Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Neostar,

Jag har byggt grottor i mitt saltkar, men kom på att jag inte sett någon som har det, är det någon anledning varför ingen har det ? Själv tycker jag det är riktigt snyggt.

• 6 svar
    • 960 visningar
  2. Started by gurra600,

Jag undrar om det är någon annan som har använt Excital för att ta bort Cyano och om det har biverkningar på mjuka koraller ? jag har provat det och det var mycket som hände trots att det inte skulle det enl tilv. Alla mina mjuka koraller ser eländiga ut .. Sarcophyton, Euphyllia, Xenia, olika kanappar och min BTA anemon ingen av dessa öppnar sig och en Calustrea har tappat nästan alla färg. Vatten värden salt halt 1.025 kh 9 ph 8.15 ca 420 mg 1320 nitrit 0.2 nitrat 0-0.1 phos 0-o.1 vad är fel ? kenny

• 13 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by Nicke,

hej, hur funkar detta är det bara att blanda dessa 2 tuber går det att fästa på sten som redan är i vatten tackar för svar lite trött på att plocka upp ner välta koraller

• 2 svar
    • 677 visningar
  4. Started by arnstad,

Hejsan saltisar ska starta upp ett salt kar men jag vill inte köra sump i början och undrar vad jag ska. Trycka ner i filter lådan för bästa rening några tips?

• 56 svar
    • 6k visningar
  5. Started by Pontus Enbom,

Hej! det här är mitt första inlägg här så don't be mean.  Jo, det är så att jag har köpt mig ett kenya träd som en belöning till mig själv för att jag klarade teoriprovet (körkort).  Nu hade jag tänkt att limma fast den eftersom att det nog blir lättast. Min fråga är då om denna epoxy är ofarlig eller om den kommer att döda allt i mitt akvarium?

6. Started by Patrik.,

Hej har precis köpt en nu lampa till karet gick från hydra till nu en orphek. Skulle vilja ha några tips från nån som har en, så som höjd över kar o lite ljustyrka o så vidare. Har haft ett cyano utbrott så jag fick tips om att mörklägga i 3 dagar o när jag drog i gång igen så dör allt, korallerna blir vita( har höjt det succesivt). Så min tanke är att det måste va lampan o att jag har för mycket "kräm" på. Har kört på ett förinställd program. Alla värdena är bra i övrig utom nitrat lite i överkant just nu po4 0.04 nitrat 5 ca 460 alk 8.3 mg 1380 Obs ska tillagas att jag är nybörjare o har "hade" lite sps fraggar montiporor/ mvh Patrik

• 0 svar
    • 461 visningar
  7. Started by Jokkmokksjocke,

Har observerat att korallerna drar ihop sig på kvällarna och deras munnar öppnar sig. Är de normalt? (dålig bild tyvärr) Andra funderingen, någon som vet vad som växer på min sten. Jag har någon form av macroalg som växer i stenen, kan dessa grövre saker vara något liknande. De växer väldigt sakta. Har blivit dryga centimetern stora på några veckor. Är dem bra är också följdfrågan?

• 3 svar
    • 543 visningar
  8. Started by Richard_22,

Hej! Har tyvärr fått fruktansvärt mycket gröna trådalger, och börjar bli ganska trött på att plocka dem. Tänkte därför höra om det finns något bra algmedel mot dem? Var inne på tritons och drakfiskens hemsida men kunde inte hitta nåt. Sen undrar jag även om det går att köpa nya magneter till vanliga Tunze-pumpar, isåfall var? Av någon konstig anledning så har magenen rostat i ena kanten. Tack på förhand! Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 17 svar
    • 1,4k visningar
  9. Started by Qurex,

Jag har ett lågteknik kar med ganska enkla koraller där jag byter 10% vatten i veckan (Red Seas Blåa hink) och doserar klassisk balling helt utan spårämnen ca 5ml/dygn. Det enda som var för lågt vara jod och molybdem (några andra som oxå låg lite lågt men inte utanför "grönt") . Jag funderar nu på om jag ska bara köpa jod och ev molybdem eller om jag ska börja med nån form av tillsats av spårämnen. typ Red Sea Colour ABCD eller auqaforest strong. Eftersom Marinlab inte mäter Flour, Brom kanske även dessa är lågt om Jod är det eller? Ett annat alternativ är väl att byta lite mer vatten, men ligger bra på fosfat och nitrat så det känns onödigt.…

• 8 svar
    • 1,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.