Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Hej nu har jag beställt en Aquamedic miniflotor och 2 Projekt PJP pumpar á 680 L/H... Jag ska använda det till ett 112 liters akvarium. Låter det bra ? Till akvariet är där en heltäckande ramp av plast med hållare för 2 lysrör.. Kan jag behålla rampen, eller är det risk för något ? Och kan jag använda ett vanligt vitt lysrör och ett blårött ?
-
- 0 svar
- 919 visningar
-
-
Hej. Ska man ha bara levande sand eller kan man blanda med "död"sand? Mvh Mikael
-
- 5 svar
- 919 visningar
-
-
Jag startade för ca 6 veckor sedan upp ett saltvattenkar för första gången i mitt liv, det är ett Red Sea Reefer 450. Jag har redan verkligen fastnat för denna underbara hobby och försöker suga i mig all information jag bara kan (har läst 4 böcker nu). Detta forum är en veritabel guldgruva för mig som nybörjare, men jag är inte så van med forum så om jag gör något fel får ni gärna tala om det för mig. Nu har jag haft 10kg levande sten i karet ca 4 veckor och väntar tålmodigt på att Triton skall få hem mina resterande 30kg. Min plan är att det skall få stå tills slutet av oktober så att jag slipper försöka få någon att göra annat än att fylla på …
-
-
- 5 svar
- 919 visningar
-
-
Vad tror ni om det skulle det fungera? och var är dom billigast att beställa ??? eller köpa i Göteborg med omnejd ?
-
- 1 svar
- 919 visningar
-
-
om man skulle ha ett saltvattensakvarium för västkustsfiskar och byter vatten med nytt havsvatten ibland.. hur ofta ska man göra det för att slippa en massa tillsatser om man ex har några nakensnäckor, svart smörbult, sjöstjärna+ lite alger och nässeldjur???
-
- 4 svar
- 918 visningar
-
-
jag kommer ha dubbla ytavrningsboxar. och jag undrar rördragningen under akvariet ner till sumpen. spelar de nån roll om det är olika längd på rören? eller ska ja försöka att få lika långa rör?
-
- 4 svar
- 918 visningar
-
-
Hello. Håller just nu på att köpa in grejer till min uppstart av mitt 150 liters kar. och då kommer det givetvis upp lite frågor längst vägen. Hur mycket salt ska man ha per liter i vatten och vart kan man köpa en salthaltsmätare? Ska man fylla på allt "osmos" vatten först och sen blanda saltet direkt i karet? Hur länge ska det stå med Levande sand och sten innan jag kan fylla på med lite invånare? och vad ska jag ha för djur som "gör rent" i akvariet? Många frågor på en gång där.. Hoppas ni kan hjälpa mig Simma lungt! Mvh: Putte
-
- 5 svar
- 918 visningar
-
-
Sen jag bytte till LED- belysning har jag fått riktigt mycket problem med alger, Razor maxspect 160w 16000K. Har kört med LED i ca 6 månader ny och får inte rätt på algerna. Idag kör jag program som kör 80% styrka i 5 timmar för att sedan dimmas ner. Kör lika mycket blått som vitt ljus i inställningarna. Någon som kör på något annat sätt med sin belysning? Och kan jag köra 80% blått och 30% vitt ljus t.ex? Har blandat med koraller och lite fisk.
-
- 1 svar
- 917 visningar
-
-
Hej på er, Har haft lite olika fiskar och akvarium genom åren, mest diskus på slutet men inte sysslat med saltvatten. Iallafall, jag har fått chansen att köpa ett begagnat 720 liters saltvattenskar med måtten L160xD75xH60 med ramp osv. Just nu är det inte i drift, så kan inte se om att fungerar till riktigt bra pengar. Där finns en ramp, denna lyser ju. En Akvastabil LED något. 140cm lång x 3st Ledarmaturer. Sen finns det en sump med skummare, 2x pumpar, 2x filter och vatten-påfyllare. Allt är ju ganska saltigt så man kommer ju att behöva rengöra det. Karet har varit ombyggd lite, ändrad avrinning (Lägr…
-
- 8 svar
- 917 visningar
-
-
hur mycke flöde kommer ja få genom mina rör i mitt ytavrnings system? 25mm rör. 2st 90¤ böjar. kommer ha två boxar. ett i varje bakre hörn
-
- 4 svar
- 917 visningar
-
-
Tjohej! Jag tänkte bara slänga upp en fråga och höra hur ni har löst det med karantän? Jag såg just ett förslag på att man avskärmar en del av sumpen till karantän - antar att det är ett slutet fack utan kontakt med övriga akvariet... . Hur som helst. Jag har ännu ingen praktisk erfarenhet av saltvatten, utan är sedan ett halvår tillbaka i studeringsfasen. Räknar med att ha förutsättningarna att gå igång på riktigt om ca. 3 månader. Hur ser era karantäner ut? Vilken teknik har ni? Vilken inredning? Hur stora? Bilder? Tack på förhand/ Johan
-
- 1 svar
- 917 visningar
-
-
Skulle behövt lite tips/råd då jag kommer behöva byta kar och placering för lite olika anledningar och ha så tills vidare. Har idag ett 420l med sump och allt levande skall över i ett 1000liters oborrat brevid under obestämd tid. Månader troligen. Har lite funderingar runt hur det ska funka rent praktiskt med skummare och reaktorer som jag idag har. Kommer troligen bara utnyttja 35-40 cm av höjden på karet. Att fylla 70 cm höjd är onödigt tycker jag i detta läge. Vad kan jag ställa dessa på för att få upp höjden? Tror ni jag klarar mig utan skiljevägg eller räcker det med fragraster för att hålla levande borta från insug från pumpar då dessa kommer placeras i en kortsids…
-
- 2 svar
- 916 visningar
-
-
Tjenare Nu har Nano akvariet varit igång i exakt två dygn. Har bara LS så länge ska jag ta på ljuset nu? I så fall hur länge? Hur mkt ska man öka per vecka? Tackar för alla svar!
-
- 3 svar
- 916 visningar
-
-
Hej, Noterade tyvärr att jag hade aefw på mina två acropora kolonier. Jag bestämde mig för att göra mig av med dem eftersom jag bara hade två och detta verkar vara väldigt svårt att bli av med. Jag har två acropora fraggar kvar som står på en fragghylla. Nu vill jag köpa nya acropora för att ersätta de gamla. Hur länge behöver jag vänta för att vara säker på att aefw är borta och att fraggarna ej är infesterade? Mvh Dennis
-
- 7 svar
- 916 visningar
-
-
Dåså, då har man fyllt på vatten och saltat under veckan. Idag bar det av till Akvarieleasing och köpte sten, slutede på runda 45 kilo; fan va mycket och framför allt dyrt tänkte jag, men efter att man hållit på att stapla stenen i karet, visade det sig att det ine var så djävla mycket... I alla fall, otålig som jag är, sitter jag nu med ficklampa i mörkret och kikar och har redan sett lite kräftdjur och tom en liten, liten sjöstjärna, den är runt 5mm. Ska införskaffa korall sand för att förfina båtten under veckan. dock har jag en fråga; fick med mig en flaska Denitrol och undrar hur länge jag ska vänta med att hälla i denna bakteriekultur. Har inte fått hem skummaren …
-
- 7 svar
- 916 visningar
-
-
Har nyligen införskaffat mig ett begagnat 375 liters alu ramakvarie med bänk belysning och 2 st fluval 4 som följde med. Har läst diverse trådar, guider, sidor etc de senaste månaderna och börjar klarna lite vad jag vill få till. Med det har några frågor uppkommit. Bortsett från ordentlig skrubbning och silikoninpackning av aluminiumet samt en skyddande bottenplatta för säkerhets skull så tänkte jagbygga mig en intern sump/avrinning till en början och där placera fluvalerna troligtvis fyllda med LS, avdelningen blir no ca 20 cm för att lätt ska gå att komma åt vad som hamnar i den. Rampen till detta är 4x36W T8 lysrör ej köpta ännu, denna ska också byggas om lite för att…
-
- 4 svar
- 915 visningar
-
-
Vilka preparat ska man köpa när man startar akvariumet, vad behövs? bra att ha så att säga? Vore tacksam för svar.
-
- 5 svar
- 915 visningar
-
-
Hi, I am trying to carry on with my delayed setup and now I am struggling with the this. The bulkhead from the overflow box itself is fine and not leaking after filling the overflow with water for few days. I filled the aquarium with tap water for leak test and no leaks from the fittings below the bulkhead until i start closing the gate valve (diaphragm valve) then water will start leaking from the joint socket where its connected to the bulkhead. I tightened it with hand and did not use excessive force to tight it. I tried again after applying teflon tape to the bulkhead and still seeing drops leaking after I close the gate valve I…
-
-
- 4 svar
- 915 visningar
-
-
Hej Vi har lite problem med vissa av våra koraller. Det är främst en achantestrea som verkar tackla av och många polyper har dött. Började mata den regelbundet men blev en liten förbättring för att sedan börja tyna bort igen. Sen är det den som ni ser på bilden, den har varit fin men inte haft några vita toppar som att den skall växa. Vi har haft lite problem med fosfat som varit nollat men nu är det bättre då vi slutat med Nopox dock är nitrat lite högt. Korallen har väldigt snabbt börjat bli vitare och vitare uppifrån och ner. Vad kan detta bero på? Vi kör med osmosvatten samt tillsätter endast KH nu. Bifogar bild på den senaste mätningen. …
-
- 8 svar
- 915 visningar
-
-
Har inhandlat. NO2, No3 och PO4. Jag greppar vad NO2 och NO3 är, men vad är PO4? och behöver jag fler tester nu i början?
-
- 7 svar
- 915 visningar
-
-
blir inte botten på akvariumet försvagat när man borrar upp 1-2 hål till sumpen. eller det har ingen betydelse?
-
- 0 svar
- 915 visningar
-
-
Jag har alltid använt mig av Salifert´s tester innan. Men så blev jag "pålurad" detta testat från Red Sea No3 och Po4. Salifert´s tester har jag alltid tyckt va lätta att köra med. Men för första gången förstår jag inget och då gäller det märket Red Sea. Jag får inte rätt på färgerna (jag är inte färgblind) jag har kört testet i vitt ljus som står på förpackningen. Man ska fylla upp 2 flaskor och sätta i en behållare. en med enbart vatten och den andra man tillsatserna. Sen står det "titta ner i båda flaskorna uppifrån och rotera färgskivan tills den närmaste möjliga färgen uppnåtts mellan de båda flaskorna". Jag kollar och kollar, men jag förstår inte vad flaska 2 fyl…
-
- 9 svar
- 915 visningar
-
-
Det är inte min första saltburk men min första FO burk Har planer på att sätta upp en fish only tank på 540 liter. Funderar lite på det här med tekniken runt det hela. Utan LS är det väl rätt svårt att hålla låga fosfat och nitrat nivåer får man förmoda. Blir det till att göra stora veckovisa vattenbyten a'la hårdbelastat sötvatten? Kan man köra 50kg LS och hoppas det räcker? Eller är det andra metoder som gäller, typ Eheim ytterfilter och dyl (har rätt mkt såna prylar)? Tänkte även ev. köra med ytavrinning ner i en sump med en eller ett par skummare. Vad har ni för erfarenheter av dyl. lösningar?
-
- 1 svar
- 914 visningar
-
-
Det ser ut som en av mina koraller har flyttat på sig. Den ömsade skinn för någon dag sedan och idag hade den flyttat på sig. Alla värden i karet är bra. Smm man ser på bilden så är där rester från korallen uppe på stenen. Kan koraller flytta på sig? Eller vad händer?
-
- 0 svar
- 914 visningar
-
-
Hello! Vet nån vad för sorts syresten man ska ha till en Miniflotor skummare? /Putte
-
- 4 svar
- 913 visningar
-