Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Behöver sänka fosfaten något och undrar om jag kan med fördel använda kalkreaktorn (som jag fick med akvariet) fylld med Rowa Phos eller om det går lika bra med en strumpa i "media cupen" (Red sea reefer akvarium).
-
-
- 1 svar
- 868 visningar
-
-
Hej, Jag ska köpa ny belysning till mitt Juwel 240l. Jag har fått förslag på Maxspect MJ-L165. Den finns med både blå och vit belysning. Jag har läst att blå belysning är bra för koraller. Men om jag förstår det rätt så har båda den blå färgen som är bra för koraller men skillnaden är bara vad man själv tycker är snyggast och vilken färg jag tycker är snyggast när jag tittar i akvariumet. Har jag helt missförstått och istället ska köpa den blå då jag ska ha koraller? Kanske svär i kyrkan men tycker nog att vitt ljus är finast… mvh Joakim
-
- 4 svar
- 868 visningar
-
-
-
Hej Har precis börjat med att komma igång inför uppstart med mitt första saltvattenakvarium. Beställde en skummare som jag trodde skulle va bra till akvariumet utan att fatta hur stor den var. En JAD WG-524 tror jag den heter. Och det är en dränkbar variant men som såklart inte passade i akvariet. Så nu undrar jag om någon kan komma med tips på vad för en skummare jag ska köpa, helst ingen som kostar 6000:- Antar att dränkbar invändigt är den bästa varianten. Hur mkt vattenflöde måste en skummare för 180 liter klara för att vara lämpad. O då menar jag inte kan funka om du har en fisk modell utan en som ska stå pall för hela akvariumet o dess invånare och den ska gärna p…
-
- 1 svar
- 867 visningar
-
-
Hej.. Jag är nu i slutskede av uppstarten av mitt RSM, antaget att jag förstått allt rätt.. (kiselalger har ersatts av cyanoalger, som ersatts nu av gröna trådalger, som enligt den teori, knop, jag läst ska ersättas av kalkalger) Nu växer i alla fall gröna trådalger på rutorna... Ska man göra något åt detta? - skrapa? eller fyller dessa någon funktion (plocka nitrat och fosfat?) Har introducerat sparsamt med koraller, dvs, de gröna algerna har god tillgång på näring i form av kalcium, karbonat, magnesium.. och annat sånt.. som egentligen förbrukas i ett kar med normalt tillstånd av koraller.. nitrat och fosfat är lågt.. Frågan är, ska jag skrapa, eller låta alge…
-
- 2 svar
- 867 visningar
-
-
Hej igen.. Gjorde lite tester igår kväll och detta är resultaten. Nitrit: 0.01 Calcium: 440 Alkalinity KH: 9.0 Magnesium: 1170 PH: 8.1 Salt: 1.024 Temp: 27grader Som ni ser så är Magnesium lite väl lite så jag använder nu aquacalculator för att räkna ut hur mycket magnesium jag skall putta i. Men först så kollade jag salträknare vilken säger att jag skall fylla på med mer freshwater, vilkett jag blir lite förbryllad över. varför ? target e ju satt på 1.025 så varför ta bort saltvatten o lägga till freshwater? se bild: Sedan har vi då tillsatserna. enligt Aquacalculator så skall jag endast då tillsätta mer Calcium. och om jag förstår den rätt så skall jag adda 18,6Gr…
-
- 3 svar
- 866 visningar
-
-
Hej, jag är ny inom saltvattensvärlden och har nu ett etablerat saltvattenskavarium med koraller och fiskar. Eftersom jag även är nybörjare på själva vattenkemin så skulle jag gärna vilja ha lite input på mina värden. Nitrat 4 Ammonium 0 KH 7,0 Mg 1320 Ca 380 Fosfat 0,16 PH 8 Efter att ha läst på kan jag komma fram till att jag skulle vilja ha ner nitratet, få upp KH och Ca något och helt få ner fosfatet i princip. Har jag tolkat mina värden rätt då?
-
- 2 svar
- 866 visningar
-
-
Hej på er! jag har en fundering angående en korall jag har som jag är rätt söker på kallas för "pompom Xenia". den är otroligt vacker med sina pulserande kronor som är som små händer. Men vad den växer! köpte den i början på sommaren och då var den liten som en snusdosa! som jag ser det nu så har jag några val. 1. Ta bort alltihopa då de annars tar över hela akvariet tillslut. 2. Konstant tuktning för att försöka hålla den på plats. 3. Låta den växa fritt. som jag förstår finns inget specifikt djur som äter Xenia ( utan att ha aptit på andra koraller) . Vad jag undrar är, om jag skulle köra på alt. Nr 3, kommer den då att ta död på andra koraller, eller kommer den att vä…
-
- 2 svar
- 866 visningar
-
-
1: Nu när proteinhinnan är borta behöver jag inte rikta streamern mot ytan för att slå sönder hinnan men behövs det för syresättningen vad jag har förståt verkar det inte vara alla som har den riktat uppåt? 2: När det dunstar vatten på märker jag det på nivån i sumpen eller i huvudkaret eller båda? Så jag vet hur jag ska se hur mycket vatten som dunstat. Jag har en Tunze avrinningsbox.
-
- 3 svar
- 865 visningar
-
-
Har nu haft igång mitt första saltvatten i en vecka. skall man byta typ 10% eller skall man vänta tills man fått i nån fisk?
-
- 2 svar
- 865 visningar
-
-
Jag har haft igång mitt kar på 500 l i 4 månader. Det startades med levande sten jag fått begagnat av förra ägaren när han skulle uppgradera till ett större kar. Jag vet ej exakt om hur mycket sten det är men det är omöjligt 50kg, eller ens 40kg. Om jag nu skulle vilja ha mer sten, behöver jag gå igenom hela cykeln med nitrit igen?? Eller är det bara att tillsätta köpt levande sten från butiken och hoppas att de befintliga bakterierna tar hand om all ammoniak och nitrit? Jag har gått igenom diverse algfaser och vill satsa på koraller nu, har ej lust att börja om från början då jag har lite fiskar, en anemon och ett par mjukisar. Har en bra balans på värdena, m…
-
Japp nu har man dratt igång igen med salt. karet e på 60 liter har 10 kg ls och 3 kg hålsten skummare på väg denna veckan hoppas jag sen 2 cirkulations pumpar lyse 1*24 watt vit och 1*18 watt t8 blåvit testade vattnet idag obs karet har varit igång med salt o sten sen innan jul phosphat 0,5 ppm nitrite 0 nitrate 25 (FE) järn 0 - 0,1mg/l Salt 1025 temp 19 fundera på höja värmen och eventuellt köpa något levande men frågan vad tål av det som testerna visar? tacksam för hjälp
-
- 2 svar
- 864 visningar
-
-
Kom hem från jobbet idag och såg att det var något orange på stenen under anemonen. Någon som vet vad det är? Är det clownfiskarna som haft det lite trevligt?
-
- 3 svar
- 864 visningar
-
-
-
Hej! Nu när jag bestämt mig för akvariet och allt till det läser jag på om koraller. Kommer ha bra ljus en blau lumina hybrid. Jag vill ha tips på första koraller att ha i vid uppstart. Många står att de är lätta men vilka rekommenderar ni? Jag älskar ju bubble tip anemone men ska väl inte va för nybörjare även om det är den enklaste anemoner? Om jag skulle vilja ha en sån tänker jag att den kan man börja med vill inte att den vandrar på de andra korallerna men de är väl ganska känsliga och därför inge bra att börja med? Vill gärna ha knappar med men då är frågan om giftet. Finns det mildare eller är alla väldigt giftiga? Finns andra koraller med mkt gift jag …
-
- 3 svar
- 863 visningar
-
-
-
Hej! Jag skaffade en bubble tip igår. När jag kom ned till karet i morse så har den lyckats ta sig in i en grotta i levande stenen. Det ser ut som den sitter fastklämd. Det är inget speciellt ljus där inne. Ska man försöka få ut den eller avvakta och se om den tar sig ut själv?? Mvh Micke
-
-
- 3 svar
- 863 visningar
-
-
Hej, min lilla anemon börjar se lite konstig ut. Den har öppnat sig mycket och "tentaklerna" ser inte så pigga ut längre. Mitten av den ser lite konstig ut. Bifogar bilder (3 st) på hur den ser ut nu (svårt att få till en bra bild för den vänder sig bort) och hur den såg ut för ett par veckor sedan (2 st). Jag har en clown som tillbringar sin mesta tid i denna lilla anemon (5-7 cm skulle jag gissa) och den är rätt våldsam med anemonen. Är det clownen, för lite mat, miljön i akvariet (relativt nystartat men anemonen bodde redan i det) som gör att den ser leden ut? Den har sett bättre och bättre ut tills för några dagar sedan. Tacksam för tips! Karin
-
-
Hej! Ska köra med R= vatten vad det lider dock ej med silikat filter. Funderar på att testa nedan produkt ([h=1]FM - Ultra Power-Phos[/h][h=2]FaunaMarin Fosfat och silikatremover[/h]) istället, den binder även fosfat. Någon som har erfarenhet av den eller kan rekommendera något liknande? http://www.tritonakvarium.se/fm-ultra-power-phos/2558-0
-
- 1 svar
- 862 visningar
-
-
Vilket är det bästa sättet att ta av korallen från brickan? Mvh Nils
-
- 3 svar
- 862 visningar
-
-
Tjena har en nybörjar fråga när det kommer till streamers .. jag kikat runt mycket här på svg å sett en del jäkligt schyssta kar allt från stora till de små .. men frågan då .. kan man ha för mycket streamers ?? då jag sett det finns det som har 2-3 st i mindre kar ,förstått att det beror lite på va man har i karet /Håkan
-
- 1 svar
- 861 visningar
-
-
En påfågel puffer tror jag det stavas.
-
- 2 svar
- 861 visningar
-
-
Har precis fått hem mitt nya kar och ska börja inhandla lite teknik. Ska ha en sump med ytavrinning inne i karet där jag ska ha skummare och returpump, returpump har jag inhandlat och har beställt glas hos en glasmästare med borrat hål i för utblåset. Funderar lite på hur jag ska göra med lysrampen och hur pass fin skummare jag behöver. Ang. lysramp så funderar jag på att beställa och bocka en rostfri plåt då akvariumet har lite speciella mått (längd 75cm, djup 35cm, höjd 45 cm). Någon som har erfarenheter av att använda en rostfri plåt med T5 rör? Hur pass mycket styrka/många rör kan rekomenderas för 45 cm? Hur gör man lättast för att montera lysrören och få detta att f…
-
- 2 svar
- 861 visningar
-
-
Hej! Skickade min första vattentest i torsdags till ATI lab och har fått redan idag svar... ni som kan sånt kan hjälpa mig me o kolla lite hur bra/dåligt ligger det till innan jag skickade iväg tog jag lite tester själv hemma..jag tycker inte alls att saliferts tester stämmer.. däremot red sea är ganska ok : KH 8,4 (salifert) ATI 8.06 Ca 480 (salifert) ATI 443.1 Mg 1425 (salifert) ATI 1332 Nitrat 0.5 (red sea) ATI 1.06 fosfat 0.04 (red sea) ATI 0.05 dom testade även Rodi vatten..silikat var lite högt, ny silikatfilter är på väg, hoppas det hjälper.. det kans…
-
-
- 3 svar
- 860 visningar
-