Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by DennisL,

Hej! Köpte mina två första clownfiskar för några dagar sen. Koppade in dem genom att hänga påsen på kanten och fylla på 1dl vatten var 5:e min...höll väl på så i nästan 1,5h. Märkte nästan direkt att den ena fisken var ganska slö, men också att det hängde en tom avföringssträng från den. Vilket det gjorde igår igen under nästan hela dagen. Matade dem igår och den åt, men tog inte alls för sig lika mycket som den andra. Tycker den blir slöare och slöare, nu ligger den mest vid botten och rör sig inte i närheten så mkt som den andra. Vattenvärdena verkar vara bra. Nitrit:0ppm nitrat:10ppm Fosfat:0.26 ph:8 Salinitet 1024 temp: 25 Kans…

• 14 svar
    • 1,5k visningar
  2. Started by Fredrika77,

Jag har haft höga näringsvärden i karet som håller på att bättra sig , men jag undrar om ni tror att Kenyaträdet kan klara sig ? Kommer en brun rök från "såret"

• 6 svar
    • 1,7k visningar
  3. Started by per-åke,

Funderar på att köpa osmos i morgon . En liten fundering jag har är om osmosen sänker PH-värdet,Jag har lite lågt redan nu med kranvatten. Ca:8,0 i PH Jag vet att PH går ner efter osmosen men fixar det sig när man blandar i salt ? Om inte är det lätt att höja PH ?

• 1 svar
    • 679 visningar
  4. Started by Daniel,

hej igen.. om man vill komplettera inredningen med en "död" korallsten eller en korallskelett.. vilken procedur skall man följa? ska man koka dem först och sedan köra de i saltvatten (utanför akvariet) i några veckor så att dem inte ändrar vattenvärderna när de väl kommer in i akvariet eller kan man bara slänga in dem?

• 11 svar
    • 1,9k visningar
  5. Ska strata upp ett 375 L, hur många kilo levande sten bör man ha? Tackar för svar på förhand jonas1131.

• 2 svar
    • 806 visningar
  6. Hej har en 250 liters kar som ja startat upp för 2 månader sedan och det funkar fint..men nu känner jag att jag vill ha en sump.karet är 110x47x50 skulle vilja ha två hål på sidan som ytavrining. prata med glas nissen här i stan och han tyckte att jag var galen när ja ville borra två hål..=/ han sa att det aldrig skulle hålla så ja blev lite förskräckt å vänder mig nu till er om råd..vart ska ja borra hålen?vill helst ha på sidan,hur stora hål mm?tror det är 6mm glas är det för dåligt?kommer det å hålla? MvH Johan

7. Started by san_miguel,

Hej ska de vara alger i sumpen? Mvh Mikael

• 11 svar
    • 1,7k visningar
  8. Started by bub,

Hej! Köpt ett begagnat RSM250 där sten och ett par koraller ingick i köpet. En av dem ser helt grotesk ut nu, ska det verkligen vara så här? ?

9. Started by Gocky75,

HejHar stora planer på att börja igen med denna underbara hobby, hade saltkar för 7år sen men saknaden är stor så jag har börjat titta på olika modeller.Hittade Aqua medic blenny som jag fastnade för och fick ett tips från en akvariebutik att det är bra grejer om man vill ha ett typ mindre kar där du har allt i ett.Ni som har Blenny är ni nöjda med dom?Sen har man ju legat många nätter och läst å läst på detta forum för man har ju glömt bort allt efter alla år, sist jag hade salt så .hade jag mest fisk och några räkor men denna gång tänkte jag köra med lite mjukkoraller om jag vågar mig på detta.Tycker detta forum är hur bra som helst och många duktiga saltisar här.Så hop…

• 37 svar
    • 3,3k visningar
  10. Started by Hella42,

halloj! länge sen man var här nu, men har ju ett 180 liters som funkar bra, nu vill jag uppgradera till mitt 350 trigon, har inget avanserat i tänkte flytta allt från 180 till 350 och fylla på eftersom har just nu bara 2 st clowner som går i karet, kan man ha vanlig blästersand tillsammans med levande sand? har satt in juvels svarta bakgrund i karet, gör det nått? måste pumpen bort? kan man inte ha den och typ makaroner i? har skummare och 2 nano stream pumpar får jag ideer och tips om hur jag gör böst?

• 8 svar
    • 883 visningar
  11. Started by anita_lo,

ska idag hälla på salt och undrar om det finns några bra råd?? e ju helt ny på detta... måste belysningen vara igång när saltet har fyllts på??

• 4 svar
    • 1k visningar
  12. Started by Nille83,

Slängde i min LS för 2 dagar sedan och nu har det börjat dyka upp glasrosor. Tänkte inte slänga in koraller och fisk/räkor på ca 2 veckor. Kommer rosorna ta över hela karet? Och om jag ska börja döda dem, vilket är enklast? Läst något om kanyler och injicera kokande vatten i dem. Finns där fler sätt? Hur får en "normal" människa tag på en kanyl?

• 16 svar
    • 1,7k visningar
  13. Started by Nille83,

Nu har mitt kar varit igång i 4 månader och har inte haft några dödsfall på koraller eller anemoner. Någon fisk och någon turbo har rykt med, men det är jag van vid sen ciklid-tiden. Men nu min fråga. Jag har haft fosfat i karet sen jag startade det, jag vet att det är svårt att mäta. Men jag får utslag med Red Sea på ca 0,08. Så jag tror inte jag har 0 iallafall. Ska jag bry mig om detta eller kommer det försvinna när karet är inkört? Min andra värden är: Temp 25,3 KH 10,4 Nitrit 0 CA 420 MG 1350 Nitrat 10+ Fosfat 0,08 PH 8,2

• 3 svar
    • 652 visningar
  14. Started by Peppz,

Jo, har haft igång mitt kar i snart 7 veckor nu å alla värden är stabila. Brunalgerna har försvunnit, korallerna ser fräsha ut. Skummet i skummareren är vitt. Jag har fått tag på två ocellarisar, jävligt fina, starka färger. Tycker ni jag ska köpa dom å humpa ner måntro? Eller ska jag vänta ett tag till?

• 22 svar
    • 2,7k visningar
  15. Started by Fiffe,

I nuläget använder jag havla den svarta filtersvamp som följde med mitt RSM130. Den plockar lite grövre partiklar. Jag sköljer svampen lika ofta som jag byter vatten vilket är ca varannan vecka. Kan detta ställa till med problem? Är rädd att det resulterar i mer nitrat i karet. Just nu ligger jag på 15. O andra sidan så är det ju risk det samlas mat och annat organiskt material på bottnen i sumpen istället och där gör jag aldrig rent. Så vad säger ni, ska man köra med eller utan?

• 4 svar
    • 2,2k visningar
  16. Started by hbmannen,

enkel fråga.. ska man försöka bygga in så mycke som möjligt i karet,? eller är det bättre att försöka sig på att bygga en sump?? tacksam för förslag

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by Kalle,

Hej. Har haft ett sötvattenskar på 540 l i drygt 10 år och har tänkt länge på att starta ett saltvattenskar. Har kollat runt lite och fastnat för Red Sea Max:s kar, håller de god kvalitet när det gäller skummare, ljus mm? Någon som har erfarenhet om dessa kar så är jag tacksam för svar. Mvh Kalle

• 6 svar
    • 1k visningar
  18. Started by ibbe89,

Hej.. ska ta å skaffa saltvatten akvarium å undrar lite. ska nog ha ett 375 - 400 L akvarium och undrar vad ni skulle föreslå för pumpar till det och om man har en pump från karet till sumpen och sen en pump från sumpen till karet? man ska väll helst ha 2 pumpar på vardera ände av karet så det blir bäst cirkulation? har haft sötvattens akvarium i massa och drömmen har varit att ha ett saltvattens akvarium och nu får jag det .

• 20 svar
    • 6k visningar
  19. Guest HK_Akvarie
    Started by Guest HK_Akvarie,

ska starta upp ett kar nu i helgen eller på måndag.. letade runt på forumet nu efter lite hjälp.. hittade ett inlägg för ett tag sedan där det var en liten steg-för-steg lista på uppstart av saltvattenskar. någon som vet vilket inlägg jag söker ? jag har ett nytt 200l med en medhörande eheim professional den e tyvärr bara på 700l/h men den borde räcka första 2 veckorna innan jag köper levandesten. kommer bara att ha i lite grus som jag fick av en zoo affär för att kunna få lite biologi just nu. kommer att komplettera med 1-2 kg levande sten så fort jag hittar ett bra ställle att beställa från. men min fråga nu e vad jag borde ha för salthalt Ph och Temp i karet ?? ska jag…

• 11 svar
    • 2k visningar
  20. Started by OlleModéerGlatz,

Tjo jag läser på till ett saltvattens akvarium jag har ett sötvattens akvarium men skulle vilja ha ett salt också skulle jag kunna få lite nybörjar fakta

21. Started by Oxygar,

Hej. Jag har länge velat starta ett saltvattens akvarium och undrar vad ni tycker jag ska ha för akvarium. Har tänkt mig ett Mollyhotell eller ett clown hotell. Vilket tycker ni jag ska satsa på?

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by Outbacker,

Har fått det här helglaskaret gratis och var medveten om skadan när jag fick det men tror ni man vågar köra igång det? Framrutan har fått en smäll underifrån då förre ägaren tappade det och sprickan som syns på bilden går alltså upp i framrutan. Tilläggas bör att det finns en väldigt tunn skärva lite lös mellan silikonet och rutan.

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by Jokkmokksjocke,

Min Flame Dwarf Angel har vad som ser ut som en reva på sin ena sida. Har tyvärr svårt att fota. Den äter och simmar runt som vanligt bland stenarna. Pickar på stenarna etc... Såg det inte i morse men nu efter matningen såg jag det. Någon som har en ide om vad det kan vara ?

• 4 svar
    • 690 visningar
  24. Started by Karin W,

Hej, i fredags släppte jag ner två nya fiskar till mitt akvarium, bland annat en sandvändare Valenciennea sexguttata, Sleeper Blue Dot Goby. Den har bara legat på botten och inte gjort något speciellt. Idag flyttade den sig en bit och vad som hände var (tror jag) att en av de andra fiskarna anföll den. Den kom troligen i den gamla fiskens lilla territorium. Jag såg att sandvändaren plötsligt for runt i vattnet och sedan landade med huvet ner i ett hål i en sten. När den till slut backade upp såg jag att den simmade på sida och beter sig allmänt konstigt. Jag har tagit ut den ur akvariet och har den nu i en hink (där jag naturligtvis inte kan ha den hur länge som helst...)…

• Ledsen
    • 8 svar
    • 563 visningar
  25. Nu behöver jag lite råd från er. Jag har två Bangaiier som fått den främre ryggfenan skadad på något vis. På båda fiskarna är det vitt och ser liksom upplöst ut i kanten, den ena har ingen spets kvar på fenan och den andra har spetsen kvar men den ser ut att lösa upp sig. I karet går två Clownfiskar och en Dvärgkejsare. Vad kan ha hänt? Jag tänker ju direkt på sötvattensfisk och deras fenröta. Matar 2 ggr per dag, olika mat varje gång (pellets, flingor, fryst mm) 26 grader och byter 20% en gång/vecka. Tillsätter korallnäring och korallfoder på morgonen. Karet har varit igång med nuvarande besättning ca 2 mån, köptes begangnat.

• 23 svar
    • 2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.