Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Fråga 1 när nitriten kommer nu efter uppstart. Är det bara låta karet gå då tills det är borta? Fråga 2 städpatrull som alla snackar om? Vad består den av för djur? Och vad är en lagom fin patrull till ett 30liter nano?
-
- 3 svar
- 672 visningar
-
-
Äntligen fick jag i saltet idag..så himelskt ...så snart blir det lite sten och sen lite fisk..fast allt dröjer ju:((wooow wooow wooow wooow wooow wooow wooow Tacka vet jag ett Tanganyika kar..bara i med vatten o fisk:)))
-
- 3 svar
- 903 visningar
-
-
1. kan man ha sumpen i akvariet? 2. om elen går, vad är viktigast? värme,filtrering eller cirkulation? 3. är levande sten känslig för dåligt vatten kvalitet? 4.finns det koraller eller anemoner som klarar svagt ljus?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Tänkte skaffa mig ett 30 liters akvarium! Men jag undrar vad kan man ha för fiskar i ett sånt?, jag vill gärna ha clowner men hur många kan man ha i ett sånt litet akvarium?
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har köpt ett nytt kar på 340L. Har köpt 2 Hydra 52:or som jag ska ha som belysning. Frågan är hur högt över ytan ska dessa hänga?? Mvh Micke
-
-
- 3 svar
- 708 visningar
-
-
Hejsan, Vilka T8 rör är "bäst" att använda till saltkar? Jag har fått tagit över ett 375 L saltkar, men han har bara kört med T8 rör, men han har inte kört med något levande utöver fiskarna. Jag tänker nu köra lite levande, tex lättare koraller, anemoner osv, men till en början tänker jag prova med T8 rör, ska sägas att detta blir mitt första kar, så jag börjar sakta och ekonomiskt för att sen uppgradera. Jag tänker köra med 4 rör. Det måste finns någon med erfarenheter om detta där ute :-) /Robban
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Startar nu tråden om mitt första saltvattenskar. Jag skall försöka att vara så aktiv som möjligt här och hoppas att jag orkar ladda upp bilder m.m. Då kanske ni lite mera erfarna orkar svara på en nybörjares frågor också Info Karet: AquaEl ReefMax 105L Salt: Red Sea Coral Pro Pump: Tunze Turbelle nanostream 6025 Osmos: Aquili Reverse Osmosis Kit RO Classic Nuvarande värden i karet Salthalt: 1.021 pH: 8,4 Idag kommer även ca. 10 kg levande sten i.. Over and out! -Filip
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Vad är det för krabat som är på korallen
-
-
- 3 svar
- 725 visningar
-
-
Hej! Har ett litet problem. Har en putsarräka som klättrat ner vid överrinningen ner till sumpen, där det är ett avskilt utrymme med röret som leder ner till sumpen. Har försökt locka upp den med mat samt försökt fånga den med håv men det för trångt utrymme för att lyckas få tag i den. Problemet är också att den är så snabb och rädd, så fort man stoppar ner håven så gömmer den sig mellan röret och glaset där det endast är någon centimeter brett. Har ett galler över överrinningen men den har på något sätt lyckats ta sig ned dit ändå. 😅 Är det någon som varit med om liknande eller som har någon idé på hur jag ska lyckas få upp den? Hade en fisk som ocks…
-
-
- 3 svar
- 511 visningar
-
-
-
Så trist den ser inte alla pigg ut. Vad tror ni som har en del erfarenhet? Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Tänkte klä min överrinningsbox med sten. Ni som har gjort detta. Hur har ni gjort? Hur fäster man stenen på glaset
-
-
Hej, Vet någon vad detta är? Det har börjat sticka ut ur stenen sedan några veckor tillbaka, rör sig inte, men har vuxit något. Är giftgrönt i färgen. Stenen är begagnad och tidigare ägaren hade gröna palythoa i karet av typ samma färg. Vad kan det vara?? Bör det sparas, utrotas?
-
- 3 svar
- 677 visningar
-
-
Hur har ni som kör Juwel kar löst det med påhängskummaren. Lite problem när man vill ha skummaren på kortsidan då ljusrampen är i vägen. Hur har ni löst detta? Jag kör med skummare Deltec MCE300.
-
- 3 svar
- 852 visningar
-
-
Då var vi äntligen tebax här efter att ha varit borta ett bra tag.Har äntligen flyttat klart åt både oss sälva och åt min mor så nu kan man äntligen börja på ägna sig åt sin hobby igen Har då ett nytt kar på g,hade tänkt oss ett hörnakvarium på kanske en 150-200 liter med sjöhästar,kanske ett mandarinpar och lite smått och gott Men som vanligt när man ska börja med nått nytt så kommer det självklart en massa frågor. Vet ju mycket väl att man inte kan ha snabba fiskar ilag med sjöhästarna men vet däremot inte så mycket om vilka sorters koraller man kan ha med dom och hur det är med lägre djur. Eftersom hästarna vill ha alger och många lägre djur äter alger så undrar vi o…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Vi är ute efter att skaffa en större ATO till vårt red sea 170. Dels vill vi ha en separat behållare brevid akvariet och även en ATO pump med sensor som kontrollerar vattennivån. Hur har ni löst detta och har ni några rekommendationer på både kärl och ATO sensor?
-
-
- 3 svar
- 876 visningar
-
-
Hej, Har ett 54L aquael kar på gång måtten 60x30x30 cm. Skulle vilja ha lite tipps angånge belysningen, karet kommer att bli hem till pom pom krabbor plus diverse mjkuiskar. Tänkte även prova på lite LPS/SPS koraller också. Så lite råd angånge belysning behövs. Har seglat på denna Solarmax T5 4x39 kommentar ? Har för övrigt tänkt och göra en lite överringsbox också, skummare få bli en rio nano. Tack på förhand!
-
- 3 svar
- 740 visningar
-
-
Är det skillnad på olika armatur rent kvalitets messigt? Funkar det bra med en "billig" MH-armatur eller måste man satsa på lite dyrare?
-
- 3 svar
- 832 visningar
-
-
Som rubriken lyder, så har jag funderat på vad man skall köra på, jag har ett 60 l akvarium. Jag funderar på att köpa en armatur som monteras på akvariet, men lämnar stora delar av akvariumet öppet. Eller om jag ska bygga något eget i den befintliga kåpan. Jag vet inte vad som anses vara bäst. Vad är för och nackdelarna med dessa två metoder. MVH
-
- 3 svar
- 901 visningar
-
-
Nu har mitt kar varit igång i 4 månader och har inte haft några dödsfall på koraller eller anemoner. Någon fisk och någon turbo har rykt med, men det är jag van vid sen ciklid-tiden. Men nu min fråga. Jag har haft fosfat i karet sen jag startade det, jag vet att det är svårt att mäta. Men jag får utslag med Red Sea på ca 0,08. Så jag tror inte jag har 0 iallafall. Ska jag bry mig om detta eller kommer det försvinna när karet är inkört? Min andra värden är: Temp 25,3 KH 10,4 Nitrit 0 CA 420 MG 1350 Nitrat 10+ Fosfat 0,08 PH 8,2
-
- 3 svar
- 742 visningar
-
-
Så jag har nu börjat fundera på att köra biopellets då jag efter införskaffandet av nytt nitrattest (litade inte på det gamla av redsea märke) märkte att jag har rätt ordentligt högt i nitrat. kan börja med att säga att jag har ett rsm med en tunze skummare och mediarack Frågan är då Vart är bästa platsen att placera en biopellets reaktor det kan möjligtvis finnas plats i "sump" delen beroende lite på hur den ser ut (hade tänkt att bygga en egen dock) detta känns dock som om det lätt kan bli trångt. Har någon byggt en sådan och satt den innanför såg att tex marko satte en reaktor gjord av en 50cl pet i sumpen på sitt rsm dock så känns inte detta optimalt då jag tror att a…
-
- 3 svar
- 935 visningar
-
-
Hej SG och dess invånare! Skall väll börja med att presentera mig, innan frågorna kommer upp. Rickard heter jag, 36år Bor och jobbar Norr om Stockholm och har väll snart i 20år haft akvarium för sötvattensfiskar. Nu när lite mer tid än vanligt har presenterat sig och jag för det mesta jobbar hemifrån så kändes det lägligt med tid för att starta upp en saltvattensburk efter många års fantasi om att få driva ett sådant. Dock så har man ju i alla år blivigt skrämd av diverse ...... om hur svårt det skall vara och endast riktiga proffs klarar av att driva ett sådant samt att det kostar skjortan (och ett par byxor också) att starta upp. Så here i am. 4 veckan har gått sedan j…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Är det svårt att sätta in ytavrinning i akvariumet? Hur gör man?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Planeras som bäst för uppstarten av ett 240L saltkar utan sump och har en del funderingar beträffande levande/död sten. Som någon sorts tumregel (i alla fall utan sump) så har jag förstått att man bör ha ca 10% av volymen i ls (vikt), i mitt fall ca 20-25kg, för att upprätthålla en habil livsmiljö. Jag är dock av olika anledningar, kanske främst kostnader, mer sugen på att mixa levande och död sten till en början. Vad jag tänker mig är att det i princip bör gå lika bra, men att det kan ta betydligt längre tid att få till en dräglig filtrering då jag tänker mig att den levande stenen behöver "kultivera" den döda för att uppnå 10% tumregeln beträffande volym och vik…
-
- 3 svar
- 1,6k visningar
-