er som har erfarenhet! Detta har jag hittils lärt mig och såhär resonerar jag, rätta mig om jag tänker fel! 0.) Jag har tänkt mig koraller, växande saker och fisk, t.ex drakfisk och clown (på grund av sambon)!? 1.) Det är dyrt att ha saltvatten. Dyr årlig driftskostnad! Alltså vill jag inte ha ett stort akvarium även om jag har råd att köpa ett 800 liters begagnat! Jag tänkte jag satsa på ca 200-400 liter. 2.) Det är klokt att köpa begagnat där allt finns, dvs möbel, sump, pumpar, levandesten och tillbehör. 3.) Det som behövs är följande: akvarium med ytavrinning t…

• 17 svar
    • 2,5k visningar
  18. Started by Harry S,

Hej allihopa! Är helt ny i hobbyn och fortfarande i researchfasen, glad att hittills fått ett varmt och hjälpsamt mottagande här på forumet. Under mina första dagar av att läsa på har några större frågor dykt upp. Ni får gärna utgå från att min plan är saltvattensakvarium utan koraller men med levande sten. 400-600 liter. 1. Hur funkar en sump och måste jag ha en? Så vitt jag förstått är det skillnad på ett "canister filter" och "sump filter?" Stämmer det? Kan båda funka för mig och vilken är isåfall enklast? Jag tar oavsett gärna emot tips på artiklar eller videor som förklarar hur en sump funkar. 2. Behöver jag olika instrument för att mäta olika halter av ämnen…

19. Started by Nelli,

Hej, min sjöborre har tappat nästan alla taggar:( är det kört för honom eller kan man hjälpa honom att överleva, tack!

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  20. Hej. Jag har något som ser ut att vara nakensnäckor på mina rhodactis. Den ena av dem börjar se mer och mer uppäten ut. Någon som vet något om detta eller om ett eventuellt bot på (problemet?) Tack på förhand Mvh Dennis

• Gilla
    • 5 svar
    • 2k visningar
  21. Started by Ted,

Vad är detta som har slagit sig ner här? Tacksam för svar. T

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by TjenareMannen,

Jag fick inte med nån bruksanvisning och ja hitta inget på google om den, Nån som kan hjälpa mig med hur jag kan använda den bäst , och hur jag ställer in den ?

23. Started by Isabella,

Tjena gänget! Jag tänkte ge mig på ett 30 liters med koraller och annat nybörjar anpassat skoj. Det kommer med största sannolikhet vara helt utan fisk. Jag har erfarenhet sedan tidigare av både stora och små sötvattenskar. Har ett 30 liters sötvatten gåendes just nu med räkor och en labyrintfisk. Jag har läst på en hel del om saltvattensakvarestik och vill nu börja köpa in lite utrustning, men vilken djungel det är! Jag ska konvertera ett sötvattenskar till salt så det första jag behöver byta ut är ljuset. Vilken ljuskälla rekommenderar ni? Jag har sett att flera beställer budget varianter från Kina. Är dessa att rekommendera? Län…

• 2 svar
    • 780 visningar
  24. Started by Freddess,

Hejsan. Funderar på att starta ett aquael nano reef 30. Ca 3kg ls och levande sand på det. Tänkte höra vilket städ gäng man bör sätta in. Blir kanske ev någon liten fisk sen.

• 0 svar
    • 553 visningar
  25. Started by cutekid,

Halloj på er! Tack för ett klockrent forum. Jag är ganska ny i gamet men har blivit mer och mer intresserad av salt. Jag har precis fott extrajobb på zoogigantens sötvattensavdelning som är min största hobby. Men när man är ute i affären sneglar man ju mer och mer på saltvatten. Till saken: Jag funderar av utrymmesjäl på att köpa ett litet nanokar och jag undrar om vart man kan få tag i det billgast? Några tips och ideer på vilka märken som är bäst? Mvh

• 6 svar
    • 1,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.