Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by wrroomm77,

Kan man ha kalkvatten i en öppen behållare när man tillsätter det till akvariet? eller fäller det ut till kalkskorpa i behållaren då? jag har en öppen bytta som rymmer 5 liter o det är lagom att hälla i den full med kalkvatten på kvällen så droppar det ut under natten eller borde jag ha en sluten behållare?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by DennisL,

Tja! Har funderingar på att införskaffa mig ett Uvc, men efter att ha gått igenom ett gäng trådar på reefcentral så är jag inte helt säker längre. Jag märkte att det höjdes en hel del negativa röster mot användandet av Uvc. Dels verkar det enligt en del finnas negativa konsekvenser och en hel del menar också att de är ganska verkningslösa när det handlar om att motverka vita prick. Mitt incitament till införskaffning av uvc är enbart för att förhindra vita prick. Vad är era erfarenheter, hjälper det eller är det en onödig investering? Mvh Dennis

• 2 svar
    • 833 visningar
  3. Started by S.Svensson,

Har funderat ett tag på att starta ett saltkar, och min största fråga är hur vet jag om jag behöver använda osmos? Har kikat på mitt kranvatten men tycker att det ser okej ut? Har inte lagt något i karet än, har införskaffat mig red sea reef pink sand, red sea salt och 36kg sten som jag inte behöver laka ur enligt akvarieaffären. Det ända som "fattas" är en "omvänd osmos" om det är nödvändig?

• Gilla
    • 2 svar
    • 765 visningar
  4. Started by Ivar,

Hej på er alla! Först och främst vill jag tacka för detta fantastiska forum. Bestämde mig för att köpa akvarium i höstas och har sedan dess ägnat åtskilliga kvällar och helger till att läsa böcker och besöka olika affärer. Av en slump hittade jag fram till detta forum i julas och jag vill verkligen berömma alla användare som gjort detta till ett så faktaspäckat verktyg. Kombinationen av entusiasm, teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet är svårslagen! Jag är fortfarande i "kunskapsuppstartsfasen", men det känns som att jag så sakteliga börjar få så mycket kunskap att jag snart kan starta ett eget akvarium. Jag har en skaplig bild av vad jag tänkt mig, men jag skulle var…

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by Anna Weiler,

Har ett Red Sea 130 l sedan 6-7 år. För två år sedan drogs kontakten ur av misstag och alla fiskar dog utom en ursprunglig tomatclown. Hon (?) lever i enskilt majestät sedan ett par år förutom några turbosniglar. Är det värt att sätta till nya invånare, i så fall vad, hur många (av varje)? Invänta hennes död? verkar ju dröja. Ge till katten?....

• 2 svar
    • 819 visningar
  6. Started by barbosa,

Funkar det här eller är jag helt ute och cyklar? Skälvavrining och en pump

• 2 svar
    • 938 visningar
  7. Started by chippen,

Är nu på gång att inhandla vissa produkter och surfar lite på tyska sidor. Vågar man köpa salt i tyskland, kostar en tredjedel av vad de billigaste affärerna i Sverige. Likadant RO kan man få 90lit/dygn för runt 700 kr. Nån som vet vad frakten kostar från tyskland och hit? Mvh/Bosse

8. Started by selcomannen,

hej alla! Jag går runt i tankar att starta ett saltkar. Har ett alukar på 310 liter med standardmått. min fråga. är det bara att köra eller ska man göra något åt aluminiumet? borde gå att täcka med diverse olika hjälpmedel ex. transparent silikon eller plastfärg (epoxi) Tacksam för vänliga svar

• 2 svar
    • 809 visningar
  9. Started by Karin W,

Vad kan den ljusa klumpen i mitten av bilden vara för något? Ska det tas bort? Svårt att få till en bra bild. Den sitter en bit in.

10. Started by wizz,

Mitt hotell har nu varit öppet i 3veckor och som sag var det begagnat så jag kör på gammalt vatten med några byten och samma sten som varit i karet sedan 2007-01-11. Ser att min skummare skummar inget ?? samtidigt tycker jag att enheten under skummarkoppen inte är centrerad i facket ? kan det påverka ? Värden m.m är ok.. har i går ökat inneboende mängden med 2 fiskar och en räka så totalt har jag 5 fiskar 11 sniglar 2 eremiter 1 räkar 1 korall och 15 kg LS Men som sag skum blir det inte i skummaren ?

• 2 svar
    • 844 visningar
  11. Started by cowlord,

Hej! Köpte lite begagnat för ett tag sedan och då fick jag med en hel låda med tester mm. Många va dom har gått ut så jag får tyvärr slänga dom. Nu är min fråga vart man ska kasta dom? går det att hälla ut innehållet i vasken eller ska det lämnas in till någon avfallscentral? Det rör sig om följande om jäkla massas tester, bio starters mm. Kanske är lättare att fråga om det är något man ska tåänka på att absolut inte hälla ut i vasken? =) Mvh

• 2 svar
    • 534 visningar
  12. Started by Jokkmokksjocke,

Har min nya Tang vita prick sjukan? Har läst att de skall vara luddiga men tycker inte dem är det? Kan man gör något åt det? karantän uv etc ?

• Gilla
    • 2 svar
    • 598 visningar
  13. Started by hugosan,

hallo jag har en fråga om vad som krävs för att konvertera ett sötvattenskar ( malawi ) till salt vatten .. jag tänkte mig att ha några clowner så smånimgom.. ha det .. hugosan..

• 2 svar
    • 709 visningar
  14. Started by Daniel82,

Hej mitt akvarie ser inte bra utt det är jätte mycket alger både på glaset o på sanden i botten ,Hur städar jag detta . Är mitt första akvarie .. Hoppas på svar Mvh Daniel

• 2 svar
    • 961 visningar
  15. Started by loopmannen,

Tjenare! Nu är det lång tid sedan jag hade mitt 540 akvarium. Kvar finns en liten 80l burk med 2 clowner o ca 10kg sten. Hur som så har jag beställt en ny burk Red Sea Reefer 200xl som snart kommer hem. Min fråga till er är följande. Jag har ca 40kg sten som har legat fuktigt ej "blött" i ca 6 år. Hur ska jag göra, ska de tvättas eller bara introducera dem som de är?

• Gilla
    • 2 svar
    • 724 visningar
  16. Started by cnn03006,

Tänker dra igång ett saltkar på 54 liter som ska husera ett par clowner och ev. skivanemoner. Jag funderar på att inte ha någon skummare utan låta levande sten ta hand om nedbrytningen. Min fråga är om det verkligen går att driva ett välmående saltkar utan skummare och utan allt för många vattenbyten? Hur mycket sten tror ni behövs för en vettig nedbrytning? Tänker göra 10% vattenbyten. Men hur frekvent?

• 2 svar
    • 676 visningar
  17. Started by Edelmalm89,

Hej! Jag ska starta ett 63 liters akvarium framöver. Min fråga är hur många streamer behöver jag ha? En jebao som drar 4000liter i timmen men som kan ställas in, kanske klarar mig på den? Annars tänkte jag köpa den och kanske ta den som jag har på 1000liter i timmen

• 2 svar
    • 544 visningar
  18. Started by Alex913,

Hallå har sedan tidigare haft ett clown par i mitt akvarium som har hållt ihop och bott i samma grotta och simmat runt ihop. Dom bråkade lite första dagen men sedan kom dom bra överens. Jag satte nu in en gul kirurg för ca en vecka sen och nu har den tagit över grottan med ena clownen och dom simmar runt ihop. Den andra mindre clownen står nu bara vid vattenytan i ena hörnet och såg nyss den stora clownen vara på den och bråka. Kan det vara så att clownen och kirurgen har bildar ett par? Någon som hört talas om det förut?

• 2 svar
    • 526 visningar
  19. jag ska färga mitt akvarium bak... jag undrar vilken sorts färg och vilken färg är "havsblå"

• 2 svar
    • 1k visningar
  20. Started by hbmannen,

tänkte höra hur ni har byggt era system, typ vart ni har borrat i botten å i sidorna, hur ni har byggt era sumpar å returledningar, mm . bilder e alltid ett grymt + Ja tror att de skulle vara till stor hjälp för alla newbies här. inkl MIG

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  21. Tjoho..nu har drömmen slagit in har startat mitt saltvatten..=)) har ett kar på 300 liter som jag fyllt upp och har rätt salt mängd som mätaren visar..har bara krus i nu..när får jag slänga i min levande sten? MvH Johan

• 2 svar
    • 947 visningar
  22. Started by NaCl,

Nu har jag bara hållit på med den här fantastiska hobbyn i drygt två månader, så det hela känns kanske lite hastigt och lustigt, men... Har idag ett Boyu 128L (synonymt med JAD om jag förstått det hela rätt). Har en nära vän som ska flytta utomlands och ska sälja sitt RSM 130 D, och han har erbjudit mig det för en ganska blygsam summa. Båda karen är ju närmast identiska i storlek, även om måtten skiljer sig något. Men frågan jag grubblar på är om RSM 130D skulle vara bättre, så att det skulle vara värt att byta ändå (skummare etc)? Anledningen till att jag är det minsta intresserad är att jag tycker originalbelysningen i mitt akvarium är för svag (2x24w pl-rör) och att k…

• 2 svar
    • 611 visningar
  23. Started by CizziB,

Fick hem vårt saltvattenskar idag. Fick bara med hälften av vattnet och skulle nu behöva fylla på. Men det saltet är slut, det enda jag har hemma är "vanligt" jodfritt salt (grovkornigt). Kan jag använda mig av det eller ska jag vänta till imorgon då förhoppningsvis får tag i salt som är till för saltvatten? (Karet är ett 58liters clownhotell med bara en pepparmintsräka och nån eremit)

• 2 svar
    • 953 visningar
  24. Started by Tomacee83,

Har 2 clowner från start, men dom är odlade utan anemon så dom fattar inte grejjen. Så ja köpte 2 till som visste vad en anemon var och som säljaren då sa att det säkert skulle gå och dom nya kunde visa hur en anemon skulle brukas. Men dom nya blir totalt söndermobbade av dom nya och dom nya gör inget motstånd överhuvudtaget. Satte över de nya i sumpen så länge, ska man släppa tillbaks dom å så får dom hålla på en stund, eller kommer detta bara sluta med döden? Tycker akvariet är tillräckligt stor för att dom ska kunna ha två revir. Men dom gamla som bara var på vänstersidan av akvariet är nu över allt där de nya är:(

• 2 svar
    • 497 visningar
  25. Started by slarvid,

Ja, hur mycket tid har ni på belysningen? Om jag fattat det rätt så när korallerma fint av ljus! Med andra ord växer dom fortare med längre ljustid va? Ökade min tid med en timma idag. Blått ljus 15-23 vitt ljus 16-22

• 2 svar
    • 977 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.