Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej på er alla kunniga! Vad har hänt min mjukis? den har varit i karet ca 7dgr,funkat bra,tills i morse så ville den inte veckla ut sina armar! saknar jag ngt i vattnet vad i så fall? vatten, ph 8,3 nitrit 0 nitrat 0 salthet 23,5 kh 33 vad skall jag göra?
-
- 4 svar
- 717 visningar
-
-
Hej! Jo jag kollar på ett mindre akvarium om det jag hade tänkt mig är för tungt för mitt golv. Tänkte på aqua medic cubics är något bra? Är ju ingen sump på den utan en play and go men kan va ett alternativ tyngdmässigt ifall det andra är för tungt? Sumpen har den någon egentlig funktion eller är det bara för att ha all teknik på en plats? Dum fråga kanske men står aldrig om sumpen. . Vill ju egentligen köpa ett red sea reefer 250 och förstår att den är ett bättre alternativ men blir ju väldigt mycket tyngd.
-
- 2 svar
- 717 visningar
-
-
Revkompatibel nej, vad innebär det? Är det ok att ha med koraller? Vilka fiskar är revkompatibela i så fall?
-
Har ett akvarium som nu varit igång 3v räknat från att något levande kom i. Har haft i två små clowner och två mindre kenyaträd från dag 1. Död och syrabadad sten. Har matat med ett fåtal frusna artemier några ggr i veckan och sakta ökat efter det. Dag 7 började det komma lite kiselalger på stenarna och sanden. Dessa försvann efter 6 dagar vilket känns för snabbt(?). Har inga städdjur. Nu finns bara väääldigt lite brunt kvar. Ser inget spår av gröna alger heller. Clownerna verkar må fint men kenyaträden mår inge vidare. De har inte varit helt öppna på 3 veckor och är ca hälften i storlek. Ser även att jag har en mycket lätt "dimma" i vattnet. Går …
-
- 0 svar
- 717 visningar
-
-
-
Är det 2st glasrosor jag har? Och den åt höger, vad är det för något? Grön med blå prickar
-
-
- 4 svar
- 717 visningar
-
-
-
Jag ska precis lägga i 3 kg levande sand i akvariet jag har redan koraler och fiskar i akvariet. Frågan är då behöver jag ta ut fiskarna ur karet eller är det onödigt med tanke på att sanden är blöt då den troligen inte kommer damma så mycket?
-
- 3 svar
- 716 visningar
-
-
Har inte haft några bekymmer med alger eller så än, men nu kanske jag fått början till det. Som ni kan se på bilderna så är sanden lite färgad ut mot glaset men på uppe på ytan har den inte denna färg. Vad är det? Vad är orsaken till det? Hur blir man av med det?
-
- 3 svar
- 716 visningar
-
-
Håller på att starta upp, ett RSM 130. Blandade i salt i karet igår och undrar hur länge jag ska vänta innan jag kan lägga i stenen? Mvh Mattias
-
- 2 svar
- 716 visningar
-
-
Hej, Jag har precis startat upp ett clownhotell(58L) efter många nätters läsning här på sidan och har nu kommit fram till delen med lite koraller. Var iväg och köpte 3st olika koraller igår och undrar nu vad dem heter och ifall jag bör ge dom någon sorts av föda eller om det räcker med ljuset? och även hur länge jag bör ha ljuset igång? Inte dem bästa bilderna men hoppas på ett svar(mobilkamera)
-
- 3 svar
- 716 visningar
-
-
Hej. Funderar på maxspect nano-tech bio-sphere balls 1 kg utav de är som 10kg levande sten. Nån som använder dessa? Fungerar det bra? Funderar isåfall på att byta ut att Ls i sumpen och bara köra bioballs. Så får man mer plats. Lättare att göra rent. Plus mer yta för bakterie. Funderar då jag har högt nitrat och det samlas ju en del skit i sumpen. Har nitrat på mellan 15-20. Har minskat mat samt antalet fiskar. Kör med skummare Reef octopus elite 220int på 4 av 5. rullfilter. Kör även full dos utav Af nitraphos. Har även provat modern reef och zepstart 3 nopoxlikanade medel. Men inget biter. Övriga tip…
-
Hej! Hur ser ett overrinnignsfack ut och behovs ett sodant om man har en skummare? Jag vill ha bort ytfilmen. Och det ar val bra att ha det fixat innan det fylls vatten i burken. URsakta stavningen men saknar sista tre bokstaverna i vart braiga alfabete.
-
- 0 svar
- 716 visningar
-
-
Vad behövs för ett fungerande refugium? Belysning och agler förstår jag. Brukar man ha mer saker i? sten? Jag har ett red sea reefer 425. Och tänkte använda det fack som redan finns i sumpen som är till refugium. Det är inte jättestort, men tänker att det borde räcka? Behöver man göra något med ett refugium? Eller sköter det sig själv sen när det kommit igång? Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
-
- 2 svar
- 716 visningar
-
-
Hej! Idag när akvariet tändes såg jag att vattnet ser annorlunda ut, lite åt det mjölkvita hållet. De röda algerna (cyano kanske?) är även borta helt och hållet, och det var de inte igår. Koraller och fiskar ser pigga ut och det är inget annat konstigt vad jag kan se. Vad han ha hänt tro? Borde jag göra nåt? Tack på förhand! Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 716 visningar
-
-
Hej allesammans. Jag har ett Juwel rio 180 liters som står o bara ber om saltvatten. Snäll som jag är tänkte jag låta det få som de vill. Hade tänkt mig ett blandat kar med både koraller och lite småfisk. Det jag nu då behöver komplettera med är en skummare och lite cirkulation. Men när jag står där med pumpar i händerna har jag ingen aning om vad jag håller på med och kan inte förstå varför det är sån prisskillnad på produkter som verkar ha samma prestande. Vad rekomenderar ni till mitt kar i teknik väg?
-
- 3 svar
- 715 visningar
-
-
Hej Har nyss köpt ett dymax ig5 (13 liter) Tänkte uppgradera belysningen lite undrar då om en aqau medic blenny spot lampa skulle räcka eller skulle jag isåfall behöva två stycken?
-
- 0 svar
- 715 visningar
-
-
-
Hej! Skickade min första vattentest i torsdags till ATI lab och har fått redan idag svar... ni som kan sånt kan hjälpa mig me o kolla lite hur bra/dåligt ligger det till innan jag skickade iväg tog jag lite tester själv hemma..jag tycker inte alls att saliferts tester stämmer.. däremot red sea är ganska ok : KH 8,4 (salifert) ATI 8.06 Ca 480 (salifert) ATI 443.1 Mg 1425 (salifert) ATI 1332 Nitrat 0.5 (red sea) ATI 1.06 fosfat 0.04 (red sea) ATI 0.05 dom testade även Rodi vatten..silikat var lite högt, ny silikatfilter är på väg, hoppas det hjälper.. det kans…
-
-
- 3 svar
- 714 visningar
-
-
Tja bitarna börja komma på plats, Tack Stefan och alla på forumet för tips och tricks. Jag blev tvungen att riva ner mitt nystartade 110L för en rumsrenovering så det fick bli att starta ett 300L i källaren och flytta över det lilla jag hadde i detta karet och det känns mycket bättre med större kar. Efter lite studiebesök hos S.Molin och ciclidhuset så har det äntligen blivit lite bebott Nu blir det efter tapetsering ett 350L hörnkar i rummet och en 300L sump i källaren med dubbelmantlade GF rör för avrinning och återcirkulation. ska sträva efter att få ett ljudlöst system. Lite bilder!
-
- 0 svar
- 714 visningar
-
-
hur lätt eller krångligt är det att byta till ett bra ljus i ett guppy hotell 45L
-
- 0 svar
- 714 visningar
-
-
Hej allihopa Köpte en påse levande sand till mitt nya nano kar på 65 l. Satte i vatten allt gegg och grus + ls. Ett dygn senare provade jag nitrit och amoniak....visade sig vara både nitrit och amoniak. Kollade även på påsen med ls där det står...no waiting just add fish. Hur går det ihop? Man kan väl inte ha fiskar i ett kar med nitrit och amoniak? Vuill nämligen inte vänta så länge med att adda fiskar. Hur länge tror ni det tar innan jag kan köpa fiskar?? Sofia
-
- 1 svar
- 714 visningar
-
-
Hej! Vill ha något som sprider sig tätt i sanden. Gör ricordea det? Vad finns mer?
-
- 4 svar
- 713 visningar
-
-
Hälde i tre påsar med levande sand i söndags och det är fortfarande väldigt grumlig, hur länge ska jag förvänta mig att det forfarande är grumligt eller rättare sagt när blir vattnet klart? Jag kör med min skummare och endast en cirkulationspump, gör jag något galet? Mvh Magnus
-
- 4 svar
- 713 visningar
-
-
Dum fråga kanske?? Men om man startar upp ett nytt akvarium med MH-halogen armatur med nya lampor i så ska de ju inte vara tända mer än ca.2t/dygn i början har jag förstått, måste man ha annan belysning under uppstarten då eller......??????????