Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Tjena! Går och funderar på ny scape och skulle vilja se lite inspiration. Har ett 130D och är inte helt nöjd än. Få se vilka lösningar ni kommit på! Peace!
-
- 44 svar
- 5,6k visningar
- 1 följare
-
-
La i LS igår och vet inte riktigt vad man ska förvänta sig, och hade inte heller några förväntningar så det blev en positiv överraskning att se, vad i alla fall jag tyckte, så mycket liv bara ett par timmar efter iläggande. Massa ”pinnar”, ”trådar” och grejer som jag inte kan avgöra om det är nåt levande eller dött och dessutom fladdrade det det omkring lite poder av nåt slag i strömmarna som jag inte heller kunde avgöra om de var döda eller levande – en del var rätt stora och såg ut som typ genomskinliga märlor eller nåt. Sen susade en pytteliten ormstjärna (kroppen ca 1 mm och sytrådssmala armar ca 1 cm långa) förbi i strömmarna så jag trodde den var död. Men när den ko…
-
- 11 svar
- 1,6k visningar
-
-
hej jag har fått vita alger eller vita fläckar på mina rosa alger med vit gelé aktig ämne på sidorna,och fläkarna växer. vad det kan vara?
-
- 3 svar
- 988 visningar
-
-
Hej gott folk har just lyckats fånga en krabba i mitt RSM som har kalasat på eremitkräftor o turbosniglar, Den är riktigt Elak Har haft RSM i 6 Veckor. Den är ljus grön se bild någon söm vill ha bortskänkes om intresse finnes, bor I stockholm Vid Slussen. skulle vara roligt att få veta vad den heter, är det en ancoria Krabba ? Rolle 0707344471
-
- 0 svar
- 624 visningar
-
-
Har börjat få en vit hinna på glaset o filtret sätts igen ganska snabbt med en vit "smörja" Vad är detta o hur blir jag av med det?
-
- 7 svar
- 724 visningar
-
-
Har ett RSM 130 och har problem med en vit "hinna" på ytan som inte försvinner...samtidigt har jag rätt mycket vita partiklar som flyter omkring i karet. Inte så kul att inte få ha klart vatten. Är det nån som vet hur man ska göra för att få bort detta? Ska jag justera skummaren på nåt vis? Luftventilen till skummarpumpen, vad gör den för skillnad när man vrider på den? Sen har jag hyfsat mycket hårda grönalger på rutorna...beror det på för mycket matning eller? Matar med ungefär 1/4 - 1/3 "kub" med artemia/dag till mina 5 fiskar och städpatrull...varierar med torrt foder emellanåt. Tacksam för svar!
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej allihopa har noterad nyligen att på visa ställen på mina LS finns det några vita "grejer" med oregelbunden form och storlek ....bifogar en bild ..... vad kan det vara?är det någon slakt av svamp?är det något som skall tas bort? tack på förhand tas
-
-
- 1 svar
- 433 visningar
-
-
Har haft igång karet en månad nu. Bara några turbosnäckor som jobbar och vattenvården är ok. Det har börjat växa något märkligt på ett par stenar. Ser ut som smala vita maskar, men jag kan inte se att de rör sig. Tror snarare att det är någon växt. Inne i en skreva är det som en tunn matta. Något att oroa sig för eller något som blir bra föda när de första fiskarna introduceras? Turbosarna tar det inte... svårt att få bra bilder men de är 6-7 mm och växer i koloni.
-
- 4 svar
- 764 visningar
-
-
Rätt ny inom salt och har ett rsm 130 som varit igång i ca 4 veckor. tror inte att det är microbubblor då jag bytt ut skummarn mot en tunze samt att pumparna inte spottat ut bubbel moln som dom gjorde när orginal skummarn var igång... den mekaniska filternationen är fortfarande där vilket borde minska partiklarna detta har det dock inte gjort så borde komma nya nånstans ifrån. Har rätt mycket alger mest pga att jag drog igång lyset lite för länge lite för snabbt så jag funderar på om det kan va alger som flyter omkring?
-
- 1 svar
- 853 visningar
-
-
Hejsan, Mina clowner kände sig lite risiga, men börjar få lite mindre prick.. MEN istället har jag fått någon slag explosion av små små små vita prickar, som har satt sig på rutorna, men jag TROR att de även snurrar runt i karet.. Om man går nära ser man att de låångsamt rör på sig!! Hitta inte detta i någon av mina böcker och undrar lite vad jag skall göra? skrapa bort allt och låta det gå in i sumpen->filtrera? Skaffa UVC? Kör redan med fosfatadsorber, mindre belysning och aktivt kol.. det verkar som det hela brakade loss efter min storstädning av alger. Alla råd är välkomna
-
- 3 svar
- 928 visningar
-
-
Har min nya Tang vita prick sjukan? Har läst att de skall vara luddiga men tycker inte dem är det? Kan man gör något åt det? karantän uv etc ?
-
-
- 2 svar
- 592 visningar
-
-
Hej SG. Är det någon som vet om detta är någon form av sjukdom eller parasit? Hur kan man åtgärda det? Mvh Johnny
-
-
- 34 svar
- 3,4k visningar
-
-
Hej! På kvällarna så syns det fullt av vita prickar på min kirurg, som små sandkorn, på dagarna syns det ingen prick alls. Prickarna rör sig också verkar det som, han hade 2 prickar på nattranden som sen några minuters senare var någon annanstans på kroppen. Han äter som vanligt och verkar inte klia sig på inredningen. Jag behandlar just nu med Oodinex, blir dag 3 idag. Ingen av de andra 4 fiskarna har några prickar. Om Oodinex ej funkar. Vilken behandling är att föredra? Jag har ett 200 liter reserv akvarium som kan användas som karantän dock utan sump.
-
- 24 svar
- 2,4k visningar
-
-
Okej, jag har hafft igång mitt kar i 3 månader nu och för 2 veckor sen burjade jag köpa koraller och har nästan bara köpt sps å lps.. Har aldrig hafft salt för men vill gå på med dom snygga och kanske svåraste på en gång. Ja vet att lyckan blir fullständig om jag ficksar dem. Alla värden i aqvat är helt ok, men sps som står högst upp burjar bli vitta på topparna. Hoppas på att dom blir så när dom väckser men tvekar. Har Radions Led belysning och har dom tända 8 timmar med full effekt i 3 timmar mitt på dan. Så min fråga blir... Ska dom bli vita på topparna ?????? Vill ta tag i det här innan det kan va för sent. Hjälp mig nå lyckan med min drömburk. Mvh Thomas
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
jag har tänkt skaffa mig en Vitbröstad kirurgfisk, finns någon nackdel med denna fisk? det finns lite olika informationer om denna fisk när de gäller storlek, den som jag har sett, är mellan 13 till 30 cm, hur stor kan bli denna fisk?
-
Hej jag har en liten fundering. Vitlök ska ju vara bra och finns i många fiskfoder som man köper, men om man blandar mat själv. Kan man ha i för mycket vitlök, hur mycket är lagom? Fredrik
-
- 0 svar
- 1,7k visningar
- 1 följare
-
-
-
Jag har fått som vitt damm som lägger sig i akvarie och sump. Lägger sig gärna upp på stenar, runt termotern, på bottnen i sumpen mm. Någon som kan ha en aning om vad det är? Alger är det inte
-
- 4 svar
- 1,6k visningar
-
-
Har haft igång akvariet i snart 1.5 år och aldrig sett detta förr, vad kan det vara ? Blir alltid lika nojig när det är nå nytt som händer.
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Eftersom jag har haft problem med cyano i mitt kar en längre tid bestämde jag mig för att ta till kemikalier för att bekämpa det. Jag beställde något som heter chemiclean som jag fick rekommenderat på nano-reef.com. Mina zoanthus har varit riktigt risiga av cyanon och inte varit öppna på länge. Mina mushrooms och acanthastreor har dock sett bra ut. Igår påbörjade jag behandlingen och följde instruktionerna. Idag ser alls koraller väldigt hängiga ut, även de som tidigare sett bra ut. De är dessutom täckta av ett vitt slem? Vad är detta? Är det något sorts försvar mot kemikalierna? Enligt tillverkarn ska chemiclean vara helt säkert för invånarna i karet. Imorgon kommer jag…
-
- 1 svar
- 537 visningar
-
-
-
varför tillsätter tyskarna vodka i karen? hur mycket och hur ofta ska man göra det?
-
- 16 svar
- 2,1k visningar
-
-
Tänkte börja lite med vodka metoden!! just för att få lite färg på mina sps... är det ungefär som zeovit då eller?
-
- 20 svar
- 6,2k visningar
-
-
Som rubriken lyder, funkar det ? Någon som testat ? Menar då vanliga vp rör för elinstallation .
-
- 4 svar
- 767 visningar
-