Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hej.. Jag är nu i slutskede av uppstarten av mitt RSM, antaget att jag förstått allt rätt.. (kiselalger har ersatts av cyanoalger, som ersatts nu av gröna trådalger, som enligt den teori, knop, jag läst ska ersättas av kalkalger) Nu växer i alla fall gröna trådalger på rutorna... Ska man göra något åt detta? - skrapa? eller fyller dessa någon funktion (plocka nitrat och fosfat?) Har introducerat sparsamt med koraller, dvs, de gröna algerna har god tillgång på näring i form av kalcium, karbonat, magnesium.. och annat sånt.. som egentligen förbrukas i ett kar med normalt tillstånd av koraller.. nitrat och fosfat är lågt.. Frågan är, ska jag skrapa, eller låta alge…

• 2 svar
    • 795 visningar
  2. Started by Tobbz,

Som ni ser på bilden så växer det endast alger på denna punkt på framrutan. Varför kan det vara så?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by Datzun,

Jag kör Triton Core7 Other methods som balling+spårelement. Ponera att samtliga värdena enligt Tritontest eller liknande är perfekta, är det nån mening att också köra något av alla ”color program” som finns på marknaden, för att få bättre färger? Eller blir det knas?

• Gilla
    • 2 svar
    • 464 visningar
  4. Started by Mrbw,

Hur ofta brukar pepparmintsräkor ömsa, är det olika, eller är det en gång i månaden? Min ömsade för inte alls länge sedan 1 / 2 veckor sedan och nu idag hittade jag att den ömsat igen.

• 2 svar
    • 959 visningar
  5. Started by Daniel,

hej! jag har precis börjat mitt första saltvatten projekt, det är en Juwel rio 180 (180liter, alltså), det går sakta men jag har absolut inte bråttom, vilket är bra enligt vilken saltvattenakvarist som helst. Mina frågor: akvariet kom med en Compact H innerfilter med 600 l/t genomströmning, jag har köpt till en 1000 l/t cirkulationspump, behöver jag byta filtret med ett ytterfilter? eller måste jag komplettera med en liten ytterfilter? eller räcker den jag redan har? jag planerar att sätta in rätt så mycket LS, behöver jag då en skummare överhuvudtaget? o i så fall vilken (storlek)?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  6. Har upptäckt ett salt-startpaket på 128 liter. Märket är JAD och det ingår skummare, nitratfilter, UV sterilisator, filter och pump. Är det någon som äger ett sådant? Vad är det för pump som ingår? Är ett nitratfilter något som måste bytas ut efter en viss tid (är det något typ av biologiskt filter) eller är det mekaniskt? Har planer att skaffa ett större kar till våren och det pekar på antingen detta eller RSM 130. Vilket skulle ni kunna rekommendera? Hälsningar Mikael

7. Started by Hamehenry,

Hej. Sambon startade ett nano akvarium saltvatten för ca 2 månader sen. Sanden och stenarna är fyllda med något som.ser ut som små hårstrån/mossa brun aktigt är det. Ngn Som vet vad det kan vara?

• 2 svar
    • 569 visningar
  8. Started by hippo,

nån som vet om man kan lägga mangrove skott i ett tomt ytterfilter? nu jag använder det som pump och vattenutfyllnad 20liter. någon som provat detta? har även hört att man kan lägga i lite ls.

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  9. Started by Fredde016,

Någon som vet vad som kan skada denna korall? No3,no2,ca,kh och ph ser bra ut.

10. Started by Simon W.D,

Hej! är VÄLDIGT ny på saltvatten och jag har en fråga. Jag köpte en Fluval Surface Skimmer och är det en skummare som man brukar ha som tex Tunze 9002 eller vad den heter? Snälla dumförklara mig inte är bara 14

• 2 svar
    • 688 visningar
  11. Started by pettzon,

Vad tror ni om: http://www.ebay.com/itm/330996211969?ssPageName=STRK:MEBOFFX:IT&_trksid=p3984.m1427.l2648&autorefresh=true Till ett kar på drygt 100x50x50. Duger den till hyfsad tillväxt? Är den overkill? Bör jag satsa på något annat än LED? Någon annan ramp? Har inte bestämt besättning till karet än men har som de flesta andra tänkt mig en del koraller på sikt. Tack på förhand.

• 2 svar
    • 1k visningar
  12. Started by skalleper,

Hej. Köpte en anemon idag den har varit i karret i 3h och från början va foten tjock o fin och stog upp efter en timme början allt hänga se bild. Är detta normalt första dagen i nytt kar?

13. Started by Verkenius,

Hej, Jag har ett skaffat mig ett Reefer 525XL. Jag har fastnat mycket för kirurger och undrar lite hur många man vågar stoppa I. Jag vet ju att dem normalt sett inte riktigt tycker om varandra.. Iaf inte om de är liknande varandra. Min tanke är att stoppa ner alla kiruger som ska vara I vid samma tillfälle och de ska vara så små som möjligt. dvs växa upp tillsammans i karet. Jag hoppas att detta kan göra att dem kan skapa en balans i gruppen under sin uppväxt. Men som sagt. Jag har i dagsläget tänkt mig: 1 st Zebrasoma Flavescens 1 st Zebrasoma Xanthurum 1 st Acanthurus Nigricans Men jag är ev sugen på en ti…

• Gilla
    • 2 svar
    • 848 visningar
  14. Started by chippen,

Hej, är novis på ämnet. Det talas mycket om färger när det gäller MH. Men vad är ett bra nybörjartips mellan 10000-20000K? Har inte så stor erfarenhet när det gäller färger i s-vatten. Undrar även hur det är med dunstningen om man inte har automatisk påfyllare. Hur mycket kan det dunsta innan salthalten blir för hög? Mvh Chippen

• 2 svar
    • 987 visningar
  15. Started by Gnarkill,

Någon som vet om något företag som bygger akvarium efter önskemål??

• 2 svar
    • 841 visningar
  16. Started by Mrbw,

Hejsan. Jag undrar om det avdunstar mycket mera vatten från ett 112L än ett clown hotel(54L)? Då vi redan som det är idag har hög luftfuktighet i hemmet. Avdunstar det mindre med LED belysning? Mvh Sebastian

• 2 svar
    • 699 visningar
  17. Started by SimonW,

Hej, Går och funderar på att starta ett saltvattensakvarium eftersom marinbiologi alltid har legat mig varmt om hjärtat. Har funderat länge men inte kommit till skott eftersom det är så fruktansvärt dyrt.. Kontaktade en akvariebyggare som kan bygga ett ramakvarium anpassat för saltvatten med tjockt glas och tredubbla silikonfogar. Jag funderade på måtten 160 x 60 (bredd) x 40 (höjd) cm därför att jag läst att man kan klara sig med energisnålare lysrör istället för metallhalogenlampor om höjden inte är för stor och man vill ha lättskötta koraller. Dessutom blir belastningen på golvet mindre om man får ut vikten på större yta. (Tänkte även bygga en vridstyv sockel) Kanske …

• 2 svar
    • 557 visningar
  18. Started by Fredrika77,

Är det någon som vet om Red sea coralline gro är samma som reef foundation b (buffer) ? /Anna

19. Started by montana_79,

Hej, Hur ofta ska man byta vatten på en 200 l, funkar 5% varje vecka eller 10% var annan, ska man tillsätta med Microbe-lift Nite-out 2 vid stora vatten byte eller varje gång man byter?

• Gilla
    • 2 svar
    • 733 visningar
  20. Started by arnstad,

Hallå där alla reefers. Efter 2års uppehåll har jag efter mycket funderande kommit fram att jag vill starta upp igen. Fick bli ett komplett aqua medic 140. Är grymt exalterad över att börja igen. Kommer säkert ett par knasiga frågor men jag kommer inte ihåg allt 🙄på återseende MVH

• Gilla
    • 2 svar
    • 1k visningar
  21. Started by ghosten,

liten nybörjarfråga.... vad har en osmos för funktion till saltvattenakvariet....

• 2 svar
    • 675 visningar
  22. Started by Rickard85,

Hej, Ska snart starta upp mitt akvarium som jag för en månad sen köpte som sötvattenakvarium. Det har nu stått tomt ett tag och jag undrar således hur pass noggrann man ska vara med rengöringen med tanke på bakterier och dylikt? Räcker det med vatten eller bör man rengöra med någon form av kemisk medel? MVH Rickard

23. Started by sebbeh83,

Imorgon får vi hem vårt första saltvatten akvarium, nu till min fråga. Enligt försäljaren så är en värmare onödig för osmos vattnet sköter värmen. Nu är jag helt nybörjare på salt vatten akvarium. Men om tempen ska vara 25grader säger vi och vi som bor i svergie med denna bitande kyla får jag inte riktigt det att gå ihop, så om nån snäll själ kunde säga mig om jag ska köpa en värmare eller om et är en onödig kostnad? Vårt kar kommer va på ca 370L + sump. Annars får ni gärna ge oss tips och så hur vi ska starta, är 20kg levande sten ingick i priset. Nu är det ju ett tag innan vi ska hämta levande sten men om man ska räkna så ska de ju va 10% av karet vilket är 37kg så undr…

• 2 svar
    • 757 visningar
  24. Started by Aquaguy,

Har en fråga när man mäter salt kan man använda en sak där man lägger några droppar vatten på ett glas sedan håller man upp den mot en lampa vet ej namnet. Gälla fall den man mäter saltvatten med är det samma som man mäter glykol med?

• 2 svar
    • 579 visningar
  25. Started by Reryd,

Hej! Jag vill egentligen ha en bta men eftersom de kan va lite knepiga kollar ja på annat som är liknande. Har läst om bubbel korallen men uppfattar den som svår? Kan bränna andra koraller. Om den skulle dö sprider den gift så allt annat dör också? Skulle ni säga att den iaf är lättare än en bta? Vill inte ha något i min pump.

• 2 svar
    • 792 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.