Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Pear,

Har precis startat upp ett 240L kar. Då tekniken är dyr så har jag ingen osmos. Ersätter nu dunstat vatten med granvatten, skall jag ha något vattenberedningsmedel i kranvattnet? Skall jag förbereda kranvattnet på något sätt? Osmos kommer senare. Obs! Skall köra Fish Only. /Peter

• 3 svar
    • 959 visningar
  2. Started by Tizy,

Kan ni inte ta kort å lägga ut så man ser hur ni har gjort

• 0 svar
    • 959 visningar
  3. Started by Pelle79,

Hej sitter här och planerar sen en tid tillbaka att börja med saltvatten. När det gäller kar så har jag bestämt mig för ett Juwel rio 240 L med möbel , sump kommer jag att ha men vet inte hur stor. Kom gärna med förslag, En vän till mig erbjöd att sälja sin Ati bm 200, är denna för stor och krafig? Sen ljus, så tänkte jag använda Juwels original led 2x54w och helialux 54W detta borde väl räcka till för att ha gott om koraller och fisk. Pär

• Gilla
    • 8 svar
    • 959 visningar
  4. Started by ExCeed,

Dåså, då har man fyllt på vatten och saltat under veckan. Idag bar det av till Akvarieleasing och köpte sten, slutede på runda 45 kilo; fan va mycket och framför allt dyrt tänkte jag, men efter att man hållit på att stapla stenen i karet, visade det sig att det ine var så djävla mycket... I alla fall, otålig som jag är, sitter jag nu med ficklampa i mörkret och kikar och har redan sett lite kräftdjur och tom en liten, liten sjöstjärna, den är runt 5mm. Ska införskaffa korall sand för att förfina båtten under veckan. dock har jag en fråga; fick med mig en flaska Denitrol och undrar hur länge jag ska vänta med att hälla i denna bakteriekultur. Har inte fått hem skummaren …

• 7 svar
    • 959 visningar
  5. Started by kimett,

Har nyligen införskaffat mig ett begagnat 375 liters alu ramakvarie med bänk belysning och 2 st fluval 4 som följde med. Har läst diverse trådar, guider, sidor etc de senaste månaderna och börjar klarna lite vad jag vill få till. Med det har några frågor uppkommit. Bortsett från ordentlig skrubbning och silikoninpackning av aluminiumet samt en skyddande bottenplatta för säkerhets skull så tänkte jagbygga mig en intern sump/avrinning till en början och där placera fluvalerna troligtvis fyllda med LS, avdelningen blir no ca 20 cm för att lätt ska gå att komma åt vad som hamnar i den. Rampen till detta är 4x36W T8 lysrör ej köpta ännu, denna ska också byggas om lite för att…

• 4 svar
    • 958 visningar
  6. Started by röris,

hej har inget saltkar idag men letar då är frågan vad skall man ha e sugen på något från 100 till 250 sen rasar nog golvet :-) hittade ett nytt bouyd....tror jag de heter nytt till bra pris men är det ett ok kar ? eller vad skall man köpa tittat på rms samt pergula tror jag de heter hade vart glad om man fick några tips för detta är en djungel med allt man skall tänka på

• 8 svar
    • 958 visningar
  7. Started by krickolina74,

Jag var i veckan och köpte några stenkoralls fraggar (10 st) "på köpet" fick jag några väldigt små och dom satte jag på en egen sten tillsammans men nu börjar jag att fundera.... vet ju att dom avsöndrar nässelgift och man måste sätta dom en bit ifrån varandra och jag tror inte dom små var av samma sort, nu på kvällen såg jag att en av fraggarna hade släppt ifrån sig en liten "tråd" som satt sig fast på några av dom andra småttingarna... vad tror ni ska jag lossa dom ( dom sitter i en bit Fauna Marin korallim som jag satt fast på stenen) och sätta dom separat, eller?? Han som jag köpte dom av hade haft lite problem med ljuset på senaste tiden så därför var alla samma fär…

• 3 svar
    • 958 visningar
  8. Started by ungsgard,

Har fatt ett saltvattens akvarium av ngr som flyttade o ej hade plats langre. det finns sma havstulpaner och 3 "nemo". Bor pa Mallorca och den tidigare agaren fyllde pa nytt vatten fran havet ca 1 ggr/manad. Maste sa klart varma H2o till ratt temp forst. - Kan man aven lagga i typ havsborrar ellr sa fran havet med mina 3 Nemo? - Akvariet har ett ytterfilter - Eheim 440 lit, och ett som blaser luft genom en "sockerbit" -prodac airprofesional 360. Den senare, som ar som en liten lada som star bredvid akvariet later valdigt mkt av vibrationerna. Undrar om man kan stanga av den pa natten eftersom den inte renar vattnet utan "bara" syresatter det. Skulle firrarna ma daligt av…

• 3 svar
    • 958 visningar
  9. Started by kvalle,

håller på med ett saltvaten akvarium har rullat med fisk som gåttbort och finns kvar i;)(på grund av tempen i sommras men detär någe annat..) hur som, det har rullat i ca6månader. och nu(den 2011-09-3) har jag lagt i ca 3,55kg LS i mitt 60L akvarium med skummare och vanligt skumgummi filter eller vad heter. med 2 clowner 1 räka 1blå 1 röd erimit 1 snigel 2 blåkinds gobi salt ca1,024 temp 24-25grader efter stenen så steg nitrit och nitrtat gör ca 10% vatten byten dagligen för att förska hålla nera värderna. nån som vet ungefär hur länge detta kommer fortgå? eller något annat tips..

10. om man skulle ha ett saltvattensakvarium för västkustsfiskar och byter vatten med nytt havsvatten ibland.. hur ofta ska man göra det för att slippa en massa tillsatser om man ex har några nakensnäckor, svart smörbult, sjöstjärna+ lite alger och nässeldjur???

• 4 svar
    • 957 visningar
  11. Started by anders80,

Hej, har börjat fått smak för saltvattensakvarium, å sitter just nu å letar information om det på nätet, men det enda jag inte lyckats å hitta är om det finns någon akvarieaffär runt Norrköpingstrakten som säljer allt till saltvattensakvarier, har sysslat en del genom åren med sötvattensfiskar (ciklider, guldfiskar tetror, ja dom vanligaste akvariefiskarna) men vill starta upp ett saltvattensakvarium. Så min fråga är är de någon som vet om nån affär i näheten av Norrköping som säljer saltvattensprylar å fiskar?

• 2 svar
    • 957 visningar
  12. Started by Henrik dahlström,

Hej allihopa Tänkte dra i lite kolkälla men blir inte klok på informationen på burken om dosering och vad länge det kan vara i 350 liters red Sea Mvh Henrik Dahlström

13. Started by Matz Karlsén,

Hej jag är ny på det här forumet och har för tillfället sju kar med enbart Tanganyika. Men jag har tänkt att starta upp ett 312-liter saltkar. Jag hade tänkt att ha enbart fiskar till en början. Vad behöver jag? Jag har ett ytterfilter eheim 2215 och två cirkulationspumpar med filtermatta som sammanlagt ger en cirkulation på 3000liter/timmen skulle jag kunna använda det? Och sen till belysningen om man bara har fiskar kan det då räcka med T8-rör och hur många i såfall? Sen har jag förstått att man behöver en proteinskummare. Har ni förslag på någon billig och bra? Vilka fiskar skulle man kunna ha?

• 1 svar
    • 956 visningar
  14. Jag är väldigt grön inom denna typ av vatten så är där någon som vill hjäpa mig med detta?=) min salt nivå är ok enlgt rekomendationer o inget nitrat eller nitrit,har LS o korallsand,karet har varit igång cirka 1vecka nu! det är kul o intressant med all ny info inom detta område!

• 5 svar
    • 956 visningar
  15. Started by Jaonas,

Mina två clownfiskar har nu äntligen slagit sig till ro och bestämt sig för en bostad. Det blev min läderkorall (stor svampformad, vet iget namn tyvärr). Tråkiga är ju dock att korallen har aldrig polyperna framme längre, hur brukar detta fungera? Sett flera clownfiskar i andra akvarium med exakt samma mjukkoraller med polyperna ute. Är detta något korallen kan vänja sig vid eller hur fungerar det?

• 3 svar
    • 956 visningar
  16. Started by pettabaj,

Hej, ska till Stockholm snart och ska då besöka några affärer som säljer saltvattensfiskar. Kan någon vänlig själ ge mig namn och gärna adress till dom bästa.... // Mvh Petter

• 3 svar
    • 956 visningar
  17. Started by Batty,

vad kan detta vara för en gynnare? och skall han leva eller dö?

• 5 svar
    • 955 visningar
  18. Started by Gnarkill,

När man skall fragga av en sinulara är det bara att klippa av en av grenarna som växer från den stora stammen då???

• 2 svar
    • 955 visningar
  19. Started by H8RED,

Hello. Är det någon som vet vad detta är? Har tidigare gått i sötvatten som lite extra grogrund för nitrifikationsbakterier. Fråga 1. Kan jag ha den i saltvattenburken som ett komplement till ls eller innehåller den något mindre bra typ kisel mm? (Tänkte använda den som bas att bygga på). Fråga 2. kan man under den första tiden under uppstarten köra med sämre belysning typ 2 x 18 w 10000 k t8 i ett 100 liters 40 högt akvarium? (tills mh införskaffas efter någon månad) Fråga 3. Räcker 10 ggr cirkulation under uppstart? (Endast ls). Tacksam för svar / Jocke.

• 3 svar
    • 955 visningar
  20. Started by Nille83,

Har inhandlat. NO2, No3 och PO4. Jag greppar vad NO2 och NO3 är, men vad är PO4? och behöver jag fler tester nu i början?

• 7 svar
    • 955 visningar
  21. Tjenare! Vill jag uppgradera ljuset i mitt juwel lido 120 liter. Vill göra detta för att få mina koraller att växa lite. så nu undrar jag vad ni skulle rekommendera att göra utan att det kostar allt för mycket?=) hoppas ni kan hjälpa mig mvh /Wigge

• 0 svar
    • 954 visningar
  22. Started by port513,

Tjipp! Som så många andra så kommer jag utöka min akvariedel med ett något större. Jag har en idé om att till det stora hela köra vågmaskin i detta typ Tunze wavebox, räcker det med sådan här eller ska man ändå sätta streamerpumpar? Karet blir någonstans från 200L och uppåt. /Henke

• 5 svar
    • 954 visningar
  23. Started by Johnny Tveit,

Hej. Jag undrar vad den rörliknande saken är samt det som är spindelvävsliknande? Mvh Johnny

24. Started by RobinAnd3rsson,

Har sett att några häller i en liten mängd vodka i sitt akvarium. Varför gör man de? Måste man? Mitt akvarie e på 140 l om man då måste hur mycket ska jag hälla i o hur ofta? MVH Robin

• 1 svar
    • 953 visningar
  25. Started by san_miguel,

Hej. Ska man ha bara levande sand eller kan man blanda med "död"sand? Mvh Mikael

• 5 svar
    • 953 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.