Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by emilio,

Hej! Jag har ett nystartat kar (3 veckor) med både levande sten och "död levande sten". Brunalger har kommit och gått och det känns som att karet snart är redo för fisk. Jag har dock ett problem med att hålla temperaturen konstant. Har gått upp på natten och gjort mätningar på 25 celsius (bra, det är doppvärmaren inställd på). På dagarna har jag gjort mätningar på 26-26,5 celsius. Antar att belysning och utetemperaturen spelar in här. Nu till min fråga, hur pass mycket kan temperaturen flukturera på dag/natt utan att stressa fisk och annat levande? (I nuläget flukturerar det cirka 1,5 grad) Mitt kar är relativt litet (85L inkl. sump) så f…

2. Started by Elcopo,

Hej. I min sump så har det samlats en massa skit/"vattendamm". Brunt och virvlar lätt runt. Vad är det? ../Jonas

• 4 svar
    • 825 visningar
  3. Started by christobp,

behöver litte tips om vad man behöver för ett saltkar?

• 2 svar
    • 824 visningar
  4. Started by Fredda75,

Jag har som rutin att byta 30L vatten varje vecka (ca 10% av total volym). Det har fungerat bra med något undantag (kommer till undantag senare). Jag har som vana att byta vattnet genom att suga ut vatten med hävert ur sumpen och samtidigt suga bort "skräp" från botten av sumpen. Dock så rengör jag inte glaset i sumpen så där finns lite liv iform av vita små (2mm) sniglar samt en del svampar? I sumpen har jag bara biologiskt media, lite zeomix samt skimmer (körs 24/7). Mina värden är bra med undantag för NO3 som ligger mellan 10-15ppm som jag försöker få ner lite (under 10 iaf). När jag mäter fosfat med Salifert så ligger det under 0,03 stadigt (kör inte med Rowaphos…

• 2 svar
    • 824 visningar
  5. Started by Jaonas,

Jag har ett akvarium på 240 liter och just nu endast 2x54W T5 rör med reflektorer. Jag vet att det är för lite men hur illa är det? Några huvudgrupper av koraller/anemoner som endå klarar sig trots för lite ljus? Det är ett juwelakvarium med orginalrampen kvar, svårt att få en snygg lösning på mer kompleterande ljus. (Plus att jag just startat upp det och börjar känna att jag vill vänta lite att lägga för många 1000 lappar till just nu.) Tips?

• 5 svar
    • 824 visningar
  6. Started by Alfredsson,

Jag hittade ingen annan tråd som berör ämnet "ny medlem" så jag presenterar mig lite kort här i den här avdelningen. Hej!!! Mitt namn är Tommy, 31år och nybliven saltkars ägare. Karet i fråga är ett AN Evolution 37L, vunnet på tradera för en vecka sedan för den blyga summan av 399:- sedan tidigare driver jag ett Centralamerikanskt ciklid akvarium 180L. har pysslat med sötvatten sedan barnsben. Tanken är att jag lite lätt skall börja med saltvatten i 37:an för att sedan, säg om ett år uppgradera 180an till salt. jag har inga direkta frågor ännu då jag läst här på forumet i två veckors tid nu. köpte även på mig salt och mätare och tester igår så jag har allt jag behöver för…

• 6 svar
    • 823 visningar
  7. Started by Twik,

Får gärna lite åsikter om min scape innan jag limmar ihop allting tänkt köra lite blandat fisk och lps, och gärna lite sps så småningom. Den del jag är mest osäker över är om grottan uppe på den högra stenen är lite malplacerad där uppe? Ta bort den helt kanske? Lägger lite bilder från olika vinklar

• Tack
      • Gilla
    • 6 svar
    • 822 visningar
  8. Started by Boboooo,

Hej Jag har just startat och köp invad som behövs. Har hållit det igång i snart en vecka och ska nu börja mäta mina värden. nu kommer problemet: Vilka värden ska man ha på PH nitrit och nitrat? Mvh Paul

• 1 svar
    • 822 visningar
  9. Started by robjo,

Hejsan, Detta är min första gång här på forumet. Jag är en inbiten malawi fantast sedan många år. Men har nu köpt ett "guppyhotell" dom kallar det "Nanoakvarium" på 80 liter som ska vara förberett för saltvatten, vet inte mycket om saltvatten, men jag hoppas att det stämmer. hur som jag tänker nu prova detta. Så alla tips och råd är välkommna. Först vad ska jag tänka på? Fungerar detta "lilla" kar som saltvattens akvarium ? Behöver jag annpassa akvariumet något innan uppstart ? MvH Robban

• 2 svar
    • 822 visningar
  10. Started by Salah,

Hej alla, Jag undrar om det går att köpa Akvastabil MOVE akvarium och Akvastabil FUSION bord. Jag tänkte att börja en saltvattenakvarium med sump. Går det om jag borra FUSION bordet själv ellre det är en dålig ide? Tack på förhand.

• 0 svar
    • 822 visningar
  11. Started by carlsson,

Hej! tände upp lyset lite i karet nyss! då fick jag se massa vita djur som sprang runt på stenen sen bara försvann dom. vad kan det vara för något?

• 3 svar
    • 821 visningar
  12. Hej. Om man en "för bra" skummare, kan den ta bort ämnen från vattnet som koraller behöver? Men Euphylia vill inte öppna sig riktigt, färgerna är fortfarande där. Jag har gjort ett litet vatten byte bara. ca 10%. Tacksam för svar. // Johnny

13. Started by tokuffe,

Vet inte riktigt vart man börjar i ett sånt här inlägg men kör lite basic. Höll på med söttvatten närmre 10 år, bestämde mig för att resa lite, nu hemma förmodligen några år (junior på gång). Men nu till saken. Har läst detta forum under många år nu fram och tillbaks för att få så mycke info som möjligt, har äntligen fått tummen ur och beställt lite böcker också. Tycker jag har rätt bra koll på tekniken bakom men kollen är bara rent teoretisk då jag aldrig sett ett saltkars teknink IRL. Så slänger ut en ett litet rop på hjälp till nån som kan tänka sig ge en blivande saltakvarist lite vägledning. Får ju gärna ligga inom rimliga gränser från sörmland då långa utflykter bru…

• 1 svar
    • 821 visningar
  14. Started by Split Genetics,

Hej. Jag är intresserad i att hitta ett passande monster till min rsm 130. Planerar att expandera inom närmaste halvåret, tänker mig runt 300-600l. Har just nu 2 clowner och 3 cronisfiskar och en bra städpatrull Är sugen på enantennarius striatus, men antagligen så kommer fiskarna ryka med ^^ Tar gärna emot idéer om andra intressanta fiskar, ska gärna vara rev säker

15. Hej! Har ett snart 4 veckor gammalt 93 liters saltvattensakvarium med ca 12kg levande sten och en max spect razor 120W. Räcker det med att byta 10% av vattnet för att hålla mineralinnehållet på rätt nivåer eller bör man använda extra tillsatser? Använder red sea coral pro saltet och utför inga kontroller på magnesium eller calcium. Jag har enbart 4 stycken mjukkoraller i akvariet för närvarande.

• 2 svar
    • 820 visningar
  16. Started by tropheusforever,

Hej allihopa en newbie här Jag håller på och ska starta mitt första salt kar och har lite funderingar . Om jag ska ha 32 mm pvc rör till avrinningen vilken dimension ska jag då ha till borren ? Genomförningen är väl större ? Är det 42 mm s borr jag ska beställa ? tacksam för svar .

17. Started by Draedon,

jag undrar hur ofta jag ska göra vattenbyten i mitt kar? 105l, 5-6kg LS, 3 fiskar.. är ju van sötvatten, då bytte jag 1 gång i veckan.. hur kraftiga cirkulation behöver man egentligen i akvariumet? har läst om folk som verkar ha in i h-e med fläskiga pumpar. förtillfället har jag en powerhead (1550l/h) och en fluval3 innerfilter (vet ej hur mycket den pumpar), det borde väl vara fullt tillräckligt? och en sista fundering.. behöver man tillsätta några ämnen även fast vattenvärdena är bra? jamenar, koraller och allt småliv på levande stenen lär ju leva av något? eller ska man bara tillsätta ämnen när något värde är fel?

• 2 svar
    • 820 visningar
  18. Started by JoakimSp,

Hej, Jag ska köpa ny belysning till mitt Juwel 240l. Jag har fått förslag på Maxspect MJ-L165. Den finns med både blå och vit belysning. Jag har läst att blå belysning är bra för koraller. Men om jag förstår det rätt så har båda den blå färgen som är bra för koraller men skillnaden är bara vad man själv tycker är snyggast och vilken färg jag tycker är snyggast när jag tittar i akvariumet. Har jag helt missförstått och istället ska köpa den blå då jag ska ha koraller? Kanske svär i kyrkan men tycker nog att vitt ljus är finast… mvh Joakim

• 4 svar
    • 820 visningar
  19. Started by music_lover84,

Är det skillnad på olika armatur rent kvalitets messigt? Funkar det bra med en "billig" MH-armatur eller måste man satsa på lite dyrare?

20. Started by Chilli,

Vad behövs för ett fungerande refugium? Belysning och agler förstår jag. Brukar man ha mer saker i? sten? Jag har ett red sea reefer 425. Och tänkte använda det fack som redan finns i sumpen som är till refugium. Det är inte jättestort, men tänker att det borde räcka? Behöver man göra något med ett refugium? Eller sköter det sig själv sen när det kommit igång? Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

• 2 svar
    • 820 visningar
  21. Started by Mattias Malmö,

Fick ju med en knapp eller nåt med LSen. Jämfört med de oönskade glasrosorna är den mer kastanjebrun, har kortare och smalare tentakler i förhållande till munskivan och rullar ihop sig som en knopp på natten eller när en eremit eller nåt trampar omkring runt den. Tänkte se vad som hände om jag försökte mata, men har ju ingen korallmat - jag smulade sönder ett par flingor fiskfoder till ett fint pulver och sög upp i en spruta med vatten. Stängde av pumparna och sprutade ut lite grann ovanför den tills ett par bitar singlade ner på munskivan som omedelbart slöt sig och stannade så. Jag tröttnade på att titta, men en stund senare var den utslagen igen och ren och fin så jag …

22. Started by berettaq,

jag undrar hur farligt är aluminium i akvariet . jag har ett filter nät som är svårt att ta bort . jag byter 15 % av vattnet i veckan .

• 0 svar
    • 819 visningar
  23. Started by Christian J,

Är det dags att kassera det här karet? Glasrutorna är 10mm tjocka, den ljusa fläcken (nedre tredjedelen på bilden) verkar gå halvvägs genom silikonfogen, så kanske är det bara 5mm fog just där.

• Gilla
    • 19 svar
    • 819 visningar
  24. Started by Micke81,

Hej! Jag skaffade en bubble tip igår. När jag kom ned till karet i morse så har den lyckats ta sig in i en grotta i levande stenen. Det ser ut som den sitter fastklämd. Det är inget speciellt ljus där inne. Ska man försöka få ut den eller avvakta och se om den tar sig ut själv?? Mvh Micke

25. Hej alla. Behöver höja upp min skummare i sumpen. Behöver köpa ett raster - var köper jag ett sådant? T

• 1 svar
    • 819 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.