Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Hej! Ska köra med R= vatten vad det lider dock ej med silikat filter. Funderar på att testa nedan produkt ([h=1]FM - Ultra Power-Phos[/h][h=2]FaunaMarin Fosfat och silikatremover[/h]) istället, den binder även fosfat. Någon som har erfarenhet av den eller kan rekommendera något liknande? http://www.tritonakvarium.se/fm-ultra-power-phos/2558-0
-
- 1 svar
- 846 visningar
-
-
Vi är nybörjare inom saltvattens akvarier.Vi har bara haft vår lille klown hotel på 100 liter från april 2010. Vi har gjort mycket fel,lärt av detta. I dag är akvariet optimalt.Clownerna och putsa räkorna trivs ,dom växer alla. Nu behöver vi hjälp från er gamla saltvattensexperter. Vi har ett Juwel 260 Vision kar.Detta har varit använt till discus,som i dag går i ett 720 l. kar Frågan är : HUR ÄNDRA VI 260 l. AKVARIET TILL ETT SALTVATTENSAKVARIE.???
-
- 3 svar
- 846 visningar
-
-
Har låtit mitt 240L köras in i några veckor nu. Levande sten. Skummare. Städpatrull. Snart är det dags att införskaffa min första fisk! Tänkte mig 2st clowner och en sandvändare. Efter de har fått simma runt i några veckor tänkte jag utöka med lite fler. Frågan är bara vilka. Jag har kollat på kirurger men som jag förstår det behöver de större kar. Vad har ni för fiskar i ert 240L eller mindre? Behöver lite inspiration!
-
Jag köpte ett begagnat RSM 250 komplett med sten och levande. Nu har karet snart varit uppe i 24h hos mig, då jag är färsk på saltvatten så skulle jag uppskatta en utvärdering utifrån lite bilder jag har tagit! Har tyvärr svårt att få tydliga färger från Iphonen Bild på hela akvariet: Jag har mina misstankar att jag har hel del kalkalger: Vita = dåligt, lila = bra? Har andra saker som också ser tråkigt ut i karet: Det känns som karet inte är så levande helt enkelt. Synpunkter, råd och tips är varmt uppskattat!
-
- 3 svar
- 845 visningar
-
-
Jag har ett nystartat molly kar... Hur länge ska belysningen vara på per dag? Jag försöker också ta reda på hur varmt jag ska ha i karet.
-
- 5 svar
- 845 visningar
-
-
Min harley quinn räka har varit borta nu i ca 10 dagar och undrar om den kan vara död eller om den lever? Vet någon om dom kan försvinna ett tag om dom ömsar elr nåt liknande?
-
- 4 svar
- 845 visningar
-
-
hade tänkte börja med saltvattensakvarium och köpt ett clownhotell. funderar på ifall det skulle fungera att montera en sump utan att göra några synliga ingrepp på rampen eller håltagning. i bakkant av ljusrampen sitter två hål på varsin sida på ca 2*3 cm vid fack 1 och 4. tänkte att man drar ett pvc-rör från fack 4 ner i sumpen sen med hjälp av en pump pumpar man upp vattnet i fack 1, på så sätt tar man "rent" vatten ner i sumpen och filtreras genom LS och därefter blandas ut med smutsigt insugsvatten och cirkulerar på så sätt genom systemet två gånger. vad tror ni om det? vad bör jag ha för effekt på pumpen? på en del fartyg med krav med lång räckvidd brukar man ha ett …
-
- 3 svar
- 845 visningar
-
-
Hej, min lilla anemon börjar se lite konstig ut. Den har öppnat sig mycket och "tentaklerna" ser inte så pigga ut längre. Mitten av den ser lite konstig ut. Bifogar bilder (3 st) på hur den ser ut nu (svårt att få till en bra bild för den vänder sig bort) och hur den såg ut för ett par veckor sedan (2 st). Jag har en clown som tillbringar sin mesta tid i denna lilla anemon (5-7 cm skulle jag gissa) och den är rätt våldsam med anemonen. Är det clownen, för lite mat, miljön i akvariet (relativt nystartat men anemonen bodde redan i det) som gör att den ser leden ut? Den har sett bättre och bättre ut tills för några dagar sedan. Tacksam för tips! Karin
-
Hej alla! Jag tänkte starta mitt första saltvattens kar och har förberett mig ordentligt genom att läsa mycket och kollat olika forum. Ett tips som ofta kom upp när jag läste var att gå hem till någon som jag känner och som har ett lyckat akvarium och sno idéer från dem. Då jag inte känner någon som ens har ett saltakvarium går juh inte detta. Nästa tips var att skriva ner det som jag tänkt mig och se vad andra tycker om uppsättningen. Jag är tacksam för alla svar jag får och hoppas ni kommer tycka detta är lika spännande som jag Om vi börjar med akvariet så är det som sagt på 112L, 80x35x40 (mm). I akvariet hade jag tänkt mig clownfiskar och en anemon till en början. Se…
-
- 1 svar
- 845 visningar
-
-
Hej, Jag ska köpa ny belysning till mitt Juwel 240l. Jag har fått förslag på Maxspect MJ-L165. Den finns med både blå och vit belysning. Jag har läst att blå belysning är bra för koraller. Men om jag förstår det rätt så har båda den blå färgen som är bra för koraller men skillnaden är bara vad man själv tycker är snyggast och vilken färg jag tycker är snyggast när jag tittar i akvariumet. Har jag helt missförstått och istället ska köpa den blå då jag ska ha koraller? Kanske svär i kyrkan men tycker nog att vitt ljus är finast… mvh Joakim
-
- 4 svar
- 845 visningar
-
-
Hej. I min sump så har det samlats en massa skit/"vattendamm". Brunt och virvlar lätt runt. Vad är det? ../Jonas
-
- 4 svar
- 845 visningar
-
-
behöver litte tips om vad man behöver för ett saltkar?
-
- 2 svar
- 844 visningar
-
-
Japp nu har man dratt igång igen med salt. karet e på 60 liter har 10 kg ls och 3 kg hålsten skummare på väg denna veckan hoppas jag sen 2 cirkulations pumpar lyse 1*24 watt vit och 1*18 watt t8 blåvit testade vattnet idag obs karet har varit igång med salt o sten sen innan jul phosphat 0,5 ppm nitrite 0 nitrate 25 (FE) järn 0 - 0,1mg/l Salt 1025 temp 19 fundera på höja värmen och eventuellt köpa något levande men frågan vad tål av det som testerna visar? tacksam för hjälp
-
- 2 svar
- 844 visningar
-
-
Har byggt om ett befintligt akvariumskåp till mitt nya saltkar som kommer att lackas svart på utsidan. Så en liten undran går det att måla insidan hur som som för att skydda mot vatten mm ? och kan man använda vad man vill eller kan det påverka nåt med tanke på att sumpen finns där eller dyl ?
-
- 2 svar
- 844 visningar
-
-
Har i snart 1,5 år haft mitt första saltvattensakvarium igång, RSM 130D. Tanken att skaffa större har funnits länge och nu så har jag börjar ta tag i detta. Jag skulle uppskatta er feedback på vad ni tror om den här kombinationen av delar. Sammanfattningsvis så är det LPS-dominerat system med fisk som jag tänkt fortsätta med. Akvarium: Red Sea Reefer XL425 Belysning: 2x Hydra 32 HD eller 2x Red Sea ReefLED 90. Skummare: Deltec 600i eller Red Sea Skimmer 600 Returpump: Jebao DCP-5000 Streamerpumpar: 2x AI Nero 5 Vad tror ni om detta? Bör jag gå upp i storlek/effekt på något? Är det något som är skräp och som b…
-
Är det skillnad på olika armatur rent kvalitets messigt? Funkar det bra med en "billig" MH-armatur eller måste man satsa på lite dyrare?
-
- 3 svar
- 844 visningar
-
-
Hej! Skickade min första vattentest i torsdags till ATI lab och har fått redan idag svar... ni som kan sånt kan hjälpa mig me o kolla lite hur bra/dåligt ligger det till innan jag skickade iväg tog jag lite tester själv hemma..jag tycker inte alls att saliferts tester stämmer.. däremot red sea är ganska ok : KH 8,4 (salifert) ATI 8.06 Ca 480 (salifert) ATI 443.1 Mg 1425 (salifert) ATI 1332 Nitrat 0.5 (red sea) ATI 1.06 fosfat 0.04 (red sea) ATI 0.05 dom testade även Rodi vatten..silikat var lite högt, ny silikatfilter är på väg, hoppas det hjälper.. det kans…
-
-
- 3 svar
- 843 visningar
-
-
Varför blir den vit ute vid kanterna? Ska den ha mycket eller lite ljus har 300w metalhalogen och den är mitt i karet ska den flyttats ner eller upp? Eller det är nåt annat fel? Tack på förhand
-
- 2 svar
- 843 visningar
-
-
Nu är det dax att prova lite större kar. har kommit över ett 720 liters ramakvarium som är borrat och även siliconat fast glas runt alla lister. Ska använda mig av mina gamla grejjer till en början. Saker som finns förtillfället: 720 L Alukar 100 L sump 1x400 Watt 20000K Radium lampa 1x250 Watt 14000K Blv lampa 4x39 watt Osram 67 2xDeltec MC500 skummare 65 Kg levande sten
-
- 2 svar
- 843 visningar
-
-
En påfågel puffer tror jag det stavas.
-
- 2 svar
- 843 visningar
-
-
Har vart igång med karet ett tag nu och ökat ljuset successivt. har en maxpect razor 60/1600 lampa. någon som har tips på ett tidsschema till den? Gärna alla 6 kanalerna. tack på förhand.
-
- 1 svar
- 843 visningar
-
-
Hej Sitter idag med ett 540liters sötvatten som ska bli ett saltvattensakvarium är det tänkt. så sitter och planerar lite Har lite funderingar på borrningen. vad är fördelar och nackdelar med att ha bottenborrat jämfört med borra i sidan? sen har jag sett att refugium är en bra sak att ha. men dock har jag sett varianter med skummare före och varianter med skummare efter refugiumet. vilket är bäst? jag kommer säker med fler funderingar med tiden /Jurg
-
-
- 2 svar
- 842 visningar
-
-
Tjenare, undrar om detta kan vara snigelägg?
-
- 0 svar
- 842 visningar
-
-
Tjena har en nybörjar fråga när det kommer till streamers .. jag kikat runt mycket här på svg å sett en del jäkligt schyssta kar allt från stora till de små .. men frågan då .. kan man ha för mycket streamers ?? då jag sett det finns det som har 2-3 st i mindre kar ,förstått att det beror lite på va man har i karet /Håkan
-
- 1 svar
- 842 visningar
-
-
Jag köpte ett gäng levande sten som varit i ett aktivt kar och fick med saltvatten från de karet att förvara dom i sålänge med cirkulation. Jag ska starta upp mitt nya kar först om några veckor och hoppades på att kunna ha i dessa från början för att få fart på bakterierna. Men nu är det så att det växer en massa olika på stenarna och jag vet inte om det är bra eller dåliga saker och om jag behöver göra något åt det innan jag använder dom. Lite ser ut som mjukkoraller tycker jag och där är mycket alger såklart men sen är där vissa saker som de där nätliknande och även de mörka beläggningarna som oroar. Även några ”trådar” som för mig är misstänksamma. Lägger upp …