Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Nu har även jag trillat från söt till salt, eller jag tänkte i alla fall prova på salt! Jag har startat ett mollyhotell á 80 liter som är något modifierat. Nu har LS och städare åkt i karet. Blev tyvärr just nu lite LS eftersom i ena butiken hade de ingen som passade mig och in den andra var det slut. De skulle få in nytt denna vecka eller i början på nästa så då bär det av igen. Hursomhelst är det dags att fira denna milstople med lite bilder. De följer i kronologisk ordning fram till idag. http://i223.photobucket.com/albums/d...3/PICT0061.jpg http://i223.photobucket.com/albums/d...3/PICT0058.jpg http://i223.photobucket.com/albums/d...3/PICT0060.jpg http://i223.photobu…
-
- 3 svar
- 827 visningar
-
-
Har två maskar på en sten som ser ut att göra spindelnät typ. Har sökt lite med hittar ingen info mer än möjligen Ribbon worm?
-
- 3 svar
- 537 visningar
-
-
Tjena igen 😀😀 Har skaffat ett till akvarie som är på gång att startas upp och jag undrar vad länge jag behöver vänta innan jag kan lägga in alla levande sten från mitt mindre akvarie samt allt levande??? Bifogar bild på det nya
-
- 3 svar
- 854 visningar
-
-
Ibland ser man att det står att det är ett saltvattensakvarium. det kan det ju vara om det följer med saltvattensprodukter. men ett akvarium kan man väl annvända både till söt och saltvatten??
-
- 3 svar
- 909 visningar
-
-
Har inte haft några bekymmer med alger eller så än, men nu kanske jag fått början till det. Som ni kan se på bilderna så är sanden lite färgad ut mot glaset men på uppe på ytan har den inte denna färg. Vad är det? Vad är orsaken till det? Hur blir man av med det?
-
- 3 svar
- 719 visningar
-
-
Hej. Mitt Kenya träd har delat sig i tre delar, det har typ lossnat grenar från den. Brukar dom göra så? Bör jag ta ut de delar som lossnat? Den ser i övrigt frisk ut. Tacksam för hjälp. // Johnny
-
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej. Jag skulle vilja köpa en till fisk till mitt Red Sea Reefer 170. Det är två fiskar jag funderar på det är en Yellow Watchman Goby (Cryptocentrus cinctus). Den andra är en Flame Hawkfish (Neocirrhites Armatus) men är tveksam då infon jag har hittat är att den kan vara lite aggressiv och revsäker med försiktighet. Jag kollade på fiskkompabilitet guiden och båda fiskarna verkar gå ihop med det jag har idag. Men tänkte ändå be om tips och råd innan jag ens tänker på att köpa en ny fisk. Idag har jag ett clown par (Ocellaris) och en mandarin (Pterosynchiropus picturatus) Har även 3 LPSer. - Euphyllia Paraancora - Candy Can…
-
-
- 3 svar
- 747 visningar
-
-
Mitt salt har blivit blått ?? Är precis påväg att göra ett vattenbyte och saltet har blivit blått !! kan jag använda det ??
-
-
- 3 svar
- 999 visningar
-
-
Fick tillbaka mitt test från Marinlab. De visade skyhögt fosfat. Mätte samma dag som jag tog vattenprovet för ca 2 veckor sedan. Ingen fosfat. Mäter nu med både hanna-checker och Salifert...båda visar noll. Kan testerna visa 0 om de är för höga? Alla invånare och koraller mår prima utom en och där kommer min andra fråga. Min Pavona har börjat blekna. Har testat den på två olika ställen inget ställe hjälper. NU ställde jag den längre ner i karet för att se om de blir bättre. Någon som har någon ide om vad jag gör fel eller kan göra eller har en som kan ge tips ?
-
-
- 3 svar
- 678 visningar
-
-
jag undrar om det är någon som har en svensk bruksanvisning till saliferts kh test. eller om någon kan förklara hur man gör.
-
- 3 svar
- 924 visningar
-
-
Är det någon som vet vart man kan få tag på lite macroalger? Eller är det någon som har lite att sälja? för jag få f*n inte tag på något av det! /Mvh Tom
-
- 3 svar
- 924 visningar
-
-
Jag har försökt hitta info om vilken eremitkräfta som är lämplig för en nybörjare. Jag har ett RSM130 med korallgrus 1-2mm. Där vill jag ha någon sandvändande och algätande eremitkräfta. Jag har hittat rödbenad, blåbenad och blåbandad eremit men vilken ska jag välja? Den ska dessutom helst lämna mina sniglar ifred.
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag köpte ett begagnat RSM 250 komplett med sten och levande. Nu har karet snart varit uppe i 24h hos mig, då jag är färsk på saltvatten så skulle jag uppskatta en utvärdering utifrån lite bilder jag har tagit! Har tyvärr svårt att få tydliga färger från Iphonen Bild på hela akvariet: Jag har mina misstankar att jag har hel del kalkalger: Vita = dåligt, lila = bra? Har andra saker som också ser tråkigt ut i karet: Det känns som karet inte är så levande helt enkelt. Synpunkter, råd och tips är varmt uppskattat!
-
- 3 svar
- 766 visningar
-
-
Hej. Jag har dessa två skummare, ett köp som är det där klassiska att man köper fast vet egentligen inte vad det är för att man är nybörjare och måste ha sakerna... suck.. jaja dessa två har jag haft nu ett tag. 200 liters kar, vilken? någon som vet nåt om dessa bara av bilden? kartoneng tillhör den vänstra skummaren. Tack å bock thohej
-
- 3 svar
- 710 visningar
-
-
Jag har letat info om detta men inte lyckats. Min undrar är varför det blir så många rörmaskar på ls och bakgrund? I ett av hörnen i akvariet så är det ca 25-30 st små rörmaskar på en yta ca 1,5 dm2. Jag tror dom kallas rörmaskar. Dom är ca 2-3 cm långa och med genomskinligt paraply längst upp. Är dom bra eller dåliga i denna mängd? Finns det någon som äter dom?
-
- 3 svar
- 831 visningar
-
-
Ska ge mig på att installera LED till mitt RSM 250, vilket betyder att lysrampen + fläktarna som blåser på ytan försvinner. Nu behöver jag inte fläktarna mer pga värme utan i så fall för avdunstningens skull. Självklart förstår jag att jag kommer få avdunstning ändå, men inte samma mängd som med hjälp av fläktarna. Saa jag köpa nya fläktarna som blåser på utan eller ska man skippa det?
-
- 3 svar
- 872 visningar
-
-
Hej! Skickade min första vattentest i torsdags till ATI lab och har fått redan idag svar... ni som kan sånt kan hjälpa mig me o kolla lite hur bra/dåligt ligger det till innan jag skickade iväg tog jag lite tester själv hemma..jag tycker inte alls att saliferts tester stämmer.. däremot red sea är ganska ok : KH 8,4 (salifert) ATI 8.06 Ca 480 (salifert) ATI 443.1 Mg 1425 (salifert) ATI 1332 Nitrat 0.5 (red sea) ATI 1.06 fosfat 0.04 (red sea) ATI 0.05 dom testade även Rodi vatten..silikat var lite högt, ny silikatfilter är på väg, hoppas det hjälper.. det kans…
-
-
- 3 svar
- 723 visningar
-
-
Hej! gjorde mitt första NO3 testet idag och det stog 45ppm vilket är allt för högt. Så vill göra ett 20-30L VB skulle det skada? Mvh! Emil PS akvariet är 54L
-
Hej Det här är kanske en liten konstig fråga men jag skulle vilja hitta ett litet saltvattenakvarium att ha på skrivbordet. Är det någon som kan tipsa på följande; 1. Vad är det minst akvarium man kan ha (antal liter) 2. Vilka fiskar är bäst om man har ett litet akvarium Tacksam för svar.
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
TJO jag läser på till ett salt jag skulle vilja vet hur man tar hand om akvariet och hur mycket mer man behöver tänka på jämfört med ett sötvattens akvarium
-
- 3 svar
- 609 visningar
-
-
Finns det någon nytta med att ha luftbubblor i ett saltvattens akvarium? Syresättningen vet jag att hög cirkulation tar hand om. Tänkte om det kan påverkavattenvärdena positivt på något sätt.
-
1: Nu när proteinhinnan är borta behöver jag inte rikta streamern mot ytan för att slå sönder hinnan men behövs det för syresättningen vad jag har förståt verkar det inte vara alla som har den riktat uppåt? 2: När det dunstar vatten på märker jag det på nivån i sumpen eller i huvudkaret eller båda? Så jag vet hur jag ska se hur mycket vatten som dunstat. Jag har en Tunze avrinningsbox.
-
- 3 svar
- 750 visningar
-
-
Hej! Tack för alla svar från förra frågan ang. clownhotell. Har beställt ett nu, undrar en sak om sand och LS. Var köper man bra LS? Är allt samma skit? Sen om sand... vill ha en så vit(ljus) sand som möjligt. Vad ska man ha för någon sand då? Och om man vill ha BLÅTT ljus, går det att ordna på nåt sätt? Blir så skönt ljus i drickat då... Tacksam för svar // Petter Ps. Tjejen min undrar, och jag oxå för den delen, hur gör man när man flyttar på ett stort akvarium med koraller, fiskar, anemoner osv.? Ds.
-
- 3 svar
- 986 visningar
-
-
Hej. Jag har ett 30 liters kar med belysning. Jag har hört att jag ej behöver ha pump utan en streamer eftersom levande stenen funkar som filtrering. Jag har köpt en streamer och salt och levande sand. Vad behöver jag mera ha för uppstart typ något kit med tester osv. Vill gärna ha lite bra tips för att få det till att funka
-
- 3 svar
- 638 visningar
-