Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Blodapelsin,

Hej Hej, är ny här på forumet (va snäll mot mig ) Ska inom kort flytta hemifrån till min egen lägenhet, så kommer flytta ifrån vårt akvarium... Funderar nu starkt på att starta ett saltvattenskar, min dröm inom akvarievärlden har alltid varit att ha en Drakfisk (Pterois volitans). Har ingen erfarenhet av slatvatten (men har skött sötvattenskar i många år). Så undrar om det ens är något att sikta på. Har suttit och läst lite på sistone och kommit fram till att jag behöver ett 400L+ till en fullvuxen Volitans, vilket låter lite stort så har funderat lite på en dvärgdrake också (Dendrochirus brachypterus eller Dendrochirus zebra) som bara verkar behöva 120L+. De saker jag…

2. Started by magnus1982,

hör på folket här att 10% i veckan , 20% i månaden osv... jag har ett 58 liters clownhotell ocha har bytat 10 liter i veckan, vilket är cirka 17 % då =) är det för mycket och är det mer nackdelar att byta så mycket än fördelar? mvh mange

• 2 svar
    • 951 visningar
  3. Started by Jensan72,

När ska vi börja med vattenbyten - Har varit igång i över 4 veckor nu. Inga koraller eller så, endast 2 st Amphiprion ocellaris 2 st Lysmata Amboinensis 1 st Calcinus elegans (Eremitkräfta) 1 st Ciliopagurus Strigatus - Rödbenad Eremitkräfta 1 st Clibanarius Tricolor - Blåbenad eremit 5 st Turbosniglar

• 4 svar
    • 933 visningar
  4. Started by Nlu-,

Nu börjar det arta sig sakta men säkert, vart igång ca en månad nu. Mer koraller + fisk kommer nästa vecka : )

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by per-åke,

Hej mitt namn är Per-Åke och är ny här på forumet. För första gången i mitt liv skall jag prova om jag kan fixa att driva ett saltvattenskar. Lördagen den 26/1 var jag och köpte ett begagnat 125L juwel akvarie med tillbehör på ciklidhuset i lerum. Det som följde med var följande:kar med mått 80x35x45 I akvariet satt en snygg bakgrund av märket back to nature. En 1000 liters pump och en 2800 liters. En skummare (tror det är en aqua medic) hur som helst är det en enklare variant som drivs av en liten luftpump med en syresten som är av trä, skummaren är ca:40 cm hög. Ljusrramp med 3 st vita t5 rör och ett blått rör (24 watt). Doppvärmare 150 w. På lördag kväll fyllde jag upp…

• 25 svar
    • 2,9k visningar
  6. Started by Nlu-,

Hej! Är ny här och ytterligare en nybörjare som skaffat en clownhotell. Har haft igång det i lite mer än 3 veckor. Mitt stora problem är alla dessa microbubblor, hur blir jag av med dem? Och så har jag tänkt att köpa en extra pump, men vilken ska jag köpa? //Niklas

• 4 svar
    • 916 visningar
  7. Started by magnus1982,

en av mina emeriter har nu lämnat mig. tänkte höra varför detta händer.. vad är den vanligaste orsaken. kvar låg bara ett tomt skal. mvh mange

• 1 svar
    • 687 visningar
  8. Started by port513,

Tjipp! Som så många andra så kommer jag utöka min akvariedel med ett något större. Jag har en idé om att till det stora hela köra vågmaskin i detta typ Tunze wavebox, räcker det med sådan här eller ska man ändå sätta streamerpumpar? Karet blir någonstans från 200L och uppåt. /Henke

• 5 svar
    • 853 visningar
  9. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

hej jag har fått vita alger eller vita fläckar på mina rosa alger med vit gelé aktig ämne på sidorna,och fläkarna växer. vad det kan vara?

• 3 svar
    • 985 visningar
  10. Started by magnus1982,

koraller smutsar inte ner, det gör fiskar. men hur belastar sniglar, eremiter, räkor osv karet?? har bara ett 58 liters clownhotell, så är begränsad så måste därför välja lite favoriter fan nu förstår jag var folk menar att man ångrar sig, jag får nog köra ett kar till som är större snart pengar pengar pengar, och tjejen är redan trött på det, he he men dem skryter gärna inför sina vänner om karet ,

• 6 svar
    • 1k visningar
  11. Started by Marineman,

Jag köpte en korankejsare i Torsdags. I början så verkade den trivas,men nu gömmer den sig bara bland stenarna och kommer fram allt mer sällan. Kan även nämna att jag har 2 clowner och en sandvändare i karet och de verkar inte jaga honom. Vad beror hans skygga beteende på?

• 18 svar
    • 1,8k visningar
  12. Started by Mattias Malmö,

Igår var det dag 22 med LS i karet och en del smuts har börjat bildas, samt lite mörkbruna ”luddtoppar” på vissa stenar – tror det kan vara kiselalger men det är inte så mycket så det är helt lätt att se hur det ser ut. Vattenvärdena har sjunkit till nån slags acceptabel nivå, tycker Saliferts tester är lite svåra att jobba med – ofta blir det nån nyans som man inte tycker passar in alls i färgskalan, men ungefär så här är det nu i karet: Nitrit: Lite mindre än 0,1, kanske så lite som 0,05. Nitrat: runt 5 Fosfat: Lite mer är 0,03, kanske runt 0,05 Köpte 3 pyttesmå blåbenade eremiter igår för att se om de städar runt nåt – de är typ 1 cm långa. Och en liten turbosnäcka. Ve…

• 2 svar
    • 558 visningar
  13. Started by magnus1982,

om det nu är så att vissa koraller kan breda ut sig, hur gör folk då.? ansar dem eller hur gör man? vad gör man av det man ansar isf oh hur gör man osv? kan tänka mig att folk odlar vidare på skotten men det kan väl man inte säga att alla gör? är en euphyllia en mjukis eller lps, sps? skötsel info tack eller bifogning till en sida där det står. verkar vara ett bra komplement till anemonerna, även om det känns att kanske en clavularia kan vara det med sina svajjiga ben tack tack

• 2 svar
    • 513 visningar
  14. Started by per-åke,

Behöver man tillsätta spårämnen eller andra tillsatser för att koraller skall trivas? Har sett att kh gått ner hela tiden sen jag fick i mina fyra koraller. (är nu 8 så än är det ingen fara ) Har ej stenkoraller. Funderar på om ett vanligt vattenbyte 1 ggr per månad funkar ? (salt c.reef ) Är 20 % för mycket ? (125 liters kar) Om det behövs något förutom vatten byte ange även detta.

• 1 svar
    • 645 visningar
  15. Started by Black_orphius,

har i dag ett sötvattens akvarium som jag tänkte göra om till saltkar. Har lite kunnskap om saltvatten men känner att det inte räcker.... Det jag undrar över mest är vilka krav som krävs på teknisk utrustning. Har idag ett innerfilter med inbyggd UV-C (UNI filter 500UV)kan detta användas i ett saltkar eller är det för klent? Hur bygger upp en sumpoch hur vet man hur stor den skall vara i förhållande till visningsakvariumets storlek? Har hållit på med sötvattens akvarium en längre tid men har nu blivit sugen på salt. Känns som man är tillbaka på noll i kunnskap.....

• 20 svar
    • 2,3k visningar
  16. Started by Botan,

Hej Jag har en kirurg som jag köpte för en vecka sedan. Hon har små vita prickar på sina simfenor. Inte många men några. Dom ökar sig inte men dom är bara där. Hon äter bra, busar och leker. Vad kan det vara? Vita prick? Brukar inte vita prick sprida sig? Förresten vad ska jag mata henne med? JKag matar idag med mysis, artemia, grönfoder.... Tacksam för alla svar!

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by bo1000,

Hej. Har startat upp ett Percula 90 och har problem med skummaren och vattennivån. Finns det någon med ett Percula som kan förklara hur hög vattennivå det skall vara i akvariet och hur man reglerar vattennivån vid skummaren. /Bosse

• 1 svar
    • 830 visningar
  18. Started by Pear,

2008-03-13 Mitt 240L kar har nu varit igång i 4 månader och innehåller idag: Fisk: 1 Zebrasoma Scopas 5 Black and White Clown fish Ocellaris (Inhysta då deras kar byggs om) 3 Chromis Blå/grön 1 Blue Hepatus 3 Putsarräkor Lysmata 2 Red Fire Shrimp 2 Camel Shrimp 1 Milleporella Red Sea star Korall: Brain Coral Favites Grön Firecoral Polyphillia SP Seriatopora Hystrix Acropora Montipora Cladiella Gorgonia Sinularia SP Sarcopython Discosoma Lila, bruna. Polyper + stjernpolyper Gröna, bruna Teknik: Sump 70L UV 10W Deltec MCE300 skummare Kol + Fosfatremover i Fluval 305 Osmosilator Returpump 2000L/h Aqua Medic owerflowbox MH 2x150W + Moonlight Nivåvakt i karet Seio Controller T…

• 1 svar
    • 715 visningar
  19. Started by per-åke,

Kan man andvända samma foder till saltvattensfiskar som man har till sötvattensfiskar? Tänkte främst på frysfoder (typ röda mygglarver) men även torrfoder.

• 12 svar
    • 1,4k visningar
  20. Started by Johha,

Tjenare Håller på att starta ett 110L saltkar. Har en fråga som jag gärna vill ha svar på. Har hört att om man har mycket LS och mycket lite fisk behöver man inte en skummare, är det sant?

• 28 svar
    • 3,4k visningar
  21. Started by tronic,

Noen som vet hva jeg kan ha fått i karet . Det er noe som lager nett i karet . Den ene stenen har fått slik på seg . Hva kan det være ???

• 7 svar
    • 802 visningar
  22. Started by olis,

den 25 åker jag o köper mitt akvarium detta är mitt första saltvattensakvarie... vad kan jag köpa så länge? tester o sånt? lite förberedande saker lixom kan detta kit vara nåt? http://www.pwss.nu/product.php?productid=1022&cat=493&page=1 något annat som kan vara bra att köpa nu innan? tackar för svar:) mvh ola

• 32 svar
    • 2,7k visningar
  23. Started by magnus1982,

hej allihopa. tänkte åka ner till zoogiganten i lund idag och leta upp en fin korall. har spanat in en som jag är sugen på att starta med. börjar med en så jag lär mig sköäta den innan jag går vidare frågan lyder alltså som såhär, det är inte bara att köpa utan de ska skötas också. vilka medel behöver man köpa och när behöver man dem och frågan som är viktigast behöver man det egentligen?? vad är det mat till koraller? och vad är kostnaderna för de olika sakerna, iaf på ett ungefär??

• 2 svar
    • 640 visningar
  24. mitt första saltvattensakvarium.... men har ett litet problem värmen är det någon som har tipps på bra kylare eller någott annat.... för jag har ju glaskivor på ovansidan så det mesta av dunstningen av vattnet sker via sumpen enbart man kan ta bort glasskivorna men jag vet inte om det kommer att räcka till heta sommaren nu är det ju inte så varmt ute pluss att jag bor litet får välldans varmt i lyan tackar på förhand mvh patrik

• 7 svar
    • 1k visningar
  25. Started by anneli,

Hej på er! Jag har startat upp ett kar på ca 170 liter, sedan ett halvår tillbaks. Gör ofta besök på forumet för att lära mej! Nu kommer jag till min fråga. Hur många koraller kan jag ha i mitt kar? Vad jag förstått är det inte bra att ha för många anemoner (har en) så därför tänkte jag satsa lite mer på koraller. Just nu har jag tre små koraller bla en "svamp-korall".

• 3 svar
    • 884 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.