Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Leoparden,

Igår tog jag hem en gul kirurg. Jag upplever att den blir extremt stressad så fort endast blåljuset är på. Har det på någon timme på morgonen innan det andra tänds och även någon timme på kvällen då det ser lite trevligare ut än att ha det helt släckt. Den simmar fram och tillbaka på samma ställe tills det att ljuset släcks. På dagarna när även det vita är tändt är den lugn och beter sig som "de ska". Någon som upplevt samma? Kan det vara något övergående? Vill ju gärna ha det fina blåa ljuset igång så man får njuta av det

• 2 svar
    • 428 visningar
  2. Started by Leoparden,

Fick igår hem en gul kirurg. Den verkade relativt lugn och började gå och beta på stenarna direkt. Några timmar senare när vi kom hem efter julbord och endast blåljuset är på upplevde jag den extremt stressad. Simmande fram och tillbaka konstant tills ljuset släcktes helt. Då simmade den bak vid en sten och verkar ha hållt sig där hela natten. Den har ett tydligt vitt streck över magen, vad är detta? I karet bor 2 clowner (snälla och obrydda) samt en liten blyg bicolor dvärgkejsare.

• 4 svar
    • 592 visningar
  3. Started by BjörnK,

Strömmen har gått och jag har inga batteridrivna pumpar. Vad ska jag göra? Tänkte skopa ut vatten och hälla i det igen för att röra runt lite funkar detta och i så fall hur ofta/mycket bör jag göra detta?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by Saltwater,

Hej, Vad jag förstått blir en saltvattensanläggning en rejäl energiförbrukare - hur löser ni detta vid strömavbrott? Vad skulle exempelvis hända om allting stannar och temperaturen sjunker (vet inte hur mycket det kan sjunka i ett kallnande hus, men om man utgår från ett 375 liters kar med utgångspunkt på 26 grader?).

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by Mattias Malmö,

Nu har jag faktiskt en fråga inför budgeteringen som jag inte hittat svar på i böcker - hur mycket el ska man räkna med förbrukas? Jag förstår ju att detta beror på hur stor/mycket utrustning man har, men om nån har koll på ungefärligen ett RSMs förbrukning så vore jag tacksam. Jag inser också att troligen ingen sitter och räknar exakta siffror här, men på en höft vore det trevligt att få nån input om huruvida man ska räkna med att detta påverkar ens elräkning (som singel i en etta är den rätt låg just nu) märkbart.

6. Started by Dida,

Hej Jag undrar vad ni använder som filter i sumpen direkt på returen??? Strumpa skriver många??? Vad är det ni har som "strumpa" då? Jag vill ha ett grov filter på returen i sumpen kan nån hjälpa mig med det? Mvh Dida

• 2 svar
    • 779 visningar
  7. Started by Jojo,

Köpte rowa phos idag och de på butiken sa att det ingick en strumpa i paketet, men det var ingen strumpa med. Jag bor rätt långt ifrån närmaste akvariebutik, så jag undrar om det går att använda en noga sköljd nylonstrumpa?

8. Started by alvedon80,

Hej Ja då har man tänk sig att byta från söttvatten till saltvatten akvarie. Jag undra om man kan använda sig av två Cirkulationspumpar för vatten Cirkulationen och strunta i att använda överrinningsbox? Jag hade tänk mig använda 2 st Eheim 1046. Så frågan är måste man använda överinningsbox eller kan man köra med 2 pumpar? Jag bifogar med ett ritning över systemet.

• 9 svar
    • 1,7k visningar
  9. Started by Felix.W,

Jag har köpt två sicca voyager 4 6000L/h till mitt nya akvarium på 600L räknade nog 12000L/h på dom för det skulle va lagom till LPS med SPS mix akvarium. Har en returpump på 5000L/h med eductor. Grejen är det att jag har en sicca wave surfer till streamers som gör vågor. Den växlar på och av på pumparna vilket gör att det bara är en som är på åt gången. Då blir det endast 6000L/h? Borde jag skaffa två Voyager 7 istället som pumpar 10500L/h eller Voyager 8 12000L/h?

• 1 svar
    • 619 visningar
  10. tjohoo.. helt ny på den här sidan... hade tänkt mig att starta igång ett kar på 840liter... har inte speciellt mycket erfarenhet av saltvattensakvaristik men vill lära mig allt som går... men här på saltvattensguiden fanns det ju hur mycket porr som helst för den som vill lära sig mer om denna häftiga hobby... kollat med Benny på majornas om ett optiwhiteakvarium med måtten 200x70x60 fast det kanske är bättre att ha det djupare och lite lägre? bra fabrikat på skummare och steamers...har kikat lite på groTech HEA 250S och tunze nano stream är det nått lr? sen var det det här med belysning...vilken djungel...kollade på Giesemann Infiniti (3x250W MH + 4x80W T5) verkar lysa l…

• 14 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by svedalaciklid,

har lite funderingar på att bygga till ett kar som jag vill ha det jag tänkt är ett hörnkar runt 300 liter detta borrat i bakändan med uppbyggd kammare så vattnet rinner ner till sumpen som jag tänker bygga in i ett hemmagjort skåp under där vill jag även ha all teknik ovanför karet bygger jag också ett skåp där mh ska hänga och några fläktar för att få ut värmen ovanför detta kommer även ett litet skåp vara där jag kommer ha en dunk med osmosvatten som fyller på i karet när det avdunstar nån som har tid över o e duktig på cad som har lust att bidra med lite bilder hur det skulle kunna se ut e jag tacksam för hjälp även ideer för att förbättra och vad utrustning som kun…

• 37 svar
    • 2,3k visningar
  12. Started by Kimmy,

Hej har länge gått och funderat på salt och har alltid varit som ett litet barn på julafton framför ett saltkar. Har kollat runt lite efter en nybörjarguide men utan lycka, undrar om ni kunde hjälpa mig lite. Ha i åtanke nu att jag är väldigt dåligt insatt i termer och teknik inom detta! Jag har i dagsläget 2st 222l kar med borrade bottnar där jag tänkte ha som saltkar med sump. Varför sump det har jag inte en aning om något jag sett att folk använder sig utav men jag har ingen aning vad som ska fyllas i "sumpen" Skulle uppskatta om ni har tid att lägga på mig med detta Det jag vill veta är ALLT tex, vad måste jag ha för att kunna starta ett saltkar, belysning? Pumpar? …

• 13 svar
    • 1,7k visningar
  13. Started by Julian,

Hej, Har under ett halvårs tid funderat på att skaffa akvarium och efter att ha tittat på ett par saltvattensakvarium har jag fastnat för ett sådant. Har läst en del här på forumet men har ändå en del frågor: 1. Finns det någon i närheten av Ludvika som har ett saltvattensakvarium som skulle kunna bjuda på en visning och prata lite salt? 2. Kan tänka mig att lägga ut mellan 10 000 - 30 000 någonstans i uppstartskostnad. Har förstått att man kan få en del valuta för pengarna speciellt om man väljer begagnat. Säg att man köper ett begagnat kar komplett med allt levande (från någon som bor ca 10 mil bort), hur löser man en sån sak med frakt och transport eller får man förvän…

• 3 svar
    • 752 visningar
  14. Started by Jpson67,

Skulle va intressant att se hur era sumpkar är uppdelade, finns det några speciella mått på hur står del av sumpen ytavrinningen behöver mm

• 2 svar
    • 706 visningar
  15. Started by Hella42,

Har hört att sump är superbra och ha . Men tja.dum eller inte .. köper en sump till mitt juvel och vet inte bättre än att jag måste ha borrat kar . Det har jag ju såklart inte.. Tänkte köpa en överrinningsbox. Erfarenheter?

• 1 svar
    • 396 visningar
  16. Started by hippo,

tänkte kolla vad har ni för grejer i era sumpar.

17. Started by Doris,

Hej alla Kan någon berätta hur en sump ska byggas på bästa sätt bilder kanske ,sumpen ska vara på 200-250L

• 3 svar
    • 1k visningar
  18. Guest esther
    Started by Guest esther,

Hej, Undrar lite med sumpen- vad vill ni rekomendera att ha i den? Ska man ha en kammare för LS, en för skummare, en för nitratfilter. Har 400l, och vill ha en del koraller och fiskar. Nånting mer i sumpen? Ska man först köra vannet som rinner ner i sumpen genom skummaren, sen genom nitratfiltret och sen in i ett fack för LS, och så vidare upp i akvariet?? Tacksam för goda råd...

• 4 svar
    • 1k visningar
  19. Started by irocz,

Jo är som så att jag ska bygga mig en sump (3 fack) det första typ som ett droppfilter med bio bollar, det sissta som klarvatten kammare med pump i (kanske med några växter i, få se) Vattnet kommer att tvingas att gå igenom en filtermatta mellan fack 1 och 2, Men vad ska man ha i det 2:a facket (filter media, har hittat skisser där det ska vara biomax men har inte listat ut vad biomax är för något), andra facket kommer att ha vattentillförsel ifrån botten på facket. Kom gärna med ideer på konstruktion samt vilka filter material man ska ha var i sumpen. Har även funderat på att ha ett sandfilter på returledningen ifrån sump till kar, vad tror ni om det? eller är det onödig…

• 2 svar
    • 835 visningar
  20. Started by Tizy,

Kan ni inte ta kort å lägga ut så man ser hur ni har gjort

• 0 svar
    • 899 visningar
  21. Started by Wacklin,

Hej! Jag har ett tidigare akvarium som jag planerar att bygga om till en sump enligt bifogad ritning. Jag skulle gärna vilja ha lite feedback – är det något jag missar eller något som kan förbättras i designen? Dessutom undrar jag om det finns någon i Stockholms- eller Mälardalsområdet som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig att bygga sumpen mot ersättning? Tack på förhand! Skickat från min iPad med Tapatalk

22. Started by Markus Karhunen,

Hej, Ska bygga min egna sump till mitt första saltkar! Satsar på stort, gör om mitt 720L sötvattens kar till salt. Kommer ta ett av mina 240L kar till en sump. Nu kommer jag till frågan; Har tittat in massa olika varianter, men när jag pratade med en som kört salt länge, så frågade jag honom vad han skulle ha gjort annorlunda nu, men tanke på all erfarenhet och allt annat. Det han sa direkt var, gjort sumpen annorlunda. Nu har han hjälpt mig att designa en sådan, men vi är tveksamma om det är något vi har missat eller att det kanske inte går, Bifogar bild, Tanken är att det skall vara levande sten och det l…

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,4k visningar
  23. Hej, Jag grubblar fram och tillbaka över om jag skall sätta en sump i bänken under akvariet (den blir då väldigt liten eftersom skåpet bara är 25 cm brett, 30 cm djupt och 70 cm högt), tänkte då ha en ca 45-50 cm hög sump. Nackdelen med detta är att jag då måste borra hål i akvariet vilket inte känns jättekul. Det andra alternativet jag funderar på är att göra en sump direkt i akvariet i vilken en Deltec 500 MC, doppvärmare och en pump skulle rymmas. Jag skulle vilja köra en uvc också och då är frågan om det går att placera en sådan på ett bra sätt när sumpen är inne i akvariet? Vad har ni för erfarenheter och vad hade ni gjort? Tacksam för hjälp / Dominique

• 2 svar
    • 830 visningar
  24. Started by krickolina74,

Hej hej Håller på och fixar upp ett salt.v.akv. och är helt nybörjare, har bara haft sötvatten förut. Har kollat i böcker o läst en hel del på sg och nu är min fråga måste man ha en sump eller går det bra utan?? /Christine

• 12 svar
    • 1,8k visningar
  25. Started by jocke_ahl,

Hej.. Jag har precis bestämt mig för att gå över från sötvatten till saltvatten. Jag har under en längre tid läst mycket info på olika webbplatser (svenska & utländska men den mesta infon kommer här från SG!!) och har efter det äntligen fått tummen ur och har tänkt komma till skott.. Men nu till den stora frågan.. Sump eller inte? Karet som jag har tänkt att använda är ett 250L ram-kar med måtten 100*50*50.. Behöver så mkt hjälp som möjligt!! Hur mkt LS ska man ha? (tycker ni då) Hur ska man göra för att lyckas på bästa sätt? kanske är lite dumma frågor men jag har inte kunskapen som jag önskar att jag hade.. Så med eran hjälp så kanske det här kan gå vägen..

• 19 svar
    • 1,7k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.