Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by tropheusforever,

Hej allihopa en newbie här Jag håller på och ska starta mitt första salt kar och har lite funderingar . Om jag ska ha 32 mm pvc rör till avrinningen vilken dimension ska jag då ha till borren ? Genomförningen är väl större ? Är det 42 mm s borr jag ska beställa ? tacksam för svar .

2. Started by Richard_22,

Hej! Undrar vad de små prickiga gröna algerna som kommer på glaset är för något och vad det innebär? Har för mig att jag läst om det men kommer inte ihåg vad det är eller varför dem kommer... / Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 2 svar
    • 788 visningar
  3. Started by mcjagg,

Hej min palettkirurg har fått dille på att flytta runt mina eremiter den tar den i munnen och släpper de lite varstans i karet har någon annan varit ute för detta fenomen den har bara börjat med det nu har haft eremiter och kirurgen länge Med vänliga hälsningar Frank

• Gilla
    • 9 svar
    • 786 visningar
  4. Started by sebbeh83,

Imorgon får vi hem vårt första saltvatten akvarium, nu till min fråga. Enligt försäljaren så är en värmare onödig för osmos vattnet sköter värmen. Nu är jag helt nybörjare på salt vatten akvarium. Men om tempen ska vara 25grader säger vi och vi som bor i svergie med denna bitande kyla får jag inte riktigt det att gå ihop, så om nån snäll själ kunde säga mig om jag ska köpa en värmare eller om et är en onödig kostnad? Vårt kar kommer va på ca 370L + sump. Annars får ni gärna ge oss tips och så hur vi ska starta, är 20kg levande sten ingick i priset. Nu är det ju ett tag innan vi ska hämta levande sten men om man ska räkna så ska de ju va 10% av karet vilket är 37kg så undr…

• 2 svar
    • 785 visningar
  5. Started by Kattmat,

Okej. Jag har börjat få lite hum om allting nu. Men vad behöver jag till att börja med? Värmare och cirkulationspump har jag. Skummare har jag fattat det som att man kan vänta lite med tills ekonomin tillåter. Så det är väl levande sten, och ett test-kit. Problemet är att den levande stenen som finns i butik är sjukt dyr, så är det nån som har att sälja så kontakta gärna mig. Akvariet är på ca 300 liter. Vad behöver jag mer? (Har läst genom gamla diskussioner och lärt mig en hel del matnyttigt)

• 2 svar
    • 784 visningar
  6. Started by carlsson,

Hej har en fråga hur mycket cirkulation man bör ha i ett 550 liters kar? har 1 st treampump på 3800 liter i tim och en annan pump på 2800 liter tim! tycker inte det blir nån cirk alls

• 5 svar
    • 784 visningar
  7. Started by Hirez,

Hej, har nu prövat en rad olika preparat för Mg och Ca. Vissa för att höja, andra för att "behålla". Då till frågan, är det ok att använda ett preparat som är menat till att höja tex. Mg med, permanent? Alltså logiken hos vissa verkar att Mg som tillförs i "salt" form är drygare än att man blandar ut och får då en "blandsaft" istället för koncentrat. Jag håller på att jämföra 2 metoder och det verkar som den som man skall använda för att Höja Mg, fungerar bäst för att bibehålla Mg också. Men jag kanske skiftar något i makterna, eller kanske matar på en Ion bomb om några år.. fan vet man Sedan är det visserligen trevligare med vätskor om de skall in i en doserpump. Men f…

• 3 svar
    • 784 visningar
  8. Started by Micke.T,

Jag har ju startat upp ett nytt kar med saltvatten. idag är där grus o färdig blandat vatten. imorgon ska jag får hem all min sten som är inkörd i en annans balja. hur snart kan jag börja stoppa i lite roliga grejor. 1mån...eller 3månader hur länge ska jag vänta. tacksam för svar. vill inte det ska bli fel.

9. Hej på er alla kunniga! Vad har hänt min mjukis? den har varit i karet ca 7dgr,funkat bra,tills i morse så ville den inte veckla ut sina armar! saknar jag ngt i vattnet vad i så fall? vatten, ph 8,3 nitrit 0 nitrat 0 salthet 23,5 kh 33 vad skall jag göra?

• 4 svar
    • 783 visningar
  10. Hejsan:) Jag är i första stadiet där allting fortfarande är planering,eftersom jag har ett juwel akvarium så finns det en inbygd pump med filter. Jag har tänkt att töma utrymmet på allt och ha i aktivt kol mm. Sedan var plamerna att ha fluval 404 ytterfilter eller något liknade, sedan har jag läst att folk rekommenderar att kasta filtermattorna och ha i ls istället, är det nödvändigt eftersom jag redan har aktivt kol? Sedan vad ska jag ha för lysrör och vilken skummare passar? Tacksam för alla svar och kommentarer! Ha det bäst

• 0 svar
    • 783 visningar
  11. Started by AlexanderClown58l,

Halloj, mätte mitt pH-värde idag och det stod på 7,2, skulle behöva lite bra tips på att höjja pH-värdet:) Just nu har jag bara 3 turbosniglar och 2 eremiter i karet som går runt o städar lite alger, men kan ett för lågt pH-värde vara skadligt för fiskarna som senare ska flytta in? tacksam för svar!

• 3 svar
    • 783 visningar
  12. En påfågel puffer tror jag det stavas.

• 2 svar
    • 783 visningar
  13. Started by hippo,

hur kraftig uvc behöver man till ett 200kar?

• 1 svar
    • 783 visningar
  14. Hej, jag är lite ny på det här med Saltvatten och tänkte berätta lite vad jag har för saker i karet och sumpen och sedan ställa "massa" frågor. Har "tagit över" ett kub akvarium på 220 liter med sump. Har en fosfat reactor med aktivt kol och sedan ett uvc filter i. Allt funkar bra än så länge men mina anemoner trivs inte, dom vandrar runt väldigt mycket men äter bra. Nu till mina frågor: - Finns det någon teknik för att få anemonerna att stanna på sin rätta plats eller varför flyttar dom sig så mycket? - Har även hört om ljustid, just nu har jag på ljuset i 8timmar men är det för mycket? har hört att man ska ha ca 4 timmar ljustid vilket jag tycker är väldigt lite. - Har …

15. Started by agnesmattsson,

Vi är ute efter att skaffa en större ATO till vårt red sea 170. Dels vill vi ha en separat behållare brevid akvariet och även en ATO pump med sensor som kontrollerar vattennivån. Hur har ni löst detta och har ni några rekommendationer på både kärl och ATO sensor?

16. Started by Chilli,

Vad behövs för ett fungerande refugium? Belysning och agler förstår jag. Brukar man ha mer saker i? sten? Jag har ett red sea reefer 425. Och tänkte använda det fack som redan finns i sumpen som är till refugium. Det är inte jättestort, men tänker att det borde räcka? Behöver man göra något med ett refugium? Eller sköter det sig själv sen när det kommit igång? Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

• 2 svar
    • 782 visningar
  17. Started by Chilli,

Hejsan! Jag har en lps som jag haft i ca 1 månad. Den har sträckt ut sig och varit stor och fin hela tiden fram tills för ca 1 vecka sedan. Den är inte helt ihopdragen, men sträcker inte ut sig lika mycket som innan. Köpte även en sps för 2 veckor sedan som jag är tveksam på. Jag har aldrig sett någta polyper ute på den.. jag vet inte riktigt hur den ska se ut när den trivs, men gladare än såhär gissar jag på? Jag har en till lps och en till sps som jag tycker värkar trivas och må bra. Akvariet har varit igång i 3 månader, värderna är kanske inte perfekta men stabila. Belysningen är en maxspect rsx 300w. Värden med salifert. Temp. 26 Salt. 1.025 Magnesium. 1230 K…

• 3 svar
    • 782 visningar
  18. Started by Nille83,

Kan man på något sätt bestämma kön på dessa fiskar?

• 1 svar
    • 781 visningar
  19. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Håller på att starta mitt aqua medic yasha just nu och undrar: när saltet har löst upp sig skall jag ha i levande sand när jag har haft i levande sand så kommer det bli grumligt skall jag verkligen ha cirkulation på då? När jag har haft i levande sand när kan jag ha i levande stenen då? Direkt eller?

• 2 svar
    • 781 visningar
  20. Started by Kalufs,

Tjena! Nån av er som vet vad detta kan vara? Ursäkta att bilden är på sne

• 6 svar
    • 781 visningar
  21. Started by warliy,

Halloj, Är relativt ny inom saltvatten och har kört in ett nytt kar. La in 2 clowner och sniglar för några veckor sedan och dom verkar klara sig ganska bra och mår fortfarande bra. Igår så köpte jag och la in en ny salarias som verkar ha dött under natten, ser ganska livlös ut bakom en sten & ligger på sidan. Har mätt alla värden och dessa ser bra ut, någon som har haft liknande problem? Tror ni han dog pga stress eller något annat? Jag vet att butiken jag handlade från fick in honom i måndags..

22. Started by carlsson,

Hej! tände upp lyset lite i karet nyss! då fick jag se massa vita djur som sprang runt på stenen sen bara försvann dom. vad kan det vara för något?

• 3 svar
    • 780 visningar
  23. Started by imre,

Hej! Skickade min första vattentest i torsdags till ATI lab och har fått redan idag svar... ni som kan sånt kan hjälpa mig me o kolla lite hur bra/dåligt ligger det till innan jag skickade iväg tog jag lite tester själv hemma..jag tycker inte alls att saliferts tester stämmer.. däremot red sea är ganska ok : KH 8,4 (salifert) ATI 8.06 Ca 480 (salifert) ATI 443.1 Mg 1425 (salifert) ATI 1332 Nitrat 0.5 (red sea) ATI 1.06 fosfat 0.04 (red sea) ATI 0.05 dom testade även Rodi vatten..silikat var lite högt, ny silikatfilter är på väg, hoppas det hjälper.. det kans…

• Gilla
    • 3 svar
    • 780 visningar
  24. Started by loopmannen,

Tjenare! Nu är det lång tid sedan jag hade mitt 540 akvarium. Kvar finns en liten 80l burk med 2 clowner o ca 10kg sten. Hur som så har jag beställt en ny burk Red Sea Reefer 200xl som snart kommer hem. Min fråga till er är följande. Jag har ca 40kg sten som har legat fuktigt ej "blött" i ca 6 år. Hur ska jag göra, ska de tvättas eller bara introducera dem som de är?

• Gilla
    • 2 svar
    • 779 visningar
  25. Started by Nille83,

Hur blir ljuset? Vad tycker korallerna? Kvalitén på lysröret?

• 3 svar
    • 779 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.