Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej, jag har märkt att min sand har blivit “klumpig” och ser inte jätte fin ut.. såna mjuka klumpar som inte försvinner även om man rensar sanden vid vattenbyte.. har någon några tips varför har det blivit så eller vad kan man göra åt saken?
-
-
- 31 svar
- 3,2k visningar
-
-
ska man hälla i sanden innan man fyller på vatten och ls gjorde det i förra gången, bäst va?
-
- 15 svar
- 2k visningar
-
-
Hej, jag skrev om mitt nya saltkar tidigare idag. Sitter fortfarande och funderar om man skall ha sand i akvariet. Hur mycket mer jobb och problem blir det med sand då det bör hamna mer skit där än om man inte har sand. Dom flesta bilder jag har kikat på har sand och då ser det ut som korallsand eller "levande sand". Hoppas att det är någon som har några åsikter om detta. MVH, Andreas
-
-
tja, ja.. har någon av er bytat sand någon gång? Jo, det gick såhär att vid akvarieköpet (Rio 180) "lurade" säljaren mig 25 kg grus, han påstod att den var lika fin som korallsand, och jag trodde på honom (jag är helt nybörjare på saltvatten och håller på att lära mig av mina misstag..), efter någon vecka med LS så hamnade gruset ner i akvariebotten... det var inget fel på gruset, utan tvärtom, det handlar om fingrus c.a 1 mm i diameter, men den var alldeles för gult.. jag tyckte inte det passade in alls, efter att ha tittat på lite bilder och sett lite saltvatten så bestämde jag mig att byta sand.. om man ska ändå lägga ut tusenlappar för att det ska bli fint så ska ma…
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag har haft i levande stenen nu och av den så blir det som lite sand (har ej haft i den "riktiga" sanden) och en del av den virrvlar omkring hela tiden och vill inte falla till botten jag har inte haft i skummaren än karet är 100*70*50 då 50 är höjden, ingen ytavrinning. Varför vill den inte sluta virrvla trots att jag vinklat och flyttat streamern åt alla möjliga håll. streamern har en kapacitet på 4600 L/H. Jag hade i stenen i fredags.
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Var och köpte denna underbara pump idag (VORTECH MP40W QUIET DRIVE). Kan säga att jag är riktigt nöjd. Jag hade sedan tidigare ett Red Sea max 250C och kört med pumparna som ingår där. Men jag tyckte att den inte riktigt täckt upp alla hörn i karet vilket har slutat med alger. Därför införskaffade jag denna pumpen. Problemet nu är att min korallsand virvlar upp på vissa ställen, har ställt in pumpen på pulse-mode på det lägsta. Pumpens placering är på sidan och så högt det går. Är det någon som har några heta tips hur jag kan få rätt på detta? Orginalpumparna måste gå eftersom det är min sump, men hade det kanske fungerat att dra ner dem?
-
- 2 svar
- 766 visningar
-
-
Har haft mitt akvarium igång nu sedan månadsskiftet feb/mars har tagit det väldigt lungt idagsläget har jag 2st clowfiskar, en Putsarräka och en Ormsjöstjärna. Akvariet är ett komplett set med all teknik plus bänk liknande rsmet med detta har en 150W MH lampa. Några mobil bilder: Mvh Hasse i Braås Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 274 svar
- 26,3k visningar
-
-
Hittade en Ozongenerator bland grejerna jag fick med till mitt begagnade akvarium. Om jag fattat rätt så kan den kopplas till skummaren. Är det något som jag borde koppla in? Dessutom finns det en stor kalkreaktor som jag funderar på om jag borde koppla in men det är ju redan lite trångt i sumpen. (Red Sea reefer 250). Magnesium lite lågt på 1275 har införskaffat magnesium mix som jag försiktigt börjat dosera och när det går upp ska väl calsium doseringen börja följa med?
-
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Jag har precis startat mitt första 58liters Clownhotell och jag har lite bekymmer med sanden, Köpte 0.5-1.7 levande sand men när ja hällde i vattnet efter ja lagt i sanden blev allt en enda stor röra! Vattnet vart jättegrumligt och jag tror inte det har blivit mycket klarare på en 4-5h period. Någon som kan hjälpa mig ska jag köra med pumpen på eller ska ja strunta i de för jag kör med doppvärme o pump o allt ba rörs omkring? Mvh
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej jag har en fråga jag behöver något som städar sanden men vet inte vad jag ska skaffa för sjöstjärnor säger dom att dom svälter och kollade på gobi men dom rekomenderade minst 100 liter och jag har endast ett 30 liters nano har finkornig vit sand då finns det sand dollar säger endel hitta inte mycket om dom eller sniglar typ nassarius min lokala fisk affär har tyvärr inga sånna så då får jag beställa från nätet vad skulle ni rekomendera jag har både bruna och gröna alger på sanden och jag har 2 eremiter men dom rör sig enbart på stenen och en turbo som med bara kör på stenen tyvärr så rutor och sanden får jag köra för hand mvh edvin
-
- 0 svar
- 461 visningar
-
-
Min sandvändande sjöstjärna är nog oftare på glaset än i sanden. Vad beror det på?
-
- 0 svar
- 468 visningar
-
-
Jag har två sandvändande sjöstjärnor och den ena mår inte så bra ser det ut som. Den rör sig fortfarande över botten men armarna ser inte friska ut. Ska jag ta död på den eller finns det hopp?
-
- 1 svar
- 942 visningar
-
-
Ska till o köpa någon/några sandvändare. Tänkte höra vad som är bäst eller rekomenderas
-
- 13 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hejsan mitt 375 akvarie har varit i gång i tre veckor strax.när e det läge å stoppa i lite städare å vad ska man ha för noe å hur mycket i början.tänkte la mest på sniglar nån kräfta kanske.Tacksam för svar h thommy.
-
- 12 svar
- 2k visningar
-
-
En clown va borta i morse, förmodligen död mätte nu när jag kom hem, 0 i nitrit, men nitratet var över 10. Skall göra vattenbyte nu kommer det att hjälpa? eller va finns det annars för lösningar? va det de som tog kål på clownen?
-
- 6 svar
- 959 visningar
-
-
Jag måste göra något åt mina värden. Jag har därför funderar på att beställa följande saker i veckan. Det jag behöver lite hjälp med är att hitta rätt modell till bra pris. Så att jag inte köper något fel. Eller något jag inte behöver. Filter Fosfat Filter Nitrat Filter Kisel Hur fungerar dessa. Är det något som jag lägger någonstans i sumpen. Eller ansluter jag dem tex på returvattnet ifrån sumpen så att vattnet passerar igenom dem innan det kommer till karet. Jag har försökt hitta information om det. Tror att det finns mycket info. Bara jag som söker på fel saker antagligen. Jag ska också köpa en osmos för att kunna få ”rent” nytt vatten. Vad finns det att välja…
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hallå! Har nyligen skaffat ett red sea max 130 och undrar hur man sänker värmen då den är uppe i 29 grader och har läst och hört att det ska ligga runt 24-25 grader. Hur ska jag göra? Väldigt tacksam för snabba svar! //Olof
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Ojoj, nu börjar de bli varmt här i lägenheten. Hur är det, hjälper det till att sänka temperaturen i karet om jag riktar streamern mot ytan eller är det nått jag fått för mig?
-
- 14 svar
- 1,4k visningar
-
-
Det finns ju en hel del trådar här som handlar om folks akvarium där man kan följa med i utveckliingen från början. Så jag tänkte också börja en sådan tråd. Skojskoj att ha sedan när det gått ett tag, då kan man gå tillbaka och minnas hur det var och så, och så kan jag få en massa råd av folk som hållit på med det här längre än mig. På måndag (har vi planerat i alla fall) så fylls Daniels andra 54l med sten och vatten, och jag blir fadder. Känner mig lite nervös, vill inte göra någonting fel. Men som tur är kan han och ni massor, så det ska nog ordna sig. Och så klart vi komer använda osmosvatten. Ja, det var nog allt som behövs i det första inlägget. Ni får så klart komm…
-
- 19 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag har en tanke som jag vill bolla lite med er. Jag har blivit med akvarium igen. ett Red Sea 350. Jag vill väldigt gänra ha ett refugium i den då jag hade tänkt köra Triton metoden. Dock är det väldigt trångt i sumpen. Så jag har tittat på lite olika lösningar. Att kovertera ATO tanken tycker jag känns för litet. Att ha det i skummar kammaren i sumpen tänkte jag först men jag hört att det kan bli problem i skummaren med alger då man har ett starkt växtljus som lyser på den hela natten. En extern skummare borde kunna fungera, för då får jag hela den delen i sumpen till refugium. dock hittar jag ingen vid första glans som fungerar till min storlek på tank som in…
-
- 4 svar
- 1,6k visningar
- 1 följare
-
-
Har två puttesmå saker (lite svårfottade så väntar med bild) som skulle kunna vara glasrosor eller http://se.reeflex.net/tiere/2943_Edwardsia_sp..htm de sitter i sanden så jag lutar åt det sistnämnda, min sten kommer dessutom från indonesien. Min fråga är om glasrosor sätter sig i sand när de har mängder av sten? och om det nu är de andra ska man ta bort eller låta vara? + hur tar man bort dem om det behövs.
-
- 10 svar
- 978 visningar
-
-
Hej alla! Ett halvt år har gått med uppstart med mitt första saltvattensakvarium. Det är kanske dags att presentera mig. Jag heter Satu. Jag flyttade 2004 till Västerås från norra Finland och arbetar här. Jag har inte vågat "öppna min mun" tidigare här på forumet för jag tycker att det är svårt att skriva på svenska men jag försöker. Jag har läst mycket vad ni har skrivit och försökt lära mig. Jag tackar så hemskt mycket för alla aktiva som har orkat svara på andras frågor. Ni har hjälp samtidigt mig utan at ni visste. Mycket har hänt till dom gråa stenar som jag lade i vattnet i mars 2006. Akvarium: 110 x 45 x 50, nästan 250 l Skummare: Deltec MCE 600 Belysning: Giesema…
-
- 72 svar
- 8,1k visningar
-
-
Lite fakta om kar och tillbehör . Kar - Åleds 540 som nån dåre valt att bygga i 12mm glas måtten är 150*60*60 så det kommer väl att bli en del plats att odla på. Karet är bottenborrat 40mm avrinning via ytavrinningsfack i ena bakkanten modell 3kant som håller ca 10L vatten. returen är en 25mm som såmåningom skall matas med en Oceanrunner 3500 eller dyl. Sump - Under byggnation men första facket som byggs blir 52*70*35 så det borde genrera en ca 120L och tanken blir att hålla vattenlinjen på ca 15cm vilket borde ge en säkerhetsmarginal på 65L. Sumpen kommer ej att vara fackbaserad utan den skall byggas med kanaler som leder vattnet runt så jag kan ha olika filtermedia t…
-
Hej Behöver lite smakråd. Har förlorat en hel del koraller och innan fler inköp så kanske man skulle passa på att göra något med scapen. Har ni några tips och idéer. ? Just nu har jag 2 stora "Plattor" och en lite högre sten konstruktion. Funderar på om man ska få in något mer på höjden med små platåer. Kanske flytta stenen till höger mer åt mitten och ha något vid överrinningsboxen till höger Bifogar bilder. Den smutsiga rutan bjuder jag på.
-
- 2 svar
- 357 visningar
- 1 följare
-