Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Nu har jag efter ett flertal år med sötvatten fått upp ögonen ordentligt för saltvatten. Jag har suttit och läst tråd ut och tråd in här på forumet innan jag nu till sist blev medlem. I samband med en flytt ifrån villa i närheten utav Jönköping till lägenhet i Huddinge så avyttrades sju akvarier. Detta pga utrymmes skäl och att sambon kanske var en aning trött på det. Men nu efter tuffa förhandlingar med regeringen där bland annat jag har fått ge upp mina rättigheter att döpa djuren och lovat att fixa ordning det resterande i lägenheten som inte är helt klart. Jag har börjat planera lite, frågan är dock hur man ska börja. Jag var idag på Bromma Zoomarknad för att köpa li…
-
- 22 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej på er alla kunniga! Vad har hänt min mjukis? den har varit i karet ca 7dgr,funkat bra,tills i morse så ville den inte veckla ut sina armar! saknar jag ngt i vattnet vad i så fall? vatten, ph 8,3 nitrit 0 nitrat 0 salthet 23,5 kh 33 vad skall jag göra?
-
- 4 svar
- 717 visningar
-
-
Hej jag en fråga angående mitt nyinköpta akvarium (det andra började läcka) jag kom över ett billigt deltec akvarium från simontorp. men nu verkar det som vissa saker fattas. bla har jag läst om en påse till nitrat filtret som jag inte har, fick dock med vätskan. frågan är hur detta filter fungerar och vad som ska fyllas på i de olika facken i ett sådant filter. det sitter 1 skummare och sen kommer nog nitrat filtret med någon droppliknande kran anordning och det är där som jag undrar hur detta ska installeras, det sitter 2 lösa filter hållare sen en kammare som är tom där kranen med droppverkan sitter. fågan är också var man kan köpa dom delar som ev fattas. mvh jimmy
-
- 3 svar
- 757 visningar
-
-
Hej alla, säg till innan jag gör något fel. Jag vil inte betala för extra grejer som inte behövs. Så nu är karet placerat, alla är klar jag väntar bara på saltet. 1) 75% fylld med vatten. 25% kvar för volym av levande sten. 1 vanlig internal pump är på. 240L 2xflourscent 30W. Dock ska upptadera till nåt annat. 2)För substrate har jag CoralSand Både för att höja pH och för att den ser mycket naturligt ut. 3)Nu har jag fått: 2xcirculation pumpar 1500L/h + att jag har en gammal circ. pump också 1xtetra test för NH3 NH4 1xSaltmätare. Väntar på: Instant Ocean salt 25KG från akvarieshopen.com. har köpt den för 751 kr (incl.frakt) den 2008-11-27. Om jag inte får saltet på m…
-
- 14 svar
- 1,6k visningar
-
-
Skulle behöva lite tips och råd! Jag skall snart köra igång med mitt nya projekt. 540l tnk med sump på ca 200l Hur mycket LS är lämpligt samt vad finns det för fördelar respektive nackdelar. Jag har hittils fått fyra olika förslag: 1, 80kg LS + 20kg Faxe sten, vad är faxe sten? 2, Så mycket sten som möjligt i sumpen + ca 75kg i tanken. 3, 50kg + 50kg. Att man börjar med 50kg i tanken och väntar en månad och sedan fyller på med 50kg till och det som inte får plats i tanken fyller man på med i sumpen. 4, 1kg LS/ 10liter vatten. Fråga; Fördelar mot nckdelar samt vad är faxe sten? // Jonas
-
- 25 svar
- 3k visningar
-
-
hej hej jag upptäckte idag små maskar/larver i algerna som växer på min ruta. någon som vet vad det är för något. rutan ser ut lite som en gräsmatta men den är grön/gul. på stenarna har det blivit gult och även en del på rutan är gult. någon som vet vad detta är för alger? mvh/Robban
-
- 0 svar
- 653 visningar
-
-
Fick hem vårt saltvattenskar idag. Fick bara med hälften av vattnet och skulle nu behöva fylla på. Men det saltet är slut, det enda jag har hemma är "vanligt" jodfritt salt (grovkornigt). Kan jag använda mig av det eller ska jag vänta till imorgon då förhoppningsvis får tag i salt som är till för saltvatten? (Karet är ett 58liters clownhotell med bara en pepparmintsräka och nån eremit)
-
- 2 svar
- 951 visningar
-
-
Hej, Jag skulle behöva lite hjälp... Jag har under en längre tid funderat på ett saltvattenakvarium. I samband med mina funderingar så har jag köpt på mig några böcker som kvällslektyr, dock så har det nu i efterhand visat sig att tekniken går framåt och nya smartare lösningar finns att tillgå varpå delar av den lilla kunskap som jag har läst på redan är ur tiden. Detta forum har varit en bra utbildning den senaste tiden och det verkar som jag får mer input härifrån än i de böcker som jag läst. Flertalet personer i forumet verkar vara väl pålästa och har en gedigen erfarenhet i ämnet. Lite frågor: 1; Det har slagit mig att jag skall placera tanken på mitt kontor då jag s…
-
Ligger efter mycket funderingar i inköpsplaner på ett 58 liters clownhotell. Tips tricks samt bilder på er som har sånna kar igång vore tacksamt.. Funderar på att köra 4 clowner och nån räka i karet.. Salt vatten är helt nytt för mig, har varit odlare av malawi ciklider för några årsen. har speedster på detta forum som mentor för saltvatten så det skall nog gå bra.. Men Som sakt tips och tricks med dessa kar samt lite bilder hade varit tacksamt.
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
vad kan hända om man lägger ner djur i akvariet om man lägger ner för tidigt? jag började få mycket alger så jag ringde till affären å frågade om det var okej å köpa några turbosniglar och fick godkännande, dock märkte jag senare att mitt nitrit värde hade stigit och sniglarna dog. min fråga är då: kan det göra nått allvarligt med uppstarten om man lägger ner djur i uppstarten eller är det bara att dem stackars sniglarna kastar in handduken? mvh/ Robban ps. om det växer grön/gula alger som ser ut som gräs är det såkallade trådalger eller vad kan detta vara för nått? det är nämnligen en gräsmatta på rutan å på lite andra ställen
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Hej jag har försökt att få ordning på mitt akvarie med nitraten att få ner den ,men det går inte . Jag har bara levande sten i koralsand en pump i .. O har lakt i ett medel som heter cyckel .o har kollat med no 3.. Kan det va att jag bara startade akvariet för en vecka sedan o det kanske behöver stå ett tag till.Innan värdena går ner .. Tack Mvh Daniel
-
- 22 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej allesammans, Jonas heter jag, och jag har lekt med tanken på ett saltvattensakvarium i många år, farsan är en inbiten saltis och jag ser ingen anledning att inte följa i hans fotspår. Jag har ännu inte bestämt mig för vad som ska vara i karet, men det kommer troligtvis bli ett lowtech-kar som farsan propagerat för sen jag börjat tala om mina planer. Det är mycket tack vare detta forum som jag fått mig lite kött på benen, samt en massa gamla böcker från farsan, men jag tycker nästan att forumt här hjälpt mig mest. Jag kommer självklart fylla på info om mina framsteg och utvecklingen i karet, kommer starta upp det runt nyår förhoppningsvis. (om jag hinner, nybliven pa…
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
mors. ska göra ett seriöst frösök att träda in i den underbara saltvattensvärlden. är dock helt ny med undantag frö entusiasm... förklara gärna frö mig allt jag behöver veta för att starta ett kar och få det att fungera, funderar på om jag ska köpa mig typ ett 300l och "göra om" det till salt eller om man skulle ta den fega vägen och köpa ett färdigt 130l red sea tror jag det heter. ok snyggt men känns som man missar mkt på vägen. vad behöver jag och hur gör jag me tex ett 300l inte snålvarianten med minsta möjliga teknik men inte värsting varianten extra plus allt för 100k heller utan ngt mellanting. kollat runt lite och det är vad jag sett bu och bä om allt från uv filt…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Jag har fuskat lite med en saltburk nere i lokalen som jag fått ta över, men nu funderar jag på att starta en burk här hemma. Har tittat lite på Red Sea Max 130 och Pecula 90, men det skiljer en väldans massa pengar mella dom. Vad är det egentligen som skiljer dessa åt. Vad är deras olika fördelar och eventuella nackdelar. Kort och gott vilken är "bäst" att satsa på. Om vi ville tala om era erfarenheter utav dessa två skulle jag bli glad. Ett nytt Red Sea Max 130 får man idag för 5000 Kr, Percula 90 vet jag inte vart man får det bästa priset. Hälsningar Robban
-
- 1 svar
- 702 visningar
-
-
Hej allihopa! När jag för några dagar sedan slog upp min Illu. vetenskap och såg en stomatopod för första gången blev jag helt kär. Nu efter att ha läst i säkert 20h om stomatopoder och saltvattensakvarier så har jag bestämt mig för att dra igång detta. Jag har absolut ingen erfarenhet av saltvattensakvarier men efter att ha hört talas om detta forum har jag lärt mig väldigt mycket (tack!) och inser nu hur komplicerat detta är. Men det är inget som ska hindra mig från att en dag ha mitt eget. Anledningen till att jag skriver är att jag mycket gärna tar emot tips, förslag och kritik om hur jag hade tänkt lägga upp allt. Jag kommer säkerligen ha tonvis med frågor också Ti…
-
- 23 svar
- 4,2k visningar
-
-
Tjenare tjenare... Har nu startat mitt första saltkar.. Blev ett kar på 350 liter L:100, H:50, D:70 samt sump på L:100, H:30, D:60 Har köpt levandesten till akvariumet. Blev 47 kilo då jag fick bra pris på det. Bilder på akvariumet kan ni se på www.bilddagboken.se Sök Alfons89 och skriv in gästlösen: hockey så kan man kolla under bilderna där så ser man lite fina akvariebilder (Vet ej om jag kan ladda upp här?) Ni kan kommentera här =D Har ni några råd/tips såhär i uppstarten av ett saltvattensakvarium?
-
- 288 svar
- 23,6k visningar
-
-
god afton gott folk. håller på med slutpillet innan jag ska börja plocka ihop mitt system. har burit upp karet till sin plats i vardagsrummet, och nu står det på sin nya bänk (svetsad i fyrkantsprofil), som skall kläs in i köksluckor i ek från ikea. tog några kort under tiden, och har några frågor... -la in remsor av en gummimatta från biltema mellan bänken och skivan (formplywood) för att eliminera risken för ev vibrationer.. bra eller dåligt? - istället för frigolit (som smular så grymmt) har jag använt något som känns lite som liggunderlag. har varit embalage.. bra eller dåligt? - har försökt illlustrera hur jag tänkt dra vattnet till UV´t.. planen är att köra på den …
-
- 31 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej alla glada. Tänkte dedicera min första post till att presentera mig själv och mitt framtida projekt samt ställa en del frågor. Jag heter Anders och är tokig i marina livet. Sportfiskare i hjärtat och pappa till snart 3. Jag har haft 3 stycken sötvattenskar i ca 2 år snart varav ena har varit ett 500 liters hightech växtkar. Det har varit extremt roligt att få ta hand om dessa och se hur olika dom varit under denna tid. Jag har dock alltid velat haft ett saltkar men tyckte jag skulle vänta tills jag fått kött på benen med sötvatten först. Nu tycker jag det är dags och efter att ha läst ett par saltböcker så har jag beställt ett nytt kar med ställning och sump på akvari…
-
tjena allihopa. tänkte höra med er huruvida lämplig invånarmängd är i ett 220 liters med relativt mycket LS och med gott om gömställen. jag hade tänkt mig att jag vill ha: clownfiskar (4 st kanske) ett gäng turbosniglar (får väl se om jag finner nått substitut till dem då jag läste att de är klumpigare än "toker" i snövit) nån eremitkräfta (den eleganta varianten) en jewel blenny (ifall det är behov, förövrigt hoppas jag på behov för dem är förjävla fräcka) putsarräka (vet ej hur många som man borde ha i ett akvarium av min kapacitet) (om jag nån gång hittar en sjöhäst så vill jag ha en sådan men då måste man lyckas hitta dessa också) låter det som för mycket? om inte ha…
-
- 9 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej har funderingar kring en balja med fisk utan dessa vackra lägre varelser. Vad skiljer i utrustning, förutom ljuset som kan vara lite lägre? Har lite sötgrjejer hemma, där minsta baljan är på 800lit, damm på 950 lit samt en balja på 1400lit. Skulle även vilja prova på salt men man vill naturligtvis inte gå ner i storlek. Manlig stolthet kanske. Tänkte ha fisk only i början för att ev. bygga upp systemet. Undrar då vad man kan dra ner på, i utrustningväg. Om det är möjligt. Mvh/Bosse
-
- 2 svar
- 963 visningar
-
-
Hejsan Det är så att jag är nybörjare på detta med saltvattenfiskar . O jag har litter fråger som jag hoppas kan få hjälp med ?? Det jag har just nu är Koralsand Levandesten färdigköpt saltvatten pump cycle akvariest är 60 liters Nåt mer som behövs i akvariet? Hur länge ska jag vänta innan fisken o korallen ska i ? Vilka sortes fisk kan jag ha hur många ? Hoppas att man kan få litte svar . Tack Mvh Daniel Vilka koraler ska jag ha?
-
- 4 svar
- 898 visningar
-
-
Hejsan Det är så att jag har skaffat mig mitt första saltvattens akvarium o har fått i vatten m,m ,o nu ska det stå ett tag .Nu undrar jag om ni vet vad man kan hitta Hemsidor med fiskar o koraller . Här jag bor är det väldigt svårt att få fram fiskar o koraller .*Laholm* .Eller vet ni kanske nån affär med saltvattenfiskar i Hallands eller runt skåne .. Hoppas på svar Mvh Daniel
-
- 5 svar
- 897 visningar
-
-
-
Har just ställt in Julen och beställt ett Juwel 400liters kar och behöver tips och lite råd.. Först så undrar jag vad ni hade valt att köpa till underskåpet eller strunta i det och bygga ett eget? Tanken var att inte borra karet utan köra med en över rinnings box ner i sumpen alternativt påhängs skummare.. Då det gäller över rinnings box vilken rekommenderar ni ? Sumpen blir min nya 100liters som jag just byggt klart Hur skall jag göra med belysningen ? har idag en 150w MH med 2st 24W T5 Har även ett antal 70W MH som passar för inbyggnad som man kanske skulle kunna nyttja? Skall behålla de 2st T5 som ingår i karet så kanske räcker med det = min armatur med 150W MH o…
-
- 14 svar
- 2,1k visningar
-
-
Har inte direkt presenterat vad som bor i mitt kar.. Listan finns i min blogg https://www.saltvattensguiden.se/forumet/blog.php?b=104
-
- 7 svar
- 1k visningar
-