Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Vad bör jag tänka på och kolla på vid köp av begagnade skummare?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Funderar vad de är för fel har haft igång akvariet väldigt länge nu är brunt å fint i akvariet men inget vill överleva som jag stoppar i jo stenen lever ju så klart men har provat med sniglar och en räka men de funkade inte dom dog Hjälp mej
-
- 4 svar
- 911 visningar
-
-
Detta sa handlaren att jag behövde http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=10821&prodid=8994&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D10821 Men på sidan ser ja nu att det står "not suitable for reef tank" Vad ska ja ta mig till:)
-
- 4 svar
- 698 visningar
-
-
Jag ska köpa lite tester nu är Tropic Marins testset med Ph, KH, NO2, NO3 och NH3-NH4 bra och är det nått mer test som behövs så här i början?
-
- 4 svar
- 658 visningar
-
-
Har haft sötvattenakvarium i många år och för tillfället har jag ett 450 som kommer att bytas ut till saltvatten om min chromis blir ett lyckat projekt. Köpte ett aqua medic chromis utan teknik och då det är mitt första saltvattensakvarium vill jag gärna höra lite tankar och åsikter om tekniken. Skummare: Tunze 9004 Pumpar: Jebao rw-4 (2 st) Ca 15 kg LS för tillfället. Ska dryga ut med ett par kg till. Ca 5 kg levande sand. Nu till en fråga, har funderat på belysning men inte hittat nåt som fastnat ännu. Det närmaste är en Maxspect R420r som jag kikat på men undrar över alternativ?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Är ny här och ytterligare en nybörjare som skaffat en clownhotell. Har haft igång det i lite mer än 3 veckor. Mitt stora problem är alla dessa microbubblor, hur blir jag av med dem? Och så har jag tänkt att köpa en extra pump, men vilken ska jag köpa? //Niklas
-
- 4 svar
- 943 visningar
-
-
Hej, Funderar på ett köpa ett clownhotel som första saltvattenakvarium, för att testa om saltvatten e min grej, jag gillar ju hur slutresultatet är men jag vill veta hur det är på vägen, jag har läst lasses tråd Med fler, men jag undrar fortfarande om det e något bra jag ska komplettera med?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Sådär, nu efter 10 dagar börjar det så smått komma lite alger. Typ långa trådar. Är det enligt planerna? Och är det dags slänga i lite turbo nu va?
-
- 4 svar
- 819 visningar
-
-
Jag har bestämt mig för att bygga eget.. har letat länge och väl efter snygga möbler men det finns inget! Jag har en ganska klar idé om hur jag ska gå tillväga. Men jag har en fundering över toppskivan. Om jag lägger på en skiva som väger 25 kilo, försämras eller förbättras hållbarheten då? Vad är bäst?
-
- 4 svar
- 565 visningar
-
-
Jag har en liten fråga ang fryst artemia. I mitt kar har jag ett gäng mjukisar, två räkor, 3 snäckor, och två clowner. När jag köpte första clownen sa de i butiken att jag kunde mata den med pellets, det gick inte tyvärr. Försökte en massa gånger och den åt inte, krossade jag en pytte pellet i små bitar kanske den år 10% av en pellet, clownen har smalnat en del då den inte år riktigt på över en vecka. Jag fick tips av flera att prova att ge den fryst artemia, det gjorde jag igår och då åt den, även den nya clownen äter det utan problem. Nu till frågan, hur mycket ska jag mata? Vet att fryst artemia inte är lika proteinrikt som tex pellets men …
-
-
- 4 svar
- 2k visningar
-
-
Efter att ha kört malawi i en massa år så tänkte jag bli återfallsakvarist. Men det är ju halvtrist att falla in i samma spår som då, man borde utvecklas lite tycker jag, därav kommer några frågor från en fullkomlig nybörjare. Nån som sett eller kan kika på specen av detta startkit för saltvatten: https://eheim.com/en_GB/aquatics/aquariums/starter-kits-marine-water/aquastar-marine/aquastar-63-marine Min tanke är att börja smått med ett sånt här på köksbänken, och slår det väl ut så kan det bli ett fullvuxet i vardagsrummet sedan. Dessa går att beställa från tyskland, men jag har inte hittat någon svensk butik som har dem ännu.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej tänkte köpa något av dessa, skiljer inte mkt i pris, men vilket är bäst? någon som vet ,tips? aqua medic info : The aquarium is a 55 cm cube with a water height of 47 cm and a volume of c. 140l (c. 35 gal). The overall height including the stand but excluding the lighting is 127 cm. Chromis comes complete with: - cabinet: in laminated board for self assembly. - filtration: Biostar Flotor compact external filter system with biorotor and power protein skimmer. - mechanical filter: PF 1000 Power Filter for water movement and additional mechanical filtration - lighting: Ocean Light 150 luminaire complete with one 150 W aqualine 10000 13000°K metal halide lamp RSM är det…
-
- 4 svar
- 904 visningar
-
-
Har lite frågor går det att köra alla sorters grus i ett saltvattens akvarium? Vad är att rekomendera levandesand eller grus?
-
- 4 svar
- 656 visningar
-
-
Då jag inte skapat en tråd för mitt lilla kars utveckling tänkte jag passa på att göra det nu drygt 9 månader efter jag startat upp det. Teknik: 1 st Boyu powerjet pump med filter på 200l/h 1 st 26 watt Solar Duo Boy blåvit 10000-30000k 1 st 26 watt Solar Vision 6500k Levande: 5 st små bangaiier 1st liten turbosnäcka 1 st putsarräka 1 st eldräka 1 st sandvändande sjöstjärna 1 st sjöborre av släktet Diadema 1 st sjöborre av släktet Echinometra Koraller 1 blå caulastrea 1 grön caulastrea 1 euphyllia 1 blålila acropora 1 grönaktig acropora 1 rhodactis 1 liten kolonianemon 1 sten med ett par röda skivanemoner 1 stor brun skivanemon 1 liten grön skivanemon 1 rödgrön skivanem…
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej jag har precis inskaffat ett juwel lido 120l och väntar just nu på leverans av mina marine och blue ledrör. Min fråga är, skulle jag kunna starta akvariet med salt, levande sand och levande sten utan dessa ledrör ( alltså köra igång med orginal ledrören som är för sötvatten så länge)?
-
-
- 4 svar
- 823 visningar
-
-
Hej på er. Sen en tid har jag märkt att det kommer konstiga ljud från ena sidan av akvariet. det dyker bara upp, eller jag har bara lagt märke till det, när moonlight är på. det låter som ett skrapande som håller på i ca 2-3 sekunder och återkommer med ca 10 sekunders mellanrum. man kan bäst beskriva det som ljudet som uppstår när man skär i glas med en glasskärare. Vad är det jag har i karet? det som jag ser i det hörnet är turbosniglar och eremiter.
-
- 4 svar
- 701 visningar
-
-
Halloj Everyone! Jag har ett clownhotell som är startat för ca 2 mån sedan. jag har haft lite strul med skummaren eller rättare sagt hela vägen från att slagen suger in vattenet in i pumpen som drar det hela vidare till skummaren. Nu så har det hänt 3 ggr på dessa 2 mån. att slanger ''suger'' inte in luft, den brukar vanligtvis låta lite när den tar in luft. Har då fått stänga ner karet, och börja plocka bort filter som sitter för UV-C ner till pumpen och gjort rent det hela. blåst med kompressorluft för att allt eventuellt ''skit'' skall försvinna. I själva pumpen där propellern sitter snurrar hur fint som helst, och skummaren bubblar en massa när det hela väl fungerar, …
-
- 4 svar
- 879 visningar
-
-
Ser att många har bara blått sken, antar ju att den är natt belysning. Men hur länge har ni det igång, hela natten eller bara ett par timmar efter det normala ljuset släckts.
-
- 4 svar
- 788 visningar
-
-
Då det inte följde med nån Beskrivning om Dosering, Undrar jag om nån här vet hur mycket salt de ska vara per 10L ?
-
- 4 svar
- 917 visningar
-
-
jag ska limma mig en ny sump och undrar vilket silikon som lämparsig bäst.
-
- 4 svar
- 1k visningar
- 1 följare
-
-
Denna dök upp i karet och jag undrar vad det är och hur jag får bort den?
-
-
- 4 svar
- 644 visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Här är en riktig dum fråga kanske men jag tycker mig inte fatta riktigt. Köpte för ett tag sedan Aquaforest KH buffer (flingor man blandar med vatten). Såg senare att det även finns en flytande variant vid namn KH Plus. Som jag förstår det så har bägge samma funktion, att höja KH. Men vad skiljer dem åt? Vad gör en ”buffer”? Är det mer långsiktig höjning? Tack på förhand! God jul!
-
-
- 4 svar
- 794 visningar
- 2 följare
-
-
Hej jag började få coralin inte bara på min LS men också på bakrutan av karet ...men ska man skrapa bort den från karet eller går det inte att ta bort den? vad tycker ni? tack på förhand tas
-
-
- 4 svar
- 483 visningar
-
-
Hej, Undrar lite med sumpen- vad vill ni rekomendera att ha i den? Ska man ha en kammare för LS, en för skummare, en för nitratfilter. Har 400l, och vill ha en del koraller och fiskar. Nånting mer i sumpen? Ska man först köra vannet som rinner ner i sumpen genom skummaren, sen genom nitratfiltret och sen in i ett fack för LS, och så vidare upp i akvariet?? Tacksam för goda råd...
-
- 4 svar
- 1k visningar
-