Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Nille83,

Sämsta beskrivningen från Juwel (iaf om man är nybörjare) Det jag undrar är om luftslangen ska i där som jag kopplat den? Finns inga bilder att den ska koppla in någonstanns. http://imageshack.us/photo/my-images/443/vk1q.jpg/ Problem nr 2 http://imageshack.us/f/580/b4z2.jpg/ Får inte i skiten !!! Blir galen snart

• 5 svar
    • 628 visningar
  2. Started by JoakimSp,

Hej, Jag ska köpa ny belysning till mitt Juwel 240l. Jag har fått förslag på Maxspect MJ-L165. Den finns med både blå och vit belysning. Jag har läst att blå belysning är bra för koraller. Men om jag förstår det rätt så har båda den blå färgen som är bra för koraller men skillnaden är bara vad man själv tycker är snyggast och vilken färg jag tycker är snyggast när jag tittar i akvariumet. Har jag helt missförstått och istället ska köpa den blå då jag ska ha koraller? Kanske svär i kyrkan men tycker nog att vitt ljus är finast… mvh Joakim

• 4 svar
    • 628 visningar
  3. Started by Hank61,

Upptäckte antydan till gröna alger i helgen på stenar. Karet (RSM170)har varit igång 6v nu. första fiskarna i för 2 v sen, 2 clowner, 1 Gobi, 3 Regal damsell +5 turbo snäckor och 2 sandsnäckor. Jag matar 1 gång om dan med frystorkad mat + lite flingmat i små portioner. Behöver jag komplettera med fler snäckor? skall jag göra vattenbyte? hur mycket? andra tips. De värden jag kollar just nu är, Ph 8,o Nitrit 0, Amonia 0,Nitrate 10, Det ända jag inte blir klok på KH det ligger på 2,86 enl med 1dKH enl Red Dea testkit.

• Gilla
    • 4 svar
    • 627 visningar
  4. Started by Jeroef,

Nu när vårat 58l Guppi år igång, vi har 6 inneboende och alla värden är ok, funderar vi på att ta bort 1 av 2 LS'ar, så min fråga är om det är ok att ta bort 1 sten utan att rubba balansen för mkt?

• 0 svar
    • 627 visningar
  5. Städade i skummaren lite innan ikväll, när jag satte ihop allt och satte igång den så fick det inte igång skumningen. Men satan vad snabbt koppen fylldes och minst 2 liter vatten rann ner på golvet. Det var syreslangen som hade åkt av när jag satte igång det. Funderade lite om denna slang skulle lossna när man inte är hemma så kommer skummaren pumpa ut 150 liter i min lägenhet. Någon som har en briljant idé hur man skulle kunna tillverka ett översvämningsskydd? Jag hade en lite fundering på att man kunde silikona fast locket och silikona fast en syreslang från luftintaget och rikta detta ner i karet? Bara en fundering

• 2 svar
    • 626 visningar
  6. Kan ej lägga in bild vet någon hur man gör

7. Started by Roger Salenius,

Har lite frågor ang Clowner varför kan man bara ha 2st i akvariet? Om man köper dom som små så borde dom väl bara mindre benägna att slåss med varandra? Då den största utvecklas till hona o de andra förblir hanar.. Mvh

• Gilla
    • 5 svar
    • 626 visningar
  8. Started by DennisL,

Hej, jag är i processen att beställa ett kar på 756liter. I mitt nuvarande kar har jag uvc installerat i sumpen, vilket jag förstår inte är optimalt. Har någon förslag på hur man kan installera uvc för att öka effektiviteten på det?

• 3 svar
    • 626 visningar
  9. Started by Nero,

Hej gott folk har just lyckats fånga en krabba i mitt RSM som har kalasat på eremitkräftor o turbosniglar, Den är riktigt Elak Har haft RSM i 6 Veckor. Den är ljus grön se bild någon söm vill ha bortskänkes om intresse finnes, bor I stockholm Vid Slussen. skulle vara roligt att få veta vad den heter, är det en ancoria Krabba ? Rolle 0707344471

• 0 svar
    • 625 visningar
  10. Started by jflod,

Är som nybörjare inne på min 3:e månd sedan start och har funderat på varför mina Ca och Mg värden sedan start varit något låga. Kan det bero på det salt jag använder (Instant Ocean) eller kan det vara testerna som visar fel. Saltet är blandat på RO vatten. Burk: Aquael Reef Max 60 105 liter Test Salifert, salthalt med refraktometer och densitetsmätare Mina värden NO3 8 PO4 <0,03 No2 0 Ca 390 Mg 1260 Si 0 KH 12 Ph 8,2 Salt 1,025 I början hade jag ännu lägre värden (Ca 350, Mg 1095) men då var även salthalten lägre 1,0225. Kan det vara att jag fortfarande har något låg salthalt om man ser till rekomenderade värden på Ca,Mg? KH ligger även lite högt villket jag tycker ä…

• 1 svar
    • 625 visningar
  11. Started by dominique,

Vilket salt rekommenderar ni? jag har tittat på Corallife och Tropic Marin och undrar vad ni har för erfarenheter. VH / Dominique

• 1 svar
    • 625 visningar
  12. Hej på er! Jag har länge viljat ha ett saltvattens akvarium och i helgen slog jag till på ett beggat med all teknik men utan sten,koraller eller fisk. (150L) Det hade stått ganska länge med vatten i så glaset var mörkgrönt och det var rätt skitigt, men allt är rengjort nu så nu har jag lite frågor till er som kan det här.. Han hade lämnat kvar sanden, kan jag använda den? Behöver den isåfall göras rent? Hur? Om vi utgår ifrån dagsläget, allt är rengjort och torrt. Vad börjar jag med? Har nån en steg för steg lista så tar jag tacksamt emot en sån :-) Jag är som sagt totalt novis, så ALL hjälp är jag t…

• Gilla
    • 2 svar
    • 625 visningar
  13. Started by akkibat,

Hur vet man om levande sten är levande?

• 2 svar
    • 624 visningar
  14. Started by Richard_22,

Någon som vet vad detta är för osmolator och vilket märke det är? Har fått problem med den men har ingen manual eller nånting.... Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 0 svar
    • 624 visningar
  15. Started by Twik,

Får gärna lite åsikter om min scape innan jag limmar ihop allting tänkt köra lite blandat fisk och lps, och gärna lite sps så småningom. Den del jag är mest osäker över är om grottan uppe på den högra stenen är lite malplacerad där uppe? Ta bort den helt kanske? Lägger lite bilder från olika vinklar

• Tack
      • Gilla
    • 6 svar
    • 624 visningar
  16. Started by HS-84,

har ett 2 meterskar på rostfri ställnig som ska göras om lite, frågan är om man kan använda vanlig mdf skiva som man målar. sen ställa ställningen på den o väga in. sedan en likadan skiva mellan ställningen och akvariet. skuulle det funka. akvariet har ula-ram so hela botten skivan e ju inte emot undelaget. behöver jag fortfarande frigolit?

• 4 svar
    • 624 visningar
  17. Started by san_miguel,

Måste vattnet ha någon speciell temperatur när man ska ha i LS? Kan de vara rumstemperatur? Mvh Mikael

• 1 svar
    • 623 visningar
  18. Started by jezzka,

Vi ska skaffa ett 500 liters akvarium och undrar vilka produkter man behöver så som skummare, filter, cirkulations pump, ljusramp, doppvärmare m.m Skulle vara väldigt tacksam för massa förslag

• 5 svar
    • 623 visningar
  19. Started by Vpettersson3,

Hej startade mitt 60l akvarium för ca 1,5 månader sen. Har levande sand och stenar. (Stenarna har varit i pappas kar i mer än 10år och alltid fungerat bra) För några dagar sen flyttade två clownfiskar in, en anemon och två räkor. Har även en mjukkorall jag inte vet namnet på. (Nån som kanske vet?) Nu undrar vad jag mer kan stoppa i det? Tanken är att köpa några sniglar och eremiter. (Svårt att få tag på i Västmanland) Tacksam för svar: Viktor P

20. Started by ubjs,

Börjat fundera på om jag borde starta upp i 144 litersakvariet istället för 54 litern. Funkar det att köra med enbart filter i ett 144 liters? Det blir förstås en hel del saltåtgång men när jag räknade på det så blir kostnaden lite drygt 100:- per månad för saltet och det är ju små kostnader i det stora hela. Då har jag räknat på 20 liter per vecka (det blir nog ca 100 liter vatten i ett 144 liters akvarium när man drar bort några cm från kanten och utrymme för sten och sand). 54 litern står inte bra och jag har ingenstans att flytta den. 144 litern står bra ur både arbets och tittsynpunkt. Tacksam för synpunkter, har redan handlat levande sten till 54-litern så jag…

• 1 svar
    • 623 visningar
  21. Started by ralle1424,

Tror ni den här tekniken är bra till ett 300 http://www.fish-street.com/bubble_magus_bm99_protein_skimmer?category_id=88 http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=234 http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1160

22. Started by Kjellbin,

Snabb fråga! Om man ska investera i en Osmo hur viktigt är då ett DI filter? Tacksam för hjälpen. Väljer just nu mellan dessa två: https://www.ebay.co.uk/…/Finerfilters-4-Stage…/332179436459…(100GPD) https://shop.foretagsakvarium.se/…/aqua-medic-osmos-90-150-…(300L)

• 2 svar
    • 622 visningar
  23. Started by mrmacke,

vilket är de bästa att anävda ? är de vanliga pumpar eller är de samma till saltvatten som sötvatten ? MVH Macke

• 1 svar
    • 622 visningar
  24. Started by Aquaguy,

Köpte lite filter idag.när jag kom he, såg jag att jag fick med några kapslar med små svarta stavar i. Typ kol eller nåt sånt. Min fråga går det att ha i saltvatten?

• 2 svar
    • 622 visningar
  25. Started by Caroline,

Vad är bäst att köpa begagnad levande sten från ett inkört kar eller ny sten från någon akvarie affär? för o nackdelar?

• Gilla
    • 1 svar
    • 621 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.