Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by magnus1982,

hej allihopa. ska nu iväg till sockholm mellan onsdag-söndag. har en fin liten sandvändare bara, sen är det sniglar och eremiter och en clavularia i karet för närvarande. hur är det med matningen av den fisken, måste jag mata den varje dag som jag brukar eller klarar den sig varannan kanske? tänkte mest så mossan slapp köra hit varje dag kanske ) men som sagt vad gäller ??

• 2 svar
    • 735 visningar
  2. Started by jernis,

Någon Härjar helvildt med akvariet om nätterna. Nu är jag säker på att någon gillar att möblera om!. Jag har haft en större sten ståendes på sand botten ( som en halv knytnäve ) som jag tycker ha dragits in mot en större sten ( som för att dölja en öppning ) och jag har funderat på om det e någon eremit som har buffat in den mot stenen. jag tycker dock att min eremiter inte så pass stora så att dom skulle lyckas med det?. + att det finns andra stenar som är mindre som står på andra platser som får vara helt i fred?. Nu i morse så är stenen flyttad 10 centimeter för att fastna mellan 2 stenar så något härjar runt fint i akvariet. Det kan knäppa ganska bra i akvariet också …

• 3 svar
    • 734 visningar
  3. Started by _wendel,

Tjena! är hyfsat ny på det här med saltvatten. Har idag ett kar på ca 200L utan sump som jag köpte begagnat för några månader sen. jag funderar på att starta upp ett nytt kar med sump. med måtten, 1200*50*60 (360L) + sump. Eller något liknande. Det ska bli ett blandat revkar. Jag funderar lite över vad för teknik jag ska ha, och hur jag ska gör med sumpen. Vill försöka få det rätt ifrån början och slippa dom onödiga misstagen . har ägnat timmar här på SG och läst på. mina frågor har säkert kommit upp många gånger. men vill starta en egen tråd för att få snabbare svar på mina frågor ifrån er experter . Har i dagsläget Skummare : MCE600 Belysning: Aqua medic MH 250W Cirk…

• 2 svar
    • 734 visningar
  4. Started by aeon,

Hur ska man sätta den svarta siliconringen? Inne i boxen(i vatten) Eller utanför på röret?

• Gilla
    • 2 svar
    • 734 visningar
  5. Started by Tonytiger,

hej jag har ett problem med min returpump från sumpen.. röret som går från pumpen och tillbax till karet vibrera och för oväsen om dig,,,, jag kan ej lösa detta har försökt isolera men hjälper ej... tiPS TACK MVH TONY

• 1 svar
    • 734 visningar
  6. Started by Stjerna,

Hej! Jag har nu köpt en Antartica 120 osmos. Och tänkte koppla in den men då är det så att kopplingen är för stor för att koppla på kranen och jag undrar vart man kan köpa en annan koppling till detta någon som vet det? tacksam för svar :=) Mvh Henrik

• 4 svar
    • 734 visningar
  7. Started by _PoLo_,

Tjoo! Fick ju hem och startade upp ett 275L i tisdags och har idag mätt upp lite olika vattenvärden i karet salthalten var 1,024 temp 26grader ph 8-8,5 (sera test) mg 1060 (var ett JBL kombinerat MG+CA-test) ca 440 (övriga tester gjorda med salifert-tester) po4 0 no3 0 no2 0 Enda jag eg. reagerar på är att mg verkar vara väldigt lågt? Såg iofs sen att det fanns även salifert-tester för dessa värden med i lådan jag fick så kanske skulle vara en idé att göra om testet imorrn? tycker man läser att seras o JBL's tester inte ska va de pålitligaste testerna... bifogar även en bild på karet ska dock ha i mera LS och levande sand bara jag lyckas ta mig till sthlm igen.

• 1 svar
    • 733 visningar
  8. hej alla! vi har startat ett akvarie utskott på skolan som ska ta hand om vårat 500 liters! skulle behöva lite tips och trix. kanske lite tips på vad vi ska ha i akvariet. det ska vara rällativt lättskötta. vi har inte så mycket erfarenhet, utan jag har ett 50 liters saltvatten hemma. vi kommer byta ut stora delar av stenen eftersom vi vill ha lite nytt i akvariumet. jag kommer med fotton på vad vi har nu. btw vi har haft ett företag som tog hand om det förut. /mvh kristoffer

• 3 svar
    • 733 visningar
  9. Started by POB,

Hur ofta ger ni mat och vad ger ni för typ av foder?

• 2 svar
    • 733 visningar
  10. Hej! Är inne på andra veckan nu efter uppstart av ett clownfisk hotell, har i ca. 7 kg levande sten har inte haft några toppar än i värdena och undrar när skulle jag kunna stoppa i en cleanup crew?

• 2 svar
    • 733 visningar
  11. Started by Elcopo,

Hej... Superdum fråga, men jag håller på att fylla upp mitt första saltvattensakvarium och blev lite ställd när jag började fundera på om ytavrinningsboxen ska vara helt vattenfylld el om där mest är lite vatten på bottnen av av den.. ../Jonas

• 3 svar
    • 732 visningar
  12. Started by djzimon,

Hejsan! Jag är en nybörjare som har frågor angående en sak. Jag har haft igång mitt kar i 12 dagar & har ls från början. för 2 dar sedan (10 dagar igång med bra värden) köpte jag sand & levande 5st astrea & en stenopus hispidus som jobbar på bra i karet & äter fint! väntar på nitrat toppen & skall göra allt för att ta ner den när den kommer! men frågan är småa vita "snöflingor" på glaset i karet? vad är det? , ca 1mm i diameter typ 5 armar har ganska mycket av dom. tar bort med magneten & räkan åt lite av dem när jag la i honom "shore" heter han. skall byta vatten imorgon kväll 10l & se om d blir förändring. tack för svar! / nybörjare inom den…

• 2 svar
    • 732 visningar
  13. Started by embl,

Hej! gjorde mitt första NO3 testet idag och det stog 45ppm vilket är allt för högt. Så vill göra ett 20-30L VB skulle det skada? Mvh! Emil PS akvariet är 54L

14. Någon här som kör med täckglas till sitt RSM som har tips på hur man bäst får till det?

• 0 svar
    • 731 visningar
  15. Started by Johnny Tveit,

Hej SG. 1. Kan någon se vad det är som växer på sidan? ser ut som någon typ a stjärnkorall? 2. Ser ut som att något har ätit av toppen på min korall? Ingen annan ser ut så?

• Gilla
    • 3 svar
    • 731 visningar
  16. Started by Gnarkill,

Angående levande sanden kan man stoppa i den även fast man har fiskar i akvariet? har köpt aragalive bahamas oolite och tänkte stoppa i den idag?? Moderator's upplysning: Med hänvisning till att din fråga redan blivit ställd i en annan tråd och du nu har fått svar så kan vi låsa tråden. Tänk på att du skall skriva en rubrik som beskriver innehållet i tråden./Moderator

• 3 svar
    • 731 visningar
  17. Started by erikerik999,

Hej, jag har ett 96 liters juwelakvarium som jag vill göra om till saltvattenakvarium. Hur skall jag göra? Jag är total nybörjare så alla svar hjälper? P.s ett större akvarium kommer inte på tal eftersom jag inte får för mamma och pappa:argumerar: Erik:)

• 1 svar
    • 730 visningar
  18. Started by jflod,

Är som nybörjare inne på min 3:e månd sedan start och har funderat på varför mina Ca och Mg värden sedan start varit något låga. Kan det bero på det salt jag använder (Instant Ocean) eller kan det vara testerna som visar fel. Saltet är blandat på RO vatten. Burk: Aquael Reef Max 60 105 liter Test Salifert, salthalt med refraktometer och densitetsmätare Mina värden NO3 8 PO4 <0,03 No2 0 Ca 390 Mg 1260 Si 0 KH 12 Ph 8,2 Salt 1,025 I början hade jag ännu lägre värden (Ca 350, Mg 1095) men då var även salthalten lägre 1,0225. Kan det vara att jag fortfarande har något låg salthalt om man ser till rekomenderade värden på Ca,Mg? KH ligger även lite högt villket jag tycker ä…

• 1 svar
    • 730 visningar
  19. Started by Patrik.,

Hej. Har ett par frågetecken kring balling har precis startat upp med fauna marins balling light det har gått en vecka o med hjälp av Aqua calculater så ligger mina värden där jag vill. Mg1335 . Ca 450. KH 8.5. Denna veckan som gått har jag doserat 35ml mg, 6.2 ml ca och 1,9ml kh för att komma upp till mina nuvarande värden. Så nu till frågan som jag får olika svar på beroende på vem jag frågar eller vilken video jag ser på. Ska man dosera lika delar ca som KH. Mvh Patrik Bör tilläggas att jag har bara ett tiotal små stenkoraller

• 2 svar
    • 730 visningar
  20. Started by David K,

Ja som rubriken lyder. Bör jag avlägsna denna svamp (i mitten på bilden) eller är den till nytta på något sätt? Mvh David

• 2 svar
    • 730 visningar
  21. Started by Nille83,

Mina värden: Temp: 24,2 Salt: 1,025 PH: 7,8 MG: 1280 Nitrit: 0 Nitrat: 10+ KH: 7 CA: 440 Fosfat: 0,08 Mina PH/KH-värden börjar krypa neråt. Kan man slänga i bikarbonat eller vad ska man hitta på?

• 1 svar
    • 730 visningar
  22. Started by slarvid,

fråga 1: Funderar på att köpa ett moonlight. det jag undrar är, moonlight kan jag ha på när övrig belysning är släckt utan att det står fisk och koraller och andra djur va? typ sån eller mindre http://www.pwss.se/product.php?productid=16759&cat=1394&page=1 Fråga 2. När man kör in ett kar, när ska man börja med vattenbyte? och hur ofta och mkt är lagom i ett 30 nano med en fluval 305 som filter att byta? Samt, det är smart att ha färdigblandat saltvatten i dunk va? Det löser sig självt eller måste man skaka då och då?

• 2 svar
    • 730 visningar
  23. Started by Hella42,

Nu är stenen från 120 liters flyttat till 350 Vad tycker ni? Behövs mycket mer sten va?

• Gilla
    • 4 svar
    • 729 visningar
  24. Started by seb1989,

hejsan. har nu köpt ett guppyhotell och nu vill jag få till ljuset så det ska funka ihop med koraller osv. så.. orginalljuset som är i är ett dubbelrör med vitt och blått ljus på 18 watt.. så undrar nu lite lätt om det skulle räcka att ha 2 st av dessa ljus till mitt kar på ca 40 L? tack mvh seb

• 0 svar
    • 729 visningar
  25. Started by Spectra,

Hej Har precis köpt ett till akvarium så detta blir mitt 2a. Men jag har lite frågor om rengöring osv Finns det ngt bra medel jag kan köpa som gör rent glas etc på ett bra o säkert sätt? Sedan får jag med levande sand och lite sten samt sump och skummare och diverse pumpar av säljaren, finns det också där ngt bra medel för att försäkra eller ialf motverka att eventuella sjukdomar. Tacksam för svar

• 2 svar
    • 728 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.