Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. JAPP minna vänner efter 20 sorger & 70 bedrövelser så har jag IDAG beställt 50 Kg LS ( Odlad ) En SPLITTERNY SVINDYR Skummare Tunze Reefpack 505 (finns tydligen även Osmolator inbyggd & en MASSA annat ) EN Aqva clear (tror det är 805 (tar 3700 L /tim ) Har som sagt ett 475 L Saltet har varit i närmsta 8 Mån & är Coral life salt halt 1,023 har ännu inte mätt om Nitrat & nitrit,Ph etc då sagda tank varit tom gående. Belysningen är för närvarande 2 ST dubbelramper (gamla rören ) 6 kommer att köpa NYA salt rör snarast & efter moget övervägande (samt ekonomiskt ) så får jag tyvärr avstå tills vida…

• 1 svar
    • 749 visningar
  2. Started by adels_reef,

Nån som har en idé på hur jag kan fästa framsidan på sargen. Vill kunna ta bort den vid behov. Innan satt det en kulsnäppare. Men tyckte det verkade lite osäkert.

3. Started by Andreas84,

Nån som vet vad detta är den satt i ett hål i ls i en vecka men har nu börjar gå runt. Denna grejen hittade jag igår ser bara ut som gele även den går runt. Mvh

4. Started by bliper,

Tjenare. Igår hittade jag en utav mina eremiter död. När jag skulle pilla ut snäckan från grottan så såg jag vad jag tror var en borstmask slingrad runt krabban. Den släppte så fort jag närmade mig. Utav vad jag såg så var masken rund 4 cm lång. Kan den verkligen ha tagit död på krabban? /per

5. Started by Familjen,

Har något som växer på mina LS är det är det någon sorts alg eller? Är det i så fall något man vill ha?

• 2 svar
    • 747 visningar
  6. Hej på er alla kunniga! Vad har hänt min mjukis? den har varit i karet ca 7dgr,funkat bra,tills i morse så ville den inte veckla ut sina armar! saknar jag ngt i vattnet vad i så fall? vatten, ph 8,3 nitrit 0 nitrat 0 salthet 23,5 kh 33 vad skall jag göra?

• 4 svar
    • 747 visningar
  7. Started by Richard_22,

Hej! Min BTA ser väldigt ledsen ut just nu, vet ej varför. Imorse var den som vanligt men nu när jag kollade akvariet så har clownfisken inte varit i anemonen nånting och anemonen ser väldigt liten ut. Vad ska jag göra? Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 6 svar
    • 747 visningar
  8. Started by Ljungan,

Hej, Jag har precis startat upp ett clownhotell(58L) efter många nätters läsning här på sidan och har nu kommit fram till delen med lite koraller. Var iväg och köpte 3st olika koraller igår och undrar nu vad dem heter och ifall jag bör ge dom någon sorts av föda eller om det räcker med ljuset? och även hur länge jag bör ha ljuset igång? Inte dem bästa bilderna men hoppas på ett svar(mobilkamera)

• 3 svar
    • 747 visningar
  9. Hej. Körde igång ett nytt kar i dagarna och har puttat i LS och Levandesand. Stenen kommer fr ett fint kr , men har mellanlandat i hink med saltvatten och värme. Efter ett dygn så hade inga värden rört sig över huvudtaget. Amm Nitr Nitra. Så jag hade ett oöppnat Red Sea Mature kit som jag tänkte att prova. Kanske det är så nu att jag kör en ny cykling i onödan. Men ville vara på säkra sidan. Har följt anvisningar och dosering enligt instr. Enligt denna instr så ska jag hamna dag 3 på värden. Ammo 1 Nitrit 0,1 Nitrat 35 Men när jag testade idag så var värdena Ammo 0,01 Nitrit 0 Nitrat ca 7 Salt är…

• 1 svar
    • 747 visningar
  10. Started by Carro,

Har precis startat upp ett kar. Det verkar som att den ena pumpen "sprutar" mycket luftbubblor, vad är felet?

• 5 svar
    • 747 visningar
  11. Started by MizzM,

Hej! Som rubriken lyder så undrar jag efter att ha läst massor på nätet. Hur vet man om man har bra eller dåligt kranvatten? Det står på nätet att om man har dåligt kranvatten bör man ha en osmos-anläggning, men vissa säger också att vattnet vi har idag är så pass bra att det inte behövs. Vad tycker ni? Är det nåt en nybörjare ska köpa direkt eller kan det vänta till lite längre fram? Bor i falun om nån kollar upp vattnet tacksam för svar!

12. Started by arazar,

hej Har lite undringar ang saltkar Befinner mig änsålänge i informations insamligs stadiet 1. Påverkas saltkar mycket av direkt soljus, förutom värmen dvs 2. Om man har bra mängd LS i et akvarium på tot. 400l, behöver man ha filtrering med? 3. Jag har sett att man ofta låter vattnet "falla" genom en massa hjul etc, vad varför? /christopher

• 2 svar
    • 746 visningar
  13. Started by auxios,

hej! har tänkt att starta upp mitt fösrta saltvattens akvarium. har bara haft sötvatten tidigare. så nu håller jag på att kolla runt efter olika stenar. jag är inne på att köpa torr levande sten. har hittat en variant som heter reef saver om värkar riktigt trevlig men hittar ingen stans i svergie att köpa denna. sen undrar jag om det är jätte stor skillnad att köpa levande sten eller torr sten för akvariumets skull ? mvh/nichlas

• 6 svar
    • 745 visningar
  14. Started by loopmannen,

Tjenare! Nu är det lång tid sedan jag hade mitt 540 akvarium. Kvar finns en liten 80l burk med 2 clowner o ca 10kg sten. Hur som så har jag beställt en ny burk Red Sea Reefer 200xl som snart kommer hem. Min fråga till er är följande. Jag har ca 40kg sten som har legat fuktigt ej "blött" i ca 6 år. Hur ska jag göra, ska de tvättas eller bara introducera dem som de är?

• Gilla
    • 2 svar
    • 745 visningar
  15. Started by Nille83,

Hur blir ljuset? Vad tycker korallerna? Kvalitén på lysröret?

• 3 svar
    • 745 visningar
  16. Started by Pear,

2008-03-13 Mitt 240L kar har nu varit igång i 4 månader och innehåller idag: Fisk: 1 Zebrasoma Scopas 5 Black and White Clown fish Ocellaris (Inhysta då deras kar byggs om) 3 Chromis Blå/grön 1 Blue Hepatus 3 Putsarräkor Lysmata 2 Red Fire Shrimp 2 Camel Shrimp 1 Milleporella Red Sea star Korall: Brain Coral Favites Grön Firecoral Polyphillia SP Seriatopora Hystrix Acropora Montipora Cladiella Gorgonia Sinularia SP Sarcopython Discosoma Lila, bruna. Polyper + stjernpolyper Gröna, bruna Teknik: Sump 70L UV 10W Deltec MCE300 skummare Kol + Fosfatremover i Fluval 305 Osmosilator Returpump 2000L/h Aqua Medic owerflowbox MH 2x150W + Moonlight Nivåvakt i karet Seio Controller T…

• 1 svar
    • 745 visningar
  17. Started by AlexanderClown58l,

Hej, ja har suttit o funderat lite, hur vad gör man om man måste flytta akvariumet ex. säg att ja skulle byta bostad, är det att börja om från början då, eller hur ska det hela gå till? Ganska ny, intresserad av alla möjliga tips, karet Clownhotell 58l, kom med tips och idéer om hur man gör på det smidigaste sättet det är guld värt!

• 4 svar
    • 745 visningar
  18. Jag skulle vilja veta om vilka fiskar som lever tillsammans vilka som kommer käka upp varandra

19. Started by Chilli,

Vad behövs för ett fungerande refugium? Belysning och agler förstår jag. Brukar man ha mer saker i? sten? Jag har ett red sea reefer 425. Och tänkte använda det fack som redan finns i sumpen som är till refugium. Det är inte jättestort, men tänker att det borde räcka? Behöver man göra något med ett refugium? Eller sköter det sig själv sen när det kommit igång? Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

• 2 svar
    • 745 visningar
  20. Started by Sebbe12,

Hej har ett read sea Max som öser ut små små bubblor från pumparna. Vattnet är i rätt nivå så det är inte det som är problemet. Är det någon annan som stött på detta?? Hur blir jag av med det? Är det dåligt för fiskarna

• 1 svar
    • 745 visningar
  21. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Jag funderar på att köpa en aqua medic Blenny men jag undrar om det går att sätta på en glasbitar eller något slags lock för vi har katter, jag ser framför mig hur katterna sitter och fiskar

• 2 svar
    • 744 visningar
  22. Started by pHia,

Dum fråga kanske?? Men om man startar upp ett nytt akvarium med MH-halogen armatur med nya lampor i så ska de ju inte vara tända mer än ca.2t/dygn i början har jag förstått, måste man ha annan belysning under uppstarten då eller......??????????

23. Started by Micke.T,

Jag har ett juwel 450l o ska köpa ett uvc filter. 11w är det för lite eller det MÅSTE vara på mer. tacksam för snabbt svar.

• 2 svar
    • 744 visningar
  24. Started by maria,

nu ska vi börja om... min fråga är då vi redan har sanden och levande stenen i akvariet kan man då blanda saltet när man har fyllt på med vattnet eller måste man blanda salt och vatten i en tunna först?

• Gilla
    • 2 svar
    • 743 visningar
  25. Started by carlsson,

Hej! tände upp lyset lite i karet nyss! då fick jag se massa vita djur som sprang runt på stenen sen bara försvann dom. vad kan det vara för något?

• 3 svar
    • 742 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.