Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Hej är det någon som är kunnig med en mc500?? Har nyss startat min men skummarkoppen blir bara full med vatten hela tiden och om man ställer den för lågt med luft så når inte skummet upp till koppen.,... är det någon som kan förklara hur man ska gå till väga???? Mvh Johan
-
- 3 svar
- 683 visningar
-
-
finns det någon plast som man absolut inte skall ha i och till saltvattensakvarium???
-
- 0 svar
- 682 visningar
-
-
Är säker jag kan få en förklaring, tyvärr inget foto, dom e ju inte så stora, tenktaler runt ca 1 cm långa, och det ser ut som det är minst 3 tenktaler från samma håla. ? mörka och vita..randigt.. e dom bra? hade även en sjöstjärna, med röd prick i mitten väldigt liten, var på väg i sumpen, puttade ner den , såg taggig ut med röd prick i mitten. Vit för övrigt. MVH Stefan
-
- 1 svar
- 682 visningar
-
-
-
Noen som kan hjelpe meg. Det er noen veldig små kryp i steinen min De er ikke større en noen millimeter . Så ikke lett å ta bilde av de De kommer ut av sine huler så forsvinner de inn igjen . De er nesten blanke i farge Noen som kan hjelpe
-
- 1 svar
- 682 visningar
-
-
Hej! Statade upp mitt kar för ca 2 veckor sen.Allt har sett jättebra ut med vattenvärden och osv. Stoppade ner sand, erimiter,sniglar och en liten skivannemon i lördags efter rekomendationer. Nu imorse såg jag att mina levande stenar som fått rosa kalkalger på sig var vita. Antagligen döda. Det har också blivit gröna "kalkalger" på vissa ställen.Vad gjorde jag för fel och hur undviker jag det igen? Hade ljuset på ca 3h per dag men har sakta ökat upp det till 6.Ska jag dra ner på lystiden igen? Snälla någon av er experter som vet? Tack på förhand. Hälsningar Jenn
-
- 2 svar
- 681 visningar
-
-
Hej Från att ha haft sötvattenakvarium en bra tid så har jag nu skaffat ett saltvattenakvarium och nu känner jag mig som nybörjare igen. Hittade ett Red Sea 130 på blocket som jag köpte och har pga alldeleas för hög ljudnivå från akvariet hemma bytt skummare till Tunze nano 9002 och Steve T mediarack och skummarkopp. Det blev tystare det som hörs nu är cirlulationspumparna, blir det tystare om man rengör dessa? eller måste man byta till tystare isåfall några förslag?? Jag läste att några installerat Tunze nivåkontroll, hur anslut ni den i akvariet, har ni några bilder;)? Jag ser framemot att lära mig mer blev mycket inspirerad av Era snygga saltvattenakvarier. Tack
-
- 2 svar
- 681 visningar
-
-
-
Hej, Jag får i dagarna hem mitt nya 240L kar, som jag tänkt att ha fisk och koraller i. Jag kör idag ett 80-liters kar med enbart fisk. Mitt fiskbestånd idag består av två clowner, två pyjamasfiskar samt en solaborre. Vilka fler kan jag ha tillsammans med dom? Tips på bra städare? Vilken/vilka koraller är bäst lämpade för mig som nybörjare att börja med? Vilket/vilka tillsatser och tester är bra att ha hemma? Jag har kollat lite på red seas produkter. Jag kör med osmosvatten och skummare idag. Belysningen i det nya karet kommer att bli två stycken 54W rör, coralstar och aquastar från Sylvania. Tillräckligt? Något annat jag bör tänka på? Tacksam för alla tips och råd från …
-
- 3 svar
- 681 visningar
-
-
-
Jag har en hel del små räkor som är aktiva nattetid och undrar om dom är bra eller dåliga för akvariet (se film). Sen har jag även en väldigt stor population av små snäckor och vet att dom gör nytta men det börjar bli lite väl många nu! Någon som har tips på hur man kan stabilisera mängden så att dom inte tar över hela burken? Tacksam för svar och tips! IMG_0889.MOV
-
-
- 1 svar
- 680 visningar
-
-
Nu har jag bara hållit på med den här fantastiska hobbyn i drygt två månader, så det hela känns kanske lite hastigt och lustigt, men... Har idag ett Boyu 128L (synonymt med JAD om jag förstått det hela rätt). Har en nära vän som ska flytta utomlands och ska sälja sitt RSM 130 D, och han har erbjudit mig det för en ganska blygsam summa. Båda karen är ju närmast identiska i storlek, även om måtten skiljer sig något. Men frågan jag grubblar på är om RSM 130D skulle vara bättre, så att det skulle vara värt att byta ändå (skummare etc)? Anledningen till att jag är det minsta intresserad är att jag tycker originalbelysningen i mitt akvarium är för svag (2x24w pl-rör) och att k…
-
- 2 svar
- 680 visningar
-
-
Vit kropp med brunrandigt skal och en liten snabel. Något bra eller dåligt.
-
-
- 4 svar
- 680 visningar
-
-
Ställde frågan under belysning men inget svar. Kanske borde ha ställt frågan här istället - eftersom jag är nybörjare? Letade först i tidigare frågor men hittade inget. Går det att fixa eller ska jag skaffa ny belysning? Ha en trevlig helg 😀 Har haft den beggad i 3 veckor men nu sedan några dagar lyser bara månljuset - den tänder inte längre upp dagsljuset. Någon som vet vad det kan vara?
-
-
- 3 svar
- 680 visningar
-
-
Tjerna tänkte använda Aquael BioCeraMax 1200 i sumpen och tänkte om man kan lägga i nån form av macroalger i samma sektion, samt behöver man använda nån uv lampa till dom
-
- 1 svar
- 679 visningar
-
-
Vart Kan man lämna in sitt akvarium för borrning i botten till sumpen?? eller är det någon som bor i norrland som har ett till salu!
-
- 1 svar
- 678 visningar
-
-
Hej! Jag undrar hur jag räknar ut hur mycket mitt kar dunstar vatten och hur mycket salt jag ska tillsätta under vattenbytena jag kommer byta ca 20% vetten varannan vecka och vet att den mängden salt jag tar ut måste jag tillsätta exakt samma mängd hur räknar jag ut det på lättaste sett. Min tanka är att köra efter balling metoden med doseringspumpar, men jag vet inte hur jag gör uträkningen för att dosera rätt mängd av Ma,Ca mm, Mitt kar är på 140L med sump under, Hoppas ni förstår min fråga. Tack för all hjälp. Mvh
-
- 3 svar
- 678 visningar
-
-
Hej! Har köpt ett deltec uvc som jag tänkte istallera. Uv filtret är ju inte dränkbart så jag tänkte borra hål i bänken och sätta det i skåpet bredvid. Min tanke är att pumpa vattnet via slang från sumpen genom uv:t och tillbaka till sumpen igen. So far so good, men sen slog det mig att om slangarna eller filtret av någon anledning börjar läcka så kommer jag att pumpa ut en jäkla massa vatten till skåpet bredvid. Är jag bara lite paranoid eller bör jag göra på något annat sätt? Hur har ni andra gjort? Tacksam för svar:) Mvh Dennis
-
-
- 2 svar
- 678 visningar
-
-
Hej på er! Jag har länge viljat ha ett saltvattens akvarium och i helgen slog jag till på ett beggat med all teknik men utan sten,koraller eller fisk. (150L) Det hade stått ganska länge med vatten i så glaset var mörkgrönt och det var rätt skitigt, men allt är rengjort nu så nu har jag lite frågor till er som kan det här.. Han hade lämnat kvar sanden, kan jag använda den? Behöver den isåfall göras rent? Hur? Om vi utgår ifrån dagsläget, allt är rengjort och torrt. Vad börjar jag med? Har nån en steg för steg lista så tar jag tacksamt emot en sån :-) Jag är som sagt totalt novis, så ALL hjälp är jag t…
-
-
- 2 svar
- 678 visningar
-
-
Nu har man änkligen fått hem sitt RSM akvarium, den har stått i 3veckor och nu är det dags att börja införa några sniglar. Har mätt lite allt verkar bra men mitt CA värde är lågt. Lägger upp mina värden när jag är hemma igen. Bilder kommer snart. Jag fick några stenar med levande koraller på, dessa börjar bli lite vita ser ut att dö kan det vara pga, lågt CA? Är det någon i GBG som har tid/lust att hjälpa mig vid uppstarten med tips/råd så är jag tacksam.
-
- 1 svar
- 678 visningar
-
-
Behöver man tillsätta spårämnen eller andra tillsatser för att koraller skall trivas? Har sett att kh gått ner hela tiden sen jag fick i mina fyra koraller. (är nu 8 så än är det ingen fara ) Har ej stenkoraller. Funderar på om ett vanligt vattenbyte 1 ggr per månad funkar ? (salt c.reef ) Är 20 % för mycket ? (125 liters kar) Om det behövs något förutom vatten byte ange även detta.
-
- 1 svar
- 677 visningar
-
-
Tjena! är hyfsat ny på det här med saltvatten. Har idag ett kar på ca 200L utan sump som jag köpte begagnat för några månader sen. jag funderar på att starta upp ett nytt kar med sump. med måtten, 1200*50*60 (360L) + sump. Eller något liknande. Det ska bli ett blandat revkar. Jag funderar lite över vad för teknik jag ska ha, och hur jag ska gör med sumpen. Vill försöka få det rätt ifrån början och slippa dom onödiga misstagen . har ägnat timmar här på SG och läst på. mina frågor har säkert kommit upp många gånger. men vill starta en egen tråd för att få snabbare svar på mina frågor ifrån er experter . Har i dagsläget Skummare : MCE600 Belysning: Aqua medic MH 250W Cirk…
-
- 2 svar
- 677 visningar
-
-
Hej! Jag funderar på att skaffa en Deltec mc500 skummare till mitt 130L kar. Låter det vettigt eller är det för mycket för ett litet akvarium??? Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 677 visningar
-
-
hej hej jag upptäckte idag små maskar/larver i algerna som växer på min ruta. någon som vet vad det är för något. rutan ser ut lite som en gräsmatta men den är grön/gul. på stenarna har det blivit gult och även en del på rutan är gult. någon som vet vad detta är för alger? mvh/Robban
-
- 0 svar
- 676 visningar
-
-
Tjenare! Nu idag när mitt akvarium tändes som har vart igång nu i 10 dagar så såg jag 5-6 st vita prickar på glaset, när jag kolla närmare såg jag att dom rörde på sig och att det faktiskt var små sniglar Nu har jag över 10 st små bäbisar haha, tycker detta är riktigt roligt! Nåt jag ska göra så dom överlever eller klarar dom sig själva? Mvh Nils
-
-
- 3 svar
- 676 visningar
-