Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Vad för tunnur har ni att blanda saltvatten i. Jag är ute efter två st på ca 100L var dera. En till Salt och en till RO vatten. Men jag vill ju ha tunnor som inte släpper ifrån sig div oljor eller plast smak in i vattnet.
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
På dagen ser den ut som den ska göra, men på natten går den helt "bananas". Den blir 3 gånger så stor och "slemmar", den har hållit på såhär i några dagar nu. Någon som har en aning om vad den gör? Finns inga koraller i närheten att kriga med.
-
- 0 svar
- 660 visningar
-
-
Detta måste nästan ses som ett skämt för er indoktrinerade akvariumister men jag behöver verkligen hjälp! Jag har haft ett flertal guldfiskar, alla har dött inom ett par veckor och jag kan verkligen inte förstå varför. Jag följer alla anvisningar ifrån djurafären men ingenting hjälper! Har ni några tips på hur jag ska hålla mina små rackare i liv?
-
- 4 svar
- 849 visningar
-
-
Jag läste precis ett par inlägg om termostater på värmare som pajat och kokat allt i karet. Själv sitter jag på en 200w till mitt 144L. Riktigt overkill, jag vet men priset gick inte att motstå. Min fråga är nu, vad fan ska jag göra nu? Det skulle kännas mycket bättre om jag hade en 50W istället för den 200W jag har nu. Byte någon?
-
- 14 svar
- 1,4k visningar
-
-
Upptäckte för två dagar sedan att mina skivanemoner började skrumpna och se skumma ut.. två stycken först, idag så ser två andra inte friska ut heller, Dessutom, så ligger det idag en krabba livlös utanför sin sten, och, när jag öppna burken så luktar det surt, det sticker verkligen. I övrigt så, har jag senaste tiden haft ökat tillväxt på gröna alger, men något brunt skumt har också börjat komma, det e inte bruna slemalger, det e något annat, sitter på stenen i sumpen.. Har inte hunnit skumma genom hela forumet, åker iväg till imorn, så tiden är knapp för mig, och jag har början till panik eftersom något inte verkar vara riktigt korrekt, ska sätta mig och kolla vatt…
-
- 17 svar
- 1,7k visningar
-
-
Vad är det för bruna trådar den skickar ut genom munnen?
-
- 3 svar
- 501 visningar
-
-
Vilket skulle namnet kunna vara på min korall samt vad pysslar den med? Käkar den en borstmask?
-
-
- 16 svar
- 1,5k visningar
-
-
Är det ligga eller vad gör de? De har suttit "ihop" i 2 dagar snart.
-
- 2 svar
- 580 visningar
-
-
Jag verkar aldrig få någon nitrittopp och det har gått två veckor snart, jag använder red sea reef mature PRO kit efter anvisningarna, kan det vara detta som gör att jag inte får någon nitrit nästan? Får alla akvarium nitrittopp?
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har förstått att "protein"skummaren skapar ett skum där ämnen(?) fastnar på bubblornas ytspänning och på så sätt kan avlägsnas. Namnet proteinskummare antyder att det handlar om proteiner men i vilken form? Är det i form av aminosyror eller är det helt enkelt allt organiskt material som flyter alternativt fastnar i ytspänningen? I mitt sötvattenskar med hög belastning fick jag mycket skit som fastnade i ytspänningen och även en oljig hinna på ytan. Jag tog ett litet innerfilter och gjorde om så att det har ytavrinning. I detta har jag endast en tuss polyestervadd som samlar upp allt skit och som blir fullt och måste bytas varannan dag. Gör det s…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vilket skulle namnet kunna vara på min korall samt vad pysslar den med? Käkar den en borstmask?
-
Vår sjöborre sitter på gruset precis vid framrutan och håller på med något som ser ut som sand. Vi har ingen sand i vår tank så vad sjutton kan det vara? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
-
Vi köpte ett antal kg begagnad levande sten och den luktar *** Vi har den liggande i vatten vi byter ut, men kan man göra ngt mer? Ättika???
-
- 18 svar
- 3,4k visningar
-
-
Hej! Undrar om min korall dött på ett naturligt sätt eller om det kan vara nån invånare i karet som käkat upp den. I fredags såg den ut så här: Idag såg den ut så här (har flyttat den för att få bättre bild): Har sett spår av en evt. pistolräka här lite smällande då och då och har sett en klo (färglös) som varut ute efter mina eremiter. Sen köpte jag för några dagar sen en pepparmint räka som käkat glatt av mina glasrosor. Alla vattenvärden är ok kan en korall dö så fort eller och bara försvinna? Mvh Thomas
-
- 11 svar
- 1,9k visningar
-
-
Den var som vanligt i morse! Har fått ett angrepp av äckliga bruna plattmaskar och Anemonen var nära dessa snuskar som tydligen ä giftiga
-
-
- 13 svar
- 1,1k visningar
-
-
Alla andra koraller mår prima, min andra euhpyllia mår jätte bra. Men sedan någon vecka tillbaka har denna börjar dra in sig etc. Den står där det är lite cirkulation.
-
I fredags var jag iväg och köpte lite snäckor och eremiter till mitt clownhotell, och så fick jag syn på sjöstjärnorna. Enligt personalen skulle det inte vara några problem alls att ha en sådan i mitt akvarium, så jag köpte en. I gårkväll hade den trillat ner för en kant och låg dubbelvikt på botten, men jag tänkte att den vänder väll sig rätt under natten. Nu på morgonen ligger den kvar och ser ut att ha börjat falla sönder från mitten och utåt. Jag har för mig att jag läst om liknande problem tidigare här på forumet, men hittar inget nu när jag sökte. Tacksam för all hjälp jag kan få. Kan även fråga om vad folk här tror hände med mina blåbenade eremitkräftor. Första na…
-
- 10 svar
- 3k visningar
-
-
Hej! Jag skulle vilja be er om era åsikter på vad som orsakar mitt problem där jag kan se hur korallers vävnad börjar dra sig tillbaka. Jag har haft lite dippar på salthalten pga att filtersockorna har blivit lite mer täppta vilket resulterat i att det pumpats i mer vatten från ATO’n och salthalten har därmed sjunkit. För övrigt doserar jag calcium då den brukar ligga aningen lågt. Nitratvärdet när jag testar skiljer rejält mellan red seas test (ca 30) och Aquaforest (ca 5). Har fått tillbaka lite lågt nitrit som jag inte riktigt vet vad det beror på men jag byter vatten mer ofta. Mina värden i helgen var pH 8,2 Nitrit 0…
-
Tacksam för lite hjälp Vad är det mina skivor håller på med mår dom dåligt? ? under dagen är dom som på första bilden men mot kvällen som på den andra ???????? Måste nämna att dom är inköpta inte så länge sen i lördags.
-
-
- 3 svar
- 722 visningar
-
-
Efter ett vattenbyte så börja mina 2 turbos skjuta ut vitt slemm.. Parning ? Kommer ganska mycket
-
-
- 10 svar
- 860 visningar
-
-
I tisdags såg min Sarcophyton (är det väl?) ut som bild 1. Sedan började den slokna och idag ser den ut som bild 2. Är det någon som vet vad som händer? Jag har precis gjort det näst sista av de 15 vattenbyten jag blivit tipsad om att göra för att få ner nitratnivån. Jag kollade nitratnivån i torsdags och får det till att jag nu ligger på 10 (bild 3) om nu testet fungerar. Jag har inte kollat nitratnivån idag, tänkte göra det imorgon. Är det något jag behöver göra för min korall eller går den bara genom en fas? Mvh Peter Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
-
- 2 svar
- 460 visningar
-
-
Hej Vi har lite problem med vissa av våra koraller. Det är främst en achantestrea som verkar tackla av och många polyper har dött. Började mata den regelbundet men blev en liten förbättring för att sedan börja tyna bort igen. Sen är det den som ni ser på bilden, den har varit fin men inte haft några vita toppar som att den skall växa. Vi har haft lite problem med fosfat som varit nollat men nu är det bättre då vi slutat med Nopox dock är nitrat lite högt. Korallen har väldigt snabbt börjat bli vitare och vitare uppifrån och ner. Vad kan detta bero på? Vi kör med osmosvatten samt tillsätter endast KH nu. Bifogar bild på den senaste mätningen. …
-
- 8 svar
- 799 visningar
-
-
Hej! Det ser ut som att min clown är svullen vid övre mungipan och öppnar och stänger munnen hela tiden det har varit så i typ 1 vecka Är det bara att han växer eller är det något annat?
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Här stod ett litet "skott" av en läderanemon och nån glasros... Men idag när jag tittade så va allt borta och bara ett hål kvar.... Nån som har en gissnig på vad som hänt?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Köpte ett par koraller och undrar vad det är? Den lilla röda grejen, vad är det? Den bruna korallen har en massa ljusgrå fläckar, bör jag ta bort den? Till sist en bild på akvariet, 140 liter startat för ca 6 veckor sedan. Mvh Urban
-
- 0 svar
- 1,8k visningar
-