Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Hallå, Körde igång en saltburk här för ca 2 månader sedan, och har funkat skit bra.. Alla små djur, eremiter, rörmaskar o räkor osv.. lever o mår hur bra som helst. Men här för hmm.. några dagar sedan har de börjat dö bort en massa kalkalger.. dom blir som bara vita. Och de enda jag har gjort i karet som ändring var o koppla till ett 11w Uvc.. jo.. så drog de blå lysröret,. men tycker de låter lite konstigt om de ska börja döbort så fort utan blått rör.. nån som har nå ideer?
-
- 3 svar
- 778 visningar
-
-
Har en hinna på ytan som syns om man tittar snett upp i akvariet men det syns inte uppifrån vad är det och behöver man ta bort det på något sätt??
-
- 6 svar
- 778 visningar
-
-
-
Hej, Är helt novis och ska starta upp mitt första akvarium om ca en vecka. Jag har köpt ett akvarium på 240 l, Juwel Rio. Har läst, på detta utmärkta forum, att man ska ha minst en cirkulation på ca 10 gånger volymen på sitt akvarium vilket i mitt fall då blir minst 2400 l/timme. Jag har förstått att det kan vara bra med turbulens och att det ska vara bra att sätta två pumpar på kortsidorna som är riktade mot varandra. Hur räknar man då cirkulationsflöde? Säg att man köper två likadan pumpar på 2500 l/timme. Blir detta då 5000 l/timme eller blir det 2500 liter per timme för att dom inte pumpar åt samma håll? Antagligen inte men vi…
-
Hej, ja har suttit o funderat lite, hur vad gör man om man måste flytta akvariumet ex. säg att ja skulle byta bostad, är det att börja om från början då, eller hur ska det hela gå till? Ganska ny, intresserad av alla möjliga tips, karet Clownhotell 58l, kom med tips och idéer om hur man gör på det smidigaste sättet det är guld värt!
-
- 4 svar
- 778 visningar
-
-
Hej. Jag har haft en j*vla massa sötvattens akvarium och tycker det är dags att prova något nytt, ta nästa steg. Då undrar jag vilket är smartast, att gå och köpa ett nanokar? eller att köpa ett begagnat/nytt sötvattenskar och bygga om det. Jag vill inte gå och köpa ett 300l saltvattensakvarium i butik av den anledningen att det kostar för mycket på en och samma gång. "bygger" jag då om ett sötvattenskar kan jag köpa en skummare denna månaden, lyströr nästa månad och lite sten då och då. Ni förstår hur jag menar? Sen undrar jag om det inte är enklare att starta ett lite större kar än ett litet?
-
- 2 svar
- 777 visningar
-
-
Hallå! har en liten koloni med kolonianemoner/knappar av släktet "protopalythoa"i mitt RSM 130 sen 2 veckor tillbaka men de senaste dagarna har nånting hänt med dessa! ser inte ut som dom trivs!? vad kan detta bero på? det som skett är att dom har dragit in eller krullat ihop sina tentakller som i vanliga fall är helt utsträckta! upplever också att vissa har dragit ihop sig till mer knoppliknande form! dom är placerade högst upp ca 20cm från lysrören! är belysn ingen för stark?? eller för svag?? (är RSM orginal 2x55w compact lysrör) eller kan det vara nåt annat? har någon erfarenhet av detta så tar jag tacksamt emot tips!! mvh
-
- 2 svar
- 777 visningar
-
-
Hej alla. Behöver höja upp min skummare i sumpen. Behöver köpa ett raster - var köper jag ett sådant? T
-
- 1 svar
- 777 visningar
-
-
Jag har som rutin att byta 30L vatten varje vecka (ca 10% av total volym). Det har fungerat bra med något undantag (kommer till undantag senare). Jag har som vana att byta vattnet genom att suga ut vatten med hävert ur sumpen och samtidigt suga bort "skräp" från botten av sumpen. Dock så rengör jag inte glaset i sumpen så där finns lite liv iform av vita små (2mm) sniglar samt en del svampar? I sumpen har jag bara biologiskt media, lite zeomix samt skimmer (körs 24/7). Mina värden är bra med undantag för NO3 som ligger mellan 10-15ppm som jag försöker få ner lite (under 10 iaf). När jag mäter fosfat med Salifert så ligger det under 0,03 stadigt (kör inte med Rowaphos…
-
- 2 svar
- 777 visningar
-
-
hej! har tänkt att starta upp mitt fösrta saltvattens akvarium. har bara haft sötvatten tidigare. så nu håller jag på att kolla runt efter olika stenar. jag är inne på att köpa torr levande sten. har hittat en variant som heter reef saver om värkar riktigt trevlig men hittar ingen stans i svergie att köpa denna. sen undrar jag om det är jätte stor skillnad att köpa levande sten eller torr sten för akvariumets skull ? mvh/nichlas
-
- 6 svar
- 776 visningar
-
-
-
Tjena har en nybörjar fråga när det kommer till streamers .. jag kikat runt mycket här på svg å sett en del jäkligt schyssta kar allt från stora till de små .. men frågan då .. kan man ha för mycket streamers ?? då jag sett det finns det som har 2-3 st i mindre kar ,förstått att det beror lite på va man har i karet /Håkan
-
- 1 svar
- 776 visningar
-
-
Hejsan! Igår var vi och hämtade ett akvarium hos några bekanta. De hade Black Molly. De hävdade att detta var en variant av saltvattensakvarium, lite som bräckt vatten. Vi skulle gärna vilja ha några färggranna fiskar. Akvariet är på 60 liter. Går det att ha saltvattensfiskar där tillsammans med Black Molly? Lotta
-
- 2 svar
- 776 visningar
-
-
Tjenare. Igår hittade jag en utav mina eremiter död. När jag skulle pilla ut snäckan från grottan så såg jag vad jag tror var en borstmask slingrad runt krabban. Den släppte så fort jag närmade mig. Utav vad jag såg så var masken rund 4 cm lång. Kan den verkligen ha tagit död på krabban? /per
-
- 1 svar
- 776 visningar
-
-
hejhej! är ny inom saltvatten och tänkte skaffa mitt första saltvattensakvarie har självklart då lite frågor tänkte bygga mitt eget eftersom måtten blir speciella, kommer använda mig av en gaderob och såga ut väggarna så att akvariet syns från flera rum samtidigt, har inga exakta mått idag med det kommer troligen bli ett hörnakvarium med en ca storlek på runt 500 liter Vart finner jag material, vad för glas skall jag använda mig av? lämpligt sätt att sätta ihop allt? eller finns det ställen där dom tillverkart akvarium enligt måttbeställningar? vilken prisbild UNGEFÄR ligger ett hörnakvarium på idag i den storleken med pumpar och hela paketet som behövs? har tidigare ha…
-
- 2 svar
- 775 visningar
-
-
Hej! Jag har ett nystartat kar (3 veckor) med både levande sten och "död levande sten". Brunalger har kommit och gått och det känns som att karet snart är redo för fisk. Jag har dock ett problem med att hålla temperaturen konstant. Har gått upp på natten och gjort mätningar på 25 celsius (bra, det är doppvärmaren inställd på). På dagarna har jag gjort mätningar på 26-26,5 celsius. Antar att belysning och utetemperaturen spelar in här. Nu till min fråga, hur pass mycket kan temperaturen flukturera på dag/natt utan att stressa fisk och annat levande? (I nuläget flukturerar det cirka 1,5 grad) Mitt kar är relativt litet (85L inkl. sump) så f…
-
Har hittat en plasttank (vattentank till båt/husbil) som skulle passa att ha som behållare till ATO-vattnet. Den har dock en rostfri gänganslutnig i botten. Går den att använda ändå om jag pluggar den? Då det är osmosvatten borde det väl inte avge några metaller i vattnet? //M Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 0 svar
- 775 visningar
-
-
-
Detta kan låta dumt men det jag undrar är att när jag ska fylla på med vatten, är det osmosvatten utan salt jag ska hälla i eller är det vatten med salt jag ska hälla i? Jag tänker att det borde vara osmosvatten utan salt eftersom att saltet inte avdunstar som vattnet gör, har jag rätt?
-
- 3 svar
- 774 visningar
-
-
Hej, Jag har precis startat upp ett clownhotell(58L) efter många nätters läsning här på sidan och har nu kommit fram till delen med lite koraller. Var iväg och köpte 3st olika koraller igår och undrar nu vad dem heter och ifall jag bör ge dom någon sorts av föda eller om det räcker med ljuset? och även hur länge jag bör ha ljuset igång? Inte dem bästa bilderna men hoppas på ett svar(mobilkamera)
-
- 3 svar
- 774 visningar
-
-
Ja testade för ca 1 timme sen att spryta i pressad citron juice i några av min "djur" de som hände va att när ja spruta i de i dom så kom de ut som en vita aktig vättska (kan ju va en del citon juice) men från en fasnade de nån tråd på kanylen. Nu ser dom ut som små "klumpar" e lite ljusare i färgen o verkar inte röra sig. e dom döda nu? finns de risk att de som kom ut e nått som gör att dom förökar sig? ska pumpen va avstägd när detta ingrepp sker?? Tacksam för all hjälp ni ger. Mvh// joel
-
- 4 svar
- 774 visningar
-
-
Den här ca 2cm långa snigeln kryper i mitt akvarium... Jag har svårt att avgöra om där finns ett snäckskal eller inte. Hittills kryper den bara på väggen. Är det något som man vill ha? Eller är det något som plötsligt blir 100 sniglar?
-
- 2 svar
- 774 visningar
-
-
Jag hittade ingen annan tråd som berör ämnet "ny medlem" så jag presenterar mig lite kort här i den här avdelningen. Hej!!! Mitt namn är Tommy, 31år och nybliven saltkars ägare. Karet i fråga är ett AN Evolution 37L, vunnet på tradera för en vecka sedan för den blyga summan av 399:- sedan tidigare driver jag ett Centralamerikanskt ciklid akvarium 180L. har pysslat med sötvatten sedan barnsben. Tanken är att jag lite lätt skall börja med saltvatten i 37:an för att sedan, säg om ett år uppgradera 180an till salt. jag har inga direkta frågor ännu då jag läst här på forumet i två veckors tid nu. köpte även på mig salt och mätare och tester igår så jag har allt jag behöver för…
-
- 6 svar
- 774 visningar
-
-
-
Kom på mina clowner med o käka på min milka!!! Den stqckaren va helt avskalad på ett ställe.. Va faaaan e detta normalt för clowner??
-
- 5 svar
- 773 visningar
-