Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Hej igen Nästa fundering blandade i ordning salt vatten enligt info på burken 35 ppt 955 gr till 25 lit ro vatten i går och när jag mätte med refraktometern i dag så låg det på 15 ppt och refraktometern kalibrera jag innan mätning saltet är ca 1 år gammalt fick med det när jag köpte akvariet
-
-
- 3 svar
- 755 visningar
-
-
Hejsan! Igår var vi och hämtade ett akvarium hos några bekanta. De hade Black Molly. De hävdade att detta var en variant av saltvattensakvarium, lite som bräckt vatten. Vi skulle gärna vilja ha några färggranna fiskar. Akvariet är på 60 liter. Går det att ha saltvattensfiskar där tillsammans med Black Molly? Lotta
-
- 2 svar
- 755 visningar
-
-
Tjena! Nån av er som vet vad detta kan vara? Ursäkta att bilden är på sne
-
- 6 svar
- 755 visningar
-
-
Hej! Oj det var ett tag sedan jag var aktiv här! Jag har tidigare haft salt i lite olika storlekar mellan 30 och 100 liter, men varit inaktiv de senaste åren. Nu är det dock dags igen! Tänkte då planera ordentligt och jag undrar lite vad som kanske har förändrats eller uppdaterats sedan jag senaste gången höll mig uppdaterad på saltvattensnytt. Planerna för karet. 200-350 liter display. 200 liter sump / fragg-del/refugium Tänker mig runt 75 liter refugium, 50 liter för teknik och resterande blir uppsatt för fraggar. ( i teorin lär det bli färre liter, då sumpen inte är fylld mer än runt 50%?) Tritonmetoden Tänkte testa att köra en del SPS för för…
-
-
- 4 svar
- 755 visningar
-
-
Har två snäckor/sniglar i mitt kar som har platt grått skal.. Den stod nu på stenen och sköt ut något från antingen munnen eller baken såg inte riktigt.. Fiskarna höll på att äta det snigeln sköt ut.. Vad är det för något ! Den försvann snabbt in bland stenarna när jag börja röra vid den. Fick tyvärr ingen bild men hoppas ni kan hjälpa mig ändå
-
-
- 9 svar
- 755 visningar
-
-
Halloj, mätte mitt pH-värde idag och det stod på 7,2, skulle behöva lite bra tips på att höjja pH-värdet:) Just nu har jag bara 3 turbosniglar och 2 eremiter i karet som går runt o städar lite alger, men kan ett för lågt pH-värde vara skadligt för fiskarna som senare ska flytta in? tacksam för svar!
-
- 3 svar
- 754 visningar
-
-
Vad är det bästa att utföra en flytt på ett akvarium, skall byta bostad ca. 10min från där ja bor idag. har någon bra tips att dela med sig?hur mycket vatten ja bör tömma, etc. för att ej få en nitrittopp och de små liven går bort jag har ett clownhotell 58l med 1st eldräka 3st clown 1st blå djävul Tsniglar och eremiter
-
- 1 svar
- 754 visningar
-
-
Hallå, Körde igång en saltburk här för ca 2 månader sedan, och har funkat skit bra.. Alla små djur, eremiter, rörmaskar o räkor osv.. lever o mår hur bra som helst. Men här för hmm.. några dagar sedan har de börjat dö bort en massa kalkalger.. dom blir som bara vita. Och de enda jag har gjort i karet som ändring var o koppla till ett 11w Uvc.. jo.. så drog de blå lysröret,. men tycker de låter lite konstigt om de ska börja döbort så fort utan blått rör.. nån som har nå ideer?
-
- 3 svar
- 753 visningar
-
-
Jag tänker starta upp ett 100(98) L burk. jag kommer att köra utan skummare,byta 10% vatten 2 gånger i månaden. Cirkulationen ska bestå av 2 st Maxi jet 500. 2 st lysrör: 1 blått 20w+ reflektor och ett 30 W sylvania aquastar + reflektor ca 12-15 Kg. finkornig sand ca 4 kg akvariet har nu stått i 1 vecka med 2,5 kg Ls,sand och en MJ 500. tänkte vänta till nitritspiken lagt sig innan jag börjar belasta karet sakta. ska köpa mer Ls i morgon(tisdag) ca 6-7 kg till. som invånare Invånare i karet hade jag tänkt mej: 2 st Firefish (Nemateleotris magnifica) 1 st six line wrasse (Pseudocheilinus hexataenia) 2 st turbosniglar +varvar med en salarias mellan 2 kar 3-4 Eremiter 1 Räka…
-
- 1 svar
- 753 visningar
-
-
En påfågel puffer tror jag det stavas.
-
- 2 svar
- 753 visningar
-
-
Jag har en mjukkorall (Sarcophyton crassicaule) Den har slutat blomma ut i mitten. Vad tror ni det kan bero på?
-
- 0 svar
- 753 visningar
-
-
Hej. Jag har haft en j*vla massa sötvattens akvarium och tycker det är dags att prova något nytt, ta nästa steg. Då undrar jag vilket är smartast, att gå och köpa ett nanokar? eller att köpa ett begagnat/nytt sötvattenskar och bygga om det. Jag vill inte gå och köpa ett 300l saltvattensakvarium i butik av den anledningen att det kostar för mycket på en och samma gång. "bygger" jag då om ett sötvattenskar kan jag köpa en skummare denna månaden, lyströr nästa månad och lite sten då och då. Ni förstår hur jag menar? Sen undrar jag om det inte är enklare att starta ett lite större kar än ett litet?
-
- 2 svar
- 752 visningar
-
-
Detta kan låta dumt men det jag undrar är att när jag ska fylla på med vatten, är det osmosvatten utan salt jag ska hälla i eller är det vatten med salt jag ska hälla i? Jag tänker att det borde vara osmosvatten utan salt eftersom att saltet inte avdunstar som vattnet gör, har jag rätt?
-
- 3 svar
- 752 visningar
-
-
Min lilla doris hsr mått bra i flera veckor äter och simmar glatt med alla andra fiskar. Men i morse låg hon bland en korall tänkte hon vilade men efter ett tag var hon bort och tryckte vid en sten. Hon är blek om magen och kan ej simma 😳🤔 jag satte henne i mitt stora yngelkar. Den kommer dö eller hur?
-
-
- 5 svar
- 752 visningar
-
-
Är det 2st glasrosor jag har? Och den åt höger, vad är det för något? Grön med blå prickar
-
-
- 4 svar
- 752 visningar
-
-
-
-
hejhej! är ny inom saltvatten och tänkte skaffa mitt första saltvattensakvarie har självklart då lite frågor tänkte bygga mitt eget eftersom måtten blir speciella, kommer använda mig av en gaderob och såga ut väggarna så att akvariet syns från flera rum samtidigt, har inga exakta mått idag med det kommer troligen bli ett hörnakvarium med en ca storlek på runt 500 liter Vart finner jag material, vad för glas skall jag använda mig av? lämpligt sätt att sätta ihop allt? eller finns det ställen där dom tillverkart akvarium enligt måttbeställningar? vilken prisbild UNGEFÄR ligger ett hörnakvarium på idag i den storleken med pumpar och hela paketet som behövs? har tidigare ha…
-
- 2 svar
- 751 visningar
-
-
-
Hej! Skickade min första vattentest i torsdags till ATI lab och har fått redan idag svar... ni som kan sånt kan hjälpa mig me o kolla lite hur bra/dåligt ligger det till innan jag skickade iväg tog jag lite tester själv hemma..jag tycker inte alls att saliferts tester stämmer.. däremot red sea är ganska ok : KH 8,4 (salifert) ATI 8.06 Ca 480 (salifert) ATI 443.1 Mg 1425 (salifert) ATI 1332 Nitrat 0.5 (red sea) ATI 1.06 fosfat 0.04 (red sea) ATI 0.05 dom testade även Rodi vatten..silikat var lite högt, ny silikatfilter är på väg, hoppas det hjälper.. det kans…
-
-
- 3 svar
- 750 visningar
-
-
http://www.zoocenter.se/index.php?main_page=product_info&products_id=12&zenid=bbdd7dc44641b963eea9249990987453 är ägare av ett sånt här kar och har funderingar på att göra om det till salt. är det möjligt? hade inte tänkt att ha fiskar enbart levande sten samt något minde som inte kräver så stor yta
-
- 2 svar
- 750 visningar
-
-
Halloj, Är relativt ny inom saltvatten och har kört in ett nytt kar. La in 2 clowner och sniglar för några veckor sedan och dom verkar klara sig ganska bra och mår fortfarande bra. Igår så köpte jag och la in en ny salarias som verkar ha dött under natten, ser ganska livlös ut bakom en sten & ligger på sidan. Har mätt alla värden och dessa ser bra ut, någon som har haft liknande problem? Tror ni han dog pga stress eller något annat? Jag vet att butiken jag handlade från fick in honom i måndags..
-
-
- 2 svar
- 750 visningar
-
-
När jag doserar kolkälla (ättika) blir skummet så klistrigt att det inte kollapsar till vätska i skummarkoppen, istället fylls skummarkoppen helt tills det läcker ut skum genom hålen i locket (ofta måste den tömmas flera gänger om dagen). Går det att tillsätta något ämne i skummarkoppen som får skummet att kollapsa fortare? Man kan förstås även minska skumbildningen redan i stigröret (t ex genom minskad lufttillförsel eller ozon), men då minskar väl bara skummarens effekt i motsvarande grad? Själva syftet med skummaren är väl att få bort klisterskummet ut systemet?
-
-
- 12 svar
- 750 visningar
- 1 följare
-
-
Har doserat bikarbonat i karet i ca 1 vecka nu (små mängder åt gången), fått upp KH från 7 till 13,6. Är det så högt så jag ska göra vattenbyte? eller ska jag bara låta det vara?
-
- 2 svar
- 749 visningar
-
-
Hej jag undrar hur jag ska blanda till kalium kloriden såg att man skulle blanda 110g med 1l vatten så höjer det 5/100l det jag undar ska man blanda så man får 1l färdig blandat kalium eller blandar jag med 1l vatten så blir den mer ut blandad lite svagar blandning. Mvh Frank
-
- 0 svar
- 749 visningar
-