Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Peppz,

Jo köpte några kilo LS idag och de följde med lite krimmskramms som jag hoppas ni kan identifiera Bild 1 Detta är en liten röd knopp av nått slag.. Den har vikt ihop sig till en rund boll nu, men tidigade var de en röd knopp med vita ben eller tentakler eller nått, trådiga grejjer iaf. som den satt fast på en sten med tidigare. Den släppte och åkte omkring en stund på botten en stund och nu verkar den ha satt sig på ett ställe... Död måntro? Diametern är kanske 1cm på den. Bild 2 Denhär lilla rackarn var ute och gick en sväng, Den har ett skal, som en snigel fast avlångt, å några ben å ett par armar som den letar mat med verkar de som. Ca. 2-3cm lång Bild 3 och 4 Lite bl…

• 25 svar
    • 2,5k visningar
  2. Started by Ripzone,

Hejsan! Skulle vilja få namnen på dessa koraller. Korallen som är på den sista bilden, undrar jag i vilket ljus den ska stå, högt upp på stenen eller längre ner vid botten? Tacksam för hjälp:)

• 4 svar
    • 778 visningar
  3. Started by Saltaren,

Den här lilla filuren finns i mitt akvarium. Den drar ihop sig med ett litet ryck om nån snäcka kommer för nära så något slags medvetande verkar finnas, men vad kan det vara för något?

• 10 svar
    • 1,6k visningar
  4. Started by Ripzone,

Har fått en röd aktie, slemmig tråd alg av något slag, tror jag, detta uppstod sakta för ca en vecka sedan och har nu förvärrats dem senaste fyra dagarna. för två dagar sedan gjorde jag vatten byte för att se om jag kunde få bukt på det hela men som idag har det tillkommit mycket mera. Värdena i karet är bra och balanserade. Måste tillägga att akvariet är nystartat för lite mer än 3 månader sedan så detta kanske är något vanligt eller åt skogen? Här kommer tre bilder. Vad tror ni?

• 3 svar
    • 891 visningar
  5. Started by S.Svensson,

Någon som vet vad det är för vita spröt? Bara denna snäcka som har Är det mask?

• 0 svar
    • 395 visningar
  6. Started by Texas,

Ser ut som små bruna svampar med en grön prick mitt i. Något som skall tas bort eller vara kvar?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by Lille Skutt,

Måste man passa tassarna för dom här? Ser ut som nån anemon? glasros? Läste nåt om palythoa? Vill helst slippa dö för att jag stoppade ner handen i ett akvarium!

• 2 svar
    • 858 visningar
  8. Started by Yodelking,

Den här ca 2cm långa snigeln kryper i mitt akvarium... Jag har svårt att avgöra om där finns ett snäckskal eller inte. Hittills kryper den bara på väggen. Är det något som man vill ha? Eller är det något som plötsligt blir 100 sniglar?

• 2 svar
    • 741 visningar
  9. Started by Irrbloss,

tjena, jag hittade den här skumma saken. någon som vet vad det är? munnen stängs om man skrämmer den. om bilden är för dålig så är den drygt 3 cm lång mot eremiten på bilden och 1 cm bred och hela grejen rycker till när man skrämmer den.

10. Hej, Är det någon som vet vad detta kan vara och är det något jag skall oroa mig för? Kom hem idag efter två veckor semester och upptäckte att jag fått en del större och en del mindre neongröna fläckar på min sten. Tacksam för svar. // Mikael

• Gilla
    • 9 svar
    • 754 visningar
  11. Started by JonR,

Hej! Köpte en liten samling knappar för några veckor sedan och inatt så hade antagligen sjöborren varit i farten då knappsamlingen låg upp och ner, under knapparna satt denna klump fast, den drog ihop sig när jag petade på den så nåt med liv i är det iaf! Det är den som sitter under den f.d stenkorallen. Nån som vet vad det är?? Mvh/Jon

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  12. Upptäckte den igår, och den verkar röra på sig.

13. Started by Emelie,

Hejsan är ganska ny med att ha saltvatten akvarium och därför vet jag inte riktigt vad det är för saker som dyker upp. Mitt akvarium är är ganska nystartad ca 3 månader gammalt. Nu har jag en fråga, vad är detta för varelse. Den sitter ofta på min knappkorall, så fort knappkorallen ska öppna sig så sätter den sig på den öppnade knappen och då stänger den sig igen. Nu undrar jag ifall detta är ett nyttodjur eller inte. Tack på förhand.

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  14. vad är det här för något?

• 19 svar
    • 1,9k visningar
  15. Started by stooolpe,

Har inte haft några bekymmer med alger eller så än, men nu kanske jag fått början till det. Som ni kan se på bilderna så är sanden lite färgad ut mot glaset men på uppe på ytan har den inte denna färg. Vad är det? Vad är orsaken till det? Hur blir man av med det?

• 3 svar
    • 713 visningar
  16. Hej, Jag är ny här på forumet, har läst en hel del matnyttigt i en mängd olika trådar och för nästan 7 veckor sen drog jag igång mitt egna saltvattensakvarium Har ett Juwel Rio 125, kör med filter-boxen kvar som jag har lite krossad levande sten i botten sen har jag två filter strumpor en med aktivt kol och en med något biologiskt filtermaterial, sen har jag en Tunze skummare 9004, två stycken Tunze cirkulationspumpar 6015. Doppvärmare är Juwels standard som följde med akvariet. Jag har köpt till Juwels Led belysning med kontrollenhet för att kunna reglera ljuset och även kunna ha månsken om nätterna. Belsyning går idag på cirka 60% på både det v…

• Gilla
    • 14 svar
    • 1,1k visningar
  17. Denna dök upp i karet och jag undrar vad det är och hur jag får bort den?

18. Vad kan detta va för vita prickar? Är bara på en av 5 Euphyllior. Har kommit dom senaste dagarna o Euphyllian slår inte riktigt ut?

• 1 svar
    • 455 visningar
  19. Vad är detta som "växt" upp ur sanden? På bara någon vecka i mitt nya kar har denna lilla röd/orangea sak börjat titta upp ur sanden

• 2 svar
    • 539 visningar
  20. Started by pepe,

Har växt upp en liten grupp av dom här på min LS som jag la i för två och en halv vecka sedan.... Vad är det? Storleken är ungefär som på bilden. någon cm....

• 15 svar
    • 1,9k visningar
  21. Vad är det som växer runt min ricordea? knappar? Isf giftiga?

• 5 svar
    • 3,5k visningar
  22. Svårt att få en bra bild på det, men hoppas ni kan se vad det är. Är det något jag vill ha kvar?

• 9 svar
    • 926 visningar
  23. Started by Scuba,

Hej! Mitt första inlägg, rookie på salt (dock erfaren sötvatten akvarist) Körde igång en 140l kub (aqua medic) för ca 4mån. sen. Från en av LS-stenen sprutar det ut en spermie liknande stråle flera ggr om dagen, trodde först att det var nåt sexuellt från Sargassum alger som jag hade lite av i början, men när jag rensade den stenen det var mest på, så såg jag att det kommer från stenen.. Har några acropora fastlimmade på den stenen och dom verkar inte bry sig, drar inte in polyper eller så... Nån som har en aning om vad det kan vara?

• 0 svar
    • 686 visningar
  24. Started by Familjen,

Har något som växer på mina LS är det är det någon sorts alg eller? Är det i så fall något man vill ha?

• 2 svar
    • 722 visningar
  25. Started by Lusette,

Bra? Dåligt? Växer klasvis på alla olika underlag. Ihåliga, mjuka "rör".

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.