Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by mojjan,

Nu var det dags igen.. äntligen har jag fått tag i ett pelar akvarium. Lite fakta om karet och de få tekniska sakerna som jag har: PL-160 70 h d 39 b 50= 136,5 liter sump 30 liter ( står inuti pelaren ) cirk.pump Koralia 4 samt returpumpen Ehiem ca: 1000 liter = dryga 5000 liter cirkulation. Filter i sumpen med levande sten ca: 2 kg . damstrumpa med Ultrafos skummare: Deltec Mc 500 Mh-lampa Giesemann 150 W med Blv 14000 K Levande sten ca:40 kg

• 75 svar
    • 11,6k visningar
  2. Hej allihopa Jag hller på att strata upp mitt stora akvarium. Köpte begangnad sten billigt 40 kr kg på en affär i Skellefteå som lade ner sin salt avdelning. Problemet är att stenen är full av glasrosor och dom sprider sig föbaskat snabbt. Vad skall jag göra för att få bort glasrosen? Hur vet man om stenen är levande? Är den levande eller död när det växer glasrosor från den? Hur får man en sten levande igen? Tacksam för svar!

• 26 svar
    • 4,7k visningar
  3. Hej tänkte köpa något av dessa, skiljer inte mkt i pris, men vilket är bäst? någon som vet ,tips? aqua medic info : The aquarium is a 55 cm cube with a water height of 47 cm and a volume of c. 140l (c. 35 gal). The overall height including the stand but excluding the lighting is 127 cm. Chromis comes complete with: - cabinet: in laminated board for self assembly. - filtration: Biostar Flotor compact external filter system with biorotor and power protein skimmer. - mechanical filter: PF 1000 Power Filter for water movement and additional mechanical filtration - lighting: Ocean Light 150 luminaire complete with one 150 W aqualine 10000 13000°K metal halide lamp RSM är det…

• 4 svar
    • 895 visningar
  4. Started by Irrbloss,

tjena, jag hittade den här skumma saken. någon som vet vad det är? munnen stängs om man skrämmer den. om bilden är för dålig så är den drygt 3 cm lång mot eremiten på bilden och 1 cm bred och hela grejen rycker till när man skrämmer den.

5. Started by foxxer,

Hej alla. Först... jag e ny här på SG så förlåt om jag utger mig för att vara lite bakom flötet:P Jag o sambon var o hämta vårat första saltvattens akvarium idag (begagnat) det blev ett Clownhotell som har varit igång i ett år. Ägaren var trevlig och förklarade jätte mycket för oss. En sak är att på stenarna växer det ganska mycket alger, gröna o någon lila. Hur får jag bort dessa? Någon som vill lägga ut de olika värdena man ska ha i akvariumet så att det funkar som det ska eller det e olika för akvarium till akvarium eller det finns någon slags riktlinje att gå efter? Men eftersom man är ny inom saltvattens delen så är man ju osäker, har läst "på" jätte mycket här i oli…

• 25 svar
    • 3k visningar
  6. Started by JohanWS,

Hej jag undrar om man ska köra med bakterie kultur vid uppstart eller om man ska vänta med det tills man har kört vattnet i en månad??? MVH Johan

7. Started by port513,

Hej! Har kört nano tidigare men nu går jag över till ett 375L Egentliga frågan är väl hur jag gör med min LS, det blir ju nästan 40kg som man dunkar i och då undrar jag lite hur glasbottnen klarar det trycket? Ska man lägga något i bottnen eller kommer den ändå att klara trycket av stenen? I framtiden kommer det i en T. crocea och då är frågan vad jag ska undvika för djur när jag har en sådan i mitt akvarie? /Henke

• 5 svar
    • 831 visningar
  8. Started by Daniel82,

Hej jag har fått gräna alger på den levandestenen i mitt akvarie är det nåt som man kan ta väck eller hur gör jag .. Eller ska jag låta det va .. Hoppas på svar Mvh Daniel

• 4 svar
    • 760 visningar
  9. Started by Christin,

Hej igen. Då var det dags att sätta på dummerjönsmössan för en grönjöling och fråga från scratch... Jag har tagit några bilder och skulle behöva få förklarat vad varje sak i bakpanelen är. Kan någon klargöra? Detta är värmaren? Skummare? Pumpen? Biobollar samt vad heter de ringar som ligger i nät under? Hur ofta byts dessa? Vad är denna sak med sugproppar? Hoppas den skall sitta utanpå? Samma som ovan, fast baksidan. Skall denna slangen ligga under vatten eller ha luft? Skall korken sitta helt på, eller vara halvt eller helt av? Jag tycker akvariet låter så lite att jag undrar om något är fel??

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  10. Tänkte dra igång ett saltvattenskar. Har haft flera kar tidigare men det va många år sedan nu och då körde jag en bio-variant (schobert tekninken tror jag att den hette). Får se vad det blir för variant den här gången...är tacksam för tips! Tänkte iaf köra ett 250 liters med sump. Skulle vilja ha tips på hur jag ska bygga akvariumet med sump, hål i botten med ett pvc rör ner i sumpen? Eller en pump som pumpar ner vattnet i sumpen? Vilket är bäst? Som sagt tar gärna emot tips! Någon som har begagnade tillbehör som ni vill sälja till ett 250 liters akvarium...belysning, cirkulationspumpar, skummare, mm. Mvh Freddie

• 5 svar
    • 1k visningar
  11. Started by johankgbertil,

Efter många år med sötvattensakvarium så köpte jag ett begagnat 80l guppyhotell saltvatten. Det var igång med några kilo levandesten och en överdimensionerad skummare. En clownfisk och en eremitkräfta var de enda invånarna. Belysningen bestod av 2 st T5 lysrör på 8w. Jag tog med allt vatten i dunkar från den tidigare ägaren och allting verkade trivas. Efter en vecka köpte jag lite mer levande sten och en korall, en Grön Stjärnpolyp. De första dagarna var korallen jättefin och tentaklerna var ute. Det ena lysröret lade av att fungera, och jag har ännu inte fått tag på något nytt. Korallen verkade inte vantrivas för det. Häromdagen, ca 2 veckor efter inköp av korallen så f…

12. Started by Midde,

Hej har presis börjat med saltvatten.. Började med ett 37 liters för ca 1,5 månad sedan och startade ett 220 för ca 3 veckor sen, å ska nu starta ett 375 liters istället! =) De e kul detta.. =) Hur funkar det med död levande sten? Kan det bli liv i den igen å hur isf? Vore tacksam för lite hjälp.. =) Tack på förhand

• 25 svar
    • 2,3k visningar
  13. Started by kojje,

Hej på er En fråga till er som kan Nu har jag börjat köpa delar till mitt kar(juwel 112l) innan jag beställer mer prylar vill jag ha lite hjälp med val av stream pumpens storlek hur många liter/h skall jag ha till mitt 112L kar Hur räknar ni ut det? tänkte köpa 2st koralia 1 eller 2 Tack för alla snabba svar mvh johan

• 2 svar
    • 569 visningar
  14. Started by Virse,

Då var akvarium och de mesta tekniken inhandlad. Allt är än så länge köpt begagnat förutom en R/O, försöker hålla mig runt 50kr/litern men det börjar bli svårt! Tekniken består idag av en Mce600 skummare, två tunze 6025 pumpar och två st 30W T8 rör. Pumparna låter ganska mycket så jag ska se om jag ska beställa nya impellrar (kostar drygt 300 från tunze för två st) eller köpa helt nya pumpar. Sågade även till en plexiglasskiva som jag kom över som nu ligger på botten. Imorgon åker jag och inhandlar en refraktometer och eventuellt en termometer därefter väntar jag bara på vattentester och en doppvärmare som är beställda, sen ska jag blanda saltet och köpa mig ca 20-25kg LS…

• 0 svar
    • 564 visningar
  15. Started by C.Salvini,

Hej! Håller på att starta upp ett 63 liters för att prova på det här med saltvatten. Beställde 10 kg ls som skulle levereras med bussgods. Efter ett par veckors väntan kom idag ett sms från bussgods att paketet kunde hämtas. Glad i hågen hämtar jag paketet,när jag packar upp slår jag ett öga på fraktsedeln och får se att paketet är inlämnat den 29/1 alltså har stenen skvalpat runt med bussgods i en vecka. Stenen var packad i en stor hink med lock på inslagen i fuktigt papper. Har stenen tagit någon skada av den här hanteringen? Mvh Viktor

16. Started by starmaker,

hej tänkte starta ett saltvatten 130 liters red sea max, har läst en massa men lite funderingar återstår innan inhandlingen: -vad ska man använda för vatten? funkar vanligt kranvatten eller ska man ha dest. eller osmos vatten? vart finner man osmos vatten? om man kan ha vanligt kranvatten hur gör man med det innan? något vattenberedningsmedel? - hur gör man vattenbytten? med salthalten och temp etc? - levande sten? kan man "limma" ihop dessa för att bygga eller? - tvättar man levande sten i saltvatten innan? hur mkt saltblandning? har läst lite i forumet med ,men inte allt, lite hjälp.....

• 9 svar
    • 1,6k visningar
  17. Started by Christin,

Hej alla. Hoppas ni kommer att ha tålamod med mej, för jag är heeelt ny, och har köpt ett clownhotell. Detta är mitt första inlägg, men säkerligen inte det sista. Jag har läst på massor i böcker, men har aldrig haft akvarium förr. Ni som har liksadant: vad fick ni för bruksanvisning? Jag har fått ett A4-papper med skrivna saker och man refererar hela tiden till "se bild 1" osv, men jag har inga bilder! Finns det någon snäll själ som kan förbarma sej? Jag har endast tvättat karet med kranvatten nu, och tagit loss allt som det står att man skall ta loss och tvättat, samt lufttorkat. (Jag har köpt ca 5 kilo levande sten, samt en stor påse levande sand, men har inte gjort nån…

• 11 svar
    • 1,4k visningar
  18. Started by andersb48b,

Har provat lägga ut en film, via youtube på mitt akvarium. http://www.youtube.com/user/Anders19582009

19. Started by Coralkiller,

Var på Korallfisken innan jul o nu ser det ut som att korallerna har etablerat sig! så här blev det.

• 15 svar
    • 1,5k visningar
  20. Started by tegeborg,

Jag undrar varför borrar man fler än ett hål i sina kar ner till sumpen.

• 10 svar
    • 1,5k visningar
  21. Har lite funderingar ang reaktorer av olika slag! när behöver man dem? kalkre zeo.. mm mm

• 13 svar
    • 1,4k visningar
  22. Started by sunkmupp,

tjo! är ny här på saltvattensguiden, behöver lite hjälp med att starta upp ett nytt saltvattenskar, jag tänkte köra på mitt 60 L kar, jag har pump som skall vara tillräcklig, har även doppvärmare! akvariumet har ljusramp med starkt T8 lysrör... tänkte ha lite koraller, anemoner och nån fisk =) inköpslista: skummare, levande sten, salt, sand. nåt mer jag behöver köpa? är min belysning stark nog? tacksam för råd och tips /sunkmupp

23. Started by foxxer,

Hej Jag sitter och funderar på att starta upp mitt vanliga akvarium som i daxläget är ett sötvattens akvarium. Tänkte redan nu börja sammla på mig lite teknik men undrar vad som behövs för ett 150L kar? 1 Vilken/vilka pumpar? 2 Skummare 3 Måste jag ha sump? 4 Belysning Vad mer behövs? Kom gärna med lite förslag och gärna även lite länkar vart jag kan betälla grejorna!

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by Saltpeter,

Hej! Här kommer en fråga ifrån en nybörjare (14 dagar) vet inte om detta är ett problem eller högst normalt, nämligen på kvällen mäter jag med en digital PH mätare "Hana" den visar då 7,8 och tidigare i dag 8,2 vad tycker ni är det normalt eller kanske riktigt bra? Mvh Peter

• 7 svar
    • 813 visningar
  25. Started by Jerka,

Missförstå mig rätt, ni har lyckats få mig att inte dra igång mitt nya 576 liters salt. Jag har i min vetgiriga anda läst och läst på detta forum. Jag ville göra allting rätt i rimlighetens namn. Jag har läst böcker, men framförallt läst om era bravader här på forumet. Mitt 150 liters kubakvarium drog jag igång på vinst och förlust... Visst hade jag läst lite men tänkte att det är likadant som i sötvattensforumen...massor av "pekpinnar" hit och dit men egentligen så är det rätt svårt att misslyckas med sötvatten. Det kan man läsa mellan raderna på de flesta sötvattenforum. Här är det skillnad... Folk som verkligen går in stenhårt för det här får dyrbara smällar. Folk som …

• 13 svar
    • 1,8k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.