Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by sunkmupp,

Hej svg! är ny här på forumet och känner mig varmt välkommen Har införskaffat ett 54 liters akvarium och idag har jag blandat salt+vatten och fyllt karet samt hällt i korallsand. Jag har tänkt att ha lite blandat med koraller, anemoner och småfisk. ska nu i helgen köpa 10 kg begagnad LS. jag vet att jag bara behöver ca 6 kg, då är min första fråga; kan det ske nåt negativt med värden eller nåt annat om man har "för mycket" LS? min andra fråga är om 2 st 8W T5 lysrör från drakfisken.se kommer räcka till mitt kar? eller behöver jag mer belysning? tacksam för svar! /sm

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by jizeta,

Tjenare! Började detta år med att ränna å köpa mig ett Red Sea Max 130-liters. Har sysslat med sötvatten på amatör-hobbynivår i några år och blev väldigt sugen på ett RSM när min bror köpte ett någon vecka tidigare. Mitt har nu stått igång någon vecka och jag inväntar att de olika värdena i vattnet ska stabilisera sig. Sitter dessvärre på en lite begränsad ekonomi men med lite snålande och mycket pasta ska det nog gå att göra något med det. För tillfället ligger det runt 14 kg levande sten i och jag väntar med spänning på vad för sorts liftare som kan ha tagit sig med. Hittills har det bara visat sig vara ett par rörmaskar och de *svordom* glasrosorna. Har "wackat" 4-5 s…

• 11 svar
    • 1,8k visningar
  3. Started by balofix,

Tänkte åka o köpa Robbygg s kar imorgon! Behöver skummare och rör... någon som har? Har en fråga bara varför ska man inte ha ljuset igång första tiden?

• 86 svar
    • 7,9k visningar
  4. Started by campokatt,

Hallå. Funderar lite på vad folk menar med "stabila vattenvärden". Alla säjer jämt att man kan få problem innan akvariet stabiliserat sig, byt vatten första gången när vattenvärdena blivit stabila osv. Vad är det som ska bli stabilt igentligen?? Så här i början. Nitriten har försvunnit o ph o temp ligger på en bra nivå. Är det stabilt då? Ca,KH och Mg är ju värden som förbrukas o går lite upp o ner beroende på hur man doserar detta så dessa kan man ju knappast vänta in för att dom ska bli stabila.... Klart att man bör vänta med vattenbyten tills filter kommit igång om man nu kör med biobollar eller liknande i akvariet. Det har dom ju gjort när nitriten försvunnit o nitrat…

• 0 svar
    • 420 visningar
  5. Started by ellizen,

Nu har jag som så många andra inhandlat ett nanokar på 58 liter. Är mitt första saltvattensakvarium detta. När jag packade upp akvariumet nyss och har tvättat ur det + fyllt med kranvatten för att kolla läckor osv så blev jag fundersam över allt där bakom. Fick ingen som helst beskrivning om hur det skulle se ut eller hur allt ska monteras men jag har fått hjälp av min kille som brukar ha koll på sånt där. Men det är fortfarande saker som är oklara så tänkte höra med er andra. Det jag undrar över är varför det är två stycken hål ut i karet i kammare 4 där utblåset är? Det ena förstår jag ju är för just utblås, men det andra då? Ska det sitta någon pump i det facket oxå …

• 206 svar
    • 19,5k visningar
  6. Started by Andreas N,

Hej alla här på SvG. Jag har köpt mig ett saltvattens anpassat kar på 800 liter med sump och förberett för avlopp mm. Mått på karet är 160x70x70. Men min fråga är då vad ni rekomenderar för teknik utöver skummare och en bra ljusramp då dvs. jag har sysslat med sötvattensfisk i 20 år men nu är det dags för o ge sig in i det okända. jag har ozon anläggning som jag tänkt att köra kopplat till skummaren. Vilken skummare skulle ni rekomendera till detta kar? Jag har tänkt att placera den i sumpen under karet. mvh Andreas.

• 13 svar
    • 1,7k visningar
  7. Started by Mikiz,

Hej Undrar om det är någon som har några tips för hur jag kan sänka ljudnivån på mitt nya Red Sea MAX. Installerade igår akvariet med bara Sand och vatten. Blev förvånad över hur högt allting lät. De två små pumpar och sedan den större pumpen med skumfiltret på som tillsammans skapar ett högt brummande ljud. Sedan låter fläkten till belysningen väldigt hög. Har hört att en del folk byter ut den. Är det möjligt att isolera ljudet bättre eller alternativt sätta nåt gummi emellan de vibrerande pumparna så att de inte skapar resonans mot glaset? Jag är normalt inte speciellt känslig för brummande ljud. Men det går knappt att sitta och titta på TV bredvid akvariet. Tack på f…

• 14 svar
    • 2,5k visningar
  8. Hej Snabb fråga, är det vanligt att fosfatet är högt när man har nystartat ett akvarium? startade ett RSM förra lördagen, det har varit igång i mer än en vecka N02 är nere.. Mätte fosfat idag, 1PPM Höll på att svimma, men, vad säger ni? är detta vanligt, eller ska man slänga i ROWA?

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  9. Hej tänkte köpa något av dessa, skiljer inte mkt i pris, men vilket är bäst? någon som vet ,tips? aqua medic info : The aquarium is a 55 cm cube with a water height of 47 cm and a volume of c. 140l (c. 35 gal). The overall height including the stand but excluding the lighting is 127 cm. Chromis comes complete with: - cabinet: in laminated board for self assembly. - filtration: Biostar Flotor compact external filter system with biorotor and power protein skimmer. - mechanical filter: PF 1000 Power Filter for water movement and additional mechanical filtration - lighting: Ocean Light 150 luminaire complete with one 150 W aqualine 10000 13000°K metal halide lamp RSM är det…

• 4 svar
    • 903 visningar
  10. Started by Irrbloss,

tjena, jag hittade den här skumma saken. någon som vet vad det är? munnen stängs om man skrämmer den. om bilden är för dålig så är den drygt 3 cm lång mot eremiten på bilden och 1 cm bred och hela grejen rycker till när man skrämmer den.

11. Started by akvariemac,

Ska jag vara ärlig så hade jag velat haft ett större, men det verkar inte finnas i det skick jag vill ha det i förhållande till pengar- jag tittar då på RSM 130 liters. Det som skall komma på 250l hade varitbättre... och jag är inte ute efter att ha mycket fisk, jag vill se vad som händer bland stenarna. Till min fråga: Jag har ett ovalt akvarium stående som är ganska snyggt, men det är djupt i förhållande till bredd 80*39*(80)150 (jag tänker att det kanske är dumt då ljuset "vill" ha grunt och brett). Är det bättre att bygga på akrylakvariet, eller skall jag köpa ett RSM- de finns nu nya för 4995:- kompletta med möbel och grundutrustning. Jag har nästan bestämt mig redan…

• 16 svar
    • 1,7k visningar
  12. Started by CizziB,

Så här är läget: Vi har haft ett clownhotell i över ett år så vi är inte helt nya på salt men vi kan inte påstå att vi kan särskilt mkt. För någon vecka sedan startade vi ett 118liters plus 74liters sump och flyttade över allt från clowhotellet till den karet (LS, några eremiter och en pepparmintsräka). Nu är det så att allt i karet (sten, sand, pumpar, rutor) brunt och jättefult!! Vad kan vara fel? Skummaren är helt ny och ska klara en volym på 900liter (Red Sea BerlinX2 Turbo tror jag den heter). Vi har inte vågat fylla sumpen med sten eftersom det ser för jävligt ut i resten av karet så det finns bara sten i själva karet. Tempen är nånstans runt 27 grader. Ljusrören (2…

13. Started by JohanWS,

Hej jag undrar om man ska köra med bakterie kultur vid uppstart eller om man ska vänta med det tills man har kört vattnet i en månad??? MVH Johan

14. Started by Daniel82,

Hej jag har fått gräna alger på den levandestenen i mitt akvarie är det nåt som man kan ta väck eller hur gör jag .. Eller ska jag låta det va .. Hoppas på svar Mvh Daniel

• 4 svar
    • 772 visningar
  15. Started by port513,

Hej! Har kört nano tidigare men nu går jag över till ett 375L Egentliga frågan är väl hur jag gör med min LS, det blir ju nästan 40kg som man dunkar i och då undrar jag lite hur glasbottnen klarar det trycket? Ska man lägga något i bottnen eller kommer den ändå att klara trycket av stenen? I framtiden kommer det i en T. crocea och då är frågan vad jag ska undvika för djur när jag har en sådan i mitt akvarie? /Henke

• 5 svar
    • 840 visningar
  16. Tänkte dra igång ett saltvattenskar. Har haft flera kar tidigare men det va många år sedan nu och då körde jag en bio-variant (schobert tekninken tror jag att den hette). Får se vad det blir för variant den här gången...är tacksam för tips! Tänkte iaf köra ett 250 liters med sump. Skulle vilja ha tips på hur jag ska bygga akvariumet med sump, hål i botten med ett pvc rör ner i sumpen? Eller en pump som pumpar ner vattnet i sumpen? Vilket är bäst? Som sagt tar gärna emot tips! Någon som har begagnade tillbehör som ni vill sälja till ett 250 liters akvarium...belysning, cirkulationspumpar, skummare, mm. Mvh Freddie

• 5 svar
    • 1k visningar
  17. Hej allihopa Jag hller på att strata upp mitt stora akvarium. Köpte begangnad sten billigt 40 kr kg på en affär i Skellefteå som lade ner sin salt avdelning. Problemet är att stenen är full av glasrosor och dom sprider sig föbaskat snabbt. Vad skall jag göra för att få bort glasrosen? Hur vet man om stenen är levande? Är den levande eller död när det växer glasrosor från den? Hur får man en sten levande igen? Tacksam för svar!

• 26 svar
    • 4,7k visningar
  18. Started by johankgbertil,

Efter många år med sötvattensakvarium så köpte jag ett begagnat 80l guppyhotell saltvatten. Det var igång med några kilo levandesten och en överdimensionerad skummare. En clownfisk och en eremitkräfta var de enda invånarna. Belysningen bestod av 2 st T5 lysrör på 8w. Jag tog med allt vatten i dunkar från den tidigare ägaren och allting verkade trivas. Efter en vecka köpte jag lite mer levande sten och en korall, en Grön Stjärnpolyp. De första dagarna var korallen jättefin och tentaklerna var ute. Det ena lysröret lade av att fungera, och jag har ännu inte fått tag på något nytt. Korallen verkade inte vantrivas för det. Häromdagen, ca 2 veckor efter inköp av korallen så f…

19. Started by kojje,

Hej på er En fråga till er som kan Nu har jag börjat köpa delar till mitt kar(juwel 112l) innan jag beställer mer prylar vill jag ha lite hjälp med val av stream pumpens storlek hur många liter/h skall jag ha till mitt 112L kar Hur räknar ni ut det? tänkte köpa 2st koralia 1 eller 2 Tack för alla snabba svar mvh johan

• 2 svar
    • 578 visningar
  20. Started by Virse,

Då var akvarium och de mesta tekniken inhandlad. Allt är än så länge köpt begagnat förutom en R/O, försöker hålla mig runt 50kr/litern men det börjar bli svårt! Tekniken består idag av en Mce600 skummare, två tunze 6025 pumpar och två st 30W T8 rör. Pumparna låter ganska mycket så jag ska se om jag ska beställa nya impellrar (kostar drygt 300 från tunze för två st) eller köpa helt nya pumpar. Sågade även till en plexiglasskiva som jag kom över som nu ligger på botten. Imorgon åker jag och inhandlar en refraktometer och eventuellt en termometer därefter väntar jag bara på vattentester och en doppvärmare som är beställda, sen ska jag blanda saltet och köpa mig ca 20-25kg LS…

• 0 svar
    • 565 visningar
  21. Started by Midde,

Hej har presis börjat med saltvatten.. Började med ett 37 liters för ca 1,5 månad sedan och startade ett 220 för ca 3 veckor sen, å ska nu starta ett 375 liters istället! =) De e kul detta.. =) Hur funkar det med död levande sten? Kan det bli liv i den igen å hur isf? Vore tacksam för lite hjälp.. =) Tack på förhand

• 25 svar
    • 2,3k visningar
  22. Started by Christin,

Hej igen. Då var det dags att sätta på dummerjönsmössan för en grönjöling och fråga från scratch... Jag har tagit några bilder och skulle behöva få förklarat vad varje sak i bakpanelen är. Kan någon klargöra? Detta är värmaren? Skummare? Pumpen? Biobollar samt vad heter de ringar som ligger i nät under? Hur ofta byts dessa? Vad är denna sak med sugproppar? Hoppas den skall sitta utanpå? Samma som ovan, fast baksidan. Skall denna slangen ligga under vatten eller ha luft? Skall korken sitta helt på, eller vara halvt eller helt av? Jag tycker akvariet låter så lite att jag undrar om något är fel??

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  23. Started by chaboo,

Hej! Nu ska jag dra igång mitt projekt med ett 100l akvarium med inbuggd sump. Måtten på akvariet är 75*38*36, har inte bestämt vilket avstånd jag ska limma plexiglaset på men det ligger på 10-15cm från ena kortsidan. 2st maxijet pumpar på 1000/l h som retur från sumpen, tror det ska räcka 1st Aqua medic miniflotor skummare, har haft den förr och var då nöjd Börjar med vanlig lysrörs armatur då man har begränsat med pengar, blir en dubbel ramp men är dålig på detta med belysning så hjälp här är önskvärt Kommer lägga upp lite bilder på bygget under tiden för båda er och för mig. Vet inte om jag glömt något men då kommer jag väl på det senare.

• 22 svar
    • 2,7k visningar
  24. Started by C.Salvini,

Hej! Håller på att starta upp ett 63 liters för att prova på det här med saltvatten. Beställde 10 kg ls som skulle levereras med bussgods. Efter ett par veckors väntan kom idag ett sms från bussgods att paketet kunde hämtas. Glad i hågen hämtar jag paketet,när jag packar upp slår jag ett öga på fraktsedeln och får se att paketet är inlämnat den 29/1 alltså har stenen skvalpat runt med bussgods i en vecka. Stenen var packad i en stor hink med lock på inslagen i fuktigt papper. Har stenen tagit någon skada av den här hanteringen? Mvh Viktor

25. Started by starmaker,

hej tänkte starta ett saltvatten 130 liters red sea max, har läst en massa men lite funderingar återstår innan inhandlingen: -vad ska man använda för vatten? funkar vanligt kranvatten eller ska man ha dest. eller osmos vatten? vart finner man osmos vatten? om man kan ha vanligt kranvatten hur gör man med det innan? något vattenberedningsmedel? - hur gör man vattenbytten? med salthalten och temp etc? - levande sten? kan man "limma" ihop dessa för att bygga eller? - tvättar man levande sten i saltvatten innan? hur mkt saltblandning? har läst lite i forumet med ,men inte allt, lite hjälp.....

• 9 svar
    • 1,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.