Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
på inrådan av en handlar köpte ja bara en glödlampa till min 250w Mh armatur o väntar me lysrör tills koraller o andra djur ska i. e de bra? eller snare duger de tillsvidare? hur många timmar om dan ska lampan stå på? så akvariet mår bra men inte algerna=)
-
- 5 svar
- 887 visningar
-
-
Har installerat ett lysrör till i karet (T5). Hade bara blåa lysrör hemma så slängde i det, tyckte faktiskt det blev ganska snyggt. Men nu är inte karet bara för mig utan för korallerna/fiskarna också. Har 3 blåa nu á 54w och 1 vitt á 54w. Vad säger korallerna om detta? Eller ska jag ta och köpa ett vitt till? Har 1 anemon, 2 skivor, 2 mjuka och 1 sten.
-
- 2 svar
- 887 visningar
-
-
Behöver lite råd ång en doserings pump. Just nu dosersr jag med sprutor dagligen men känner att en pump skulle underlätta betydligt. Så en pump på 4 kanaler har jag tänkt mig. Så vilka är bra och vilket pris är rimligt? Tack på förhand. Johan B
-
-
- 7 svar
- 887 visningar
-
-
Så jag har nu börjat fundera på att köra biopellets då jag efter införskaffandet av nytt nitrattest (litade inte på det gamla av redsea märke) märkte att jag har rätt ordentligt högt i nitrat. kan börja med att säga att jag har ett rsm med en tunze skummare och mediarack Frågan är då Vart är bästa platsen att placera en biopellets reaktor det kan möjligtvis finnas plats i "sump" delen beroende lite på hur den ser ut (hade tänkt att bygga en egen dock) detta känns dock som om det lätt kan bli trångt. Har någon byggt en sådan och satt den innanför såg att tex marko satte en reaktor gjord av en 50cl pet i sumpen på sitt rsm dock så känns inte detta optimalt då jag tror att a…
-
- 3 svar
- 887 visningar
-
-
Var köper man Red Sea MAX C250 för bästa pris? Skulle bli Tacksam för tips.
-
- 1 svar
- 886 visningar
-
-
Jag läste för ett tag sen en tråd här där någon frågade om metallhalogen strålning och småbarn, nu när jag vill läsa det igen så hittar jag inte tråden!Hjälp..(Jag ska få mitt första barn i april och man är ju lite orolig.) Jag har precis köpt en begagnad 250w MH armatur och vill inte utsätta bebisen för skadlig strålning...
-
- 4 svar
- 886 visningar
-
-
Halloj! Jag har länge sneglat på att skaffa mig ett saltvattensakvarium. Har 0 erfarenhet. Haft sötvattensakvarium förut, men det var länge sedan. Bor i en etta på 50kvm, så något lagom stort hit vore kul! Som hobby verkar det nice tycker jag! Har ni några sköna rekommendationer? Vilken typ, märke bör jag köpa. Och vilka fiskar bör jag satsa på? Budgeten är inget jätteproblem, kan tänka mig lägga några kronor!
-
- 5 svar
- 885 visningar
-
-
Jaha, då var det dags för mig att börja med denna dyra hobby. Så söker just för tillfället personer från gbg, som man kan få smita in hos hemma och titta på deras lösningar och se vad de har för något. Själv har jag planerat något väldigt enkelt: Ingen sump. Antingen en påhängs eller intern skummare. Ett par pumpar. Osmos (med silikat). och lite bättre ljus än jag har nu, börjar dock med detta ljuset innan det kommer några mer ljuskrävande invånare. Kommer göra om mitt för tillfället sötvattenskar som är riktigt gammalt och slitet och ska bara bo kvar i denna lägenhet 2-3 år till, så tänkte försöka hålla ner kostnaderna och sedan göra något "ordentligt" på ca 1000l när ja…
-
- 1 svar
- 885 visningar
-
-
Hej. Undrar som rubriken beskriver. Har fått som en oljeliknande film på ytan i mitt akvarie. Vad kan det vara? tacksam för svar. Mvh Johnny
-
-
- 9 svar
- 885 visningar
-
-
Hej hå Andrée här Är ny inom salt har haft sötvattens sällskap akvarium i många år. En kompis fråga mig om jag vill ha ett saltvattensakvarium hans, far skulle flytta till ett äldre boende. Så vipps så fick jag ett 140l + en massa fisk koraller.. Sen fråga jag han jaha hur sköter jag ett saltvattens akvarium nu då.. ge dom matt fyll på dunstat vatten och kolla saltet en gång i månaden... Gick bra i en vecka sen börja först några koraler dö sen några fiskar http://se.reeflex.net/tiere/2710_Neoniphon_marianus.htm http://se.reeflex.net/tiere/2_Amphiprion_clarkii.htm http://se.reeflex.net/tiere/518_Zebrasoma_velifer.htm http://se.reeflex.net/tiere/107_Dascyl…
-
- 2 svar
- 884 visningar
-
-
Hejsan. köpte i lördags en fin bubbbelkorall på Akvarieleasing och den har inte visat några problem. Men nu när jag kom hem från jobbet, är den helt ihopdragen, vilket den normalt bara är på natten! Hur är det med min lilla korall? Vad är fel?! alla värden ser bra ut osv
-
Hej alla! Tänkte testa detta till en uppstart. Är ett nano refugium. Någon som testat den? http://www.ebay.com/itm/262450042522?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
-
- 0 svar
- 884 visningar
-
-
jag är ju helt ny inom detta nästan hade en kub för 25 år sedan som slutade med en vansinnig hyresvärd..... Jag undrar om någon kan hjälpa min med svar det satt på stenen som var med karet jag köptepå förhand Tony...
-
- 5 svar
- 883 visningar
-
-
Hej jag har hittat den mask eller vad det är i mitt kar, jag kunde plocka upp den men jag såg att det fanns 2 till vet ni vad det är? ska jag lämna den eller ta bort , den är runt 7cm nästan mörk orange Ursäkta lite dålig bild
-
- 2 svar
- 883 visningar
-
-
Hej igen... Jag är lite osäkert om hur många watt mh lampa behöver jag till min kar?
-
- 7 svar
- 883 visningar
-
-
Hej! Här kommer en fråga ifrån en nybörjare (14 dagar) vet inte om detta är ett problem eller högst normalt, nämligen på kvällen mäter jag med en digital PH mätare "Hana" den visar då 7,8 och tidigare i dag 8,2 vad tycker ni är det normalt eller kanske riktigt bra? Mvh Peter
-
- 7 svar
- 883 visningar
-
-
Vilket är bäst när man ska slå ut vissa sjukdomar och bakterier ? Jag har både ozon till skummaren och ett deltec uvc, men funderar på om det är overkill att sitta på båda pjäserna ?
-
- 2 svar
- 883 visningar
-
-
tjenare!=) Har precis Snubblat in i hobbyn så är inte så kunnig om saltvattensakvarium och dess innehåll(är inte så kunnig överhuvudtaget om akvarium). men har haft det igång i ett par veckor nu och det verkar fungera bra och allt mår bra och så. jag har ett litet nano kar på 32 liter med 2 clownfiskar och en räka. och nu är det så här att jag skulle vilja ha en anemon till mina 2 clownfiskar, men eftersom dem är så svårskötta så undrar jag om det finns någon mer lätthanterlig liknelse till anemonen som min clowner kan tyckas gilla? Så jag tänkte att jag frågar er lite mer erfarna vad ni tror passar bra till det jag söker. Skicka gärna bilder på det ni tror kan passa(ing…
-
- 6 svar
- 882 visningar
-
-
hej jag har 2 st sånna här som växer är det nån som vet vad det är , är det nåt man vill behålla eller ska ta bort ??
-
- 4 svar
- 882 visningar
-
-
Hej Hej! Ja, jag har gått och velat länge nu om ett nytt försök med saltvattensakvarium och nu smällde det. Nån gång i denna veckan var jag på Familia som ett varuhus heter i Hyllinge och köpte en påse på 4kg salt från Red Sea. Akvariet är som det står i rubriken bara på 45 liter vilket inte är så stort! Det jag har gjort är att jag har byggt lite i akvariet. Jag har en skummare som jag hade till ett 240 liters som jag har kapat så den passar i mitt lilla akvarie. Sen så har jag satt en klippvägg gjord i frigolit som delar en bit av akvariet där jag ska gömma min cirkulations pump från Aquael som pumpar ca 1100l/h och min skummare. Jag tänkte inte på några stora saker i m…
-
- 1 svar
- 882 visningar
-
-
-
så VAR VI äntligen på gång igen. Minna djupaste ursäkter för min frånvaro denna tid. men det kändes inte rätt att tjata vidare då jag var tvungen att lägga allt salt åt sidan & jag har också haft det lite besvärligt i livet i almenhet MEN som sagt då var vi igång igen SAMMA burk Samma lev. osv (beräknad lev på grund av värme ) Maj -Jun 40-50 kg (lite öppet för närvarande MEN det lutar mot 50 ) Levande sten Salt MYCKET bra STOR Skummare ( som kommer vara i akvariet ) ytavsug (som jag kommer koppla till en fluval 202 utefilter med Korralgrus som bio filter ) cirkulationspumpar (10 % av burken ) samt kommer äv…
-
- 4 svar
- 882 visningar
-
-
Har rätt höga värden av fosfat, vattenbyten hjälper inte, iallafall inte dom 20 litrarna i veckan som jag byter. Jag kör med oceanakvariums Revdos och jag har 2 kanaler kvar, kan man köra nopox i en av kanalerna, eller är det lite riskfyllt? Finns det annat man kan dosera för att hålla nivån nere?
-
Jag tänkte fråga om någon kan ge mig förslag på någon fredlig fisk som jag kan utöka med i mitt kar. Dessa fiskar har jag idag i mitt kar, en N. Magnifica & tre A. Ocellaris. Magnifican är ganska skygg och därför vill jag ha någon lugn fisk. Tänkte köpa en Mandarin också så småningom. Tar tacksamt emot lite förslag.
-
- 5 svar
- 881 visningar
-
-
Hejsan Har precis varit och hämtat färdig blandadt saltvatten och köpte även med mig levande sten. Jag antar att vattnet måste komma upp i rätt temperatur innan jag lägger i levande stenen? MVH
-
- 1 svar
- 881 visningar
-