Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by DennisL,

Hej, Jag är på gång att uppgradera mitt akvarium från ett 360l till ett 756l, nu sitter jag och funderar på hur jag ska göra. Jag har i dagsläget levande sten, välmående koraller och fiskar varav två kirurger, en gul och en hepatus. När jag släppte i min hepatus så fick den ett mindre utbrott av vita prick, så jag vet att det finns vita prick i akvariet, även om ingen av fiskarna visar symptom på det i dagsläget. Jag har planer på att köpa en powder blue kirurg i framtiden, och vet att de är extremt känsliga för vita prick, och det fick mig att fundera...jag skulle ju gärna vilja bli av med parasiterna helt och hållet. Jag kommer ha möjlighet att ha båda karen igång …

• 3 svar
    • 722 visningar
  2. Started by Elemi,

http://www.zoocenter.se/index.php?main_page=product_info&products_id=12&zenid=bbdd7dc44641b963eea9249990987453 är ägare av ett sånt här kar och har funderingar på att göra om det till salt. är det möjligt? hade inte tänkt att ha fiskar enbart levande sten samt något minde som inte kräver så stor yta

• 2 svar
    • 722 visningar
  3. Kan man ha CAULERPA ALGER eller CHAETOMORPHA ALGER i akvariet? Alltså inte i sumpen, har ingen sån. Om man har lite i ett hörn kommer de ta över akvariet fullständigt även om man håller efter dem?

• Gilla
    • 3 svar
    • 722 visningar
  4. Started by jarecki68,

Tacksam för lite hjälp Vad är det mina skivor håller på med mår dom dåligt? ? under dagen är dom som på första bilden men mot kvällen som på den andra ???????? Måste nämna att dom är inköpta inte så länge sen i lördags.

• Gilla
    • 3 svar
    • 722 visningar
  5. Started by loopmannen,

Tjenare! Nu är det lång tid sedan jag hade mitt 540 akvarium. Kvar finns en liten 80l burk med 2 clowner o ca 10kg sten. Hur som så har jag beställt en ny burk Red Sea Reefer 200xl som snart kommer hem. Min fråga till er är följande. Jag har ca 40kg sten som har legat fuktigt ej "blött" i ca 6 år. Hur ska jag göra, ska de tvättas eller bara introducera dem som de är?

• Gilla
    • 2 svar
    • 721 visningar
  6. Started by Jeppe83,

Ser denna ut till att trivas? Första jag har. Den har suttit på samma ställe ungefär i två dagar nu. Utom när de är natt då den försvinner in under stenen.

• 2 svar
    • 721 visningar
  7. Started by Jeanette Johansson,

Har hämtat hem mitt akvarium idag(Blenny 80 L) allt har gått bra förutom att jag nu har koraller och fiskar i en balja med deras gamla vatten och däri har dom nu legat i över en timme när jag börjat blanda salt och försöker värma upp vattnet, Det ligger jätte mycket salt kvar på botten och det spelar ingen roll hur mycket jag rör om med slev eller riktar pumpen mot botten så sjunker det ner dit igen, Termometern har inte rört sig alls på över en timme, står fortfarande på 20 grader medan doppvärmaren lyser att den är på,,,, Jag klarar tydligen inte ens av detta enkla! Och börjar få panik då fiskar och koraller behöver få komma i vattnet då det gamla börjar bli kallt nu, v…

8. Started by warliy,

Halloj, Är relativt ny inom saltvatten och har kört in ett nytt kar. La in 2 clowner och sniglar för några veckor sedan och dom verkar klara sig ganska bra och mår fortfarande bra. Igår så köpte jag och la in en ny salarias som verkar ha dött under natten, ser ganska livlös ut bakom en sten & ligger på sidan. Har mätt alla värden och dessa ser bra ut, någon som har haft liknande problem? Tror ni han dog pga stress eller något annat? Jag vet att butiken jag handlade från fick in honom i måndags..

9. Started by mcjagg,

ska se om jag kan lägga upp en film på akten Mvh Frank VID_20170702_173901.mp4

10. Started by jetstar,

Har nu fått nys på en tank som kan vara intressant! komplett. men ett "powerhead" strular vad är ett powerhead?? han hade beställt nytt sådant. en till fråga! hur beter man sig när man köper ett komplett saltvattens akvarium med fiskar Ls och div djur? man måste ta med vatten och allting antar jag? eller räcker det men en viss del vatten? //Fredrik

• 2 svar
    • 721 visningar
  11. Started by Freddess,

Tappade ur 2/3 av vattnet. Lade i stenen och sedan sanden. Fyllde upp med vattnet igen. Fy tusan va mjölkigt det blev. Hoppas att det inte lägger sig förryckte skräp på LS. Ska man blåsa bort det då eller det sköter sig själv?

• 3 svar
    • 721 visningar
  12. Ja om man har en Salthaltsmätare av vipparmsmodell som jag har så kan det ibland vara idé att kolla den emot något annat saltvattensakvarium med ungefär samma temperatur. Typ 25 grader såsom jag har i mitt och så som det är på Sjöfartsmuseét i Göteborg..Så här är en bild när min mätare kollas av emot en mer avancerad digital modell..Tro´t eller ej men min fungerar alldeles utmärkt..32 blev utfallet och det är bra! På bilden ser vi en av (sjö)stjärnorna som jobbar på Muséet. DAVID full aktion med att kolla salthalten i deras 10 tusen liters akvarium och deras vatten är såklart perfekt. Så svaret på frågan vilken salthalt är bra? Blir 32. Och glöm inte bort att besöka Sjöfa…

13. Started by Margareta,

Vad kan det vara som knäpper i akvariet? Har två pepparmintsräkor och en filfisk. Låter som att man tar en liten sten och knackar på glaset! Undrar också om räkor bytet skal!?

• Gilla
    • 3 svar
    • 721 visningar
  14. Started by auxios,

hej! har tänkt att starta upp mitt fösrta saltvattens akvarium. har bara haft sötvatten tidigare. så nu håller jag på att kolla runt efter olika stenar. jag är inne på att köpa torr levande sten. har hittat en variant som heter reef saver om värkar riktigt trevlig men hittar ingen stans i svergie att köpa denna. sen undrar jag om det är jätte stor skillnad att köpa levande sten eller torr sten för akvariumets skull ? mvh/nichlas

• 6 svar
    • 720 visningar
  15. Started by Nille83,

Hur blir ljuset? Vad tycker korallerna? Kvalitén på lysröret?

• 3 svar
    • 720 visningar
  16. Started by AlexanderClown58l,

Halloj, mätte mitt pH-värde idag och det stod på 7,2, skulle behöva lite bra tips på att höjja pH-värdet:) Just nu har jag bara 3 turbosniglar och 2 eremiter i karet som går runt o städar lite alger, men kan ett för lågt pH-värde vara skadligt för fiskarna som senare ska flytta in? tacksam för svar!

• 3 svar
    • 720 visningar
  17. Started by Nemisis,

Har nu ett 60 liters och ska uppgradea till 110 liter.. Har en pump på 1000l/h räcker detta eller bör jag skaffa en pump till minsta jag kunde hitta låg på 450 l/h blir de för mycket tror ni?? Har ju trots allt 1000 l/h i ett 60-liters nu.. Mvh F

18. Started by montana_79,

Hej, Köpte denna för 2 dagar sen, den ligger nere fortfarande, har ni nån tips vad man kan göra, alla värde är ok.

19. Started by Puttegusten,

Hej! Någon som vet vart man kan köpa en maxi jet pump MJ 1000 heter den? Ska ha till ytavrinning. Tänkte om det fanns nånstan på webben? /Putte

• 1 svar
    • 719 visningar
  20. Started by Batty,

Startade mitt blenny i helgen och längtar förstås efter att få pytsa in mina första fiskar. Men först vill jag ha i nått som håller rent! hur länge skall man vänta innan man skaffar sniglar och eremiter? eller finns det andra städare som rekommenderas?

• 2 svar
    • 719 visningar
  21. Started by Henrik dahlström,

Hej Finns det något smidigt sätt att avlägsna bta på?? Dom har delat på sig och är nu 3 Behöver igentligen bara 1 för nemosarnas skull

22. Hej. Körde igång ett nytt kar i dagarna och har puttat i LS och Levandesand. Stenen kommer fr ett fint kr , men har mellanlandat i hink med saltvatten och värme. Efter ett dygn så hade inga värden rört sig över huvudtaget. Amm Nitr Nitra. Så jag hade ett oöppnat Red Sea Mature kit som jag tänkte att prova. Kanske det är så nu att jag kör en ny cykling i onödan. Men ville vara på säkra sidan. Har följt anvisningar och dosering enligt instr. Enligt denna instr så ska jag hamna dag 3 på värden. Ammo 1 Nitrit 0,1 Nitrat 35 Men när jag testade idag så var värdena Ammo 0,01 Nitrit 0 Nitrat ca 7 Salt är…

• 1 svar
    • 719 visningar
  23. Started by Kalufs,

Tjena! Nån av er som vet vad detta kan vara? Ursäkta att bilden är på sne

• 6 svar
    • 719 visningar
  24. Started by OskarW,

Hej! Oj det var ett tag sedan jag var aktiv här! Jag har tidigare haft salt i lite olika storlekar mellan 30 och 100 liter, men varit inaktiv de senaste åren. Nu är det dock dags igen! Tänkte då planera ordentligt och jag undrar lite vad som kanske har förändrats eller uppdaterats sedan jag senaste gången höll mig uppdaterad på saltvattensnytt. Planerna för karet. 200-350 liter display. 200 liter sump / fragg-del/refugium Tänker mig runt 75 liter refugium, 50 liter för teknik och resterande blir uppsatt för fraggar. ( i teorin lär det bli färre liter, då sumpen inte är fylld mer än runt 50%?) Tritonmetoden Tänkte testa att köra en del SPS för för…

• Gilla
    • 4 svar
    • 719 visningar
  25. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

Revkompatibel nej, vad innebär det? Är det ok att ha med koraller? Vilka fiskar är revkompatibela i så fall?

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.