Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Vilket är det bästa sättet att ta av korallen från brickan? Mvh Nils
-
- 3 svar
- 819 visningar
-
-
Hej Min putsarfisk har blivit stucken av en borstmask, det sitter fast massor av borst på den. Går den att rädda? hur gör man i så fall?
-
Hej! Skickade min första vattentest i torsdags till ATI lab och har fått redan idag svar... ni som kan sånt kan hjälpa mig me o kolla lite hur bra/dåligt ligger det till innan jag skickade iväg tog jag lite tester själv hemma..jag tycker inte alls att saliferts tester stämmer.. däremot red sea är ganska ok : KH 8,4 (salifert) ATI 8.06 Ca 480 (salifert) ATI 443.1 Mg 1425 (salifert) ATI 1332 Nitrat 0.5 (red sea) ATI 1.06 fosfat 0.04 (red sea) ATI 0.05 dom testade även Rodi vatten..silikat var lite högt, ny silikatfilter är på väg, hoppas det hjälper.. det kans…
-
-
- 3 svar
- 817 visningar
-
-
-
En påfågel puffer tror jag det stavas.
-
- 2 svar
- 817 visningar
-
-
Har en äldre Clown och fick nyligen 3 små. Nu har dom två största av dom nya börjat mobba den minsta, inte så kul. Jag hade sett på youtube ett akvarium med en drös Clown som samsades bra och trodde det skulle gå bra med 4 st. Dom på youtube var väl inte könsmogna då antar jag. När dom börjar bråka är det då en eller flera byter kön? Den större gamla clownen är helt fredlig vad jag kan se.
-
-
- 4 svar
- 817 visningar
-
-
Hej Ni som har enkläckningenhet i ert akvarium. Funderar påatt köpa en ,vad är dess för o nackdelar?
-
- 1 svar
- 816 visningar
-
-
Tjenare! Nu är det lång tid sedan jag hade mitt 540 akvarium. Kvar finns en liten 80l burk med 2 clowner o ca 10kg sten. Hur som så har jag beställt en ny burk Red Sea Reefer 200xl som snart kommer hem. Min fråga till er är följande. Jag har ca 40kg sten som har legat fuktigt ej "blött" i ca 6 år. Hur ska jag göra, ska de tvättas eller bara introducera dem som de är?
-
-
- 2 svar
- 816 visningar
-
-
Jag köpte ett gäng levande sten som varit i ett aktivt kar och fick med saltvatten från de karet att förvara dom i sålänge med cirkulation. Jag ska starta upp mitt nya kar först om några veckor och hoppades på att kunna ha i dessa från början för att få fart på bakterierna. Men nu är det så att det växer en massa olika på stenarna och jag vet inte om det är bra eller dåliga saker och om jag behöver göra något åt det innan jag använder dom. Lite ser ut som mjukkoraller tycker jag och där är mycket alger såklart men sen är där vissa saker som de där nätliknande och även de mörka beläggningarna som oroar. Även några ”trådar” som för mig är misstänksamma. Lägger upp …
-
Halloj, mätte mitt pH-värde idag och det stod på 7,2, skulle behöva lite bra tips på att höjja pH-värdet:) Just nu har jag bara 3 turbosniglar och 2 eremiter i karet som går runt o städar lite alger, men kan ett för lågt pH-värde vara skadligt för fiskarna som senare ska flytta in? tacksam för svar!
-
- 3 svar
- 816 visningar
-
-
Hejsan! jag är ny här på forumet och detta blir min första post. jag har suttit och läst runt på detta och andra forum ett antal dagar och har fastnat för ett clown hotell. Detta blir mitt första salt och jag tänkte skriva om hur jag gör i denna tråd. hoppas även på tips och ideér. Egentligen skulle jag vilja ha synpunkter på sättet jag har tänkt gå till väga när jag startar. *stor osäkerhet råder* Har hittat en hotell för 2100kr i en butik här i Göteborg, bänken kostar 550kr.(vet inte om jag skall ha den bänken ännu) är det ett rimligt pris att ge?. Tänker skriva hur jag startar i olika steg, vilket känns lättast för mig så jag gör allt i rätt ordning eller i alla fall …
-
- 1 svar
- 816 visningar
-
-
Hej! Håller på att starta mitt aqua medic yasha just nu och undrar: när saltet har löst upp sig skall jag ha i levande sand när jag har haft i levande sand så kommer det bli grumligt skall jag verkligen ha cirkulation på då? När jag har haft i levande sand när kan jag ha i levande stenen då? Direkt eller?
-
- 2 svar
- 815 visningar
-
-
Locket till mitt nano blir inte helt hundra tätt när jag fick byta till ytterfilter.. Fast många kör ju öppna burkar! Frågan? Sticker räkor och sniglar och hoppar fiskar ur?
-
- 2 svar
- 814 visningar
-
-
Hej, Har länge haft sötvattensakvarium med ciklider och annat men drömmen är att starta upp ett nano-saltvattensakvarium. Undrar därför om man kan få hjälp med utrustning och tips för en nybörjare? Såg ett komplett akvarium i min lokala affär, ett aquael nanoreef 30l men insåg snabbt att detta är för litet. Vill köra levande sten, 2st clownfiskar samt något mer i fiskväg. Undrar om ni skulle rekommendera mig att köra med detta: Akvarium: Aquael 112l http://www.aquael.com.pl/en/products/akwarystyka/akwaria/71-akwaria#specifications Filter: Aquael påhängningsfiler Versamax 3 http://www.aquael.com.pl/en/products/akwarystyka/filtry…
-
- 4 svar
- 814 visningar
-
-
Hej, ja har suttit o funderat lite, hur vad gör man om man måste flytta akvariumet ex. säg att ja skulle byta bostad, är det att börja om från början då, eller hur ska det hela gå till? Ganska ny, intresserad av alla möjliga tips, karet Clownhotell 58l, kom med tips och idéer om hur man gör på det smidigaste sättet det är guld värt!
-
- 4 svar
- 813 visningar
-
-
Hej! Nu har mitt akvarium varit igång i drygt 1,5 månader. Så jag gick in och beställde lite koraller som skall komma om drygt 1 vecka. Men det slog mig att det kanske inte är lämpligt att slänga i många koraller på samma ggn? Det är i runda slängar 20 koraller av sorterna Scolymia, Lobophyllia, Ricordea, Chalice och några mer sorter som jag inte kommer ihåg namnet på. men det är alla LPS. Ligger fortfarande lite högt på Nitrat ca 30mg/L men det är påväg ner. Städpatrull, ett clownpar och en Lobophyllia och en Euphyllia finns i karet sedan några veckor. Kör ingen skummare för tillfället då jag väntar på en so…
-
-
Hej mitt kar har gått i 5 dagar nu med blandat salt och levande sten! undar när man ska börja tända lite smått?
-
- 4 svar
- 812 visningar
-
-
Har låtit mitt 240L köras in i några veckor nu. Levande sten. Skummare. Städpatrull. Snart är det dags att införskaffa min första fisk! Tänkte mig 2st clowner och en sandvändare. Efter de har fått simma runt i några veckor tänkte jag utöka med lite fler. Frågan är bara vilka. Jag har kollat på kirurger men som jag förstår det behöver de större kar. Vad har ni för fiskar i ert 240L eller mindre? Behöver lite inspiration!
-
Detta är mitt första inlägg, har läst på forumet en hel del, men det är först nu som jag sätter upp mitt första saltkar. Det skulle egentligen blivit det ultimata Sydamerikakaret, träbänk redan byggd för 200x80x70 (1120 l) kar. Under resans gång bestämde min fru och jag mig för att istället göra slag i saken och bygga ett rev, något vi pratat om men inte riktigt vågat dra igång tidigare. Läget just nu är att det finns en mycket gedigen träbänk med utvändig höjd på 80 cm. Den invändiga höjden (sump inräknad) blir dock bara 57 cm, dvs plats ovan botten på sump... Min fråga är om jag begränsar mig för mycket i val av skummare och kalkreaktor med den höjden? Jag har iofs s…
-
- 5 svar
- 811 visningar
-
-
Hur blir ljuset? Vad tycker korallerna? Kvalitén på lysröret?
-
- 3 svar
- 811 visningar
-
-
Varför blir den vit ute vid kanterna? Ska den ha mycket eller lite ljus har 300w metalhalogen och den är mitt i karet ska den flyttats ner eller upp? Eller det är nåt annat fel? Tack på förhand
-
Jag har två filter, det ena står det klorin och lukt på och det andra antibakteriell. Köpte ett nytt men det står det feinfilter, sediment prefilter på. Vilket av dom två ska det ersätta? Mvh UB
-
- 3 svar
- 810 visningar
-
-
Okej. Jag har börjat få lite hum om allting nu. Men vad behöver jag till att börja med? Värmare och cirkulationspump har jag. Skummare har jag fattat det som att man kan vänta lite med tills ekonomin tillåter. Så det är väl levande sten, och ett test-kit. Problemet är att den levande stenen som finns i butik är sjukt dyr, så är det nån som har att sälja så kontakta gärna mig. Akvariet är på ca 300 liter. Vad behöver jag mer? (Har läst genom gamla diskussioner och lärt mig en hel del matnyttigt)
-
- 2 svar
- 810 visningar
-
-
Min Flame Dwarf Angel har vad som ser ut som en reva på sin ena sida. Har tyvärr svårt att fota. Den äter och simmar runt som vanligt bland stenarna. Pickar på stenarna etc... Såg det inte i morse men nu efter matningen såg jag det. Någon som har en ide om vad det kan vara ?
-
- 4 svar
- 810 visningar
-