Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Dåså kära vänner. Nu har det gått över 3 månader sen uppstarten och nu tänkte jag att det var dags att dela med er av det jag åstakommit änsålänge.
-
- 5 svar
- 905 visningar
-
-
Hej! Sitter och kollar runt på olika lösningar för mitt första akvarium. Undrar lite vad som finns som kit där det följer med det mesta man behöver för att starta upp med någon korall och två clowner tex. Har kollat lite på Ocean free 96 L, är det någon som har haft eller har och kan rekommendera eller varna? Red Sea Nano max, 75 liter? har hittat för ungefär samma pris på 4500. Vilket skulle ni rekommendera? Finns det andra? /Thomas
-
Hängde på dörren när den lokale fiskmånglaren fick hem en ny låda LS och hade första plats att plocka vad jag ville.... hem och sköljde av dom så bra det gick i en hink med saltvatten innan dom gick ner i det nya akvariet. Men det var ganska mycket skräp/lera/sand kvar... brukar man skrubba av dom ordentligt eller kan jag bara låta dom ligga och gotta till sig?
-
Sämsta beskrivningen från Juwel (iaf om man är nybörjare) Det jag undrar är om luftslangen ska i där som jag kopplat den? Finns inga bilder att den ska koppla in någonstanns. http://imageshack.us/photo/my-images/443/vk1q.jpg/ Problem nr 2 http://imageshack.us/f/580/b4z2.jpg/ Får inte i skiten !!! Blir galen snart
-
- 5 svar
- 632 visningar
-
-
Jag går i tankar på att skaffa ett saltvattensakvarium hemma i vardagsrummet. Jag har kollat både på begagnat kar där man kan köpa ett komplett akvarium + allt levande. Eller ett nytt akvarium med all teknik som behövs. Frågan är helt enkelt, vad rekommenderar ni? Är det bästa för en nybörjare att köpa ett akvarium som redan är igång som "bara" är att flytta hem? Eller tycker ni att man ska börja från början så man kanske lär sig lite på vägen? Om jag väljer att börja från början och vill köpa ett akvarium där all teknik ingår, vilka akvarium rekommenderar ni? Vad är den optimala storleken för nybörjare? Jag tänkt 200 - 300 liter? Skickat från min SM-G935F via T…
-
-
- 5 svar
- 811 visningar
-
-
Hej blev medlem idag o har lite frågor Har tidigare haft sötvatten akvarium men tycker att salt akvarium är snyggare och blivit mer intresserad av att bygga om lr byta till mig Jo de är så att ja har redan ett akvarium på 550L och ett mindre på 100L som ja hade tänkt använda som sump, men så var ja inne på en sida o läste att ramen får inte vara i någon metal för då kan vattnet förgiftas. O mitt akvarium har en aluminium ram, är de några problem? Och kan ja på något sätt bygga om mitt akvarium så att de fortfarande går att använda? Finns det någon bra sida där det står vad som behövs inköpas till akvariet? Och några smarta grejer jag ska tänka på då ja har allt i rulln…
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hur pass tidigt går det att säkerställa kön på en mandarin? Har hanarna taggen från födsel?
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag funderar på att skaffa en Deltec mc500 skummare till mitt 130L kar. Låter det vettigt eller är det för mycket för ett litet akvarium??? Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 546 visningar
-
-
Hej Jag ska starta ett 63 liters salt utan sump och skummare. Kommer självklart byta 10-20% vatten i veckan. Nu till mina frågor: 1) Jag tänkte använda mig av ett vanligt internt filter som används i sötvatten, kommer byta det vita bomullsfiltret 2ggr i veckan så det inte samlas bakterier. Ska även ha aktivt kol i innefiltret. Vad tror ni om denna lösning? Har som sagt ingen sump så detta känns bäst för att rena vattnet. Kommer även ha ca 7kg levande sten och 5kg levande sand.vi karet finns även 2 streamerpumpar. Mycket tacksam för svar.
-
- 5 svar
- 910 visningar
-
-
Kom på mina clowner med o käka på min milka!!! Den stqckaren va helt avskalad på ett ställe.. Va faaaan e detta normalt för clowner??
-
- 5 svar
- 683 visningar
-
-
har nu änterligen hittat ett "kubakvarie med bra mått. men det är ca: 10 år gammalt och ahar alltid varit bruk. hur länge klarar sig siliconet normalt sett? jag är inte sugen på att byta ut det?
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej, Jag har googlat runt ett tag samt sökt på saltvattensguiden några gånger efter svar på mina frågor! Många av mina frågor har jag fått svar på, men jag verkar ha svårt att hitta det med fundamentala inför att starta ett Saltvattensakvarium. Jag läste Guiden (Saltvatten - Uppstart.pdf) som finns här på forumet samt några trådar från era besökare, men jag är fortfarande osäker på vad som behövs köpas för att klara av ett saltvattensakvarium. (Nybörjare!) Vad jag är ute efter är en punktlista (1,2->) lista på kringutrustning för att påbörja sitt akvarium. Är det någon av er som har en lista liggandes? För guiden som jag länkade ovanför verkar tex inte täcka hur jag m…
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Tänkte limma lite SPSer idag. Jag har två olika. Vilket är enklast och bäst tror ni? Ska jag ta bort pluggen? Mvh Pierre
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hur varmt vatten har du i akvariet? Frågan har kanske hamnat i fel forumdel.Det var mest en allmännfråga. Jag hade vid 19 tiden 28 grader.
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Skulle vilja ha lite tips om vilka fiskar jag kan ha i mitt nanokar på 58L. Har idag 2st clowner, 2 putsar räkor och 2 turbosniglar. Håller en salthalt på 1.022 och 25grader. Vad finns det mer för fina fiskar som kan trivas i ett så här pass litet kar? Vilken sorts anemon skulle ni rekomendera till clownerna och vad finns det mer för fint jag kan lägga i karet? Mycket tacksam för alla tips ni kan ge mig. Mvh Mattias
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej har en fråga hur mycket cirkulation man bör ha i ett 550 liters kar? har 1 st treampump på 3800 liter i tim och en annan pump på 2800 liter tim! tycker inte det blir nån cirk alls
-
- 5 svar
- 736 visningar
-
-
på inrådan av en handlar köpte ja bara en glödlampa till min 250w Mh armatur o väntar me lysrör tills koraller o andra djur ska i. e de bra? eller snare duger de tillsvidare? hur många timmar om dan ska lampan stå på? så akvariet mår bra men inte algerna=)
-
- 5 svar
- 866 visningar
-
-
Jag har ett RSM 130 sedan snart ett år tillbaka, ligger i en tråd i nanokars-forumet. Nu ska jag ganska hastigt och lustigt flytta ut om en månad. Och för att inte får hjärtinfarkt när jag flyttar karet tänkte jag uppgradera. Det är så igenväxt av stenkoraller att det aldrig kommer gå att få plats med alla igen.. Lite bakgrundsfakta. Jag besitter redan en giesmann armatur på 2x250Watt mh, 2x18 compact. (kan inte svära på om det är 250 eller 150w.. aldrig använd armatur.. ej heller om det är 18 eller 24..) sitter också på en aquamedic turboflotor sl, en 20watts uvc och en eheim 65W cirkulationspump.. på ungefär 2500L. Det jag tänkte göra är att köpa ett 375 liters kar, …
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan. Jag är ny här på SG och inom saltvatten, jag har under en längre tid läst allt jag kommit över när det gäller saltvatten och har nu dragit igång ett ReefMax 105. Vad jag inte får kläm på just nu är att jag fick med en burk med GroTech mineral pro max när jag köpte min osmosanläggning att använda när jag skall fylla på avdunstat vatten. Jag har inte läst någonstans att man skall tillsätta något i osmosvattnet vid påfyllning av avdunstat vatten. Hur gör ni som är inne i matchen?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Revkompatibel nej, vad innebär det? Är det ok att ha med koraller? Vilka fiskar är revkompatibela i så fall?
-
hejsan är i uppstarten av mitt första saltkar, har precis handlat på mig 2 st 150w MH strålkastare med inbyggda ballaster, vill inte ha dom hängandes från taket så jag undrar hur mycket vikt kan jag lasta på uppe på akvariet?! det är ett Juwel Rio 180L jag har .. och armaturerna väger 5.7kg st. säg 12kg då. Finns det någon som har koll på detta?
-
- 5 svar
- 2k visningar
-
-
Jag har startat upp ett kar på 480 liter med 100 liter sump mina värden är följande: Temp 26.5 C Salthalt 1.0225 ph 8.4 KH 14.8 med salifert test och 11-12 med tetratest (undrar vilket man ska lite på?) po4 1.5 har stigit från 1.0 no2 0 no3 10 har stigit från 5 men det har vart nere på 2.75 men steg när jag la i mer levande sten. Jag har 41 kg LS i nu. Jag ersätter den avdunstade volymen med kalkvatten ca 3 liter per dygn. Mina frågor är följande. Kan jag få ner fosfat halten och nitrathalten med vattenbyten? o säj inte att jag kan sätta i nitratfilter och fosfatfilter för det vet jag redan. Stör man uppstartsprocessen med vattenbyten eller…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan ! Jag behöver tips på någon korall som klarar sig bra i mycket flöde samt högt. Har inriktat mig på mjukisar och lps. 🐠 Vill även säga tack till er alla som svarar på frågor som ställs här inne. Jag som inte syns mycket här i forumet, lär mig mycket av era diskussioner! 🐙 Mvh Fredric
-
-
- 5 svar
- 2,4k visningar
-
-
Jag har köpt mig en sån där liten extern ytavrinning som jag tänkte koppla in till skummaren...........MEN om man gör det så suger ju bara skummare in vattnet som kommer från ytan rent logiskt! det kan ju inte vara bra eller? är det inte meningen att den ska suga in vatten från mitten av karet för maximal rening? eller är det nån som har gjort som jag har tänkt som vet hur funkar? och om det är värt att satsa på det!
-
- 5 svar
- 741 visningar
-
-
Hej! Känns som att jag bara har kastat mig in i forumet här utan att ens presentera mig, det tycker jag var lite oartigt av mig. Jag heter Jon och höll på mycket med akvarium när jag fortfarande var ett barn men hobbyn dog ut. Nu har den återvänt fast dock lite dyrare än innan, och saltvatten står på menyn. Jag satt här och läste runt på forumet och hittade diverse trådar om 200-300L kar och dessa ser verkligen underbart fina ut så nu har jag bestämt mig att jag ska börja samla på mig delar för att göra om mitt ena ciklidkar till saltvatten och plockade ihop en liten inköpslista, jag skulle nu villja ha eran hjälp då jag inte är 100% säker på alla saker, men har försökt h…
-
- 5 svar
- 804 visningar
-