Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Margareta,

Har köpt ett startkit med olika tester för min uppstart. Har hörttalas om såkallad Hanna checker. Vilken ska man ha om man köper en sådan? Vad är det man oftast behöver testa??

• Gilla
    • 3 svar
    • 841 visningar
  2. Started by Jurgeyy,

Hej Sitter idag med ett 540liters sötvatten som ska bli ett saltvattensakvarium är det tänkt. så sitter och planerar lite Har lite funderingar på borrningen. vad är fördelar och nackdelar med att ha bottenborrat jämfört med borra i sidan? sen har jag sett att refugium är en bra sak att ha. men dock har jag sett varianter med skummare före och varianter med skummare efter refugiumet. vilket är bäst? jag kommer säker med fler funderingar med tiden /Jurg

3. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej! Jag har haft igång min burk sedan januari, allt är kanon och alla värden är bra. Jag har en liten fråga. Det börjar växa ut små lila saker som ser ut som mossa. Är detta någon form av kalkalger också eller är det något annat? Tillsätter jag för mycket calcium eller skall det vara så. Ser inte så mycket sånt på de bilder jag har kikat på. MVH, Andreas

4. Started by kebben,

Hej! Jag har en liten fråga när det gäller osmos vatten. I våratt kylskåp så har vi en vatten "kran" med filtrerat vatten. kan detta vatten användas som osmos vatten? mvh, kristofer

• 2 svar
    • 841 visningar
  5. Guest Raven
    Started by Guest Raven,

hej Det är en sak jag nyligen har upptäct i mitt akvarie som har gett mig lite huvudbry. Det är nämligen så att tentakeltopparna på en del av mina pestanemoner tenderar bligrå/vita. hopppas att någon kan förklara denna reaktion för mig mvh Reza

• 1 svar
    • 840 visningar
  6. Started by Randomkille,

Vilket är det bästa sättet att ta av korallen från brickan? Mvh Nils

• 3 svar
    • 840 visningar
  7. Started by carlsson,

Hej! tände upp lyset lite i karet nyss! då fick jag se massa vita djur som sprang runt på stenen sen bara försvann dom. vad kan det vara för något?

• 3 svar
    • 839 visningar
  8. Started by robjo,

Hejsan, Detta är min första gång här på forumet. Jag är en inbiten malawi fantast sedan många år. Men har nu köpt ett "guppyhotell" dom kallar det "Nanoakvarium" på 80 liter som ska vara förberett för saltvatten, vet inte mycket om saltvatten, men jag hoppas att det stämmer. hur som jag tänker nu prova detta. Så alla tips och råd är välkommna. Först vad ska jag tänka på? Fungerar detta "lilla" kar som saltvattens akvarium ? Behöver jag annpassa akvariumet något innan uppstart ? MvH Robban

• 2 svar
    • 839 visningar
  9. Started by jacs,

Hej, Som skrivet ovan är det något jag kan använda förutom 375L med aluminium ram till saltvatten? Fluval 406 hade en massa rör i sig. Och det andra är en Unimax FZKN 250. Mao kan jag bygga ytavrinning och använda ytterfilterna upp men skummare vill jag ha in också iofs. //Jonas

• 0 svar
    • 839 visningar
  10. Started by Draedon,

jag undrar hur ofta jag ska göra vattenbyten i mitt kar? 105l, 5-6kg LS, 3 fiskar.. är ju van sötvatten, då bytte jag 1 gång i veckan.. hur kraftiga cirkulation behöver man egentligen i akvariumet? har läst om folk som verkar ha in i h-e med fläskiga pumpar. förtillfället har jag en powerhead (1550l/h) och en fluval3 innerfilter (vet ej hur mycket den pumpar), det borde väl vara fullt tillräckligt? och en sista fundering.. behöver man tillsätta några ämnen även fast vattenvärdena är bra? jamenar, koraller och allt småliv på levande stenen lär ju leva av något? eller ska man bara tillsätta ämnen när något värde är fel?

• 2 svar
    • 839 visningar
  11. Started by Eastwood,

Detta är mitt första inlägg, har läst på forumet en hel del, men det är först nu som jag sätter upp mitt första saltkar. Det skulle egentligen blivit det ultimata Sydamerikakaret, träbänk redan byggd för 200x80x70 (1120 l) kar. Under resans gång bestämde min fru och jag mig för att istället göra slag i saken och bygga ett rev, något vi pratat om men inte riktigt vågat dra igång tidigare. Läget just nu är att det finns en mycket gedigen träbänk med utvändig höjd på 80 cm. Den invändiga höjden (sump inräknad) blir dock bara 57 cm, dvs plats ovan botten på sump... Min fråga är om jag begränsar mig för mycket i val av skummare och kalkreaktor med den höjden? Jag har iofs s…

• 5 svar
    • 838 visningar
  12. Started by Mattias Malmö,

Fick ju med en knapp eller nåt med LSen. Jämfört med de oönskade glasrosorna är den mer kastanjebrun, har kortare och smalare tentakler i förhållande till munskivan och rullar ihop sig som en knopp på natten eller när en eremit eller nåt trampar omkring runt den. Tänkte se vad som hände om jag försökte mata, men har ju ingen korallmat - jag smulade sönder ett par flingor fiskfoder till ett fint pulver och sög upp i en spruta med vatten. Stängde av pumparna och sprutade ut lite grann ovanför den tills ett par bitar singlade ner på munskivan som omedelbart slöt sig och stannade så. Jag tröttnade på att titta, men en stund senare var den utslagen igen och ren och fin så jag …

13. Started by Insaltad,

Fick i 20 kilo sten från Bali idag..lycka:)

• 0 svar
    • 838 visningar
  14. Started by Chilli,

Vad behövs för ett fungerande refugium? Belysning och agler förstår jag. Brukar man ha mer saker i? sten? Jag har ett red sea reefer 425. Och tänkte använda det fack som redan finns i sumpen som är till refugium. Det är inte jättestort, men tänker att det borde räcka? Behöver man göra något med ett refugium? Eller sköter det sig själv sen när det kommit igång? Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

• 2 svar
    • 838 visningar
  15. Started by Magnus Hörkeby,

Behöver sänka fosfaten något och undrar om jag kan med fördel använda kalkreaktorn (som jag fick med akvariet) fylld med Rowa Phos eller om det går lika bra med en strumpa i "media cupen" (Red sea reefer akvarium).

• Gilla
    • 1 svar
    • 837 visningar
  16. Started by Ljungan,

Hej, Jag har precis startat upp ett clownhotell(58L) efter många nätters läsning här på sidan och har nu kommit fram till delen med lite koraller. Var iväg och köpte 3st olika koraller igår och undrar nu vad dem heter och ifall jag bör ge dom någon sorts av föda eller om det räcker med ljuset? och även hur länge jag bör ha ljuset igång? Inte dem bästa bilderna men hoppas på ett svar(mobilkamera)

• 3 svar
    • 837 visningar
  17. Started by akvariefisken_89,

Jag har haft igång mitt kar på 500 l i 4 månader. Det startades med levande sten jag fått begagnat av förra ägaren när han skulle uppgradera till ett större kar. Jag vet ej exakt om hur mycket sten det är men det är omöjligt 50kg, eller ens 40kg. Om jag nu skulle vilja ha mer sten, behöver jag gå igenom hela cykeln med nitrit igen?? Eller är det bara att tillsätta köpt levande sten från butiken och hoppas att de befintliga bakterierna tar hand om all ammoniak och nitrit? Jag har gått igenom diverse algfaser och vill satsa på koraller nu, har ej lust att börja om från början då jag har lite fiskar, en anemon och ett par mjukisar. Har en bra balans på värdena, m…

18. Started by Jonkagoo,

Hej allesammans. Jag har ett Juwel rio 180 liters som står o bara ber om saltvatten. Snäll som jag är tänkte jag låta det få som de vill. Hade tänkt mig ett blandat kar med både koraller och lite småfisk. Det jag nu då behöver komplettera med är en skummare och lite cirkulation. Men när jag står där med pumpar i händerna har jag ingen aning om vad jag håller på med och kan inte förstå varför det är sån prisskillnad på produkter som verkar ha samma prestande. Vad rekomenderar ni till mitt kar i teknik väg?

• 3 svar
    • 837 visningar
  19. Started by AlexanderClown58l,

Halloj, mätte mitt pH-värde idag och det stod på 7,2, skulle behöva lite bra tips på att höjja pH-värdet:) Just nu har jag bara 3 turbosniglar och 2 eremiter i karet som går runt o städar lite alger, men kan ett för lågt pH-värde vara skadligt för fiskarna som senare ska flytta in? tacksam för svar!

• 3 svar
    • 837 visningar
  20. Hej! Har ett snart 4 veckor gammalt 93 liters saltvattensakvarium med ca 12kg levande sten och en max spect razor 120W. Räcker det med att byta 10% av vattnet för att hålla mineralinnehållet på rätt nivåer eller bör man använda extra tillsatser? Använder red sea coral pro saltet och utför inga kontroller på magnesium eller calcium. Jag har enbart 4 stycken mjukkoraller i akvariet för närvarande.

• 2 svar
    • 837 visningar
  21. Started by slarvid,

Locket till mitt nano blir inte helt hundra tätt när jag fick byta till ytterfilter.. Fast många kör ju öppna burkar! Frågan? Sticker räkor och sniglar och hoppar fiskar ur?

• 2 svar
    • 837 visningar
  22. Started by Xenia83,

Sötvattensalger som sitter innuti pumpar, slangar för ytterfilter som är ännu värre förorenare bildar massor av fosfat. så om ni konverterar så köp fosfatremover med en gång å använd det redan från början. Jag startade nyligen med saltvatten och byggde upp ett system med lite pumpar från mitt gammla sötvattenskar. Jag tog vid ett tillfälle upp sötvattenspumpen och den lucktade värre än skummet i sumpen. Jag råkade ut för en liknande grej nu när jag kopplade in ett ytterfilter som tidigare varit i ett sötvattenskar.

• 1 svar
    • 837 visningar
  23. Started by Richard_22,

Hej! Har en gammal osmos-anläggning från Aquatic Nature. Kollade om något av filtren behövde bytas och såg då att den som heter Taste & Odor removal nog skulle behöva bytas. Men då är frågan, behövs den när man använder osmosen till akvarium, eller är det bara om man tex använder det för att rena dricksvatten? Inte smakat på vattnet men aldrig märkt av att det skulle lukta illa eller något. Om den är viktig och behöver bytas, var får man tag på ett nytt sånt? Har kikat runt lite men inte hittat något. Tacksam för svar! Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 4 svar
    • 837 visningar
  24. Started by Nille83,

Någon som testat denna Osmos? Sen undrar jag om det är rätt ersättningsfilter jag länkar här under? Det är 2 stycken man har i sin osmos? http://www.tritonakvarium.se/st-190-380-sediment-filter/3280-0 http://www.tritonakvarium.se/st190-380-kolfilter/3281-0 Fungerar vilket silikatfilter som helst? t.ex. http://www.tritonakvarium.se/al-silicatfilter/2844-0

• 0 svar
    • 836 visningar
  25. Denna dök upp i karet och jag undrar vad det är och hur jag får bort den?

• Gilla
    • 4 svar
    • 836 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.