Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by kw.jensen,

Vi är nybörjare inom saltvattens akvarier.Vi har bara haft vår lille klown hotel på 100 liter från april 2010. Vi har gjort mycket fel,lärt av detta. I dag är akvariet optimalt.Clownerna och putsa räkorna trivs ,dom växer alla. Nu behöver vi hjälp från er gamla saltvattensexperter. Vi har ett Juwel 260 Vision kar.Detta har varit använt till discus,som i dag går i ett 720 l. kar Frågan är : HUR ÄNDRA VI 260 l. AKVARIET TILL ETT SALTVATTENSAKVARIE.???

• 3 svar
    • 860 visningar
  2. Hej alla! Jag tänkte starta mitt första saltvattens kar och har förberett mig ordentligt genom att läsa mycket och kollat olika forum. Ett tips som ofta kom upp när jag läste var att gå hem till någon som jag känner och som har ett lyckat akvarium och sno idéer från dem. Då jag inte känner någon som ens har ett saltakvarium går juh inte detta. Nästa tips var att skriva ner det som jag tänkt mig och se vad andra tycker om uppsättningen. Jag är tacksam för alla svar jag får och hoppas ni kommer tycka detta är lika spännande som jag Om vi börjar med akvariet så är det som sagt på 112L, 80x35x40 (mm). I akvariet hade jag tänkt mig clownfiskar och en anemon till en början. Se…

• 1 svar
    • 860 visningar
  3. Tjenare, undrar om detta kan vara snigelägg?

• 0 svar
    • 859 visningar
  4. Started by Alfredsson,

Jag hittade ingen annan tråd som berör ämnet "ny medlem" så jag presenterar mig lite kort här i den här avdelningen. Hej!!! Mitt namn är Tommy, 31år och nybliven saltkars ägare. Karet i fråga är ett AN Evolution 37L, vunnet på tradera för en vecka sedan för den blyga summan av 399:- sedan tidigare driver jag ett Centralamerikanskt ciklid akvarium 180L. har pysslat med sötvatten sedan barnsben. Tanken är att jag lite lätt skall börja med saltvatten i 37:an för att sedan, säg om ett år uppgradera 180an till salt. jag har inga direkta frågor ännu då jag läst här på forumet i två veckors tid nu. köpte även på mig salt och mätare och tester igår så jag har allt jag behöver för…

• 6 svar
    • 858 visningar
  5. Started by Eastwood,

Detta är mitt första inlägg, har läst på forumet en hel del, men det är först nu som jag sätter upp mitt första saltkar. Det skulle egentligen blivit det ultimata Sydamerikakaret, träbänk redan byggd för 200x80x70 (1120 l) kar. Under resans gång bestämde min fru och jag mig för att istället göra slag i saken och bygga ett rev, något vi pratat om men inte riktigt vågat dra igång tidigare. Läget just nu är att det finns en mycket gedigen träbänk med utvändig höjd på 80 cm. Den invändiga höjden (sump inräknad) blir dock bara 57 cm, dvs plats ovan botten på sump... Min fråga är om jag begränsar mig för mycket i val av skummare och kalkreaktor med den höjden? Jag har iofs s…

• 5 svar
    • 857 visningar
  6. Started by qaws,

Jag köpte ett begagnat RSM 250 komplett med sten och levande. Nu har karet snart varit uppe i 24h hos mig, då jag är färsk på saltvatten så skulle jag uppskatta en utvärdering utifrån lite bilder jag har tagit! Har tyvärr svårt att få tydliga färger från Iphonen Bild på hela akvariet: Jag har mina misstankar att jag har hel del kalkalger: Vita = dåligt, lila = bra? Har andra saker som också ser tråkigt ut i karet: Det känns som karet inte är så levande helt enkelt. Synpunkter, råd och tips är varmt uppskattat!

• 3 svar
    • 857 visningar
  7. Started by Nima,

Måste man ha borat akvarium eller kan man använda ett vanlig ?

• 2 svar
    • 857 visningar
  8. Started by Batty,

Har vart igång med karet ett tag nu och ökat ljuset successivt. har en maxpect razor 60/1600 lampa. någon som har tips på ett tidsschema till den? Gärna alla 6 kanalerna. tack på förhand.

• 1 svar
    • 857 visningar
  9. Started by Elcopo,

Hej. I min sump så har det samlats en massa skit/"vattendamm". Brunt och virvlar lätt runt. Vad är det? ../Jonas

• 4 svar
    • 857 visningar
  10. Started by auxios,

hej! har tänkt att starta upp mitt fösrta saltvattens akvarium. har bara haft sötvatten tidigare. så nu håller jag på att kolla runt efter olika stenar. jag är inne på att köpa torr levande sten. har hittat en variant som heter reef saver om värkar riktigt trevlig men hittar ingen stans i svergie att köpa denna. sen undrar jag om det är jätte stor skillnad att köpa levande sten eller torr sten för akvariumets skull ? mvh/nichlas

• 6 svar
    • 856 visningar
  11. Started by dimaz,

Jag har ett nystartat molly kar... Hur länge ska belysningen vara på per dag? Jag försöker också ta reda på hur varmt jag ska ha i karet.

• 5 svar
    • 855 visningar
  12. Started by Jonkagoo,

Hej allesammans. Jag har ett Juwel rio 180 liters som står o bara ber om saltvatten. Snäll som jag är tänkte jag låta det få som de vill. Hade tänkt mig ett blandat kar med både koraller och lite småfisk. Det jag nu då behöver komplettera med är en skummare och lite cirkulation. Men när jag står där med pumpar i händerna har jag ingen aning om vad jag håller på med och kan inte förstå varför det är sån prisskillnad på produkter som verkar ha samma prestande. Vad rekomenderar ni till mitt kar i teknik väg?

• 3 svar
    • 855 visningar
  13. Started by AlexanderClown58l,

Hej, ja har suttit o funderat lite, hur vad gör man om man måste flytta akvariumet ex. säg att ja skulle byta bostad, är det att börja om från början då, eller hur ska det hela gå till? Ganska ny, intresserad av alla möjliga tips, karet Clownhotell 58l, kom med tips och idéer om hur man gör på det smidigaste sättet det är guld värt!

• 4 svar
    • 855 visningar
  14. Started by mojjan,

Nu är det dax att prova lite större kar. har kommit över ett 720 liters ramakvarium som är borrat och även siliconat fast glas runt alla lister. Ska använda mig av mina gamla grejjer till en början. Saker som finns förtillfället: 720 L Alukar 100 L sump 1x400 Watt 20000K Radium lampa 1x250 Watt 14000K Blv lampa 4x39 watt Osram 67 2xDeltec MC500 skummare 65 Kg levande sten

• 2 svar
    • 855 visningar
  15. Hej! Har ett snart 4 veckor gammalt 93 liters saltvattensakvarium med ca 12kg levande sten och en max spect razor 120W. Räcker det med att byta 10% av vattnet för att hålla mineralinnehållet på rätt nivåer eller bör man använda extra tillsatser? Använder red sea coral pro saltet och utför inga kontroller på magnesium eller calcium. Jag har enbart 4 stycken mjukkoraller i akvariet för närvarande.

• 2 svar
    • 855 visningar
  16. Started by Borg,

Har byggt om ett befintligt akvariumskåp till mitt nya saltkar som kommer att lackas svart på utsidan. Så en liten undran går det att måla insidan hur som som för att skydda mot vatten mm ? och kan man använda vad man vill eller kan det påverka nåt med tanke på att sumpen finns där eller dyl ?

• 2 svar
    • 855 visningar
  17. Started by music_lover84,

Är det skillnad på olika armatur rent kvalitets messigt? Funkar det bra med en "billig" MH-armatur eller måste man satsa på lite dyrare?

18. Started by Chilli,

Vad behövs för ett fungerande refugium? Belysning och agler förstår jag. Brukar man ha mer saker i? sten? Jag har ett red sea reefer 425. Och tänkte använda det fack som redan finns i sumpen som är till refugium. Det är inte jättestort, men tänker att det borde räcka? Behöver man göra något med ett refugium? Eller sköter det sig själv sen när det kommit igång? Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

• 2 svar
    • 855 visningar
  19. Started by christobp,

behöver litte tips om vad man behöver för ett saltkar?

• 2 svar
    • 854 visningar
  20. Started by imre,

hej! har en 80liters nano kar (5mån gammal) som ska flyttas över till reefer 350. har ungrfär 9-10kilo i nano men jag skulle vilja ta tid på mig och göra helt annan scape från början till nya karet av marco rocks. skulle man kunna lägga allt levande sten i sumpen för att behålla bra bakterier? eller ska man ha det i display blandat med marco rocks?

• Gilla
    • 5 svar
    • 854 visningar
  21. Started by Jokkmokksjocke,

Min Flame Dwarf Angel har vad som ser ut som en reva på sin ena sida. Har tyvärr svårt att fota. Den äter och simmar runt som vanligt bland stenarna. Pickar på stenarna etc... Såg det inte i morse men nu efter matningen såg jag det. Någon som har en ide om vad det kan vara ?

• 4 svar
    • 854 visningar
  22. Started by robjo,

Hejsan, Detta är min första gång här på forumet. Jag är en inbiten malawi fantast sedan många år. Men har nu köpt ett "guppyhotell" dom kallar det "Nanoakvarium" på 80 liter som ska vara förberett för saltvatten, vet inte mycket om saltvatten, men jag hoppas att det stämmer. hur som jag tänker nu prova detta. Så alla tips och råd är välkommna. Först vad ska jag tänka på? Fungerar detta "lilla" kar som saltvattens akvarium ? Behöver jag annpassa akvariumet något innan uppstart ? MvH Robban

• 2 svar
    • 853 visningar
  23. Started by ubjs,

Jag har två filter, det ena står det klorin och lukt på och det andra antibakteriell. Köpte ett nytt men det står det feinfilter, sediment prefilter på. Vilket av dom två ska det ersätta? Mvh UB

• 3 svar
    • 852 visningar
  24. Started by Damian,

hejhej! är ny inom saltvatten och tänkte skaffa mitt första saltvattensakvarie har självklart då lite frågor tänkte bygga mitt eget eftersom måtten blir speciella, kommer använda mig av en gaderob och såga ut väggarna så att akvariet syns från flera rum samtidigt, har inga exakta mått idag med det kommer troligen bli ett hörnakvarium med en ca storlek på runt 500 liter Vart finner jag material, vad för glas skall jag använda mig av? lämpligt sätt att sätta ihop allt? eller finns det ställen där dom tillverkart akvarium enligt måttbeställningar? vilken prisbild UNGEFÄR ligger ett hörnakvarium på idag i den storleken med pumpar och hela paketet som behövs? har tidigare ha…

• 2 svar
    • 852 visningar
  25. Started by AlexanderClown58l,

Halloj, mätte mitt pH-värde idag och det stod på 7,2, skulle behöva lite bra tips på att höjja pH-värdet:) Just nu har jag bara 3 turbosniglar och 2 eremiter i karet som går runt o städar lite alger, men kan ett för lågt pH-värde vara skadligt för fiskarna som senare ska flytta in? tacksam för svar!

• 3 svar
    • 852 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.