Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Aquario,

Råkade ta fel flaska när jag skulle dessinfektera karantän karet. Vet inte om det dessinfektera något? Jag undrar ochså om jag lyckades skölja bort alla rester när jag sköljde fyra ggr med kran vatten. Tacksam för lite hjälp.

• 6 svar
    • 8,6k visningar
  2. Hejsan allihopa, nu har jag gått och tänkt på saltvattens akvarium bra länge och tänkte så smått starta upp ett nu. Dock är ju det första jag måste göra att köpa ett akvarium och då står det mellan 2 st jag kikat på: Juwel Rio 240 eller Juwel lido 200. Jag hade tänkt strunta i sump till att börja med och köra med tekniken på sidan av akvariet. Vilket ska jag välja tycker ni, fördelar och nackdelar på båda. Dom ligger ju runt samma prisklass 4200-4400 så prismässigt spelar det ju ingen roll. Jag är mest inne på Rio 240 för att det är större bredd. Väldigt Tacksam för tips

• 16 svar
    • 1,9k visningar
  3. Started by akejan,

Hur vet jag att jag har lagomt hög ljusstyrka på min ramp? Ljust nu har jag 40/70 mellan 11-16 men programmet startar 10 och avslutas 22.. Kan det vara för klent?

• 2 svar
    • 926 visningar
  4. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Idag flyttade jag på levande stenen då blev det förstås grumligt men när jag var klar och drog av lampan såg det alldeles grönt ut, men när jag tog upp lite vatten så såg det normalt ut. Och när lampan är på ser det också normalt ut, vad kan det vara?

• 2 svar
    • 641 visningar
  5. Hej Jag har under ett par år lekt mest med vanliga akvarium. Har haft dvs småfiskar, råkor och kräftor. Men nu känner jag att jag vill ta det stora klivet och prova på saltvattenakvarium. Jag förstår att det är tusen grejer jag måste läsa och förstå. Men jag tänkte jag börjar med akvarium, det jag är ute efter är lite riktning. Jag vet inte vad som är bäst att köpa ett akvarium och en stand-alon sump och sen köpa in dvs grejer själv. Eller om man ska kolla på något som tex Red Sea produkterna. Som oftast kommer färdiga med dvs grejer? Sen undrar jag lite hur stort man ska sikta in sig på? jag förstår att allt har med pengar och göra och jag är väl inte den tätas…

6. Started by Krisping,

Hej! Jag kör sedan ca 1,5 år tillbaka med ett redsea reefer 170. Har mestadels Lps koraller i karet. Kör i dagsläget 40L vb i veckan men har märkt att jag får tillsätta kh nästan dagligen samt mg. Har därför tittat på Tritons core7 triton metoden som verkar bra och lätt att dosera och inte kosta en större förmögenhet med tanke på mitt kars storlek. Skall också tillägga att jag kör en algreaktor. Undrar vad har ni för tankar om detta? Kan det vara en vettig lösning för mig? Har redan en doserpump så det behöver jag inte lägga ut mer pengar för.

7. Started by 0lof,

Hej, jag undrar om någon har erfarenhet eller vet om det finns transportfirmor/flyttfirmor som kan transportera akvarium (ca 350l) Jag har svårt att hämta det själv då jag bor så långt ifrån... Jag har inte hittat så mycket när jag googlat förutom typ schenker som jag inte litar på, så tänkte kolla här om det ens är en grej som folk gör. Mvh Olle

• 3 svar
    • 788 visningar
  8. Started by adels_reef,

Hej Behöver lite smakråd. Har förlorat en hel del koraller och innan fler inköp så kanske man skulle passa på att göra något med scapen. Har ni några tips och idéer. ? Just nu har jag 2 stora "Plattor" och en lite högre sten konstruktion. Funderar på om man ska få in något mer på höjden med små platåer. Kanske flytta stenen till höger mer åt mitten och ha något vid överrinningsboxen till höger Bifogar bilder. Den smutsiga rutan bjuder jag på.

9. Started by ungsgard,

Har fatt ett saltvattens akvarium av ngr som flyttade o ej hade plats langre. det finns sma havstulpaner och 3 "nemo". Bor pa Mallorca och den tidigare agaren fyllde pa nytt vatten fran havet ca 1 ggr/manad. Maste sa klart varma H2o till ratt temp forst. - Kan man aven lagga i typ havsborrar ellr sa fran havet med mina 3 Nemo? - Akvariet har ett ytterfilter - Eheim 440 lit, och ett som blaser luft genom en "sockerbit" -prodac airprofesional 360. Den senare, som ar som en liten lada som star bredvid akvariet later valdigt mkt av vibrationerna. Undrar om man kan stanga av den pa natten eftersom den inte renar vattnet utan "bara" syresatter det. Skulle firrarna ma daligt av…

• 3 svar
    • 873 visningar
  10. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

Revkompatibel nej, vad innebär det? Är det ok att ha med koraller? Vilka fiskar är revkompatibela i så fall?

11. Started by magnus1982,

när man byggr upp ett kar, vad använder folk då. jag hade tänkt mig att endast försöka bygga upp grunden med levande sten. så mycket som krävs för att korallerna ska få en bra yta att stå på. plus att man kan aldrig få för mycket levande sten om jag fattat det rätt. låter det vettigt eller gör ngn annan annorlunda? mvh mange

12. Started by shelby67,

Jag håller på att planera ett saltavttenakvarium på 500 l som skall stå i vardagsrummet, vi bor i ett 1,5 plans hus med oinredd källare, min tanke är att placera sumpen med skummare och övrig teknik nere i källaren, för att slippa ljudet och slabbet med vattnet runt dessa, källaren är dock ouppvärmd men dock isolerad så att den håller som lägst 10 grader på vintern och som högst 15 grader på sommaren. Finns det någon som provat liknande, eller kanske kan tala om för mig dom direkta nackdelarna eller fördelar.

• 17 svar
    • 1,7k visningar
  13. Started by Jeroef,

Nu när vårat 58l Guppi år igång, vi har 6 inneboende och alla värden är ok, funderar vi på att ta bort 1 av 2 LS'ar, så min fråga är om det är ok att ta bort 1 sten utan att rubba balansen för mkt?

• 0 svar
    • 630 visningar
  14. Started by bb81,

Hej på er, Vet ni var man kan köpa osmos vatten i Helsingborg? MVH Björn

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by Adrenalized,

hejsan är i uppstarten av mitt första saltkar, har precis handlat på mig 2 st 150w MH strålkastare med inbyggda ballaster, vill inte ha dom hängandes från taket så jag undrar hur mycket vikt kan jag lasta på uppe på akvariet?! det är ett Juwel Rio 180L jag har .. och armaturerna väger 5.7kg st. säg 12kg då. Finns det någon som har koll på detta?

16. Started by Taggen76,

Hälde i tre påsar med levande sand i söndags och det är fortfarande väldigt grumlig, hur länge ska jag förvänta mig att det forfarande är grumligt eller rättare sagt när blir vattnet klart? Jag kör med min skummare och endast en cirkulationspump, gör jag något galet? Mvh Magnus

• 4 svar
    • 717 visningar
  17. Hej Ny här på forumet och "nygammal" inom hobbyn, dock enbart sötvatten tidigare (15 år sedan) så det har hänt en hel del sedan dess. Har alltid varit sugen på ett saltvattenkar men på den tiden jag var igång var man ju ung och fattig(are). Så nu har jag lite frågor och funderingar och tänkte vara ute i god tid innan något införskaffas. Först och främst är Akvastabil karet på 720l lämpligt för saltvatten? Planen är att starta upp riktigt långsamt och inte stressa igång ett kar, blir dessutom lite skonsammare för den stackars plånboken. Tanken är att till en början starta med ca 20kg LS och utöka med ca 10-20kg/månad i några månader om det ser ut att fungera, dock så kans…

18. Started by Atlas,

Har en jätte liten Anemon stor som en 5 krona. Min Chelmon rostratus satt fast med munnen och jag frick dra rätt hårt för att få loss fisken. Nu är den helt groggy och har tappat färg. Antar att den försökt att ta nått från den.. Min undran är om anemonen har nått gift eller så som den bedövar fisken med eller dödar med? Jag vet inte namnet på anemonen.Bifogar bild

• 11 svar
    • 1,4k visningar
  19. Started by johnsson_82,

Jag är lite sugen på att införskaffa ett nanokar och har tittat på Dennerles Marinus kub http://www.dennerle.eu/global/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=182&Itemid=271〈=en Köper man paketet verkar det vara "komplett". Är det någon som har erfarenhet av det här kitet? Är utrustningen som medföljer tillräcklig för att starta upp ett saltvattensnano?

20. Started by predator81,

Funderar på att konvertera mitt Juwel Trigon 190 L till Saltvatten, men vet inte vad jag ska ha för skummare, funderar på en Deltec MCE 300 om den räcker till. Ni får gärna komma med ideer när det gäller tekniken som t.ex vilken cirkulationspump, skummare o.s.v man kan ha.

21. Köpt ett begagnat blenny här på sg. Lampor och grejer följde med så nu är det väl bara att köpa salt och tester. skall beställa lite grejer så om nån har tips, gärna länkar så vore jag väldigt tacksam. saltmätare tester (de man behöver) vattenreglerare är väl det jag behöver för att komma igång, plus salt och ls förstås!

• 7 svar
    • 1,4k visningar
  22. Started by Richard_22,

Funderar på att köpa alternativt göra en fragghylla. Någon som har tips på nån enkel konstruktion, eller var man kan hitta fragghyllor i Sverige? Har en del fraggar från triton som jag tänkt sätta där, passar de i en vanlig fragghylla man köper eller måste jag köpa till extra korallpluggar? Tacksam för svar! Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 22 svar
    • 3,7k visningar
  23. Started by akvariefisken_89,

Hej, Har ett kar på 500 liter som jag startade för ca 4 v sedan. Mina värden ser bra ut vad gäller fosfat, nitrat och nitrit. De senaste två veckorna har jag dock fått tillväxt av den här algen. Mina turbosnäckor verkar inte äta den, de två sjöborrarna är inte heller så effektiva. Förutom dessa har jag endast två clowner till i akvariet. Jag har googlat och sökt på forumet. Vad jag läser mig till är att det här är Bryopsis och att folk fått riva ut hela kar för att bli av med den?! Jag vill inte agera i panik men tycker ni att jag borde göra något snabbt åt det här? Stenen är inte limmad än. Bör jag ta ut den och skrubba bort algen? Lj…

24. Started by Kimozabe,

Håller på att suga ut sand från akvariet. Är det något jag kan skänka till någon som vill ha eller det är bara att slänga? Mvh Kim

• 6 svar
    • 1k visningar
  25. Hej finns det någon här inne som har erfarenhet om hur man kan förstärka en hemnes byrå från ikea att klara ett 400 l akvarium ???

• Gilla
      • Tack
    • 9 svar
    • 2,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.